تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819484542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اظهار نگرانی درباره ˈفرهنگˈ فقط مربوط به وزارت ارشاد نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اظهار نگرانی درباره ˈفرهنگˈ فقط مربوط به وزارت ارشاد نیست تهران - ایرنا- اظهار نگرانی درباره ˈفرهنگˈ فقط مربوط به وزارت ارشاد نیست.


یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اظهار نگرانی مسئولان عالی رتبه کشور در باب مقوله فرهنگ گفت: «مسئولین مختلف باید این دغدغه ها را به همان اندازه که مسئولیت دارند جدی بگیرند و اینکه گفته شود مسئولیت ما کم است، به این معنا که دیگران مسئول موضوع فرهنگ هستند، مشکلی را حل نمی کند.»
پس از اظهار نگرانی رهبر انقلاب درباره فرهنگ که در جمع اعضای مجلس خبرگان بیان شد، روز گذشته رئیس جمهوری در اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات گفت: چرا ما نتوانستیم بعد از 35 سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی جامعه ما رضایت داشته باشند؟ اشکال از کجاست؟ اگر با فشارها و شیوه های پلیسی مساله فرهنگی حل شده بود که امروز نباید بعد از گذشت آن سال ها باز هم نگران فرهنگ جامعه باشیم.
روحانی ادامه داد: امروز فرهنگ در اختیار کیست؟ من خوشحالم که به ندای رهبر معظم انقلاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله پاسخ دادند، کار بسیار درستی بود، اما چه مقدار از مسایل فرهنگی ما در اختیار آقای وزیر است؟ چه مقدار بودجه فرهنگی در اختیار بخش های فرهنگی دولتی است؟ چند برابر بودجه ای که در اختیار دولت به معنی قوه مجریه در زمینه فرهنگ است، دراختیار نهادهای دیگر است؟ در اختیار مراکز دیگری است که از بودجه عمومی بهره برداری و استفاده می کنند؛ نیازی به نام بردن آن نیست؛ اگر با این حرف ها فرهنگ درست می شد می بایست همه امروز اظهار رضایت می کردیم؛ امروز بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادها و بخش هایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنی خاص کلمه نیستند.
ˈناصر ایمانیˈ روزنامه نگار و عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه رسالت در گفت وگو با فرارو گفت: «اظهار نگرانی مسئولان عالی رتبه کشور در مورد موضوع فرهنگ الزاما به این معنا نیست که این اظهار نگرانی متوجه وزارت ارشاد است؛ بنابراین نباید چنین تلقی شود که مسئول فرهنگ در کشور صرفا وزیر ارشاد است.»
وی ادامه داد: «قوه مجریه درباره مقوله فرهنگ یک دستگاه مسئول دارد که پیشانی دستگاه فرهنگ کشور محسوب می شود و آن وزارت ارشاد است. اما در واقع سیاست گذاری ها و تصمیمات کلی در مقوله فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ می شود که رئیس شورا رئیس جمهور است و لذا در این زمینه هم قوه مجریه نقش موثری دارد.»
وی افزود: «یک سازمان موثر دیگر در باب فرهنگ، سازمان تبلیغات اسلامی است که قوه مجریه در آن نقش مهمی دارد. بنابر این صرفا وزارت ارشاد نیست که در مقوله فرهنگ مسئولیت دارد.»
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: «با این حال نباید این اظهار نگرانی ها به این موضوع ختم شود که دستگاه های مختلف بخواهند مسئولیت خود را بر دوش دیگری بیاندازند؛ چراکه این رویکرد مشکلی را حل نمی کند.»
وی ادامه داد: «مسئولین مختلف باید این دغدغه ها را به همان اندازه که مسئولیت دارند جدی بگیرند و اینکه گفته شود مسئولیت ما کم است، به این معنا که دیگران مسئول موضوع فرهنگ هستند، مشکلی را حل نمی کند.»
ایمانی گفت: «اما در مورد وزارت ارشاد تا آن حد که به وزارت ارشاد مرتبط می شود به هرحال باید بخشی از این اظهار نگرانی ها را به خود بگیرد.»
وی ادامه داد: «آیت الله مهدوی کنی در بخشی از صحبت های خود در اجلاس خبرگان رهبری عنوان کردند: ˈاگر یک واقعیت فرهنگی هم در جامعه وجود دارد که مطلوب نیست نباید دستگاه های مربوط به نظام به عادی سازی و اقرار به آن واقعیت اقدام کنند.»
این روزنامه نگار گفت: «به طور مثال اکنون موضوع استفاده از شبکه های اجتماعی و ماهواره یک واقعیت غیرقابل انکار در کشور است که ممکن است خیلی مطلوب مجموعه نظام هم نباشد. اما می توان به این واقعیت اقرار نکرد؛ چرا که اقرار به آن از سوی دستگاه های نظام در واقع تایید آن است.»
وی ادامه داد: «این در حالی است که وزیر ارشاد با اقرار به استفاده از شبکه های اجتماعی در کشور عنوان می کند فیسبوک باید رفع فیلتر شود. یا در مورد ماهواره عنوان می کند چون خیلی ها از آن استفاده می کنند و در گذشته تجربه شکست خورده ای در مورد استفاده از ویدئو داریم باید ماهواره را آزاد کرد.»
وی افزود: «این در حالی است که اینها دو مقوله جداگانه هستند و نباید به این موضوعات اقرار کرد. لذا اذعان مسئولان فرهنگی به ناهنجاری های فرهنگی و اظهار عمومی آنها درست نیست.»
ایمانی در پاسخ به این سوال که چه نهادهای دیگری در کشور در مقوله فرهنگ مسئولیت دارند اما ذیل قوه مجریه نیستند؟، گفت: «یکی از دستگاه های بسیار موثر در زمینه فرهنگ سازمان صدا و سیما است. سازمان صدا و سیما در فرهنگ عمومی کشور بیشترین نقش را دارد.»
وی ادامه داد: «البته قوه مجریه در این سازمان هم از طریق تامین بودجه و هم از طریق شورای نظارت بر صدا و سیما نقش دارد؛ هرچند نقش آن کامل نیست.»
وی افزود: «هیچ دستگاه فرهنگی در کشور وجود ندارد که قوه مجریه در آن مستقیم یا غیرمستقیم، کامل یا نیمه کامل نقش نداشته باشد. در سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قوه مجریه نقش مستقیم یا غیرمستقیم دارد.»
ایمانی درباره عملکرد دستگاه های مختلف فرهنگی کشور گفت: «قطعا عملکرد آنها مطلوب نیست که مسئولان عالی رتبه کشور اظهار نگرانی می کنند. در این باره صدا و سیما نیز که تاثیرگذاری مستقیم فرهنگی دارد، مورد خطاب است و این اظهار نگرانی فقط مربوط به وزارت ارشاد نیست.»
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: «شاید یکی از بزرگترین مشکلات فرهنگی ما این است که یک ستاد مشخص که اقدام به سیاست گذاری در فرهنگ کند و تمام دستگاه های مربوطه بر اساس آن نقش خود را ایفا کنند، وجود ندارد.»
وی افزود: «این مشکل به شورای عالی انقلاب فرهنگی باز می گردد و شاید این شورا باید کمی فعالیت بیشتری داشته باشد تا فرهنگ سازی کلیه دستگاه های ذیربط را هماهنگ کند تا هر دستگاه ساز خود را نزند.»
اول**1368**
انتهای پیام /*




18/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن