تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815050149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کسانی که به خاطر عسل جان می‌دهند+ عکس


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: کسانی که به خاطر عسل جان می‌دهند+ عکس

کسانی که به خاطر عسل جان می‌دهند+ عکس

اهالی یک قبیله نپالی قرن هاست که شغل دشوار و پرخطر اجدادشان را دنبال می کنند: شکار عسل از کوهپایه‌ها! شغلی که خیلی وقت ها به قیمت جانشان تمام می شود اما حتی مرگ هم آنها را از بالا رفتن ارتفاع چند ده متری با طناب باز نمی دارد.

 شکارچیان عسل در پای صخره آتش بزرگی برپا می کنند و با دو چوب بلند بامبو از طناب بالا می روند تا با یک چوب زنبورها را از کندو بیرون کرده و با چوب دیگر موقعیت سبدی را که قرار است کندو را در آن بیندازند تنظیم کنند؛ کار دشواری که البته خیلی وقت ها با سقوط شکارچیان عسل، مرگ آنها را بر صخره های کوهپایه ای هیمالیا رقم می زند.


http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg1.jpg


http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg2.jpg


نپالی ها اگرچه دوبار در سال به شکار عسل می روند اما عسل بهاره برای آنها به مراتب پرسودتر از عسل پاییزی است. آنها در بهار می توانند عسل سرخ رنگ مرغوبی را جمع آوری کنند که خاصیت آرامش بخشی و تسکین دهندگی دارد و به قیمت بالایی به فروش می رسد.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg3.jpg


اما جمع آوری عسل به این شیوه تنها یک شغل پرریسک و پردرآمد نیست. نپالی ها این مراسم را با آداب و رسوم مذهبی شان تلفیق کرده اند و هربار قبل از این مراسم با چیدن ظروف میوه، برنج و گل های فراوان، از خدای صخره ها قدردانی می کنند.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg4.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg5.jpg


 مراسم شکار عسل در نپال حاشیه های دیگری هم دارد. این مراسم کاملا مردانه است و زنان حتی حق تماشای آن را هم ندارند. در عوض، مردها در تیم های 10تا 12نفره راهی صخره ها می شوند و محصول 6ماه زنبورهای هیمالیایی را برداشت می کنند.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg6.jpg




جمع آوری عسل به این روش 2-3ساعت زمان می برد و بعد از پر شدن سبدها، شکارچیان پایین کشیده می شوند تا نماینده تیم بعدی برای جمع آوری عسل بالا برود.
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg7.jpg


با تمام این ها، خطراتی مثل جنگل زدایی، احتمال انتقال بیماری بین حشرات و انسان و مرگ و میر زیاد شکارچیان باعث شده دولت نپال به فکر مالکیت این صخره ها درآید و برداشت عسل از این صخره ها را قانونمند کند. کاری که البته اهالی بومی و سنتی نپال با آن مخالفند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg8.jpg


http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg9.jpg


http://www.seemorgh.com/uploads/1392/12/hjkg10.jpg





1392/12/24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن