تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803218552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا با ایران درباره سوریه همکاری کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آمریکا با ایران درباره سوریه همکاری کند تهران - ایرنا- جاناتان استیونسون، استاد مطالعات راهبردی دانشگاه نبرد دریایی آمریکا که در خلال سال های 2011 تا 2013 مدیر امور سیاسی- نظامی خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا بود در نیویورک تایمز نوشت: آمریکا با ایران درباره سوریه همکاری کند.


سایت فرارو که این مطلب را بازتاب داد آورده است: جاناتان طی گزارشی برای نیویورک تایمز نوشت: نزدیک به سه سال است که رویکرد آمریکا در مورد سوریه حول افزایش فشار بر روسیه برای استفاده از نفوذ خود بر بشار اسد به منظور انتقال سیاسی قدرت در این کشور می چرخد.
این استراتژی حتی پیش از بحران کریمه که روابط دیپلماتیک مسکو- واشنگتن را به انجماد کشاند، شکست خورده بود.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا باید هر آنچه در توان دارد را انجام دهد تا هرچه زودتر سوریه در مسیر صلح قرار گیرد.
این امر مستلزم بازنگری در رویکرد اوباما نسبت به منطقه و نزدیک شدن به کشوری است که آمریکا تاکنون تا توانسته آن را از میز مذاکرات دور نگه داشته است: این کشور ایران است.
مشکل با روسیه این است که کرملین در مورد سوریه یک شریک فریبکار است: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور از یک سو قصد خنثی کردن حضور واشنگتن در خاورمیانه را دارد، از سوی دیگر با ساده لوحانه خواندن تلقی آمریکا از جهادی های رو به رشد در جبهه مخالف، واشنگتن را تحقیر می کند و این در حالی است که حتی شاید اهرم اعمال فشار بر اسد برای ایجاد یک تغییر معنادار را هم نداشته باشد.
ایران نیز مخالف اعمال زور برای کنار گذاشتن اسد از قدرت است اما نگرش جامع این کشور نسبت به ایالات متحده با احتیاط رو به گرمی می رود و این مسئله از مذاکرات سازنده در زمینه هسته ای مشخص است.
ضمن اینکه وابستگی استراتژیک و عملیاتی سوریه به ایران و نماینده اش، حزب الله باعث شده جمهوری اسلامی نفوذ بسیار بالایی بر اسد داشته باشد.
همین مسائل ایران و آمریکا را بیش از آنچه ممکن است به نظر برسد به هم نزدیک می کند: به نظر می رسد آمریکا و شرکای اروپائی اش در حال هدایت مخالفان خارج از کشور سوریه به سمت یک برنامه انتقالی هستند که صریحا اسد را ملزم به خروج از قدرت نمی کند.
بیانیه ائتلاف ملی سوریه از اصول اساسی این برنامه که ماه گذشته میلادی منتشر شد، به این مسئله اشاره ای نکرده است.
دولت اوباما باید به طور محتاطانه مسئله گفتگو با ایران در مورد سناریوهای احتمالی تقسیم قدرت- از جمله سناریوهایی که بر اساس آنها اسد ممکن است برای مدت معینی در قدرت بماند- را مورد ملاحظه قرار دهد.
ممکن است ایران از گشایش دیپلماتیک استقبال کند، به خصوص پس از آنکه آمریکا توانست دعوت سازمان ملل از ایران برای حضور در مذاکرات سوریه در ژنو را لغو کند.
دست کم در گام نخست، نزدیکی آمریکا به ایران باید خارج از چارچوب مذاکرات ژنو انجام شود و نیازی نیست که حتما دوجانبه باشد- انگلیس یا فرانسه هم می توانند حضور داشته باشند- و می تواند توسط دولت سوئیس تسهیل شود.
طرفین پیش از رسیدن به مرحله تقسیم قدرت در سوریه، تلاش خواهند کرد که یک آتش بس پایدار در این کشور برقرار شود.
آمریکا و اروپا احتمالا می توانند مخالفان و حامیان آنها در کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس را به آرامش دعوت کنند؛ ایران نیز می تواند همین عملکرد را در قبال اسد داشته باشد.
گام بعدی تسریع ارسال کمک های غیرنظامی به این کشور خواهد بود. با توجه به اینکه ایران و حزب الله نیروهایی در سوریه دارند، همکاریشان در این زمینه تاثیرگذارتر از همکاری روسیه خواهد بود.
ارسال کمک نه تنها به مردم سوریه یاری می رساند بلکه چنین تلاش مثبتی باعث تغییر فضا برای انجام مذاکرات محتوایی در مورد طرح واقعی انتقال قدرت می شود.
یک رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران برای بسیاری از مخالفان سوری قابل قبول نیست. اما آنها هم باید با واقعیات روبرو شوند: آمریکا و متحدانش با ایران یا بدون ایران، همچنان در مورد هرگونه توافق سیاسی محتاط خواهند بود مگر اینکه اپوزیسیون میانه رو صفوف جهادی های خود را که در حال افزایش نفوذ خود هستند، به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
حتی موفقیت نسبی این تلاش ها باعث می شود روسیه –که واقعا نگران تروریسم بین الملل است- بیشتر به سمت ترغیب اسد به توافق در مورد تقسیم قدرت و خروج از قدرت تمایل یابد. البته ایران وضع موجود را ترجیح می دهد اما آیا در واقعیت می توانیم انتظار خروج از این رویکرد را داشته باشیم؟
حمایت از رژیم اسد در حال تعدیل منابع ایران و حزب الله است و شاید تهران مصالحه در این زمینه را به عنوان سیگنالی برای بهبود شرایط مذاکرات هسته ای با ارزش بداند.
اگر کانال آمریکایی- ایرانی نتیجه بدهد، ایران می تواند به عنوان شرکت کننده اصلی در کنار سوریه، مخالفان سوری، آمریکا و روسیه وارد فرآیند مذاکرات ژنو شود. در این مرحله می توان به عربستان که رقیب ژئوپلتیک ایران محسوب می شود، نقشی برابر داد تا از همکاری این کشور در اجرای چارچوب نهایی انتقال قدرت اطمینان یافت.
یک مسئله مهم که واشنگتن نباید انجام دهد این است که تمایل ایران برای همکاری در سوریه را مشروط به توافق هسته ای دراز مدت با این کشور کند. این دو مسئله باید کاملا از هم جدا باشند. از سوی دیگر این دو مسئله مکمل هم هستند. اگر آمریکا بتواند توافق هسته ای با ایران را نهایی کند و روابط با این کشور را تجدید کند، تهران در پی بی ثباتی منطقه بر سر سوریه یا لبنان با هزینه های اقتصادی و سیاسی بسیار بالاتری روبرو خواهد بود.
سوریه همچنان یکی از پیچیده ترین مشکلات سیاست خارجی دوره ریاست جمهوری اوباما محسوب می شود. اما شاید یک راه حل واقع گرایانه در همان اصلی باشد که از زمان مبارزات انتخاباتی سال 2008، مورد حمایت اوباما بوده: برای اجتناب از خطر استفاده از زور، برخی مواقع مجبور می شوید با دشمنان خود مذاکره کنید.
اول**1104
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن