تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815029390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران - مسقط؛ همگرايي استراتژيک در خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ اسفند ۱۳۹۲ (۱۰:۲۰ق.ظ)
تهران - مسقط؛ همگرايي استراتژيک در خليج فارس گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، ايران و عمان در سطح سياسي و منطقه‌اي بهترين و كم مسأله‌ترين رابطه را با همديگر دارند كه در تأمين امنيت منطقه نقش مؤثري داشته است. حال به ميزاني كه كشورهاي منطقه بتوانند در جهت تحكيم و توسعه ي همكاري‌ها چه در ابعاد منطقه‌اي و بين‌المللي و چه در مسائل مرتبط با جهان اسلام با همديگر پيش روند، روابط ايران و عمان يك نمونه و اسوه‌اي براي يك رابطه منطقه‌اي است.
سفر رئيس جمهوري و هيئت اقتصادي ايران به عمان با توجه به دعوت رسمي سلطان قابوس انجام انجام گرفت. نکته ي جالب در روابط دو کشور اين بود که سلطان قابوس، پادشاه عمان، نخستين مقام عالي رتبه ي خارجي بود که مدت کوتاهي پس از تشکيل کابينه ي دولت روحاني به تهران سفر کرد. از طرفي عمان نيز، نخستين مقصد سفر روحاني به کشورهاي عربي بوده است.
جمهوري اسلامي ايـران بر اين باور است که سلطنت عمان با پيروي از سياست تشنج زدايي و ايجاد تعادل در مناسبات با کشورهاي منطقه يکي از باثبات ترين کشورها شناخته مي‌شود. حاكميت سياست توازن در روابط خارجي و اهتمام عماني‌ها به توسعه روابط با ايران باعث شده كه مشكلات و چالش‌ها بر سر راه توسعه ي روابط مهار شود و در مسير سالم حركت كند. رايزني‌هاي مستمر مقامات سياسي دو كشور است كه باعث ايجاد درك و فهم متقارب و مشترك در مناسبات و مواضع دو كشور و پيشرفت روابط دوجانبه در مسير صحيح شده است. اين مسأله مي‌تواند در تحكيم و ثبات منطقه نقش آفرين باشد و عملاً زمينه را براي خروج نيروهاي بيگانه از منطقه فراهم بكند.
ژئوپليتيک تنگه هرمز يکي از عوامل مؤثر و پايدار در روابط ايران و عمان است. ايران و عمان به ترتيب در بخش شمالي و جنوبي تنگه هرمز واقع شده‌اند. اين امر با وجود تحولات منطقه‌اي و جهاني دو کشور را ملزم به داشتن روابط حسنه با يکديگر کرده است و رابطه ي تنگاتنگي ميان حفظ امنيت تنگه هرمز و امنيت خود قائل هستند. اين مسأله انگيزه ي دو کشور را به داشتن روابط نزديک و دوستانه تشديد مي‌کند. تهران و مسقط به اين حقيقت واقف هستند که هرچه تغيير کند، عامل جغرافيايي تغيير نمي‌کند. نزديکي جغرافيايي ايران و عمان در تنگه ي هرمز، دورافتادگي جغرافيايي عمان از جهان عرب و اهميت ژئوپليتيکي و ژئواستراتژي تنگه هرمز ايران و عمان را ملزم به داشتن روابط حسنه با يکديگر کرده است. بر همين اساس و با وجود اينکه عمان همواره روابط نزديکي با امريکا داشته اما اين امر در روابط دوستانه ايران با اين کشور تأثيري نداشته است.
نقش ميانجي عمان در روابط ايران و آمريکا و مخالف بودن دولت اين کشور با تندروي هاي منطقه اي بخصوص مخالفت با سياست هاي عربستان در منطقه از خصوصيات بارز عماني ها بوده است. براي مثال پادشاه عربستان پيشتر از رهبران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس خواسته بود تا از مرحله ي همکاري به مرحله ي تشکيل اتحاديه منتقل شوند که يکي از معترضين به اين طرح عمان بود. يوسف بن علوي، وزير خارجه عمان، در مخالفت با طرح عربستان اعلام کرده بود که مخالف تشکيل اتحاديه ي کشورهاي حاشيه ي خليج فارس است و در صورت تشکيل، عمان هرگز به آن نخواهد پيوست؛ چرا که منطقه نيازي به توسعه ي نيروهاي سپر جزيره ندارد.
همچنين در ارتباط با تحولات اخير کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس، عمان و از سويي کويت قاطعانه با مسأله فراخواندن سفرا از قطر يا قطع روابط ديپلماتيک با اين کشور مخالف هستند؛ به ويژه اينکه اين دو کشور به هيچ عنوان با نظر امارات و عربستان در مورد نگراني از قطر که موضع حمايت از اخوان المسلمين مصر را در پيش گرفته، موافق نيستند.
در سفر روحاني به مسقط، به استثنا انجام مذاکرات به منظور گسترش مبادلات اقتصادي و همچنين مذاکراتي در مورد انتقال گاز طبيعي ايران به عمان از بستر دريا، علي اکبر سيبويه، سفير ايران در عمان اعلام کرده بود که ايران قصد دارد مدرن ترين بيمارستان منطقه شوراي همکاري خليج فارس را در عمان بسازد. بيمارستاني که مي تواند موقعيت هاي شغلي براي اتباع عماني ايجاد کند. همچنين يک هتل نيز در اين پروژه ساخته مي شود.
به هر ترتيب ديپلمات ها بر اين باورند که اين سفر فصل جديدي را در روابط دوستانه ي دوجانبه ايجاد مي کند و به صلح، ثبات و امنيت بيشتر در منطقه منجر خواهد شد. همچنين از آنجايي که ايران و عمان به طور مشترک کنترل تنگه هرمز را نيز بر عهده دارند مي تواند در زمينه امنيت خليج فارس نيز نقش آفريني کنند. بي شک دوکشور ايران و سلطان نشين عمان با توجه به فراز و فرودهاي تاريخي في مابين مي توانند نقشي تعيين کننده در آينده منطقه خليج فارس داشته باشند، بنابراين با توجه به اين امر که ايران برخلاف ساير همسايگان خود در حوزه ي خليج فارس هم نژاد و هم زبان نبوده ونکته موثر اينکه ايران، تنها کشوري در منطقه هست که با قدرت هاي فرا منطقه اي هيچ گونه ارتباط نظامي ندارد، بايد با ظرافت هرچه تمامتر به دنبال همگرايي با سرزميني باشد که قابليت هاي خود را بيش از پيش در آن به منصه ظهور رسانده و ايجاد نوعي همگرايي استراتژيک نمايد. عمان بي ترديد نزديکترين همسايه ي جنوبي ايران در آب هاي خليج فارس بشمار مي رود که داراي ريشه هاي فرهنگي و مذهبي با سرزمين ايران است، بنابراين تحت هيچ شرايط زماني نبايد دستگاه ديپلماسي ايران از آن غفلت نمايد.

- محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن