تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820614762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علاقمندي پاكستان به خودروهاي نظامي بلااستفاده امريكا در افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ اسفند ۱۳۹۲ (۱۴:۳۱ب.ظ)
علاقمندي پاكستان به خودروهاي نظامي بلااستفاده امريكا در افغانستان ارتش ايالات متحده ممکن است گزينه ديگري را براي خلاص شدن از وسايل نقليه زره پوش و ساير تجهيزات جنگي خود به ارزش 7 ميليارد دلار پس از پايان جنگ افغانستان انتخاب کند.
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، برخي از تجهيزات نظامي امريکا در افغانستان به سمت مرز هدايت مي شود و به پاكستان تحويل داده خواهد شد. اين بحث ماه ها است كه ميان مقامات امريكايي و پاكستاني در جريان است كه با وسايل نظامي اي كه ايالات متحده نمي خواهد با طريق كشتي و يا پرواز به خانه ببرد، ‌چه كند.
اگرچه هنوز هيچ تصميمي نهايي اتخاذ نشده است. در ميان تجهيزات نظامي امريكا، پاكستان به خودروي(MRAP ) علاقمند است. اين خودروي زرهي مي تواند در كاهش تلفات ارتش پاكستان در نبرد با طالبان به اين كشور كمك كند.
از سال 2001 تا كنون بيش از 20 هزار سرباز پاكستاني كشته يا زخمي شده اند. يك مقام نظامي پاكستان با اشاره به اين خودرو گفت: "نيروهاي ما در مقابل بمب هاي كناره جاده و مواد منفجره باقي مانده ضربه پذير است و وسايل نقليه ما به مراتب كمتر از اين زره پوش هاي امريكايي در مقابل حوادث مقاوم هستند."
MRAP براي محافظت از سربازان امريكايي از مواد منفجره در افغانستان طراحي شده بود. وزن هر خودرو تا 40 تن مي رسد. طي تخمين رهبران پنتاگون هزينه بازگشت آنها به خانه براي هر وسيله نقليه مذكور بيش از 100 هزار دلار خواهد بود. واشنگتن پست در ماه ژوئن نوشت ارتش امريكا صدها خودروي MRAP را علي رغم هزينه اوليه آنها كه بين 400 هزار دلار تا 700 هزار دلار بود، خرد كرده است. البته سخنگوي پنتاگون اعلام كرد هنوز حدود 13 هزار وسيله نقليه زره پوش از اين مدل در سراسر جهان پراكنده است كه 1600 مورد آنها در افغانستان است. وي از ابراز علاقه بيست متحد امريكا براي دريافت رايگان آنها خبر داد. در همين حال فرمانده نيروهاي ائتلاف در افغانستان به كميته نيروهاي مسلح سنا گفت براي بسياري از كشورها نه مقرون به صرفه است و نه توان جمع آوري اين خودرو ها را از افغانستان دارند. در اين ميان يك محقق موسسه صلح استگهلم بيان كرد بستن يك قرارداد ميان امريكا و پاكستان براي انتقال اين خودروها به سود هر دو است.
حدود 150 هزار سرباز پاكستاني در مرز اين كشور با افغانستان حضور دارند. مقامات امريكايي مايلند تا اين افراد براي فشار بر گروه هاي شبه نظامي پس از 2014، همچنان مستقر باشند. امريكا براي چندين دهه تامين كننده عمده سلاح پاكستان بوده است. اما اين فروشها پس از حمله نظامي ايالات متحده به اسامه بن لادن و كشته شدن وي در سال 2011، به طرز چشمگيري كاهش يافت. در طول سال گذشته رهبران واشنگتن و اسلام اباد بر نياز به همكاري يكديگر به منظور تلاش براي اطمينان از ثبات منطقه پس از خروج نيروهاي بين المللي از افغانستان، تاكيد كردند. در پاييز گذشته، جان كري ابطال عدم فروش سلاح امريكا به اين كشور را دست كم براي اين سال را اعلام كرد.
گفتني است پاكستان با وجود مرز مشترك 1500 كيلومتري با افغانستان، مي تواند پلي براي عبور تجهيزات از طريق بنادرش به خارج از منطقه باشد. در ماه ژانويه به ازبكستان نيز به عنوان يك راه خروج تجهيزات اشاره كرد. نواز شريف، نخست وزير پاكستان، تصميم امريكا براي خروج تجهيزات نظامي را عدم اطمينان مقامات امريكايي از توان نيروهاي افغاني براي دفع شورشيان طالبان و احتمال دسترسي آنها به اين تجهيزات است. با اين حال رهبران امريكا انتقال سخت افزارهاي نظامي از راه پاكستان را عاملي براي پيچيده شدن روابط با افغانستان و هند، يكي ديگر از متحدان منطقه اي خود،‌ مي دانند. پاكستان و هند از سال 1947 سه بار يكديگر جنگ كرده اند. البته كارشناس موسسه صلح استكهلم شك دارد كه هند به حضور اين خودروهاي نظامي در پاكستان اعتراض كند. زيرا اين وسايل نقليه بزرگ براي مبارزه با شورش داخلي ساخته شده است و ارزش اندكي در جنگ مرزي اي كه شامل تانك و هواپيماي جنگي مي شود، دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن