تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815312736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«اخضر ابراهیمی» در تهران به دنبال چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: «اخضر ابراهیمی» در تهران به دنبال چیست؟
برگزاری انتخابات و پیشروی ها شرایط دولت را بهتر از گذشته خواهد کرد و این امر قطعا به ضرر منافع دولت هایی مثل عربستان سعودی و جبهه ائتلاف معارضان خواهد بود. تلاش اخضر ابراهیم در این چارچوب است که به نوعی دولت سوریه قانع شود که این انتخابات به تعویق بیفتد و برگزار نشود.
کد خبر: ۳۸۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰ - 17 March 2014



«اخضر ابراهیمی» در تهران به دنبال چیست؟
بحران سوریه بیش از سه سال است که ادامه دارد. این در حالی است که چشم انداز پایان درگیری ها در سوریه چندان روشن نیست. کنفرانس ژنو 2 نزدیک به دو ماه پیش با جنجال های فراوان بر سر دعوت ایران به این کنفرانس بدون نتیجه به پایان رسید. حال پس از دو ماه از پایان کنفراس ژنو 2 اخضر ابراهیمی نماینده مشترک دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است.

در همین رابطه «تابناک» در گفت و گو با محمد ایرانی سفیر سابق ایران در اردن و لبنان و کارشناس مسائل سوریه، اهداف سفر اخضر ابراهیمی به ایران را مورد بررسی قرار داده ایم.

این کارشناس مسائل سوریه عنوان کرد؛ مجموعه درگیر در بحران سوریه نقش جمهوری اسلامی را در تحولات سوریه پذیرفته اند. گرچه برخی از این طرف ها به دلایل معلوم یا نامعلوم تمایلی به اعلام و اعتراف به این نقش ندارند. واقعیت این است که به دلیل روابط گسترده و شبه اشتراتژیک ایران و سوریه ( عمر این روابط بیش از سی سال است) وضعیتی فراهم شده که چه بخواهیم و یا نخواهیم در هم تنیدگی روابط در ابعاد سیاسی و راهبردی همراه با نگاه مشترک به موضوعات منطقه ای دو کشور نقش ایران را در تحولات سوریه اجتناب ناپذیر کرده است.

ایرانی گفت، دعوت از ایران برای نشست «ژنو 2» از همان روزهای پایان اجلاس «ژنو 1» که در ژوئن سال 2012 برگزار شد؛ آغاز شده بود. از همان ابتدا جبهه غرب و ایالات متحده از یک طرف و گروه های معارض و در کنار آنها عربستان سعودی از طرف دیگر بر موضوع عدم مشارکت ایران اصرار داشتند. لذا علی رغم تلاش هایی که شد دعوت از ایران برای حضور در آن کنفرانس پس گرفته شد.

وی اضافه کرد، از یک طرف واقعیت صحنه جنگ سوریه بعد از برگزاری «ژنو 2» و بی نتیجه ماندن این مذاکرات و و از طرف دیگر پیشروی های اخیر میدانی نیروهای نظامی سوریه در جبهه داخلی به ویژه در مناطق استراتژیک «یبرود» و «القلمون» نه تنها آقای اخضر ابراهیمی بلکه قدرت های فرامنطقه ای را به این جمع بندی رسانده است که در این مرحله از ظرفیت های ایران برای یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه استفاده کنند.

سفر اخضر ابراهیمی نشان می دهد که وی به عنوان نماینده سازمان ملل و  نماینده اتحادیه عرب به این جمع بندی رسیده است که در بن بست موجود در صحنه سیاسی و نظامی در سوریه؛ جمهوری اسلامی ایران باید نقش آفرینی کند.

سفیر سابق ایران ادامه داد، موضوع دیگری که در صحنه داخلی سوریه امروز بحث برانگیز است و جبهه غرب با ان موافق نیست؛ موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه است. قرار است کمتر از سه ماهه دیگر انتخابات برگزار شود. اخضر ابراهیمی قبلا اعلام کرده است که برگزاری انتخابات در سوریه در شرایط فعلی روند مذاکرات با مخالفان را با شکست مواجه خواهد ساخت. لذا خواستار تعویق برگزاری انتخابات شده است. البته این نظر فقط اخضر ابراهیمی نیست. بلکه جبهه مقابل یعنی امریکا، عربستان سعودی و ائتلاف معارضان نگران هستند.


«اخضر ابراهیمی» در تهران به دنبال چیست؟



ایرانی گفت، مخالفان دولت بشار نمی توانند با رویدادی مثل برگزاری انتخابات که قبلا از آن حمایت کردند؛ مخالفت کنند. از طرف دیگر در صورت برگزاری انتخابات که به هر حال یک رویداد سیاسی مهم در سوریه تلقی می شود و پیشروی های میدانی در داخل، وضعیت دولت سوریه از گذشته مستحکم کرده خواهد شد.

در واقع برگزاری انتخابات و پیشروی ها شرایط دولت را بهتر از گذشته خواهد کرد و این امر قطعا به ضرر منافع دولت هایی مثل عربستان سعودی و جبهه ائتلاف معارضان خواهد بود. تلاش  اخضر ابراهیم در این چارچوب است که به نوعی دولت سوریه قانع شود که این انتخابات به تعویق بیفتد و برگزار نشود.

ایرانی در پایان گفت، موضع ایران هم از قبل مشخص و روشن است. از ابتدا ایران به دنبال بازگشت ثبات و آرامش در سوریه بودهاست. علی رغم اینکه وظیفه نهادهای بین المللی مثل سازمان ملل است که امنیت و آرامش را در کشورهای مختلف ایجاد کند. ایران هم در این چهارچوب به دنبال بازگشت ارامش و ثبات در سوریه بوده است.

ایران به دنبال برگزاری اتخابات است چون معتقد است، انتخابات یک روش سیاسی برای پایان بحران سیاسی سوریه است. تفاوت این دور از انتخابات با دوره های گذشته این است که انتخابات بر عکس دفعات گذشته که فقط شبه رفراندومی بود؛ این بار با حضور نامزدهای متعدد برگزار میشود.  این مردم سوریه هستند که سرنوشت خودشان را برای آینده رقم می زنند؛ نه اینکه دیگران برای مردم این کشور تصمیم بگیرند. البته به نظر می رسد که این پیام به اقای ابراهیمی در این سفر منتقل شده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن