تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833141248
کوروش فخر طاولی ریشه های تنش و خشونت های اخیر در آفریقای مرکزی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کوروش فخر طاولی
ریشه های تنش و خشونت های اخیر در آفریقای مرکزی
درگیری های اخیر آفریقای مرکزی توسط برخی از گروه های سیاسی وارداتی با انگیزه های خاص و مخصوصا با هدف ایجاد زمینه سازی برای نفوذ قدرت های خارجی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
آفریقای مرکزی در اوت 1960 از فرانسه استقلال یافت. این کشور شاهد شدیدترین بهره کشی استعمارگران فرانسوی در بین تمامی کشورهای آفریقایی بوده است. بیشتر مردم کشور آفریقای مرکزی از نژاد سیاه و دارای زندگی قبیلهای هستند. از نظر جمعیتی حدود 30 درصد مردم این کشور مسیحی، 15 درصد آن ها مسلمان سنی و مابقی از آئین «آنیمیست» پیروی می کنند. این کشور به مدت 30 سال توسط رؤسای جمهوری و با زور و یا اقتدارگرایی اداره می شد. در این حال در سال 2012 اوضاع داخلی آفریقای مرکزی رو به تشنج نهاد و گروهی از شبه نظامیان با تشکیل ائتلافی به نام «سه له کا» با برکناری «فرانسوا بوزیزه» رئیس جمهور مسیحی آفریقای مرکزی، قدرت را به دست گرفتند. این امر موجب ایجاد خشونت هایی بین آنان و مسیحیان افراطی موسوم به آنتی بالاکا شد و شعله های خشم مسیحیان افراطی بر ضد مسلمانان را برافروخته کرد. نوشتار زیر به ریشه یابی تنش های اخیر این کشور می پردازد. اسلام در جنوب صحرا و آفریقای مرکزی اسلام در آفریقا یا آفریقای سیاه و جنوب صحرا توسط بازرگانان مسلمان و عرب به منطقه راه پیدا کرد. در این حال هرچند میسیونرهای مسیحی با امکانات زیاد و توان استعماری به این قاره راه یافتند - و شاید بتوان گفت در واقع امر، میسیونر ها جاده صاف کن استعمارگران بودند- و تلاش کردند مردم این قاره را مسیحی کنند، اما اسلام طی دهه های اخیر رشد قابل توجهی در این مناطق داشته است. در حال حاضر با وجود آنکه خوشبینانه ترین آمارهای رسمی موجود، شمار مسلمانان و مسیحیان در آفریقای جنوب صحرا را برابر گزارش می کنند، اما در واقع امر، شمار مسلمانان از بقیه مذاهب در قاره آفریقا بیشتر است. اعتدال و میانه روی از ویژگی های مسلمانان آفریقایی است که. این رویکرد در واقع به تعالیم سنتی و اصیل دین اسلام نزدیک است. آنها کاملا مکلف به انجام فرایض دینی رایج مانند نماز و روزه اند و اساسا به طور عام، از پی گیری ایمان خود، به دنبال اهداف خاص سیاسی نیستند. مشخصه دیگر مسلمان این قاره همزیستی بسیار خوب آنان با پیروان دیگر ادیان، مخصوصا مسیحیان است. این همزیستی شاید به شکل تعجب آوری (از دید بسیاری که آفریقا را از نزدیک ندیده اند) در بطن خانوده های آفریقایی مشاهده می شود. چنانچه به کرات می توان با خانواده هایی برخورد کرد که دارای پدر مسلمان، مادر مسیحی و فرزندی انیمیست هستند . از این جهت مسلمانان در کنار مسیحیان و پیروان ادیان دیگر، در طی ده ها و قرون گذشته، همزیستی خوبی داشته اند و بسیار در هم تنیده اند. از نظر روابط خانوادگی و خویشاوندی نیز مسلمانان و مسیحیان در هم تنیده شده اند. البته باید توجه داشت که برداشتی که ما از یک مسلمان در ایران داریم یا یک اروپایی از مسیحیت در کشورش دارد، در آفریقای جنوب صحرا عملا وجود ندارد و اسلام و مسیحیت در آنجا به شکلی با آیین ها و باورهای سنتی و قومی و قبیله ای تلفیق شده است. ریشه های علل خشونت های اخیر در آفریقای مرکزی فقر و مساله قومیت: حوادثی که در سالهای اخیر در منطقه جنوب صحرا رخ داده، پدیده ای اصیل و آفریقایی نیست؛ بلکه وارداتی است. در آفریقای مرکزی هم همین گونه است. مشکل امروز این کشور فراتر از اختلاف بین مسلمانان و مسیحیان است. به عبارتی ظاهر امر درگیری بین مسلمانان و مسیحیان است، اما باطن آن چیز دیگری است. به بیان روشن تر، این گروه به این عنوان که چون گروه دیگر مسلمان یا مسیحی است، به آن حمله ور نمی شود. ساخت مسجد توسط عربستان برای تبلیغ وهابیت در کشورهای جنوب صحرا، بستری برای فعالیت های تندروی و معرفی وارونه دین مبین اسلام ایجاد کرده و زمانی که بحران و جنگی به وجود می آید، این فعالیت ها با مداخله عناصری از گروه هایی همچون القاعده مغرب، حالتی سازمان یافته پیدا کرده و گروه هایی مانند انصارو پا به میدان می گذارند. در واقع آفریقای مرکزی با بیش از ششصد هزار کیلومتر مربع مساحت، کشوری بس فقیر و فاقد منابع خدادادی قابل توجه است که قومیت های مختلفی در آن زندگی می کنند. از این جهت رقابت جویی های قومی در این کشور مانند بسیاری دیگر از کشورهای بحران خیز آفریقا مهم است. در آنچه به رابطه مسلمانان با مسیحیان مربوط می شود، این مسئله را نیز باید در نظر داشت که اغلب اقلیت مسلمان کشور به دلیل اینکه عموما در کار تجارت و کسب و کارند، وضع مالی بهتری در مقایسه با اکثریت مسیحی فقیر دارند. این شکاف اقتصادی شاید به نوبه خود در خشونت ها تاثیر دارد، اما نمود ظاهری آن تقابل اسلام و مسیحیت است. بسترهای گذشته استعماری: در بعد دیگر، مرزبندی های ناعادلانه و بر جای مانده از دوران استعمار نیز مزید بر علت است. یعنی در حقیقت مرزبندی های انجام شده بدون توجه به مشخصات منطقه ای، اقلیمی و فرهنگی، باعث شده است تا شاهد آن باشیم که گاه یک گروه از خانواده های متعلق به یک قبیله و یک فرهنگ، در یک کشور و گروه دیگر در کشوری دیگر حضور داشته باشد. با این روش خانواده ها از هم جدا شده و زمین ها، مراتع و منابع معیشتی گسسته شده است. در این حال با توجه به فقر گسترده، به ویژه در فصول و مناطق حساس توام با خشکسالی، برخی درگیری ها و مناقشات به وقوع می پیوندد که ریشه آن، نزاع بر سر منابع است؛ اما ظاهر آن درگیری عقیدتی و دینی است. سلفیسم و وهابیسم: در سالهای اخیر پدیده نوینی به این امر اضافه شده است که می توان به آن سلفیسم و وهابیسم نام داد. مصداق و نمونه ای عینی طرز تفکر سلفی در این منطقه را می توان در نیجریه و گروه بوکوحرام دید. این گروه مدعی اسلام است؛ اما برخلاف اهداف و تعالیم عالیه اسلام رفتار می کند. بوکوحرام در معنی تحت اللفظی خود مخالف با آموزش و تحصیل به شیوه مدرن است و کشتارهای سختی را رقم می زند. در واقع به نظر من این گروه مسلمان نیست و می توان گفت دست هایی در کار است تا چهره اسلام را به وسیله آنان تخریب کند. بعد از درگیری های اخیر لیبی، در واقع برخی نیروهای تندروی وهابی و سلفی خارج شده از دایره کنترل قذافی، با سلاح های پیشرفته و پرشمار در مناطق دیگر آفریقا پراکنده شدند. اگر بخواهیم دقیق تر اشاره کنیم، وقتی درگیری های لیبی آغاز شد، برخی سلفی ها و وهابی ها در این کشور حضور یافتند، سپس با فشارهای آمریکا و ناتو به کشور های دیگر وارد شدند. یعنی بعد از پایان جنگ در لیبی، بخشی از آنها به مالی و کشورهای دیگر رفتند. نیروهای تندرو بعد از مدتی و مخصوصا به دنبال مداخله نظامی فرانسه در شمال مالی، به تدریج به مناطق میانی قاره آفریقا نفوذ کردند. بنابراین بعد از اتفاقات لیبی، نیروهای سلفی پراکندگی بیشتری یافتند و به سمت مناطق میانی قاره آمدند. این امر موجب تقویت بوکوحرام در سالهای اخیر شده است. نیروهای تندرو سلفی با ائتلاف با گروه هایی مانند انصارو، به متنوع کردن فعالیت های خود هم چون حمله به مراکز علمی و آدم ربایی نیز روی آورده اند. در این بین، بخشی از این نیروهای سلفی و تکفیری به سمت کشورهایی مانند چاد و بعد آفریقای مرکزی متمایل شدند. این تندروها زمانی که درگیری ها بر سر قدرت در آفریقای مرکزی به وجود آمد، به سلکا کمک کردند تا بوزیزه را سرنگون کند. در ادامه مرتکب خشونت هایی شدند که متاسفانه به نام اسلام تمام شد و نتیجه آن ایجاد ساختارهای مقابله با آن نزد مسیحیان شد که گروه های آنتی بالاکا در آفریقای مرکزی از آن جمله است. در این راستا گروه آنتی بالاکا به نوبه خود خشونت های دیگری علیه مسلمانان مرتکب شد و با مداخله اخیر فرانسه و نیروهای آفریقایی، در جمهوری آفریقای مرکزی قدرت بیشتری نیز پیدا کرد و کم کم جهت هدف گیری شان از افراد مسلح به سوی مردم عادی و محله های مسلمان متمرکز شد. نتیجه این امر وضعیتی گردید که امروز شاهدیم. این بسترها به علاوه اقلیت بودن مسلمانان در برابر مسیحیان در این کشور، شرایط را برای مسلمانان این کشور سخت تر کرده است. غربی ها از طریق رسانه هایشان تصویر خشونت، فقر و بدبختی را از قاره افریقا به ما نشان می دهند تا مبادا سرمایه گذار از کشوری دیگر به افریقا رود و به سرمایه گذاری در آنجا متمایل شود تا آنها همچنان به ادامه بهره برداری ناعادلانه از منابع آفریقایی ها ادامه دهند. نقش رسانه ای و سیاسی خارجی ها: در بعد دیگری، درگیری های اخیر آفریقای مرکزی در وهله اول ناشی از جهل و کم سوادی یا بی سوادی است. این امر متاسفانه توسط برخی از گروه های سیاسی وارداتی با انگیزه های خاص و مخصوصا با هدف ایجاد زمینه سازی برای نفوذ قدرت های خارجی، اعم از قدرت های منطقه ای (مانند چاد و سودان که به کشف نفت در مرز چاد و آفریقای مرکزی در سال های اخیر با دیدی طمع ورزانه می نگرند) و قدرت های فرامنطقه ای، مورد بهره برداری قرار می گیرد. در عین حال در آفریقای مرکزی مانند دیگر مناطق آفریقا، ما شاهد آن هستم که ابررسانه های غربی کنترل تولید اخبار را در دست دارند و گاه در مورد این کشورها به تصویر سازی معکوس می پردازند. تصویر نادرست از اسلام: تمایل نظام سلطه برای ارائه تصویر نادرست از اسلام در آفریقا وجود دارد. یعنی برای آنها بسیار مناسب است که تصویری خشن، بد و وارونه از دین اسلام ارائه دهند که خود مسلمانان هم از آن منزجر شوند. چنانچه شرایطی که بوکوحرام و گروه های سلفی دیگر چون انصار الشریعه و انصارو در قاره سیاه دارد، هر انسان آزاده ای را منزجر می کند. در این شرایط چون آنها دوست ندارند اسلام تصویر مثبتی داشته باشد، به گروه های تندرو کمک می کنند تا فعال بوده و اسلام را تخریب کنند. این امر ادامه همان راهبردی است که بر اساس آن غربی ها از طریق رسانه هایشان تصویر خشونت، فقر و بدبختی را از این قاره به ما نشان می دهند تا مبادا سرمایه گذار از کشوری دیگر به آفریقا رود و به سرمایه گذاری در آنجا متمایل شود تا آنها همچنان به ادامه بهره برداری ناعادلانه از منابع آفریقایی ها ادامه دهند. اهمیت آفریقای مرکزی و رقابت بر سر آن: آفریقای جنوب صحرا به طور کلی به دلیل منابع خدادادی اش در آینده اقتصاد جهان نقش بیشتری خواهد داشت. در گذشته اغلب استعمارگران سابق در این مناطق فعالیت داشته اند. اما آمریکا از دوران کلینتون به منطقه توجه بیشتری نشان داده است. در سالهای اخیر کشورهای نوظهور اقتصادی همچون چین، ترکیه ، برزیل، هند و.. هم به این منطقه توجه داشته اند. در کنار آن نیز کشورهای دیگری مانند قطر و عربستان توجه ویژه ای به این منطقه پیدا کرده اند و در بعد اقتصادی کوشیده اند محدودیت های سرزمینی خود را با فرصت های موجود در آفریقا پوشش دهند. چنانچه قطر در بسیاری از کشورهای آفریقایی، زمین های حاصل خیز کشاورزی را خریده است. در واقع آنان در کنار تمایل به نفوذ در این کشورها، تلاش می کنند تا رویکردهای مذهبی و اعتقادی خود را در سراسر قاره آفریقا (که به شدت تشنه این امر است) نشو و نما دهند. چنانچه عربستان در بسیاری از مناطق در کشورهای جنوب صحرا مساجدی را ساخته و شرایطی را برای تبلیغ وهابیت فراهم کرده است. اغلب اقلیت مسلمانان آفریقای مرکزی به دلیل اینکه عموما در کار تجارت و کسب و کارند، وضع مالی بهتری در مقایسه با اکثریت مسیحی فقیر دارند. این شکاف اقتصادی شاید به نوبه خود در خشونت ها تاثیر دارد، اما نمود ظاهری آن تقابل اسلام و مسیحیت است. این امر به نوبه خود بستری برای فعالیت های تندروی و معرفی وارونه دین مبین اسلام ایجاد کرده و زمانی که بحران و جنگی به وجود می آید، این فعالیت ها با مداخله عناصری از گروه هایی همچون القاعده مغرب، حالتی سازمان یافته پیدا کرده و گروه هایی مانند انصار پا به میدان می گذارند. آفریقای مرکزی نیز از این امواج در امان نمانده است و در سال های اخیر با کشف نفت در مرز این کشور با چاد، زمینه طمع ورزی های جدیدی نیز ایجاد شده است. آینده مسلمانان در آفریقای مرکزی فعالیت های عربستان و دلارهای نفتی زمینه تندروی را در آفریقای مرکزی فراهم می کند و با توجه به تشنگی برای دسترسی به مبانی اعتقادی و ترزیق های اقتصادی، این امر در آینده مسلمانان این منطقه موثر است. در بعد دیگری آنچه مسلم است این است که ما واکنش معقولی از سوی واتیکان، در رخدادهای آفریقای مرکزی شاهد نبوده ایم. مثلا پاپ هرچند در همه جای دنیا دعوت به صلح و آرامش می کند، اما در این حوزه شاهد موضع گیری قابل ذکری از سوی وی نبوده ایم. جدا از این نیز سازمان های حقوق بشری غربی و سازمان ملل هر چند فعالیت های خود را داشته اند و گزارش های خود را ارائه می دهند، اما نمی توان انتظار زیادی از آنها داشت. بیشترین انتقاد را می توان از سازمان های اسلامی مانند سازمان همکاری اسلامی و در سطحی کلان تر، از سازمان هایی مانند اتحادیه عرب داشت که در این شرایط می توانستند تحرک داشته و اعتراض خود را بیان کنند و از طریق اهرم هایی مانند اتحادیه آفریقا برای حل کردن مشکل و جلوگیری از شرایط کشتار و درگیری بین مسلمانان و مسیحیان مداخله نمایند؛ اما این سازمان ها غیر فعال هستند. علت این امر بیشتر درگیر بودن و اختلاف در پرونده هایی مانند سوریه، فلسطین، مصر و عدم توجه به آفریقای مرکزی است. در بعد دیگری باید تغییری ایجاد کرد تا به شرایط صلح دائمی در این کشور برقرار گردد و به مداخله نظامی فرانسه پایان داده شود. همچنین با برقراری حاکمیت دموکراتیک، شرایط حاکمیت قانون در کشور فراهم و ارتش منظم به شکل واقعی کلمه فعال شود. مساله دیگر، فشارهای بین المللی است. اگر این فشارها از سوی بلوک های منطقه ای چون اتحادیه آفریقا (که نقش خوبی در سیاست های اعلامی ایفا می کند) یا سازمان همکاری اسلامی و.. وارد شود، موثر است. در هر صورت من فکر می کنم آینده مسلمانان و اسلام در کل قاره آفریقا به شرطی که قرائت های وارونه و تندروانه از اسلام از این قاره رخت بر بندد، می تواند نوید بخش باشد. کوروش فخر طاولی کارشناس آفریقا پایان متن/
92/12/22 - 01:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]
صفحات پیشنهادی
سازمان ملل: خشونتها دیگر چیزی از مسلمانان در آفریقای مرکزی باقی نگذاشته است
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۱۰ در حالی که سازمان ملل اعلام کرده که بیشتر مسلمانان به دلیل خشونتها از پایتخت آفریقای مرکزی گریختهاند دیده بان حقوق بشر تاکید کرد که تلاشهای بینالمللی برای کمک به مسلمانان در آفریقای مرکزی کافی نیست به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقلسازمان ملل:خشونت های فرقه ای مسلمانان را از پایتخت آفریقای مرکزی فراری داد
سازمان ملل خشونت های فرقه ای مسلمانان را از پایتخت آفریقای مرکزی فراری داد تهران -ایرنا- هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه سازمان ملل روز جمعه با اشاره به خشونت های فرقه ای علیه مسلمانان در آفریقای مرکزی گفت شمار مسلمانان در بانگی پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی در پی حملاتهشدار سازمان ملل نسبت به اوضاع مسلمانان در آفریقای مرکزی
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۲۴ آژانس پناهندگان سازمان ملل هشدار داد هزاران غیرنظامی در جمهوری جنگزده آفریقای مرکزی با خطر حملات قریبالوقوع مواجهند و باید تدابیر امنیتی در آفریقای مرکزی تقویت شده و سربازان حافظ صلح بیشتری به آن اعزام شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناهشدار سازمان ملل درباره وخامت اوضاع در آفریقای مرکزی
هشدار سازمان ملل درباره وخامت اوضاع در آفریقای مرکزی عبدو دینگ هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در جمهوری آفریقای مرکزی در خصوص بدتر شدن اوضاع این کشور در آینده ای نزدیک هشدار داد به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران بـه نقل از خبرگزاری فرانسهاولاند با نظامیان فرانسوی در آفریقای مرکزی دیدار کرد
اولاند با نظامیان فرانسوی در آفریقای مرکزی دیدار کردرئیسجمهور فرانسه با هدف ارزیابی دستاوردهای این کشور در آفریقای مرکزی با نظامیان مستقر در منطقه دیدار کرد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری دویچهوله فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در سفر به آفریقای مرکزی CARاستاندار مرکزی: فقر با اشتغال ریشهکن میشود
یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۳۷ استاندار مرکزی موفقیت در تبدیل سرزمین بکر و دستنخورده به منطقهای آباد با مجموعههای بزرگ و اشتغالآفرین را توفیق بزرگی دانست و گفت اینچنین توفیقی را خداوند به هر کسی عطا نمیکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی محمدحسیک تشکل دانشجویی کشتارمردم آفریقای مرکزی را محکوم کرد
یک تشکل دانشجویی کشتارمردم آفریقای مرکزی را محکوم کرد تهران- ایرنا- شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن کشتار مردم بیگناه و محروم آفریقای مرکزی از همه ی نهادهای انسانی مسئول و دولت ها خواست که به این موضوع رسیدگی کنند در این بیانیه که یک نسخه آن روبررسی کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی در سفر لاریجانی به کشورهای آفریقایی
شیخ الاسلام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد بررسی کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی در سفر لاریجانی به کشورهای آفریقایی مدیرکل امور بین الملل مجلس گفت در جریان سفر رئیس مجلس به کشورهای آفریقایی در مورد کشتار مسلمانان در آفریقای مرکزی صحبت خواهد شد حسین شیخ الاسلام مدیرکل اموردرخواست بان کی مون از ترکیه برای کمک به ماموریت نظامی در آفریقای مرکزی
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۵ دبیرکل سازمان ملل به منظور ترغیب ترکیه برای ایفای نقشی فعالتر در ماموریت نظامی برای کمک به پایان ناآرامیهای فرقهای در جمهوری آفریقای مرکزی با نخستوزیر ترکیه تماس گرفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه رجب طیبنياز مسلمانان آفريقاي مركزي به ياري كشورهاي اسلامي
نياز مسلمانان آفريقاي مركزي به ياري كشورهاي اسلامي با گذشت حدود سه ماه و نيم از گسترش دامنه خشونتهاي بسيار فجيع در جمهوري آفريقاي مركزي كه موجبات كشته و زخمي شدن هزاران تن از مسلمانان اين كشور و آوارگي بيش از يك ميليون تن ديگر از آنان را فراهم كرده نشانه روشني مبني بر آغاز اقداارسال کمک ايران به مسلمانان آفريقای مرکزی
ارسال کمک ايران به مسلمانان آفريقای مرکزیتاریخ انتشار دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸ ۲۱ معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت نخستین محموله کمک های ایران به مسلمانان آفریقای مرکزی امروز دوشنبه ارسال می شود ناصر چرخساز پس از بارگیری این محموله در مصاحبه اختصاصی باآفریقای مرکزی رنگ خون گرفت
آفریقای مرکزی رنگ خون گرفت از هنگام به قدرت رسیدن میشل جوتودیا در پارسال در اثر خشونتهای قومی ضد مسلمانان یک چهارم جمعیت آفریقای مرکزی از خانههای خود آواره شدهاند نسل کشی و قتل عام گسترده مسلمانان کماکان در سایه سکوت عمیق سازمان ها و نهادهای بین المللی در آفریقای مرکزی ادامهتلاش برای برقراری صلح در آفریقای مرکزی
تلاش برای برقراری صلح در آفریقای مرکزی نیروهای جمهوری آفریقای مرکزی برای برقراری صلح در منطقه تلاش می کنند پس از ناامیدی از سازمان ملل برای متوقف کردن نسل کشی مسلمانان نیروهای محلی دست به کار شدند شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۵مثلهكردن ۴ مسلمان در پايتخت آفريقاي مركزي
مثلهكردن ۴ مسلمان در پايتخت آفريقاي مركزي افراد مسلح ناشناس روز شنبـه در بانگـي پايتخت آفريقاي مركزي چهار غير نظامي مسلمان را كشتند و جسد آنها را مثله كردند يك منبع امنيتي در جمهوري آفريقاي مركزي يكشنبه اعلام كرد افراد مسلح ناشناس چهار غيرنظامي مسلمان را كشته و جسد آنها را مقتل عام وحشیانه مسلمانان آفریقای مرکزی در مقابل دوربینهای تلویزیون
قتل عام وحشیانه مسلمانان آفریقای مرکزی در مقابل دوربینهای تلویزیونشبه نظامیان افراطی آنتی بالاکا در آفریقای مرکزی بدنهای تکه تکه شده مسلمانان را با لاستیک خودرو در ملآ عام و در مقابل دوربینهای تلویزیون سوزاندند به گزارش خبرگزاری فارس شبه نظامیان افراطی آنتی بالاکا در آفریقاآمرین کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی!
آمرین کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی آمرین کشتار مسلمانان آفریقای مرکزی عکس رضا باقری شرف1392 12 11 - 16 20 دریافت کل گزارش تصویریریشه یابی تنش در روابط ریاض - مسکو
مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد ریشه یابی تنش در روابط ریاض - مسکو تهران-ایرنا- مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی روابط روسیه و عربستان ریشه یابی تنش های دو طرف و چشم انداز پیش رو پرداخته است به گزارش ایرنا مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع انفج-
گوناگون
پربازدیدترینها