تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816491264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی لازمه استقلال سیاسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اقتصاد مقاومتی لازمه استقلال سیاسی تهران - ایرنا - روزنامه تهران امروز یادداشت اول خود را در روز پنجشنبه به موضع اقتصاد مقاومتی اختصاص داد و نوشت: تنها نگرانی موجود در زمینه عملی کردن اقتصاد مقاومتی این است که برخی از نگرش های لیبرالی ممکن است از منظر جریان مسلط لیبرال غرب و یا حتی از منظر تفکر سوسیالیستی لیبرالیستی غربی بخواهند اقتصاد مقاومتی را تعیین کنند.


در این مطلب که به قلم «محمد رضا جمالی » است می خوانید: تاکید دوباره رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و تشریح جزییات راهکارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی بیش از هر چیز این سوال را مطرح می کند که چرا رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و آیا مقاوم سازی اقتصاد یکی از شرط های اصلی حفظ استقلال کشور در همه شئون نیست؟
آنچه مسلم است استقلال مفهومی چند جانبه است که یکی از وجوه آن در بخش اقتصادی تبلور پیدا می کند.
رهبر معظم انقلاب پیش تر برای ملت و مسئولان تصریح کردند که موضوع استقلال همچنان مفهوم خود را از دست نداده و بر خلاف برخی تبلیغات غربی ها مبنی بر اینکه در دنیای جدید استقلال معنا ندارد، نه تنها اینگونه نیست که از قضا این تبلیغات حربه ای برای متزلزل کردن استقلال کشورها و وابسته کردن دیگران به غرب در قالب جملات و کلماتی به ظاهر متمدنانه است.
در حالی که مستقل نبودن هر کشوری از نظر اقتصادی می تواند هزینه های زیادی را به بار آورد.
این موضوع برای ایران دارای اهمیت بیشتری است چراکه ایران اسلامی در خط مقدم مبارزه با استکبار است و مصون سازی و مقاوم سازی کشور در هر حوزه ای از جمله اقتصاد برای ما اهمیت حیاتی دارد.
از اینرو رهبر معظم انقلاب به کرات موضوع استقلال اقتصادی را به شیوه های گوناگون مطرح کرده و چندین سال است که به تبیین مفهوم استقلال اقتصادی و مقاوم سازی اقتصاد می پردازند.
مفهوم اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کرده اند در ادامه بیانات ایشان در گذشته است و شیوه ای در اقتصاد است که در صورت استفاده عملی از آن ،کشور ما می تواند به افق های مطلوب در نظام اقتصادی خود برسد.
اقتصاد مقاومتی یک بحث کاملا استراتژیک است که در کشورهایی که دارای اهداف بلند مدت هستند و روحیه استقلال در بطن سیاست داخلی و خارجی آنها جاری است مطرح شده است.
برای رسیدن به این منظور اقتصاد مقاومتی در مقوله اقتصادی و نوع نگاهی که به معیشت مردم دارد بایستی متکی به توان داخلی باشد.
در واقع استقلال سیاسی به دست نمی آید مگر اینکه قبل از آن استقلال اقتصادی ایجاد شود. به همین دلیل کشور ما که در خط مبارزه با استکبار و ظلم قرار دارد، استکبار امروز از اقتصاد به عنوان اهرمی برای مقابله با کشورهای مستقل و مترقی و پیشرو استفاده می کند.
به این دلیل اقتصاد مقاومتی یک نسخه درمانی برای دردهایی است که کشورهای زورگو و مستکبر بر کشورهای مستقل به عمل می آورند.یعنی اقتصاد مقاومتی نوعی ایستادگی و عزت طلبی و آرمان خواهی و تکیه بر توان داخلی برای تولید بهتر است.
اما اقتصاد ریاضتی که در کشورهای غربی و برخی کشورهای اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گرفته است نوعی وادادگی اقتصادی است برای اینکه بر جنبش های اجتماعی آن کشورها غلبه کنند.
اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد ریاضتی قرار دارد، یعنی در شرایطی که اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ایستادگی با تکیه بر توان داخلی است،اقتصاد ریاضتی نوعی وادادگی و تکیه بر توان دولت های مداخله گر برای کاهش آلام و دردهای ناشی ازغلبه برخی کشورهای زورگو بر کشورهای ضعیف است.
امروزه شاید لازم باشد بیش از هرزمان دیگری مفهوم اقتصاد مقاومتی تعریف و تبیین شود.
گرچه در کشور ما این موضوع نکته جدیدی نیست و برگرفته از شعار استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی است که 34 سال در فرهنگ جمهوری اسلامی ایران قدمت دارد.
تنها نگرانی موجود در زمینه عملی کردن اقتصاد مقاومتی این است که برخی از نگرش های لیبرالی ممکن است از منظر جریان مسلط لیبرال غرب و یا حتی از منظر تفکر سوسیالیستی لیبرالیستی غربی بخواهند اقتصاد مقاومتی را تعیین کنند.
البته باید در نظر داشت این روش هرگز نمی تواند اهداف مد نظر مقام معظم رهبری را در زمینه اقتصاد مقاومتی تعیین کند.چرا که اقتصاد مقاومتی یک مفهوم کاملا داخلی است و با آموزه های فرهنگی و سیاست لیبرالیسم غرب تفاوت جدی دارد.
به همین جهت باید در نظر داشت اگر کسانی می خواهند از این شیوه برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی بهره بگیرند،باید متذکر بی نتیجه بودن این روش برای آنها شد.
اول **1104
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن