تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820936330




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضي مرکزي امسال طعمه حريق شدند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ اسفند ۱۳۹۲ (۱۸:۱۶ب.ظ)
مديرکل منابع طبيعي استان مرکزي: بيش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضي مرکزي امسال طعمه حريق شدند مديرکل منابع طبيعي استان مرکزي گفت: ۲۱۳۰هکتار از اراضي منابع طبيعي مرکزي امسال دچار آتش سوزي شده و سوختند.
به گزارش خبرگزاري موج از اراک، يوسف يوسفي در جمع خبرنگاران با اشاره به مشارکت همگان در حفظ عرصه ها اظهار کرد: حفاظت از عرصه هاي ملي نيازمند عزم و مشارکت عملي همگان است و اين اداره بدون توجه به حواشي و جوسازي هاي مغرضانه، با تمام توان و امکانات به اين وظيفه ذاتي خود عمل مي کند.
وي افزود: تنها راه توسعه جنگل و فضاي سبز ايجاد جنگل دست کاشت با مشارکت مردم و نگهداري آنها است و کشاورزان، چوپانان و طبيعت‌گردان را از عوامل بروز حريق در مراتع هستند.
مديرکل منابع طبيعي مرکزي تصريح کرد: طبق بررسي‌هاي انجام شده تاکنون سببي بر اقدام عالمانه و عامدانه از سوي افراد براي آتش‌سوزي عرصه‌هاي منابع‌طبيعي و اراضي نداشته‌ايم، و وقوع آتش دلايل متفاوتي دارد و شايد شايع‌ترين آن بي‌احتياطي کشاورزان در خاموش‌کردن آتش باشد و اين کم‌دقتي سبب سرايت آتش در اراضي مي‌شود.
يوسفي افزود: توسعه پايدار منابع طبيعي تجديد شونده زماني اتفاق مي افتد که حفظ و پايداري عرصه هاي منابع طبيعي به عنوان نخستين و سرلوحه فعاليت هاي مديريتي درعرصه هاي مذکور تلقي گردد.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيز داري مرکزي تصريح کرد: وقوع 137حريق سبب سوختن 2130 هکتار از عرصه هاي طبيعي و اراضي استان مرکزي شده است.
وي با اشاره به اينکه اکثر اين آتش‌سوزي‌ها مربوط به شهرستان شازند بوده است، گفت: از آغاز سال تاکنون 93 مورد آتش‌سوزي در 1228 هکتار از اراضي شازند رخ داده است.
يوسفي افزود: آتش‌سوزي يکي از مهم‌ترين و خطرناک‌ترين عوامل تخريب و نابودي جنگل‌ها و مراتع به شمار مي‌رود به گونه‌اي که هر هکتار از مراتع که دچار حريق مي‌شود تا 15 تن خاک فرسايش پيدا مي‌کند و در صورت بروز آتش‌سوزي، ضمن خسارت به منابع آب و خاک، عنصر حياتي اکسيژن نيز از بين مي‌رود.
وي تصريح کرد: آتش‌سوزي در جنگل و مراتع جرم تلقي مي‌شود، و در صورت مشاهده تخريب‌گران واز بين بردن اراضي ملي توسط آنها برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيز داري مرکزي با اشاره به مدت بازسازي مراتع دچار حريق گفت: در صورت آتش‌سوزي در مراتع 10 تا 15 سال زمان لازم است که گياهان بتوانند بازسازي و احيا شوند علاوه بر آن شرايطي به وجود مي‌آيد که به علت نداشتن پوشش گياهي در مراتع سوخته، سيل رخ مي‌دهد و سبب فرسايش خاک حاصلخيز مي‌شود.
وي درباره سبب احتمالي وقوع حريق در شازند افزود: شايد يکي از دلايل، افروختن آتش در مزارع کاشت گندم اين منطقه باشد چراکه کشاوزران بعد از برداشت گندم زمين خود را مي‌سوزانند تا آفت آن از بين برود، با توجه به اينکه اين مناطق سابقه وزش باد دارد، همين وزش باد منجر به سرايت آتش به ويژه در مناطق و دامنه صعب‌العبور کوه‌هاي منطقه مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن