تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819657729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخست وزیران ترکیه و اقلیم کردستان عراق با یک دیگر گفت و گو کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نخست وزیران ترکیه و اقلیم کردستان عراق با یک دیگر گفت و گو کردند آنکارا - ایرنا- ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه در پشت درهای بسته با یک دیگر گفت و گو کردند.


به گزارش روز یکشنبه رسانه های ترکیه، ˈ بارزانیˈ که روز گذشته وارد ترکیه شد پس از دیدار با ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیرامورخارجه در شهر
ˈ وان ˈ با ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه در آنکارا در پشت درهای بسته گفت وگو کرد.
در این دیدار که دو ساعت به طول انجامید ˈ تانر یلدیز ˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی و ˈ فریدون سینیرلی اوغلو ˈ قائم مقام وزارت امور خارجه ترکیه نیز حضورداشتند.
براساس گمانه زنی رسانه ها، انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه و گشایش گذرگاه مرزی جدید از جمله مباحث مورد گفت وگوی نخست وزیران اقلیم کردستان عراق و ترکیه بود.
ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه به دنبال نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در شهر ˈوانˈ، روز شنبه با ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار کرد و فرایند همکاریهای دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
نچیروان بارزانی روز گذشته در صدر هیاتی متشکل از استانداران استان های سلیمانیه، اربیل و دوهوک عراق وارد شهر وان شد.
داود اوغلو در این دیدار از فرایند همکاری های ترکیه با اقلیم کردستان عراق و مناسبات مردمی بین دو کشور ترکیه و عراق ابراز خرسندی کرد و گفت: در مقایسه با 10 سال پیش باید بگویم که انقلابی روحی در مناسبات صورت گرفته است. دیوارهای نامرئی که دهها سال بین ترک ها ، کردها و عربها احداث شده بود فرو می ریزد.
وزیر امور خارجه ترکیه با یادآوری اینکه از منظر حقوق بین الملل باید به مرزهای رسمی بین کشورها احترام گذاشت، گفت: ولی نباید اجازه داد این مرزها به دیوارهای غیرقابل عبور و دیوار دشمنی تبدیل شوند. ما مصمم هستیم این دیوارها را فرو بریزیم.
وزیر خارجه ترکیه به روابط تجاری کشورش با عراق اشاره کرد و گفت: حجم مناسبات تجاری دوکشور به 12 میلیارد دلار در سال رسیده است که 70 درصد آن را تجارت ترکیه با اقلیم کردستان عراق تشکیل می دهد.بدین ترتیب عراق بعداز آلمان به صورت دومین شریک بزرگ تجاری ترکیه درآمده است.
تانر یلدیز روز گذشته در آنکارا به خبرنگاران گفت: نچیروان بارزانی هر از چندگاهی به ترکیه سفر می کند و در سفر اخیر نیز موضوع توافق جدیدی در زمینه انرژی مطرح نیست.
ترکیه و اقلیم کردستان عراق 6 قرارداد همکاری در زمینه اکتشاف، استخراج و انتقال نفت و گاز شمال عراق امضا کرده اند که با واکنش های بغداد روبرو شده است.
بغداد به توافقات آنکارا و اربیل در زمینه انتقال نفت و گاز شمال عراق به ترکیه با دور زدن دولت مرکزی آن کشور اعتراض دارد.
اربیل و بغداد برای رفع اختلافات خود در ماه گذشته مذاکرات متعددی داشتند ولی به توافقی دست نیافتند.
آنکارا اعلام کرده است که بدون کسب رضایت بغداد صادرات نفت عراق از ترکیه شروع نخواهد شد.
این درحالی است که نفت صادراتی از شمال عراق به ترکیه در مخازن ترکیه در بندر جیهان در کناره دریای مدیترانه ذخیره شده است .
گفته می شود تاکنون نزدیک به نیم میلیون بشکه در این مخازن ذخیره سازی شده است.
خاورم**230 *1446
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن