تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815728437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوضاع سیاسی لبنان و تلاش برای ائتلاف


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اوضاع سیاسی لبنان و تلاش برای ائتلاف تهران - ایرنا - روزنامه اطلاعات در یادداشتی با عنوان «اوضاع سیاسی لبنان و تلاش برای ائتلاف» نوشت:رسانه ها کمتر از یک ماه قبل، خبر تشکیل کابینه جدید لبنان را به ریاست «تمام سلام» بعد از حدود 10 ماه بن بست سیاسی در این کشور مخابره کردند.


در ادامه این یادداشت که به قلم « محمودرضا امینی» است نوشت: به نظر می رسد یکی از عوامل مهم موفقیت لبنانی ها در دستیابی به توافق، اوضاع امنیتی این کشور است که به دلیل رویارویی گروه های مختلف بر سرموضوع سوریه، رو به وخامت گذاشته است.
درگیری های اخیر سوریه گروه های سیاسی لبنان را مقابل یکدیگر قرار داده و این موضوع وخامت اوضاع امنیتی را در لبنان شدت بخشیده است.
نکته مهم در توافق برای تشکیل دولت ائتلافی در لبنان این است که از نظر تعداد وزارتخانه هایی که طرف های لبنانی در اختیار گرفته اند، بین آنها تفاوتی نیست، یعنی هرکدام از گروه های مهم اعم از حزب الله، گروه های مستقل و گروه منسوب به 14 مارس، هشت وزارتخانه دارند.
اگرچه گروه های فعال در عرصه سیاسی لبنان هر کدام هشت وزارتخانه را در اختیار خواهند داشت، اما تفاوت اصلی در حوزه هایی است که هر کدام از گروه ها در اختیار می گیرند.
برای مثال برخی تحلیل می کنند که در اختیار گرفتن حوزه وزارت کشور و دادگستری توسط گروه 14 مارس، نشان می دهد این گروه به پیشبرد مسائل امنیتی در لبنان تمایل دارد و در آینده، اقدامات امنیتی در لبنان شدت خواهد گرفت.
نگاهی کوتاه به روند تشکیل کابینه جدید در لبنان نشان می دهد، حزب الله در میان گروه های سیاسی فعال، قدرت بیشتری در نظام سیاسی به دست آورده است.
در اثبات این ادعا می توان به برخی موارد اشاره کرد. وزارتخانه هایی که حزب الله در اختیار گرفته است، جزو نهادهای کلیدی در هر کشور هستند.
وزارت امور خارجه که چگونگی روابط لبنان با سایر کشورها را مشخص خواهد کرد و به نوعی نبض روابط خارجی لبنان در دست حزب الله قرار دارد. وزارت انرژی که از لحاظ اقتصادی و درآمدهای حاصله برای لبنان اهمیت دارد.
حزب الله از مواضع خود مقابل سایر گروه ها کوتاه نیامده است، مثلاً در بیانیه وزارتی، همچنان بر موضع خود مبنی بر قرار گرفتن واژه «مقاومت» در این بیانیه اصرار دارد.
از سوی دیگر، در زمینه اصل پایبندی به اعلامیه «بعیدا» و عقب نشینی از نبرد سوریه نیز حزب الله هیچ امتیازی به طرف مقابل نداده است، اما جریان «المستقبل» نزدیک به گروه 14 مارس، بعد از ناامیدی از پیروزی در سوریه، خط قرمزهای چند ماه پیش خود را مبنی بر مشارکت نکردن در دولت با حضور حزب الله لبنان، نادیده گرفت و وارد دولت شد.
اگر چه حزب الله لبنان برخی وزارتخانه های کلیدی را در اختیار دارد، اما این جنبش اعلام کرده است که از شرایط کابینه راضی نیست.
این موضوع به دلیل اهمیتی است که حزب الله، به ویژه رهبری آن در نظام سیاسی لبنان دارد و معتقد است با توجه به این وزن سیاسی، جنبش باید سهم بیشتری از دولت داشته باشد.
تشکیل کابینه در کشورهایی مانند لبنان زمانی پیچیده می شود که علاوه بر گروه های داخلی، کشورهای خارجی و بازیگران بین المللی نیز خود را برای اعمال نفوذ در امور داخلی این کشورها محق می دانند.
در لبنان نیز کشورهای مختلفی مانند عربستان سعودی، خود را در ایجاد دولت سهیم می دانند و تلاش می کنند با استفاده از مهره های شان، در آینده سیاسی این کشور نقش داشته باشند.
پایان یافتن عمر دولت «نجیب میقاتی» که حزب الله بر آن تسلط داشت، یکی از نکات مثبت توافق گروه های لبنانی برای عربستان است. عربستان سعودی مدعی شده است که جریان 14 مارس که نزدیک به عربستان سعودی است، اجازه تصویب معادله «ارتش، ملت و مقاومت » را در بیانیه وزارتی دولت جدید نخواهد داد.
با توجه به این که گروه های مختلف سیاسی لبنان هر کدام حداقل یکی از وزارتخانه های کلیدی را در اختیار دارند، رویارویی آنها در آینده سیاسی لبنان قابل تأمل خواهد بود و به روندهای سیاسی این کشور شکل خواهد داد؛ به ویژه عربستان سعودی، غرب و آمریکا، با موضع گیری در مسائل داخلی لبنان، بر پیچیدگی اوضاع این کشور خواهند افزود.
اول**1104
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن