تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814787942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نشست شیراز‌شناسی عنوان شد لزوم کشف و ابداع نمادهای هویت‌بخش جمعی برای شیراز


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست شیراز‌شناسی عنوان شد
لزوم کشف و ابداع نمادهای هویت‌بخش جمعی برای شیراز
در هفتمین نشست شیراز‌شناسی بر لزوم کشف و ابداع نمادهای هویت‌بخش جمعی تأکید شد.

خبرگزاری فارس: لزوم کشف و ابداع نمادهای هویت‌بخش جمعی برای شیراز


به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عضو هیئت علمی دانشگاه این شهر، عصر امروز در هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های شیرازشناسی با عنوان «شیراز، دیروز، امروز و فردا» پیرامون بررسی پدیده بافت فرسوده، اظهار داشت: یک شهر علاوه بر دارا بودن شاخص‌های رشد، تحرک و تغییر از این خصلت نیز برخوردار است که اجزا آن با یکدیگر تفاوت دارد. عبدالرسول خیراندیش افزود: بخشی از شهر، بافت تاریخی و بخشی دیگر، بافت جدید است  و تمام این اجزا بر روی هم پدیده‌ای را شکل می‌دهد که مانند موجودی زنده تغییر می‌کند. وی ادامه داد: ما در شهر با چهره‌های گوناگون مواجه می‌شویم چنانکه برخی ممکن است یکسانی و هژمونی را به عنوان یک منطق برای شهر در نظر بگیرند و بگویند همه جا خیابان احداث و محوریت عبور خودرو لحاظ شود و برخی دیگر شهر را با تفاوت‌ها و ناهمگونی‌های آن تعریف کنند. این استاد دانشگاه اضافه کرد: آیا راه این است که در برخورد با شهری با فضاهای متفاوت تمام آنها را یک شکل و همرنگ بخواهیم یا این که می‌توان شهر را با فضاهای متفاوت و حتی دوگانه آن تصور کرد. به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز؛ پذیرش دو یا چندگانگی فضاهای شهری در صورتی که همگان در آن روح، احساس، هویت و خواست مشترک داشته باشند، متصور است. خیراندیش خاطرنشان کرد: به طور معمول در تعریف علمی به مجموعه افرادی جامعه گفته می‌شود که روح، هدف و خواست واحد داشته باشند که در غیر این صورت به مجموعه افرادی پراکنده با هدف‌ها و خواست‌های متفاوت، جمعیت یا گروه می‌گویند. وی با بیان اینکه پیدا کردن روح مشترک در زمان ما بسیار مشکل است، گفت: در دنیای امروز وسایل ارتباطی و تعلیم و تربیت در ایجاد این روح مشترک جمعی بسیار موثر هستند. خیراندیش بیان کرد: ایجاد نمادهای مشترک شهری نیز راهی برای تقویت هویت جمعی است چنان که در امریکا هر ایالت یک گل و یک پرنده ویژه خود را دارد و این نماد به طور مداوم به کار گرفته می‌شود. نرگس، لاله و گل محمدی از دست رفت، گل شیراز انتخاب شود عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: مسئولان فرهنگی شیراز تا دیرتر نشده نسبت به تعیین گل و پرنده ویژه شیراز اقدام کنند که این شهر از دیرباز شهر گل و بلبل نامیده شده و نمادهای مشترک متعددی نیاز دارد. خیراندیش افزود: کاشان گل محمدی، سمنان، گل نرگس و جایی دیگر لاله عباسی را به نام خود ثبت کرد و لازم است شیراز نیز در این زمینه وارد عمل شود. وی ادامه داد: در قدیم فرد همشهری را آشنا می‌خواندند و افراد را به دو دسته شهری و غریب تقسیم می‌کردند و در بسیاری از متون قدیم بر لزوم آشنایی اهالی یک شهر با هم صحه گذاشته شده است. این پژوهشگر اضافه کرد: در شهرهای قدیم از طریق نوع کسب و کار یا حمیتی که وجود داشت آشنایی شکل می‌گرفت، از جمله این که هر شهر پهلوانی داشت که قدرت خود را نه به مردم شهر خود که به پهلوان شهری دیگر نشان می‌داد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اصطلاح شهرآشوب نیز در همان بستر تعریف می‌شود و به معنای آن است که کسی در شهری به هر عنوان آنقدر مشهور باشد که وقتی از کوی و برزن عبور می‌کند، همگان به وی توجه کنند. وی تصریح کرد: لازمه این آشنایی، پذیرش شیوه‌های مختلف زندگی در فضاهای مختلف شهری است و این که تصور کنیم باید تمام شهر را به یک شیوه بسازیم و مدیریت کنیم، در تضاد با آن آشنایی است. خاطرات جزئی، خاطره جمعی را می‌سازند این چهره ماندگار در ادامه گفت: شهر خاطره می‌خواهد و خاطره کلی یا نمای یک شهر به فضاهای شهری آن است. وی افزود: حذف یا انهدام هر قسمتی از شهر به معنای نابودی خاطره آن است. خیراندیش خاطرنشان کرد: هر اندازه نمادهای یک شهر از بین برود، خاطرات مردم بیشتر از بین می‌رود چرا که با نابودی نمادهای مشترک، اشتراک در آشنایی از بین می‌رود. وی بیان کرد: در لندن تاکسی همواره سیاه و اتوبوس و کیوسک تلفن همیشه قرمز است و بیش از 200 سال است این را به طور عمدی نگاه داشته‌اند که آن تصویر و خاطره جمعی حفظ شود. به گفته وی، دروازه قرآن برای شیراز و ایفل برای پاریس این کارکرد را دارند. خیراندیش در همین زمینه ابراز داشت: تا زمانی که از طریق رسانه‌ها و خلق نمادها، اشتراک در آشنایی ایجاد نشده و روح جمعی و خواست عمومی تبلور نیافته، مردمان یک شهر روحیه‌های متفاوت و گاه متضاد داشته و مدیریت آن با مشکل مواجه خواهد بود. بیشتر ساکنان فعلی بافت قدیم، اهل آن نیستند عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز در این زمینه گفت: نمادها می‌توانند به گذشت دهه‌ها و قرون و تغییر آیین‌ها و فرهنگ‌ها از بین بروند و از این رو یافتن نماد در کنار نمادسازی معنا دارد. محمدعلی تربیت‌جو افزود: مداخله در بافت و دستکاری کالبد سودی ندارد چون افرادی که در حال حاضر در بافت ساکن هستند اهلیتی ندارند. به گفته وی، تنها در صورت ایجاد حمیت برای ساکنان بافت، می‌توان در راستای حفظ بافت و ایجاد رغبت برای بازگشت ساکنان قدیمی دارای اهلیت، گام برداشت. تربیت‌جو ابراز داشت: انسان همواره به تشکیل گروه خودی تمایل دارد، چنانکه همشهریان در یک شهر غریب، هموطنان در یک کشور غریب و گاه حتی افراد دارای اهداف مشترک یکدیگر را پیدا کرده و به هم نزدیک می‌شوند، از این رو شهرداری می‌تواند فضاهایی را در این زمینه باز کند و در حوزه شکل‌گیری خود جمعی، علاوه بر کشف به ابداع نیز بپردازد. اقتصاد در صدرا و بافت فرسوده شیراز وجود ندارد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد داراب نیز در این نشست گفت: اقتصاد از بافت تاریخی رفته و این موضوع در تعیین سیاست‌ها بسیار مهم است. هاشم صدق‌آمیز افزود: این که برای هر بافت قدیمی بازارچه تعریف می‌شود، صحیح نیست زیرا اقتصاد معادل دکان و مغازه نبوده و مقوله‌ای پیچیده است که به این طریق نمی‌توان آن را احیا کرد. وی در همین زمینه شهرک صدرا را نیز بافتی جدید با مغازه‌های زیاد توصیف کرد که اقتصاد از آن رخت بر بسته است. راه‌اندازی بازارچه هنرمندان در محله سنگ سیاه مدیر دفتر تسهیل‌گری بافت تاریخی فرهنگی شیراز نیز در همین زمینه اظهار داشت: بازارچه هنرمندان اردیبهشت ماه در سنگ‌سیاه راه‌اندازی می‌شود که تنها تجاری نبوده و کالبدی دارای روح و اقتصاد است. مجتبی گواهی با بیان این که پارگی بافت تاریخی و فرهنگی صحیح نیست، افزود: در این بازارچه ورک شاپ برگزار شده و هنرمندان صنایع دستی و سایر عرصه‌ها در آن حضور می‌یابند. بافت قدیم را درست معرفی نکرده‌ایم دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد داراب نیز در همین زمینه گفت: در زمینه رونق گردشگری بافت قدیم شیراز کار اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی درخوری صورت نگرفته است. زهرا حامدی افزود: من خود اهل شیراز هستم و به جز موزه فرش، خانه زینت الملوک و چند جای مشهور دیگر چندان محورهای بافت قدیم را نمی‌شناسم و نقشه دقیق بافت و کارهای هنرمندانه تبلیغی مناسبی در این زمینه مشاهده نکرده‌ام. بهمن عبدالهی، دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد داراب نیز در این زمینه گفت: من 20 سال آمریکا بودم و تمام بستگان من آنجا هستند اما به عشق دیدار دوباره شیراز بازگشتم که در آمریکا آرزو می‌کردم یک بار دیگر ابیوردی و سایر خیابان‌های این شهر را ببینم. ایجاد آشنایی مانع بزه و تخلف است یکی از فعالان حوزه هنر و کارگردانی سینما نیز در این نشست گفت: در قدیم خانه‌ای بزرگ در محله ما بود که همواره در آن جشن برپا بود و ما بعدتر فهمیدیم که بیشتر دختران و پسران همسایه به سبب بزرگی و زیبایی آن خانه، عروسی خود را در آن برگزار می‌کرده‌اند. محسن ذوالانوار افزود: این روحیه در اختیار قرار دادن خانه و اموال در گذشته بیشتر وجود داشت که به جای رقابت و حسادت، آشنایی و دوستی دیده می‌شد. وی ادامه داد: دلیل این که در قدیم قصاب به مردم گوشت خوب می‌داد این بود که خود قصاب ساکن محل و یا آشنا محسوب می‌شد و چون چشم در چشم مشتری بود، تخلف نمی‌کرد. این نخبه هنری ابراز داشت: در خانه‌های سنتی اتاقی برای مادربزرگ‌ها بود که در آن زندگی  و از پنجره کودکان را مراقبت می‌کرد که در حوض سقوط نکنند یا در هنگام نیاز در کار خانه کمک می‌داد و به سبب همین حضور در جریان زندگی، دچار زوال عقل نمی‌شد. وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که زن و شوهر در بیرون از خانه کار می‌کنند، به سبب کوچک بودن خانه‌ها، مادربزرگ‌ها نیز به خانه سالمندان رفته‌ و کودکان به مهدکودک سپرده می‌شوند، یعنی نه تنها آشنایی شهری و جمعی رخ نداده که آشنایی خونی نیز در حال کمرنگ شدن است. ابراهیم عباسی پژوهشگر تاریخ نیز در این جلسه ابراز داشت: شیراز را همواره به عنوان شهر گل و بلبل می‌شناختند اما اکنون دیگر اثری از گل و بلبل در این شهر نیست. وی افزود: شهرداری می‌تواند برای ایجاد روح جمعی و افزایش المان‌ها و نمادهای مشترک اقداماتی را انجام دهد که یکی از این کارها راه‌اندازی نشریه‌ای پر قوت و علمی است که روح جمعی شیراز را احیا کند. به گزارش فارس، شهردار شیراز نیز چندی پیش از منظر رونق اقتصاد گردشگری، بر لزوم تدوین برند شیراز تاکید کرده بود که در نشست شیرازشناسی عنوان شد در حال حاضر بیشتر مباحث این جمع حول محور نمادهای فرهنگی است و برندسازی شهری که کارکرد اقتصادی نمادها را مورد بحث قرار می‌دهد، در آینده در دستور کار آن قرار می‌گیرد. در این نشست همچنین حمیدرضا غلامی معاون فرهنگی شهردار منطقه هفت،  محسن اشجار مدرس دانشگاه و محمد رضا مرادی مشاور فرهنگی شهردار منطقه شش نیز حضور داشتند و به ارائه نظرات خود پرداختند. انتهای پیام/2448/ذ40

92/12/20 - 23:04





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن