تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816882789




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پندهایی برای آسمانی شدن - آسیب شناسی روابط اجتماعی متدینان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پندهایی برای آسمانی شدن
اسلام ،عرفان ،چشم ،دنیا ،عقبی
بخاطر شرایط ویژه زندگی امام حسن عسکری علیه السلام، ایشان رهنمودهای خود را به وسیله نامه به مناطق گوناگون می‌فرستاد و شیعیان و پیروان خود را راهنمایی می‌کردند. ایشان در نامه‌ای به پدر شیخ صدوق چنین می‌نویسد:  تو را سفارش می‌کنم به :1- بخشودن خطاها2- فرو نشاندن خشم3- احسان به خویشاوندان4- هم دردی با برادران و تلاش در برآوردن خواسته های آنان در سختی و آسانی. 5- بردباری در هنگام نادانی6- آگاهی پیدا کردن در دین7- تأمل و درنگ کردن در کارها8- هم پیمان شدن با قرآن9- داشتن اخلاق نیکو10- فرمان دادن به کارهای نیک11- بازداشتن از کارهای زشت 12- خودداری از همه نارواهاکه خدای تبارک و تعالی فرموده است: در بسیاری از گفت وگوی پنهانی خیر و سودی نیست، مگر کسی که به احسان کردن یا کارهای نیکو امر کند یا میان مردم اصلاح نماید1».2 تامل در این روایت نشان می‌دهد که از نگاه دین، جامعه و روابط اجتماعی بسیار حائز اهمیت بوده و مورد توجه اسلام عزیز است. چنانکه این نکته را در نگاه به فروع دین نیز به روشنی در می‌یابیم. تمام فروع ده‌گانه دین یا مستقیما اجتماعی است مثل حج و جهاد و امر به معروف و... یا به نوعی به اجتماع مربوط است مانند نماز که هرچند یک تکلیف فردی است اما مسجد، نماز جماعت، نماز جمعه، نماز اعیاد و بسیاری از موضوعات پیرامون آن بر اجتماعی شدن آن تاکید دارد. در این سفارشِ حضرت، بخشش، کنترل خشم، نیکی، هم دردی، اخلاق نیک، امر به معروف، نهی از منکر، همه مربوط به "روابط اجتماعی" بوده و در "جامعه" معنا می‌یابد.بنابر این "سعادت بخشی" دین مبین اسلام، در امور فردی و اعتقادیِ تنها نیست. و به عنوان مثال نماز که یک امر شخصی و یک عبادت فردی است، هرچند ستون دین است اما ایستایی آن در گرو موضوعات دیگر است که چنانکه گفته شد بخش عمده‌ای از آن به مسایل اجتماعی برمی‌گردد. و چنین نیست که کسی که هر کاری می‌کند و هر خلقی که دارد، تنها با خواند نماز به خوشبختی دست یابد.
اسلام
داستان سعد بن معاذ، آن صحابی مخصوص پیامبر را حتما شنیده‌اید. سعد مردی بود که خدمات درخشانی در پویایی اسلام داشت و چنان برای پیامبر عزیز بود که به گاه رحلتش، آن حضرت پا برهنه به تشییع وی رفتند و فرمودند که 70 هزار فرشته در تشییع او شرکت کرده‌اند. ایشان با دست خویش سعد را کفْن و دفن کردند. مادر سعد با دیدن این تکریم به زبان آمد و گفت که خوش به حال سعد! عجب سعادتی داشت و...پیامبر اکرم با شنید این سخن رو به مادر سعد و حاضرین کرد و گفت. چندان خوشحال نباش چرا که هم‌اکنون قبر چنان او را فشرد که... . این خبر پیامبر مردم را بر آن داشت که بدانند چرا چنین بلایی سر سعد آمد، که پیامبر فرمود او با همه خوبی‌هایش با خانواده خود بد اخلاق و تند بود.نکته‌‌ای که برایتان عرض کردم، حاکی از آسیبی است که می‌توان گفت دامن متدینان را آلوده است و با آنکه از اهل دین و دیانت و مدعیان آن توقع بیشتری می‌رود، اما بیشتر دیده می‌شود که آنها به مسائل فردی دین و تکالیف شرعیِ شخصی بیشتر اهتمام دارند و در تعاملات اجتماعی خود بسیار ناپسند و بی مبالاتند.این، درست مخالف سیره پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم اسلام است. چنانکه در تاریخ می‌خوانیم قبل از آنکه پیامبر به رسالت شناخته شود، به امین شناخته شده بود. و امانت داری یک صفت اجتماعی است.و یا در سیره همه اهل بیت می‌خوانیم که در اجتماع آراسته و معطر ظاهر می‌شدند، هر چند در باطن و در خفا اهل زهد و ریاضت بودند البته آن هم مطابق آموزه‌های اسلام.خلاصه آنکه شایسته است یک مسلمان مؤدب به همه آداب آیین بی‌نظیر و کامل اسلام باشد و چنانکه سعی می‌کند تکالیف فردی‌اش را به درستی انجام دهد، تکالیف اجتماعی خود را نیز به بهترین و کاملترین صورت بجا آورد. چرا که اسلام برای پیراستن آدمی از عیوب و آراستن او به تمام خوبیها آمده است که باید درون و بیرون، را متحول کرده و در تنهایی و در جمع، وجنات آن از یک مسلمان بترواد. و به قول آیت الله امجد، خدایا تمام خوبیها را به ما بده و تمام بدیها را از ما بگیرحسین عسگری – گروه دین و اندیشه تبیان1. نساء: 114.2. مناقب آل ابی طالب، ج 4، ص 426.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن