تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826649242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با وجود قانون اساسی چه نیازی به دین است؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: با وجود قانون چه نیازی به دین است
دین
دین از الفاظى است كه بسیار بر زبانها جارى است و معمولاً به كسى دین‌دار گفته مى‏شود كه خدایى براى جهان اثبات كند و براى خشنودى او اعمال مخصوصى را انجام دهد. ممكن است در هر اجتماع و ملتى، به موجب قانون، وظائف فرد فرد اجتماع معین شده و با عمل به آن، تصور شود كه دیگر احتیاجى به دین نخواهد بود. ولى با دقت و تأمل در احكام و مقررات اسلامى خلاف این موضوع ثابت مى‏شود، زیرا دین اسلام تنها به نیایش و ستایش خدا نپرداخته بلكه براى كلیه شئون فردى و اجتماعى انسان دستورهاى جامع و مقررات مخصوصى وضع نموده استدر دین اسلام، جهان پهناور بشریت به گونه‌ی حیرت آورى بررسى شده، نسبت به هر حركت و سكون فردى و اجتماعى انسان، مقررات مناسبى وضع گردیده است و از این روست که چنین دینى را نمی توان تشریفاتى پنداشت.خداى متعال در قرآن كریم دین اسلام را به گونه‌ای كه بیان شد توصیف مى‏فرماید و نیز یهودیت و نصرانیت را كه تورات و انجیل؛ كتابهاى آسمانى آنها است و داراى احكام و مقررات اجتماعى مى‏باشد به همین نحو معرفى مى‏فرماید. چنانكه فرموده: وَكَیْفَ یُحَكِّمُونَكَ وَعِندَهُمُ التَّوْرَاةُ فِیهَا حُكْمُ اللّهِ ثُمَّ یَتَوَلَّوْنَ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَمَا أُوْلَـئِكَ بِالْمُؤْمِنِینَ  انا إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًى وَنُورٌ یَحْكُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِینَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتَابِ اللّهِ وَكَانُواْ عَلَیْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلاً وَمَن لَّمْ یَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ . وَقَفَّیْنَا عَلَى آثَارِهِم بِعَیسَى ابْنِ مَرْیَمَ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَیْنَاهُ الإِنجِیلَ فِیهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِینَ. وَلْیَحْكُمْ أَهْلُ الإِنجِیلِ بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فِیهِ وَمَن لَّمْ یَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ وَأَنزَلْنَا إِلَیْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَیْمِنًا عَلَیْهِ فَاحْكُم بَیْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَـكِن لِّیَبْلُوَكُمْ فِی مَآ آتَاكُم فَاسْتَبِقُوا الخَیْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُكُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ 1ترجمه: (چگونه تو را داور قرار می دهند ، در حالی که تورات که حاوی حکم خداست در، نزد آنهاست ? سپس از حکم تو رویگردان می شوند و اینان ایمان نیاورده اند ــــ  ما تورات را که در آن هدایت و روشنایی است ، نازل کردیم پیامبرانی که ، تسلیم فرمان بودند بنابر آن برای یهود حکم کردند و نیز خداشناسان و دانشمندان که به حفظ کتاب خدا مامور بودند و بر آن گواهی دادند ، پس ، ازمردم مترسید ، از من بترسید و آیات مرا به بهای اندک مفروشید و هر که بر وفق آیاتی که خدا نازل کرده است حکم نکند ، کافر است ـــ و در تورات بر آنان مقرر داشتیم که نفس در برابر نفس و چشم در برابرچشم و بینی در برابر بینی و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان وهر زخمی را قصاصی است و هر که از قصاص درگذرد ، گناهش را کفاره ای خواهد بود و هر که به آنچه خدا نازل کرده است حکم نکند ، از ستمکاران است ـــ و از پی آن رسولان ، عیسی پسر مریم را فرستادیم که تصدیق کننده توراتی ، بود که پیش از او فرستاده بودیم و انجیل را که تصدیق کننده تورات پیش ازاو بود به او دادیم که در آن هدایت و روشنایی بود و برای پرهیزگاران هدایت و موعظه ای ـــ و باید که اهل انجیل بر وفق آنچه خدا در آن کتاب نازل کرده است داوری کنند زیرا هر کس به آنچه خدا نازل کرده است داوری نکند ، از نافرمانان است.)دین به معنای قانون عبادت نیست بلکه دین آیین نامه زندگی است و زندگی تنها میان به زمین و زمینیان ختم نمی‌شود.گفتنی است که همین تورات و انجیلی هم كه امروزه در دست یهود و نصارى است همین مطلب را تأیید مى‏كند، زیرا در تورات مقررات حقوقى و جزائى بسیار موجود است و ظاهر انجیل نیز شریعت تورات را تأیید و تصدیق مى‏نماید. از آنچه گذشته روشن مى‏شود كه دین در اصطلاح قرآن همان روش زندگى است كه انسان گریزى از آن ندارد و فرقى كه میان دین و یك قانون اجتماعى مى‏توان یافت این است كه دین از ناحیه خداى متعال است و قانون اجتماعى مولود افكار مردم. و به عبارت دیگر دین میان زندگى اجتماعى مردم و پرستش خداى متعال و فرمانبردارى از وى پیوند مى‏دهد، ولى در قانون اجتماعى اهتمامى باین پیوستگى نیست. خلاصه و نتیجه گیری:
حیات در قرآن
1. دین به معنای قانون عبادت نیست بلکه دین آیین نامه زندگی است و زندگی تنها میان به زمین و زمینیان ختم نمی‌شود.2. قوانین بشری هرچند درباره امور دنیایی کامل باشد که حتی این نیز مورد خدشه است درباره امور فرامادی خاموش است.3. اسلام دینی است که آیین زندگی انسان را میان او و خویشتن خویش؛ و میان او و سایر موجودات و نه تنها انسانها؛ و میان او و پروردگارش ترسیم کرده است. و هر مسلمان، با این قانون و نقشه، می‌داند که برای سعادت خود چه کند و چگونه در این دنیا و همراه موجودات آن، انسان گونه زندگی کند و چه سان با خدای خود در ارتباط باشد و او را خشنود گرداند.این جامعیت و فراگیری، مزیتی است که هیچ قانونی به آن دست نیافته است و هیچ مسلکی مزین به آن نیست. برگرفته از کتاب آموزش دین، آیت الله علامه طباطباییویرایش : حسین عسگری – گروه دین و اندیشه تبیان1- سوره مائده آیه 43 - 48 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 412]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن