تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803812342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خارک؛ جزیره مقاومت و ایستادگی/ برگزاری اردوهای راهیان نور دریایی در خارک


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > بوشهر گزارش مهر؛
خارک؛ جزیره مقاومت و ایستادگی/ برگزاری اردوهای راهیان نور دریایی در خارک
بوشهر - خبرگزاری مهر: جزیره خارک نمادی از استقامت و پایداری ایران اسلامی دردوران دفاع مقدس است و این جزیره با وجود بیش از دو هزارو 800 بار بمباران به تعداد روزهای جنگ تحمیلی، همچنان به عنوان پایانه صادرات نفت ایران به کار خود ادامه می داد که چند سالی به عنوان پایگاهی برای برگزاری اردوهای راهیان نور دریایی یادآور ایستادگی‌های صنعت در دوران دفاع مقدس است.



به گزارش خبرنگار مهر، خارک (خارگ) یا جزیره خارک، جزیره‌ای دارای اهمیت اقتصادی با اسکان شهری و در ۳۸ کیلومتری ساحل ایران (بندر گناوه) در خلیج فارس از توابع استان بوشهر ایران است که دارای هشت کیلومتر طول (شمال- جنوب) و چهار کیلومتر عرض است. در زمان جنگ پایگاه استراژیک صدور نفت ایران، جزیره خارک بود که حدود 90 درصد نفت خام ایران از طریق این جزیره صادر می‌شد. هر چند این جزیره همواره در معرض آسیب‌های عراقی‌ها بود ولی پدافند هوایی قوی جمهوری اسلامی ایران مانعی در برابر آسیب دیدگی کامل این جزیره بود. عراق هواپیماهای قدرتمند که مناسب عملیات‌های هوا به دریا بودند را با کمک متحدانش تهیه کرد و مدعی بود که می‌خواهد با این هواپیماها جزیره خارک را با خاک یکسان کند که پدافند هوایی ایران در این بین نقش بسیار مهمی داشت و با کمترین امکانات با این قبیل موارد مقابله می‌کردند. ناتوانی صدام در واردآوردن ضربات اساسی به تاسیسات نفتی ایران یک نقطه برتری خارک مجهز بودن آن به سیستم پدافندی هاگ بود که بسیار دقیق و قوی عمل می کرد و دشمنان موفق نشدند با موشک خارک را بمباران کنند؛ با وجود همه این شرایط دشمن عقب نشینی نمی‌کرد و با راه اندازی اسکادران‌های خود و آوردن تعداد زیادی هواپیما اقدام به بمباران منطقه کرده و حتی با هلی کوپتر موشک های اگزوست را به سمت اسکله خارک شلیک می‌کرد. عراق پیش‌بینی کرده بود که در کوتاه‌ترین مدت می‌تواند ایران را از منبع اصلی درآمد نفتی محروم سازد و با بمباران جزیره خارک و سایر تاسیسات نفتی ایران شریان حیاتی اقتصادی ایران را قطع کند، اما در عمل پیش‌بینی صدام محقق نشد زیرا نیروی هوایی عراق در نابودی و وارد کردن ضربات اساسی به تاسیسات نفتی ایران در خارک ناتوان بود.

در آن زمان شهید بابایی به تازگی معاون عملیات نیروی هوایی شده بود و نظرش این بود که با اف 14 به راحتی می‌توان هلی کوپترهای دشمن را مورد هدف قرار داد. با هماهنگی آقازاده وزیر وقت نفت، فرمانده وقت نیروی هوایی (سرتیپ صدیق) اجازه داد اف 14 ها به پایگاه هوایی بوشهر منقل شوند و بعد از آن بود که خود شهید بابایی با دیدن اولین هلی کوپتر دشمن، با اف 14 آن را زد و صدای تکبیرش را همه از رادار بوشهر شنیدند و به این ترتیب بمباران تاسیسات با هلی‌کوپترهای دشمن منتفی شد. ابتکار جالب پدافند هوایی ایران برای دفاع از خارک یکی از ابتکارات جالب کارکنان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از جزیره خارک و در طول جنگ که بر اثر مهارت و سطح آموزش بالای آنها حاصل شده بود انهدام موشک‌های رها شده از هواپیماها و هلی‌کوپترهای عراقی به سمت مناطق و نقاط آسیب پذیر بود. این در حالی بود که ایران در زمان جنگ هرگز به سامانه های پدافند هوایی ضد موشک مجهز نبود.این ابتکار در مقابل موشک‌های عراقی نیز به کار گرفته شد و موفقیت‌آمیز بود. مناطق عملیاتی و سکوهای شرکت نفت فلات قاره ایران در سال‌های جنگ شاهد بیشترین حملات دشمن بعثی و در خط مقدم جبهه قرار داشته است. دفاع جانانه دلیرمردان پدافندهوایی در خارک تا سالیان سال زبانزد همگان خواهد بود. در طول سال‌های دفاع مقدس،شهدای گرانقدر پدافند هوایی در خارک شاهدین همیشه زنده تاریخ این مرزو بوم بر استقامت پدافندهوایی در خارک خواهند بود. امسال هفت‌هزار زائر از جزیره خارک بازدید می‌کند فرمانده منطقه دوم دریایی سپاه در گفتگو با خبرنگار مهر از حضور هفت هزار نفر در جزیره خارک در قالب اردوهای راهیان نور خبر داد و اظهار داشت: برگزاری اردوهای راهیان نور از اهمیت بسیار زیادی برای آشنایی نسل جدید با ارزش های دوران دفاع مقدس برخوردار است و تلاش می‌کنیم تا این اردوها با کیفیت بالایی برگزار شود. سردار علی رزمجو اضافه کرد: سال گذشته نیز این اردوها یا کیفیت بسیار خوبی برگزار شد و هموطنانمان از هشت استان کشور به این جزیره سفر کردند و با تاریخچه این جزیره و مقاومت آن در دوران جنگ آشنا شدند از نمایشگاه‌های جزیره بازدید کردند.

وی با بیان اینکه اردوهای راهیان نور از چهار سال پیش در جزیره خارک آغاز شده است، افزود: در اردوهای راهیان نور باید تلاش کنیم تا  رشادت‌ها و مقاومت‌های این مردم و شهیدان خارگ را به سایر مردم انتقال دهیم و مردم این ارزش‌ها را از نزدیک درک کنند. فرمانده منطقه دوم دریایی سپاه با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این جزیره برای آشنایی بازدیدکنندگان، خاطرنشان ساخت: زائران راهیان نور با نبردهای دریایی، مقاومت‌ها و ایثار مردم آشنا می‌شوند که تاثیر بسیار بالایی دارد. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دوران حماسه و ایثار در جزیره خارگ افزود: تلاش می‌کنیم تا این نمایشگاه بتواند به خوبی دوران جنگ را تشریح کند و همچنین توانمندی‌های امروز ما را نیز نمایش دهد. ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای اسکان زائران در جزیره خارک مدیر عملیات عمومی خارگ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اردوهای راهیان نور از چهار سال پیش در جزیره خارگ آغاز شده است و تجربه خوبی را برای برگزاری این اردوها داریم. هاشم حقیقی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری باشکوه اردوهای راهیان نور در این جزیره خاطرنشان ساخت: تلاش می کنیم تا نقاط ضعف سال‌های گشته را پوشش دهیم و با تقویت نقاط قوت، شاهد برگزاری برنامه‌های باکیفیتی در این اردوها باشیم. وی با اشاره به همکاری و حمایت مالی عملیات عمومی خارگ از برگزاری این اردوها، تصریح کرد: در سال گذشته شاهد تداخل در برخی امور بودیم که امیدواریم امسال شاهد این موضوع نباشیم و مشکلات گذشته رفع شود. مدیر عملیات عمومی خارگ با اشاره به نشست هماهنگی های اردوها بیان داشت: در راستای ایاب و ذهاب، محتوای بسته‌های فرهنگی، غذا و دیگر موارد جزیی هماهنگی لازم با جانشین فرمانده سپاه استان صورت گرفته است. وی همچنین از ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای اسکان زائران خبر داد و گفت: آماده میزبانی هستیم و همه تلاش خود را برای انتقال دستاوردهای انقلاب اسلامی به کار خواهیم گرفت.

جزیره خارک آماده میزبانی از زائران است بخشدار ویژه خارگ نیز به خبرنگار مهر گفت: جزیره خارک در دوران جنگ تحمیلی بیش از دو هزار و 800 بار بمباران شد ولی این موضوع باعث نشد که صادرات نفت ایران متوقف شود و این مهم با قدرت ادامه یافت. علی قاسمی با اشاره به آمادگی این جزیره برای برگزاری اردوهای راهیان نور، خاطرنشان ساخت: تلاش می‌کنیم تا در این اردوها به خوبی دستاوردهای دوران دفاع مقدس را به نسل جدید منتقل کنیم. وی با اشاره به مقاومت‌های مردم و صنعتگران خارگ در برابر حملات و بمباران‌های دشمن در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا این ارزش‌های را به خوبی به زائران انتقال دهیم. بخشدار ویژه خارگ با بیان اینکه اردوهای راهیان نور به مدت 20 روز برگزار می‌شود، افزود: راهیان نور فرصت مناسبی برای انتقال ایثارگری‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس است و باید از این ظرفیت با تمام توان در راستای انتقال این ارزش‌ها به نسل جوان استفاده کنیم.


۱۳۹۲/۱۲/۱۹ - ۰۷:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن