تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821023195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پخش موسیقی موجب افزایش کارآیی پیل خورشیدی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پخش موسیقی موجب افزایش کارآیی پیل خورشیدی می شود تهران - ایرنا - یافته های اخیر محققان دانشگاه لندن و امپریال کالج لندن نشان می دهد که پخش موسیقی می تواند عملکرد پیل های خورشیدی را بهبود بخشد . این بهبود عملکرد به دلیل اثر پیزوالکتریک موجود در اکسید روی رخ می دهد.


به گزارش ایرنا از ستاد ویژه فناوری نانو ، فرکانس های بالا و صداهای زیر موجود در موسیقی راک و پاپ می تواند موجب نوساناتی شود که در پیل های خورشیدی حاوی نانو میله های روی ، کارآیی پیل خورشیدی را تا 40 درصد افزایش می دهد.
محققان پیش از این اعلام کردند که اعمال فشار روی اکسید روی می تواند ولتاژ الکتریکی در این ماده ایجاد کند که به این پدیده اثر پیزوالکتریک گفته می شود.
این یافته ها می تواند کارآیی مولدهای انرژی خورشیدی را بهبود دهد و به طور ویژه منجر به ساخت نسل جدیدی از پیل های خورشیدی ارزان قیمت شود.
پژوهشگران این پروژه با استفاده از اکسید روی میلیاردها نانو میله تولید کردند و سپس آنها را با استفاده از یک پلیمر فعال پوشش دادند و در نهایت ابزار جدیدی را برای تولید انرژی ساختند.
این گروه با بهره گیری از خواص منحصر به فرد اکسید روی موفق شدند سیستمی ارایه کنند که نسبت به اصوات زیر 75 دسی بل حساس است به طوری که این اصوات می تواند عملکرد پیل خورشیدی را به شکل قابل توجهی بهبود بخشد.
استیو دانن از محققان این پروژه گفت : بعد از تحقیقات متعدد روی تبدیل لرزش به الکتریسیته ، این یافته اخیر بسیار جالب توجه بود به طوری که می توان با استفاده از امواج صوتی کارآیی پیل خورشیدی را افزایش داد.
همچنین جیمز دورانت یکی دیگر از محققان این پروژه گفت : ما تصور می کردیم که امواج صوتی که به صورت تصادفی نوسان می کنند یکدیگر را خنثی کرده و در نهایت هیچ اثری روی کارآیی پیل خورشیدی نداشته باشند اما نتایج ، خلاف این موضوع را نشان داد.
ما ابتدا موسیقی کلاسیک را مورد آزمایش قرار دادیم و بعد به سراغ موسیقی پاپ رفتیم. نتایج نشان داد که پیل خورشیدی نسبت به موسیقی پاپ که فرکانس بالاتری دارد عکس العمل بهتری را نشان می دهد.
این یافته اخیر می تواند در کولرهای گازی ، خودروها و وسایل نقلیه مختلف نیز مورد استفاده قرار گیرد.
علمی(1)**1746**1581
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن