تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804729378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وظیفه دشوار اوباما نسبت به روزولت: به ایران بگوید، با اعراب همچنان متحد است؛ به اعراب بگوید، با ایران نرم نبوده است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
وظیفه دشوار اوباما نسبت به روزولت: به ایران بگوید، با اعراب همچنان متحد است؛ به اعراب بگوید، با ایران نرم نبوده است

وظیفه دشوار اوباما نسبت به روزولت: به ایران بگوید، با اعراب همچنان متحد است؛ به اعراب بگوید، با ایران نرم نبوده است
اکونومیست در گزاشی تحت عنوان «هیچکس از دیپلماسی امرکیا در خلیج فارس خرسند نیست» نوشت: شصت و نه سال پس از آن که فرانکلین روزولت و شاه عبدالعزیز بن سعود، بنیانگذار این کشور، اتحادی را در رزمناو آمریکایی در کانال سوئز بنا نهادند، اکنون باراک اوباما در سفر آتی خود به عربستان سعودی با برنامه ای طولانی و دشوار رو به رو است.
به گزارش نامه نیوز، این دو کشور، درگیر اختلاف هایی شده اند که نه تنها بر سر مسائلی مانند اسرائیل و حقوق بشر است، بلکه هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود و مسائل تازه تری از امنیت خلیج [فارس] گرفته تا جنگ داخلی سوریه و مشکلات پس از انقلاب در یکی دیگر از متحدان ناآرام آمریکا به نام مصر را در بر می گیرد.

عربستان سعودی نیز بر پیچیدگی این وضعیت افزوده است. این حکومت پادشاهی همراه با بحرین و امارات متحده عربی، متحدان نزدیکش، در پنجم ماه مارس به طور غیرمنتظره ای سفیر خود را از قطر فراخواند.

کشور کوچک امارات، که مانند یک انگشت شست کوچک از یک مشت بزرگ، از عربستان سعودی، بیرون آمده است، عضو شورای همکاری خلیج [فارس] است. این شورا متشکل از شش کشور عربی است که حکومت پادشاهی و نفت فراوان دارند.

قطر نیز میزبان مرکز عملیات مشترک هوا و فضا، مهم ترین گروه از پایگاه های نظامی آمریکا در اطراف خلیج [فارس]، است و از مدت ها پیش از شورای همکاری خلیج [فارس] محافظت کرده است و علامت خطری برای حریف مشترک آن ها یعنی ایران محسوب می شود.

اختلاف دیپلماتیک میان اعراب احتمالاً به همین اندازه محدود شده و افزایش نخواهد یافت. با وجود این، در سال های دهه 1990 میلادی عربستان سعودی روابط خود با قطر را به مدت چند سال به حالت تعلیق درآورد، زیرا از سرنگونی یکی از امرای دوست و صمیمی خود به دست شیخ حمد آل ثانی، پسر او و پدر شیخ تمیم، حاکم کنونی، خشمگین بود. قطر به آخرین ضربه این کشور با «احترام و شگفتی» ملایمی پاسخ داد و اعلام کرد که فرستادگانش در پایتخت های «دوست» شورای همکاری خلیج [فارس] هم چنان مستقر خواهند بود.

قطع ارتباط با آن ها؟

اما این اختلاف های جدی تا به حال چندین بار شکل گرفته است و می توانست از این بدتر هم باشد. شایعه ها حاکی از آن است که سعودی ها بدون سروصدا و به نرمی تهدید کرده اند که مرز شان با قطر را مسدود خواهند کرد، این سرزمین منحصر به فرد از این طریق با جهان خارج ارتباط برقرار می کند و نیز حریم هوایی سعودی برای پروازهای داخلی قطر را خواهند بست. این امر سبب ناراحتی آمریکایی ها خواهد شد، آن ها همه فعالیت نظامی شان در حریم هوایی میان سوریه و افغانستان را از طریق پایگاهشان در قطر هماهنگ می کنند.

دلایل خشم عربستان سعودی مشخص است. این خشم با اه اندازی شبکه ماهواره ای پر سر و صدای الجزیره در سال 1996 میلادی در قطر آغاز شد و استقبال این کشور امیرنشین از مخالفان سیاسی عرب (به جز مخالفان داخلی ) سبب رنجش همسایه مستبدش گردید. این ناراحتی با شروع بهار عربی در سال 2011 میلادی افزایش یافت، و این امر نه تنها به این سبب بود که سعودی ها (و بیشتر حکومت های پادشاهی عرب) این قیام ها را تهدیدی علیه خود تلقی می کنند، بلکه به علت آن نیز بود که قطر سرسختانه و سخاوتمندانه از اخوان المسلمین حمایت می کند که در همه رقابت های بعدی، از لیبی و تونس گرفته تا مصر و سوریه دوباره به صحنه [ سیاسی ] باز گشته است. سعودی ها و شاید حتی بیشتر از آنها امارات متحده عربی، از مدت ها پیش اخوان المسلمین را گروه خرابکار و شورشی تلقی کرده اند که ایدئولوژی اسلام گرایانه و پنهان کاری و ساختار تیمی آنها خطر مهمی برای آنها به حساب می آید .

هنگامی که اخوان المسلمین در انتخابات سال 2012 میلادی مصر پیروز شد، قطر بودجه عظیمی را برای کمک به رئیس جمهور محمد مرسی، مرد منتخب آن ها اختصاص داد. از زمانی که ژنرال های مصری در سال گذشته او را برکنار کردند، سعودی ها، کویتی ها و سایر متحدان، نقدینگی بیشتری را به این کار اختصاص دادند. قطر، در این مدت پناهگاهی برای آواره های مصری محسوب می شده است. تندروهای بی رحم جهادگرا و نیز سیاستمداران اخوان المسلمین که کت و شلوار بر تن دارند، نیز در میان این آوارگان بودند. شبکه های عربی زبان الجزیره، که در مصر آنقدر خطرناک جلوه داده می شوند که کارکنان بخش مستقل انگلیسی زبان آن را به عنوان تروریست محاکمه می کنند ، به تنها منبع تبلیغ برای اخوان المسلمین تبدیل شده اند . یوسف القرضاوی، استاد سخن الجزیره،از رژیم های عرب که به گفته او شریک «جرم» سران کودتای مصر بوده اند به شدت ، انتقاد می کند . آقای قرضاوی با خوبی و خوشی در قطر زندگی می کند.

عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی در بیانیه مشترکی قطر را متهم کرده اند که تعهد ماه نوامبر با شیخ تمیم برای تعدیل کردن لحن تند و «وفاداری به اصول عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها» را نقض کرده است . گفته می شود که آن ها با رسمیت کمتر خواستار اخراج یا استرداد تبعیدی های اسلام گرا شده اند. در سوم ماه مارس، دادگاهی در امارات متحده عربی یک پزشک قطری را به اتهام تبانی، به هفت سال زندان محکوم کرد. این دادگاه آخرین جلسه از سری دادگاه هایی بود که با هدف محاکمه کسانی که مشکوک به طرفداری از اخوان المسلمین هستند، برگزار می شد. عربستان سعودی نیز به تازگی فعالیت های گروه اخوان المسلمین در نمایشگاه کتاب ریاض را ممنوع اعلام کرده است و از سخنرانی افراد مظنون در مساجد جلوگیری می کند.

اوباما مجبور خواهد شد بیشتر احتیاط کند. او باید ایران بقبولاند که اتحاد آمریکا با کشورهای خلیج [فارس] هم چنان به قوت خود باقی خواهد ماند، و در همین حال، به اعراب شکاک که به گروه های مختلف تقسیم شده اند بگوید که با وجود این که آمریکا خواستار امضای توافقنامه هسته ای با ایران و به طور همزمان کاهش نیروهای مسلح و یافتن «محور»ی به سوی آسیا است، اما در قبال موضوعی که اعراب آن را خطر ایران تلقی می کنند به نرمی رفتار نکرده است.

به گزارش تیک، اوباما هم چنین باید در زمانی که متحدان او در خلیج [فارس] برای پذیرفتن مسئولیت بزرگ تری فشار می آورند، درباره خودداری از کمک خود به شورشیان سوری یا ژنرال های مصری توضیح دهد. کار روزولت در مقایسه با آنچه او باید انجام دهد بسیار ساده بوده است.





1392/12/19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن