تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816579362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در مقام حکمت فاطمه (س)


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

در مقام حکمت فاطمه (س) تهران - ایرنا - در یادداشت غلامرضا اعوانی با عنوان «در مقام حکمت فاطمه (س) » که به مناسبت سالروز شهادت بانوی دو عالم صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) در روزنامه اعتماد روز شنبه منتشر شد آمده است:حقیقت امر این است که امروز همه در معجونی از وضعیت های مختلف تمدنی و فرهنگی تنفس می کنیم که این در بادی امر نیازمند آسیب شناسی معرفتی است.


در این یادداشت می خوانید: سخن از شان و منزلت فاطمه (س) بسیار گفته شده اما همچنان باید در جهت تبیین شان و منزلت بانوی گرامی جهان اسلام کوشید.
شاید در شان فاطمه زهرا(س) نخستین جمله این باشد که هنوز عمق معنای حکیمانه جملات ایشان را درک نکرده باشیم، چرا که در شان و مقام دختر پیامبر(ص) نزد ائمه این روایت است که امام صادق(ع) فرمود: مردم در حین سختی ها و گرفتاری ها به ما متوسل می شوند و ما ائمه در سختی و گرفتاری به مادرمان زهرا متوسل می شویم.
اما آنچه حضرت فاطمه(س) را در کنار همه عظمتش نمونه یک پیامبر کرده انقلابی است که در قبال انحراف و بدعت مسلمانان منافق، بعد از وفات پیامبر(ص) شروع کرد و البته نشانه های آن به کرات قبل از وفات پیامبر(ص) آشکار شده بود: بدعتی که اکنون پس از 15 قرن همچنان پابرجاست و عامل اصلی تفرقه مسلمین.
انقلاب فاطمه(س) از آن لحاظ منحصر به فرد است که در حالی حرکتش را آغاز می کند که حتی علی(ع) با درک صحیح شرایط سکوت و انزوا اختیار کرده و دیگر صحابی همچون مقداد و سلمان و ابوذر و... نیز در فشار شدید قرار دارند.
اما انقلاب ایشان دارای معنای حقیقی بوده است. شناخت حقیقت ناظر بر ذو مراتب بودن آن است.
بر این اساس این سخن که «مفتاح کشف حقیقت، منوط و مربوط به مدارج حقیقت است» نه تنها در نظام حکمی و عرفانی، اسلامی بلکه در دیگر نظام های عرفانی شواهدی خواهد داشت.
مساله مهم در معرفت نفس مطرح شده در مباحث حکمت فاطمی، ناظر بر فاطمیت است و محوریت نیز کشف فاطمی معارف و نیز کشف معارف فاطمی است.
اینجا سخن از معرفت هست، سخن از نفس هست و سخن از ذات مقدسه حضرت فاطمه(س) نیز هست.
سخن از همه اینها هست تا همه وجوه معرفتی مربوط به نفس فاطمی(س) که در عالم امکان برای انسان غیر معصوم قابل وصول است مورد بررسی قرار گیرد.
جهان فاطمی، انسان فاطمی، معرفت فاطمی و حقیقت فاطمی، اینها موضوعات و سرفصل هایی است که معرفت نفس به دنبال آن است.
تحصیل حکمت لوازمی هم دارد. حکمت فاطمی هم خاصه، آدابی دارد. آداب حکمت هم حوزه هایی دارد. از نظر تا عمل که همه را باید رعایت کرد.
حقیقت امر این است که امروز همه در معجونی از وضعیت های مختلف تمدنی و فرهنگی تنفس می کنیم که این در بادی امر نیازمند آسیب شناسی معرفتی است.
بنابر این از ابتدایی ترین مراحل حصول حکمت فاطمی نوعی آسیب شناسی فکری و فرهنگی است.
مبنای معرفت نفس انسان شناسی صحیح است. انسان ها متکثرند و این سخن صحیحی است که به عدد آنها راه های کسب معرفت وجود دارد.
این اختلاف نه اختلافی ناظر بر اختلاف ذات که مربوط به کثرت راه و طریق وصل به منبع نور و حقیقت واحد است.
لذا راه فاطمی راه رسیدن به حقیقت است و بانوی جهان اسلام با حرکت عظیم انقلابی خود به دنبال احیای حکمت و رسیدن به حقیقت وحدانیت بودند.
اول**1104
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن