تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816210154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه خانواده در حفظ نوجوانان از انحراف


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
جایگاه خانواده در حفظ نوجوانان از انحراف
محیط های مختلف از جمله محیط خانواده بر بزهکاری نوجوانان موثر است.
به گزارش نامه نیوز به نقل از آریا ، تحقیقات انجام گرفته پیرامون موضوع خانواده و بزهکاری نوجوانان ، خانواده را ازمنظر دیدگاههای متفاوت مورد برسی قرار داده اند مثلا تحقیقات روانشناسی بیشتر بر نقش و تاثیر خانواده در سلامت روانی نوجوانان تاکید داشته اند و معتقدند که سلامت روانی نوجوانان در سازگاری یا عدم سازگاری آنان با محیط اجتماعی شان و به طور کلی در بهنجار بودن یا نابهنجار بودن آنها نقش موثری دارد یعنی بیشتر به عوامل فردی می پردازند اما تحقیقات جامعه شناختی بیشتر عوامل گروهی را در بزهکاری نوجوانان بررسی کرده و معتقدند که محیط های مختلف از جمله محیط خانواده بر بزهکاری آنها موثر است.

در رابطه با بزهکاری و انحراف باید گفت :جامعه شناسی انحرافات به عنوان یکی از حوزه های جامعه شناسی به دنبال تبیین علل و عوامل عدم همنوایی افراد با هنجار های اجتماعی است. انحراف اجتماعی یک پدیده اجتماعی است که برحسب زمان ،مکان،موقعیت اجتماعی افراد،فرهنگها و خرده فرهنگهای مختلف،ایدئولوژی ها و گروههای اجتماعی متفاوت ،نسبی می باشد.

به طور کلی باید گفت که در جامعه شناسی انحرافات بزهکاری و انحراف را از چهار منظر مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند و نظریه های موجود در چهار سطح و زمینه صورت گرفته است.

۱- تبیین های زیست شناختی
۲-تبیین های روان شناختی
۳- تبیین های جامعه شناختی
۴- روانشناختی اجتماعی که هر یک از این سطوح نظریات مختلفی در رابطه با جرم و بزهکاری مطرح نموده اند.

در این قسمت به نظریه هائی اشاره خواهیم کرد که بر خانواده به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر بزهکاری نوجوانان تاکید دارند

۱- نظریه های روان شناختی اجتماعی انحراف:

۱-۱نظریه کنترل اجتماعی:

به عقیده هیرشی (۱۹۶۹) بزهکاری به عنوان یک مسأله اجتماعی باید در عرصه خانواده ، محله ، مدرسه ، همسالان و سایر ارگان ها یا مؤسسات اجتماعی که نوجوان به نوعی در آنها عضویت دارد ، بررسی گردد . هیرشی معتقد است که بزهکاری وقتی اتفاق می افتد که قیود فرد نسبت به اجتماع ضعیف شوند یا به طور کلی از بین بروند . این قیود را تحت چهار مفهوم کلی خلاصه می کند :

وابستگی:

حساسیتی است که شخص نسبت به عقاید دیگران درباره خود نشان می دهد ، در حقیقت یک نوع قید و بند اخلاقی است که فرد را ملزم به رعایت هنجارهای اجتماعی می کند . این وابستگی را هیرشی همپایه وجدان و یا من برتر می داند .
تعهد:

میزان مخاطره ای است که فرد در تخلف از رفتارهای قراردادی اجتماع می کند . بدین معنی فردی که خود را نسبت به قیود اجتماعی متعهد می داند از قبول این مخاطرات پرهیز می کند . اگر وابستگی را هم پای وجدان بدانیم ، تعهد همپایه عقل سلیم یا خود است .

درگیر بودن:

میزان مشغولیت فرد در فعالیت های مختلف است ، که باعث می شود او وقت برای انجام کار خلاف نداشته باشد . مثل درگیر شدن در سرگرمی های مدرسه ، خانه و اشتغال به فعالیت های فوق برنامه .

باورها:

میزان اعتباری است که فرد برای هنجارهای قراردادی اجتماع قائل است ، در حالی که می تواند طبق میل خود از آنها تخلف کند ، ولی به آنها پایبند باقی می ماند ، مانند باور به نیکوکاری ، حسن شهرت و غیره .

۱-۲ نظریه همنشینی(پیوند) افتراقی:

بنا بر این ،نظریه نزدیکان و همسالانی که بزهکار باشند در تشکیل و تقویت نگرش بزهکاری به طور مؤثر کمک می کنند و فرد را به سوی بزهکاری سوق می دهند . نظریه پیوند افتراقی محتوای اجتماعی بزهکاری را در نظر دارد و فرد بزهکار را در جایگاه اجتماعی او از حیث رابطه اش با خانواده یا محله و رفقا و مصاحبین در نظر می گیرد.

۱-۳ رویکردهای التقاطی:

در حالی که نگرش های اختصاصی به موضوع منجر به استفاده از چارچوب نظری خاص آن رویکرد در پژوهش ها گردیده است ، عده ای نیز دیدگاه های التقاطی را مورد توجه قرار داده و با دید وسیع تری به موضوع نگریسته اند . یکی از مطالب کلاسیک در این زمینه پژوهشی است که توسط مشکانی انجام شده است .

نظریه تلفیقی این پژوهشگران شامل دو مؤلفه است که مجموعاً چارچوب نظری پژوهش را تشکیل می دهد.مؤلفه اول را کنترل های خانوادگی ، اجتماعی ، روابط عاطفی ، کودک و نوجوان با افراد مهم در زندگی او از قبیل اقوام ، معلمین ، دوستان صالح تشکیل می دهند که نقش بازدارنده در گرایش به بزهکاری دارند . مؤلفه دوم نیز از نیروهای وارده بر کودک و نوجوان اثر می گذارند و او را در جهت بزهکاری سوق می دهند ، تشکیل می دهد . بدیهی است که بین مؤلفه اول و دوم کشمکشی در بین است و تعامل بین آن دو است که نهایتاً موضع کودک و نوجوان را نسبت به بزهکاری تعیین می کند . یافته های پژوهش نشان می دهند نتایجی که از تلفیق دو نظریه پیوند افتراقی و کنترل اجتماعی حاصل شده است ، نشان یا شاخص مؤلفه وابستگی نوجوان به خانواده و مولفه وضع سلامت خانواده با شدت بزهکاری مؤثر است . بدین ترتیب که هر چه پیوندهای عاطفی نوجوان با خانواده بیشتر می شود و روابط پدر و مادر با فرزندان سالم تر و امن تر باشد بزهکاری کاهش می یابد. مؤلفه های مربوط به پیوندهای افتراقی و مؤلفه ارتباط نوجوانان با دوستان و اقوام نشان می دهد وجود همسایگان خلافکار و محله جرم خیز در بزهکاری مؤثر است .

۲ - نظریه های جامعه شناختی:

تبیینهای جامعه شناختی با رویکرد وفاق اجتماعی و تضاد بر نقش اساسی محیط اجتماعی در شکل گیری انحرافات اجتماعی تاکید کرده اند .نظریه های موجود در این زمینه ،عبارتند از نظریه های بی سازمانی اجتماعی ،نظریه های تضاد و نظریه های خرده فرهنگی.

۲-۱ـ نظریه های بی سازمانی اجتماعی:

نظریه پردازان بی سازمانی اجتماعی بر این باورند که عواملی چون کاهش کارایی نهادهای اجتماعی نظیر خانواده و تضعیف تقید های خویشاوندی به عنوان نیروهای غیر رسمی کنترل اجتماعی جرایمی نظیر قتل ،سرقت ،انحرافات جنسی و اعتیاد را افزایش می دهند.به اعتقاد آنان عوامل اجتماعی افراد را کنترل می کنند و وقتی که این عوامل بی ثبات شوند،افراد توان کمتری برای کنترل رفتار خود دارند.

۲-۱ پارسونز: کنش اجتماعی و آنومی:

پارسونز معتقد است کارکرد های مناسب هر یک از خرده نظامهای فرهنگ،اجتماع،شخصیت،و اقتصادو ارتباط و کنش متقابل بین آنها عامل کنترل کننده هرجامعه و همچنین عامل بقا و پایداری نظام اجتماعی است.در مقابل،عدم تعادل و بی سازمانی در هریک از خرده نظام ها حیات جامعه را تهدید کرده زمینه را برای رفتار انحرافی فراهم می سازد.از دید پارسونز،نهادهاوسازمانهای اجتماعی عوامل اجرایی و ابزارهای جامعه پذیری الگوهای رفتاری و درونی ساختن آنها در افراد هستند.در صورتی که نهادها و سازمانهای کارگزار جامعه پذیری نظیر خانواده،مدرسه و وسایل ارتباط جمعی کارایی لازم را نداشته باشند جامعه دچار بی سازمانی اجتماعی گردیده و پیامدآن شیوع رفتار انحرافی در جامعه است.

۳- نظریه های روانشناختی:

در زمینه تبیینهای روانشناختی انحراف، باید گفت که این تبیینها بیشتر بر تفاوتهای فردی افراد که بر اساس عوامل روان شناختی نظیر هوش و نوع شخصیت تعیین می شوند تمرکز نموده اند .

۳-۱ شخصیت و انحراف:

در زمینه شخصیت و انحراف ،رهیافت روان کاوی که از آزمونهای زیگموند فروید[ مشتق شده و به فهم شخصیت انسانی و ارتباط آن با رفتار انحرافی پرداخته است. فروید شکل گیری شخصیت انسان را در دوران کودکی جستجو می کند که از یک تا شش سالگی طول می کشد.او برای ساختار شخصیت سه مجموعه نیرو را که عوامل کنترل رفتاری نامیده بر می شمارد:

۱- ضمیر: که نشان دهنده غرایز و گرایشهای انسانی و تابع اصل لذت بوده
۲- خود[: که معرف واقعیتهای اجتماعی زندگی است و به فرد امکان می دهد که درک کند،بیندیشد و بر محیط زیست خود تاثیر بگذارد.
۳- فراخود: که نماینده بازدارندگی های اجتماعی است که در طول تجربه در گروههای اجتماعی به ویژه در خانواده کسب شده

نتیجه گیری:

پیچیدگی عوامل مؤثر در پدیده بزهکاری سبب شده است که هر گروه از محققان آن را از دیدگاهی خاص بررسی کنند. روان شناسان و روان پزشکان از دیدگاه روان شناختی، حقوق دانان از دیدگاه جرم شناسی و مسایل کیفری، پزشکان و زیست شناسان از نظر عوامل مؤثر زیستی و بالاخره جامعه شناسان از دید آسیب شناسی اجتماعی.

اینها نظریات معروف و مشهوری بودند که در زمینه جرم و بزهکاری مطرح شده اند در این نظریات به طور مستقیم و غیر مستقیم بر نقش و تاثیر خانواده در بزهکاری نوجوانان اشاره شده است .نکته قابل توجهی که در همه این نظریات وجود دارند این می باشد که آنها خانواده را یکی از ساختهای مهم اجتماعی می دانند که می تواند در شکل گیری شخصیت فرد به عنوان یک فرد مهم و حیاتی یا در مقابل آن به عنوان یک فرد بزهکار و کجرو نقش اساسی داشته باشد.و رفتار نوجوان تاحد زیادی برخواسته از شکل گیری شخصیت او در نظام خانواده می باشد.





1392/12/21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن