تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820488381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضاهای فرهنگی موجود جوابگوی نیاز دانش‌آموزان قم نیست/ نیاز به دو برابرشدن فضاهای فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قم در گفتگو با مهر مطرح شد:
فضاهای فرهنگی موجود جوابگوی نیاز دانش‌آموزان قم نیست/ نیاز به دو برابرشدن فضاهای فرهنگی
قم - خبرگزاري مهر: معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قم گفت: فضاهای فرهنگی موجود در استان قم متناسب با تعداد دانش‌آموزان نیست.



به گزارش خبرنگار مهر، آموزش و پرورش 2 مقوله‌ای هستند که همواره در کنار یکدیگر یاد می‌شوند چرا که اگر آموزش نباشد نمی‌توان به پرورش انسان‌هایی بالنده امید داشت و اگر پرورش نباشد آموزش به تنهایی نسلی را تربیت می‌کند که علم دارند اما از فضلیت‌های انسانی بی‌بهره‌اند. بسیاری از فعالان فرهنگی درد دلشان این است که برنامه‌های فرهنگی و فوق برنامه جدی گرفته نمی‌شوند و به آنها به عنوان مسایل تشریفاتی نگاه می‌شود. فراموش نشدن مسئله پرورش در گیر و دار دردسرهای آموزشی موضوعی است که بزرگان همواره نسبت به آن نگاه ویژه داشته‌اند اما مسئله است که پرداختن به این مقوله نیز مانند ارتقای کیفیت آموزش نیاز به ابزارهایی دارد. ناصر حمزه‌ای، معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، از کم و زیاد ابزارها و امکانات فرهنگی در مدارس قم می‌گوید. سطح امکانات کتابخانه‌ای مدارس قم وی در پاسخ به این سؤال که مدارس قم از نظر امکانات کتابخانه‌ای در چه سطحی هستند، گفت: تمام مدارس شهر قم کتابخانه دارند. هیچ مدرسه‌ای نیست که هیچ فضایی به عنوان کتابخانه برایش در نظر گرفته نشده باشد. در مدارس جدید التاسیس هم که هنوز فرصت کافی برای تکمیل منابع پیدا نکرده‌اند باز تلاش کردیم به اندازه یکی یا 2 قفسه کتابخانه تجهیز کنیم تا دانش آموزان از منابع مطالعاتی محروم نمانند.

وی با بیان اینکه کتابدار کسی است که می‌تواند دانش آموزان را به مطالعه تشویق کند اما در مدارس کتابدار نداریم، افزود: تا 3 سال پیش کتابدار هم داشتیم اما در سال‌های اخیر این پست حذف شده است. در حال حاضر معاون پرورشی به کمک جمعی از دانش آموزان که به آنها کتابیار می‌گوییم این وظیفه را به عهده دارند. همچنین 20 درصد کتابخانه‌های مدارس سیستم جست و جو و ثبت کتاب الکترونیک دارند و بقیه به صورت دستی اداره می‌شوند. معاون پرورشی آموزش و پرورش قم همچنین در خصوص سطح منابع در کتابخانه‌های مدارس قم گفت: در سال 88، 80 میلیون تومان کتاب در قالب نمایشگاه یاد یار مهربان به مدارس اهدا شد. در سال 89 این مبلغ به 320 میلیون تومان رسید و در 91 نیز تا سقف 600 میلیون تومان افزایش اعتبار در این بخش داشتیم. وی افزود: در سال گذشته به دلیل کمبود اعتبار این روند متوقف شد و نتوانستیم اهدای کتاب داشته باشیم. در سال جاری هم هنوز بودجه‌ای برای این منظور محقق نشده است. در مجموع در سال‌های گذشته یک میلیارد تومان کتاب به مدارس اهدا شده و همین مقدار نیز مدارس خودشان تهیه کرده‌اند. تمام مدارس قم نمازخانه دارند حمزه‌ای همچنین در رابطه با وضعیت فضای عبادت و نمازخانه مدارس قم گفت: تمام مدارس ما نمازخانه دارند. در سال‌های گذشته نیز تمامشان با فرش‌های سجاده‌ای مفروش شده‌اند. در حال حاضر 640 امام جماعت در مدارس قم در حال فعالیت هستند. هم نماز اقامه می‌کنند و هم چند دقیقه‌ای با دانش آموزان صحبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برخی مدارس قم نماز مغرب و عشا هم اقامه می‌شود، گفت: تنها استانی هستیم که در تمام مدارس روحانی به عنوان امام جماعت می‌فرستیم. 25 دقیقه الی نیم ساعت وقت آموزشی به نماز اختصاص داده شده و زنگ نماز خارج از وقت آموزشی نیست. طرح تشکیل مدارس امین معاون پرورشی آموزش و پرورش قم همچنین در رابطه با تشکیل مدارس امین در قم گفت: ما این طرح را با 12 مدرسه در سال 90 شروع کردیم و در 91 با 58 مدرسه ادامه دادیم. در سال جاری تعداد مدارس متقاضی برای اجرای این طرح به 120 مدرسه رسیده بود اما معاونت تبلیغ حوزه علیمه که همکار ما در این طرح است، تنها توانست نیروی 80 مدرسه را تامین کند. وی افزود: در این طرح روحانی‌هایی که برای کار با کودکان و نوجوانان آموزش‌های ویژه داشته‌اند در مدارس به صورت تمام وقت حضور یافته و با برگزاری جلسات سخنرانی و مشاوره‌های فردی به رشد فرهنگی دانش آموزان کمک می‌کنند که استقبال از این طرح بسیار عالی بود و مدارس نتایج خوبی از حضور این روحانیون گرفته‌اند. ما هم درصدد هستیم این طرح را با قوت ادامه دهیم. حمزه‌ای همچنین در پاسخ به این سؤال که در فعالیت‌های فرهنگی و هنری چه امکاناتی برای دانش‌آموزان قمی در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر 10 کانون فرهنگی هنری برای دانش‌آموزان در سطح شهر در حال فعالیت هستند که 5 کانون برای پسران و 5 کانون برای دختران است. وی با بیان اینکه در این کانون‌ها کلاس‌های مختلف فرهنگی و هنری برای دانش‌آموزان تشکیل می‌شود، افزود: نمایش فیلم و حمایت از فعالیت‌های ورزشی نیز از دیگر برنامه‌های این کانون‌ها است. برای هر 25 هزار دانش‌آموز یک کانون فرهنگی و هنری معاون پرورشی آموزش و پرورش قم در پاسخ به این سؤال که با توجه به جمعیت دانش‌آموزان و گستردگی شهر این 10 کانون چه اندازه می‌تواند جوابگوی نیازها باشد، گفت: البته این نقص کار ماست. در منطقه‌ای مانند ناحیه 2 که 50 هزار دانش‌آموز دارد ما تنها یک کانون پسرانه و یک کانون دخترانه داریم. یعنی هر 25 هزار دانش‌آموز یک کانون و این اصلا کافی نیست.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم شرایط مطلوبی برای دانش‌آموزان ایجاد شود باید حداقل 10 کانون دیگر به این کانون‌ها اضافه شود، گفت: برای این کار هم به مکان مناسب و تعریف شدن پست‌های اداری نیاز داریم. نبود کانون فرهنگی و هنری در بخش‌ها نیز از دیگر مشکلات ما است. در مجموع فضاهای فرهنگی موجود تکافوی تعداد دانش‌آموزان را نمی‌دهد. دانش‌آموزان قمی سرآمد دانش‌آموزان کشور هستند با این حال دانش‌آموزان قمی از نظر توانایی‌های فرهنگی و هنری سرآمد دانش‌آموزان کشور هستند. سال گذشته دانش‌آموزان قمی در مسابقات فرهنگی مانند شعر، داستان، فیلم کوتاه و هنرهای نمایشی رتبه‌های بسیار خوبی کسب کردند و در مجموع پرافتخاترین استان در این زمینه بودیم. کسب جایگاه اول در مسابقات فرهنگی و هنری اتفاقی بود که تعجب همگان را برانگیخت و ثابت کرد استعدادهای خوبی در استان وجود دارند که باید برای شکوفا شدنشان تلاش کرد. در مسابقات قرآن، احکام، نماز، معارف و اذان نیز پس از خراسان رضوی جایگاه دوم را کسب کردیم. ادامه این روند موفقیت‌ها نیاز به توجه و حمایت مسئولان از برنامه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی آموزش و پرورش دارد.


۱۳۹۲/۱۲/۲۱ - ۰۹:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن