تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803205024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروز باستانی در سرزمین کهن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نوروز باستانی در سرزمین کهن زاهدان - ایرنا - سرزمین کهن و پررمز و راز سیستان و بلوچستان زادگاه رستم و اقوام غیور و مرزدار سیستانی و بلوچ با آثار باستانی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری زیاد از هم اینک برای پذیرایی از میهمانان و مسافران نوروزی آغوش گشوده است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با گستره 187 هزار و 500 کیلومتری معادل 11،5 درصد مساحت ایران با بیش از دو میلیون و 600 هزار نفر جمعیت از مناطق بکر و زیبای گردشگری محسوب می شود که همه ساله در نوروز پذیرای شمار زیادی از هموطنان است.
مردم خونگرم سیستانی و بلوچ که با میهمان نوازی مشهورشان بسیاری از هموطنان را جذب مهربانی های خود می کنند همواره با پذیرایی مثال زدنی از مهمانان داخلی و خارجی سفر خوشی را برای آنان رقم می زنند.
سیستان و بلوچستان از دو منطقه سیستان در شمال استان شامل جلگه های حاصل آبرفت های رود هیرمند و پست ترین نقطه آن هامون صابری به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران که اکنون خشک است و بلوچستان در جنوب استان با گستره ای وسیع و نسبتا کوهستانی با رودخانه های فصلی و دائمی تشکیل شده است اگر چه بلوچستان خود نیز به دو منطقه ˈسرحدˈ شامل دو شهرستان معتدل زاهدان و خاش در دامنه تفتان و ˈمکرانˈ شامل سایر شهرستانهای گرمسیری جنوب استان تقسیم شده است.
منطقه سرحد به لحاظ قرار گرفتن در دامنه قله تفتان معتدل و اقلیم منطقه مکران گرمسیری و یا معتدل مرطوب و یا گرم مرطوب است.
مسافران و گردشگران نوروزی می توانند مناظر تاریخی و طبیعی بی نظیر سیستان و بلوچستان را در قالب هفت ناحیه و 57 منطقه گردشگری مشاهده کنند.
*ناحیه تمدنی سیستان شامل مناطق نمونه گردشگری کوه خواجه، دهانه غلامان، شهرسوخته، چاه نیمه ها و دو موزه شهر زابل، ناحیه زاهدان شامل شهر زاهدان و بازارها و موزه های این شهر، جاذبه های طبیعی و تاریخی میرجاوه و نصرت آباد، ناحیه آتشفشان تفتان که همواره از بلندای 4 هزار متری آن گاز گوگرد فوران می کند مجموعه ای از جاذبه های شهرستان خاش از جمله مناطق نمونه گردشگری سنگان، گوهرکوه و طبیعت ایرندگان و ناحیه نخل و آمیزه قومی شامل جاذبه های طبیعی و تاریخی ایرانشهر، دلگان و بزمان چهار ناحیه گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
ناحیه گردشگری گاندو (تمساح پوزه کوتاه) و محصولات گرمسیری آن مجموعه ای از جاذبه های حیات وحش و تنوع میوه های شهرستان های سرباز و نیکشهر، ناحیه آبهای نیلگون دریای عمان شامل سواحل شهرستان های کنارک و چابهار که به تابلوی نقاشی خداوند تشبیه می شود و نخلستان های سرسبز تلفیقی از جاذبه های تاریخی و طبیعی سراوان سه ناحیه گردشگری دیگر سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهد که آماده میزبانی از دوست داران طبیعت است.
توضیح اینکه تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) باقی مانده ای از رسته کروکودیل ها است که 225 تا 265 میلیون سال قبل می زیسته اند و در ایران تنها در منطقه حفاظت شده باهوکلات در جنوب سیستان و بلوچستان زندگی می کنند.
برای دیدن گونه های اهلی تر گاندو می توان در مسیر ترانزیتی سرباز - چابهار پس از گذر حدود 20 کیلومتری از جکیگور (به طرف چابهار) در روستای ˈدرگسˈ به محیط بانی ˈریکوکشˈ مراجعه و از محیط بانان راهنمایی خواست.
جالب اینکه برخی گردشگران با خرید گوشت مخصوصا از نوع زنده مرغ با رهاسازی آنها برای تمساح های گاندو از نزدیک شکار و تغذیه آنها را مشاهده می کنند.
امکان استراحت در محیط بانی ریکوکش و درگس که چسبیده به جاده ترانزیتی است، وجود دارد.

*جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان
دهستان ییلاقی ˈتمینˈ واقع در 65 کیلومتری جنوب غربی شهرستان میرجاوه و قسمت شمالی قله تفتان، غار زیبا و پرآب ˈلادیزˈ در فاصله 100 کیلومتری زاهدان، کوه خواجه با 609 متر ارتفاع واقع در 30 کیلومتری غرب زابل و کوه تفتان به عنوان تنها آتشفشان نیمه فعال جنوب شرق ایران در فاصله 50 کیلومتری شمال شرقی شهرستان خاش از شاخص ترین جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است.
کوههای مینیاتوری (مریخی) به عنوان یکی از پدیده های ژئومورفولوژی منطقه چابهار که در هیچ جای ایران به چشم نمی خورد و چشم اندازی سحر انگیز و بدیع آفریده است، سواحل زیبای دریای عمان، تالاب زیبای لیپار در میان دو کوه با انواع بوته ها و درختچه های گز وحشی در فاصله 15 کیلومتری شهر چابهار، درخت انجیر معابد از تیره درختان کائوچوئی با قدمت دیرین و میوه های نارنجی خوراکی به درشتی فندق در نوار ساحلی چابهار از دیگر جاذبه های طبیعی سیستان و بلوچستان است.
چشمه آبگرم بزمان در فاصله 100 کیلومتری شمال غربی ایرانشهر، رودخانه زیبای دامن با ترکیب نخلستان های سرافراز و شالیزارها خرم در حاشیه آن در مجاورت روستایی به همین نام به عنوان یکی از مواهب طبیعی بکر منطقه بلوچستان، منطقه تفریحی چاهان با تنوع پوشش گیاهی و باغات زیاد در نزدیکی نیکشهر، گل فشان ˈناپگˈ با خواص درمانی در 20 کیلومتری روستای کهیر از توابع شهرستان بندری کنارک و بندر ماهیگیری پزم تیاب با ساحلی به شکل پلاژ و ماسه ای واقع در جنوب استان از دیگر مناطق بکر طبیعی جنوب شرق کشور است.
گودال های طبیعی موجود در شرق شهرستان زهک که با توجه به خشکسالی های متوالی به عنوان چاله های بزرگ ذخیره آب برای مصارف مورد نیاز مردم استفاده می شد و بعدها با تغییراتی به چاه نیمه تغییر نام داد با بیش از 500 هکتار مساحت در منطقه سیستان جاذبه ای طبیعی ایجاد کرده است که در کنار آن مجتمع تفریحی و باغ وحش ایجاد شده نیز برای گردشگران جاذبه دارد.

*جاذبه های تاریخی شاخص سیستان و بلوچستان
شهر سوخته به عنوان یکی شاخص ترین آثار تاریخی ایران و سیستان و بلوچستان با بیش از پنج هزار سال قدمت و 151 هکتار وسعت واقع در 56 کیلومتری شهرستان زابل شناسنامه پر افتخار سیستانیان قلمداد می شود که نخستین چشم مصنوعی، تصویرسازی متحرک و جمجمه جراحی شده، ظروف پلی کروم و تخت نرد دنیا در این منطقه کشف شده است.
کوه خواجه مجموعه ای از آثار دوره های مختلف تاریخ اسلام شامل آتشکده، قلعه های خشتی، راه ها و دالان های قدیمی، چند زیارتگاه، قبور سنگی، کاخ و شهری کوچک، دالان گالری و آثار به نام های کک کهزاد، ارگ چهل دختر، قلعه کافران، اتاق بی باد، ارگ سرسنگ، زیارت خواجه غلطان، آرامگاه آسیابان و پیرگندم بریان در شهرستان زابل واقع شده است.
قلعه مسکونی و تدافعی بمپور با ساختی خشتی و گلی متشکل از قسمت های ارگ نشین، حاکم نشین و عامه نشین، قلعه ناصری با ساختی نظامی واقع در شهر ایرانشهر، قلعه زیبای سیب واقع در شهر سوران (نزدیکی سراوان) با ساختی خشتی و گلی به عنوان یکی از سالم ترین قطعه های تاریخی بجامانده از دوره اسلامی، قلعه کنت متعلق به دوران افشاریه واقع در شهرستان سوران، آرامگاه سید غلام رسول در بافت قدیمی شهر بندری چابهار و روستای تیس با جاذبه های گردشگری فراوان در هشت کیلومتری شمال غرب این شهر از مهمترین آثار تاریخی استان محسوب می شوند.
دهانه غلامان به عنوان بقایای شهر عظیم از روزگار هخامنشیان واقع در دو کیلومتری روستای قلعه نو از توابع شهرستان زهک، قلعه خشت و گلی حیدر آباد واقع در حومه شرقی انتهای خیابان سرباز شهرستان خاش، قبرستان هفتاد ملا با حدود 500 متر مربع وسعت واقع در بخش شرقی روستای روپس از توابع میرجاوه، قلعه مهم و باستانی نیکشهر، گورستان اسپیدژ واقع در شهرستان ایرانشهر و زاهدان کهنه بقایای شهر سیستان دومین دارالحکومه و پایتخت سیستان بزرگ در دوران اسلامی در شهرستان زهک از دیگر آثار تاریخی سیستان و بلوچستان است...

و اما شاخص ترین جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان به تفکیک شهرستانها از شمال تا جنوب این استان پهناور به این شرح است:

* زابل، دریاچه خشکیده هامون، کوه خواجه و موزه مردم شناسی، باغ وحش و مجتمع تفریحی چاه نیمه زهک، جاذبه کرکویه در هیرمند
* زاهدان: موزه های زاهدان بویژه موزه بزرگ جنوب شرق در خیابان مطهری و نزدیکی ایستگاه راه آهن و فرودگاه، غار لادیز و ییلاق تمین در میرجاوه
* خاش: قله زیبا، مرتفع و همیشه فعال تفتان با تصاعد گاز و آب های گوگردی
* سراوان: سفال کلپورگان، سنگ نگاره های عصر باستان و موزه مردم شناسی
* ایرانشهر: قلعه ناصری، چشمه های آب گرم بزمان، رودخانه دامن و منزل رهبر معظم انقلاب در هنگام تبعید که به موزه قرآن و عترت تبدیل شده است.
* نیکشهر: جاذبه های دیدنی این شهرستان بسیار زیاد اما در عین حال پراکنده است، از جمله آبشارها و چشمه های آب گرم آن و طبیعت زیبای قصرقند به فاصله 60 کیلومتری نیکشهر
* سرباز: رودخانه سرباز و روستای دَرگَس محل پرورش تمساح پوزه کوتاه ایرانی
* چابهار: چشم انداز دریا و ساحل، کوههای مریخی و جنگل های حرا بویژه در مسیر زمینی چابهار به پسابندر در نقطه مرز آبی ایران با پاکستان. منطقه آزاد چابهار، دریا بزرگ، روستای تیس، قلعه پرتقالی ها و ...
* بندر کنارک: سواحل کم عمق برای شنا، بندر پُزم، گل فشان کهیر، طبیعت زرآباد و روستای هدف گردشگری دَرک که ساحل بکر و بسیار زیبایی دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تاکنون بیش از سه هزار اثر طبیعی و تاریخی در استان شناسایی شده که حدود هزار و 600 مورد از این آثار به ثبت ملی رسیده است و اثر تاریخی شهرسوخته با بیش از پنج هزار سال قدمت در سال 92 نامزد ثبت جهانی سازمان یونسکو شد که نتیجه کمیته داوری اوایل سال آینده اعلام می شود.
ˈملک محمد سنجرانیˈ ابراز داشت: آثار کشف شده تاریخی و جاذبه های طبیعی زیبا و دیدنی سیستان و بلوچستان در 10 موزه با عنوان های موزه منطقه ای جنوب شرق، صنایع دستی و پست و ارتباطات زاهدان، موزه های شهر سوخته و مردم شناسی سیستان، موزه های محلی (تاس و کپل)، مردم شناسی و خاک (تولید زنده سفال کلپورگان) سراوان، موزه قرآن و عترت ایرانشهر و موزه محلی چابهار به نمایش در آمده است.
وی با بیان اینکه نوروز پارسال مناطق تاریخی و طبیعی سیستان و بلوچستان پذیرای بیش از یک میلیون و 500 هزار گردشگر بودند، اظهار داشت: 13 هتل، 24 مهمانپذیر و 15 مجتمع بین راهی با هزار و 131 اتاق با تمام امکانات رفاهی مورد نیاز نوروز امسال در استان آماده استقبال از مسافران و گردشگران است.
صرف نظر از هتل ها، مهمانپذیرهای خصوصی و دولتی، آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در سراسر استان مدارس زیادی را برای پذیرایی از مسافران نوروزی تجهیز کرده است.
به طور میانگین و به روال معمول کمینه و بیشینه دمای سیستان و بلوچستان در نیمه اول فروردین 10 تا 30 درجه سانتی گراد و گاهی اوقات بیشتر است.
7307/2729/ 330
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن