تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805108154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستین جلسه تصمیم گیری برای واکنش سریع به موضوع گرد و غبار برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نخستین جلسه تصمیم گیری برای واکنش سریع به موضوع گرد و غبار برگزار شد تهران - ایرنا - نخستین نشست هم اندیشی بررسی اقدامات مقابله ای با پدیده گرد و غبار در کوتاه مدت با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان سازمان ها و نهادهای مرتبط در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معصومه ابتکار با اشاره به تکلیف شورای عالی محیط زیست مبنی بر تشکیل کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار، تعیین مدیران کارگروه و ارایه برنامه مقابله با این پدیده، گفت: حل معضل گرد و غبار کشور نیازمند برنامه زمان بندی، هدف گذاری مشخص و هماهنگی تمام دستگاه های مرتبط است.
وی با تاکید بر اهمیت مطالعات و پژوهش کاربردی در این حوزه، اظهارداشت: شناسایی شهرهای درگیر با معضل گرد و غبار و دسته بندی و اولویت دهی آن ها بر اساس میزان تاثیرپذیری، تشخیص کریدورهای اصلی، تعریف برنامه ها و اقدامات بهداشتی و سلامتی و بسیاری موارد دیگر از جمله مواردی است که اگر به صورت کاربردی و دقیق در مطالعات مشخص شود، منتهی به برنامه های درست و اجرایی خواهد شد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری تاثیرات منطقه ای و بین المللی بر موضوع گرد و غبار در داخل کشور، همچنین لزوم برنامه ریزی بلند مدت و همه جانبه نگر برای حل ریشه ای معضل گرد و غبار، افزود: به دلیل تاثیر بسیار زیاد گرد و غبار بر سلامت مردم و اختلال در روند زندگی آن ها که در سال های گذشته به دلیل بی توجهی مسوولان برای رفع آن، موظف به اجرای برنامه های کوتاه مدت نیز هستیم.
رییس کارگروه ملی پدیده گرد و غبار ادامه داد: با توجه به ارایه نخستین گزارش کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در جلسه آینده شورای عالی محیط زیست، لازم است گزارشی جامع از وضعیت فعلی پدیده گرد و غبار در کشور، اقدامات برنامه ریزی شده کوتاه و بلند مدت، علل و عوامل ایجاد این پدیده، مسایل بین المللی، آثار این پدیده بر زندگی و سلامت مردم و شهرهای درگیر به منظور جلب نگاه مسوولان و تسریع تعاملات بین دستگاهی برای حل موضوع ارایه شود.
*** حل ریشه ای معضل گرد و غبار نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است
در ادامه ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار به ارایه گزارشی از روند شکل گیری کارگروه، اهمیت و ضرورت تشکیل آن، اعضا و برنامه ریزی های پیش بینی شده پرداخت.
شعاعی گفت: 11 وزارتخانه و سازمان شامل وزارتخانه های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، کشور، امور خارجه، علوم تحقیقات وفناوری، صنعت معدن و تجارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، صدا و سیما و سازمان حفاظت محیط زیست با تعیین نماینده برای عضویت در این کارگروه که ریاست آن بر عهده رییس سازمان حفاظت محیط زیست است، همراهی خود برای رفع این موضوع را اعلام کرده اند.
وی ادامه داد: پس از تشکیل کارگروه، بازنگری فعالیت ها و ساختارهای سابق این حوزه منجر به شکل گیری 5 گروه علمی و تحقیقاتی، عملیاتی اجرایی، هماهنگی منطقه ای، آموزش و اطلاع رسانی و استانی در کارگروه شد.
مدیرملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: به دلیل تجربه خوب و سابقه طولانی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور در مبحث بیابان زدایی و پس از مشورت با رییس این سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، پرویز گرشاسبی به عنوان مدیر گروه عملیات اجرایی کارگروه انتخاب شد.
این مقام مسوول ادامه داد: یوسف رشیدی رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان مدیر گروه علمی و تحقیقاتی کارگروه منصوب و موظف به ساماندهی تمام مسایل علمی و تحقیقاتی شد.
وی لزوم ایجاد گروه هماهنگی منطقه ای را به دلیل تاثیرپذیری زیاد ایران در موضوع گرد و غبار از پدیده های فرامرزی دانست.
شعاعی با تاکید بر این موضوع که از مهم ترین اقدامات گروه علمی و تحقیقاتی مباحث مربوط به تکمیل شبکه پایش، تکمیل سند ملی منشا، سند ملی مکانیزم وقوع و سند ملی سلامت است، تصریح کرد: پس از ایجاد شبکه آن لاین به منظور ارتباط سازی موثر بین شبکه پایش و نهادهای مرتبط ، مدل های پیش بینی کوتاه و بلند مدت تعیین خواهد شد.
وی گفت: با توجه به نزدیکی به آغاز فصول بهار و تابستان، همچنین پیش بینی های هواشناسی مبنی بر کاهش نزولات جوی، شاهد پدیده زود هنگام گرد و غبار در کشور خواهیم بود که نیازمند واکنش سریع و دستورالعمل های سریع در کوتاه مدت است.
شعاعی یادآور شد: آگاهی رسانی به مردم در خصوص حجم معضل ریزگردها ، شرایط واقعی و فرآیند منطقه ای موضوع از مهم ترین اقدامات کوتاه مدت است.
*** اهمیت آموزش کاربردی به مردم برای کاهش تاثیرات پدیده گرد و غبار بر سلامت آن ها
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی برای ورود به این بحران و مقابله با این پدیده برای پیشگیری از شدت حادثه، گفت: قطعا برنامه های بلند مدت نمی توانند پاسخگویی مطالبات مردم و جامعه در کوتاه مدت باشند.
متصدی با اشاره به اینکه ایران از سال 1998 درگیر معضل گرد و غبار بوده است، افزود: طی سال های اخیر بیشترین حجم گرد و غبار مربوط به سال های 1388-1389 بوده است که از سال 1389به بعد به دلیل بهبود شرایط جوی عراق و افزایش نزولات آسمانی شاهد کاهش تاثیرپذیری ایران از پدیده گرد و غبار در بخش فرامرزی بوده ایم.
وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بهار خشک و مشکلات فرامرزی که در مرزهای شرقی از سمت افغانستان و هامون و در مرزهای غربی از سمت عراق، اردن و سوریه ایجاد خواهد شد نیازمند اقدامات گسترده ای برای حفظ سلامت مردم هستیم که برخی از آن ها از دایره اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست خارج است و به همین دلیل نیازمند همکاری بین دستگاهی است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست دسته بندی و اولویت بندی شهرها بر اساس میزان تاثیرپذیری از پدیده گرد و غبار، همچنین تشخیص کریدورهای اصلی برای برنامه ریزی های کوتاه مدت را یکی از پیشنهادات خود برای حل موضوع دانست.
وی گفت: ایجاد ساختارها و تشکیلات موقت در قالب کارگروه های شرایط اضطراری یا ویژه در شهرهای شناسایی شده و درگیر با پدیده گرد و غبار برای ساماندهی فعالیت ها از جمله تعطیلی مدارس و اقدامات بهداشتی به منظور جلوگیری از ایجاد بحران های اجتماعی از دیگر پیشنهادات در این حوزه است.
وی ادامه داد: در شهرهای درگیر معضل آلودگی هوا مانند تهران و اهواز می توان از ساختار ایجاد شده برای کارگروه های مقابله با آلودگی هوا استفاده کرد و در شهرهایی مانند سنندج و ایلام که درگیر آلودگی هوا نیستند و ساختار از پیش تعریف شده ای ندارند، باید ساختارهای نوینی برای مقابله با پدیده گرد و غبار ایجاد کرد.
متصدی همچنین آموزش و اطلاع رسانی درست به مردم برای اقدامات عملی به ویژه در حوزه سلامت برای سه زمان قبل، حین و بعد از وقوع پدیده گرد و غبار را از الزامات برنامه ریزی های کوتاه مدت دانست و افزود: آموزش های کاربردی برای شرایط بحرانی، مهم ترین نیاز کوتاه مدت است.
در ادامه جلسه نمایندگان سایر سازمان های مرتبط به طرح پیشنهادات، نظرات و راه کارهای حوزه خود برای حل موضوع و کاهش تاثیر پدیده گرد و غبار بر سلامت و زندگی مردم پرداختند.
علمی ( 1 ) **9014**1599
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن