تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815690006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مطالعات توجیهی انتقال آب شیرین از دریای خزر به استان سمنان پایان یافت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > سمنان رهبری:
مطالعات توجیهی انتقال آب شیرین از دریای خزر به استان سمنان پایان یافت
سمنان - خبرگزاری مهر: مجری طرح نمک‌زدایی از دریای خزر و انتقال آب به فلات مرکزی ایران گفت: مطالعات طرح توجیهی انتقال آب شیرین از دریای خزر به استان سمنان پایان یافت و با اجرای آن سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین تصفیه شده برای شرب و صنعت منتقل می‌شود.



به گزارش خبرنگار مهر، محمد رهبری صبح یکشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در محل آب منطقه ای استان سمنان درباره طرح نمک‌زدایی از دریای خزر و انتقال به فلات مرکزی ایران گفت: مطالعات توجیهی این طرح به اتمام رسیده و منتظر گشایش ردیف اعتباری اجرا هستیم.  وی افزود: تاکنون یک میلیارد تومان برای برنامه‌های مطالعاتی این طرح دریافت شده است و مطالعات توجیهی آن پایان یافته و به محض اینکه اجرای آن مصوب شود پروژه آغاز خواهد شد.

تصفیه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال مجری طرح نمک‌زدایی از دریای خزر و انتقال آب به فلات مرکزی اظهار داشت: این طرح با هدف نمک زدایی و تصفیه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان جهت مصرف شرب و صنعت در دستور کار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قرار گرفته است. رهبری افزود: در جریان تصویب قانون بودجه سال 92 بند اجرا از این طرح حذف شد و تنها به اندازه مطالعات، بودجه برای آن تخصیص داده شد که این بند در بودجه 93 نیز تکرار شده و تا امروز مجوزی برای اجرای این پروژه در قالب بودجه سال 93 داده نشده است. وی با بیان اینکه از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه، سه سال زمان تا تکمیل آن نیاز است، گفت: بر اساس شاخص های ابتدای سال 92، هزینه تمام شده این پروژه سه هزار میلیارد تومان برآورده شده و پیش بینی ما این بود که در صورتی که عملیات اجرایی آن از ابتدای سال 92 آغاز شود و تا سال 95 به اتمام برسد چیزی در حدود 4500 میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت اما با توجه به اینکه هنوز عملیات اجرایی این پروژه آغاز نشده، هر زمان آغاز شود برای برآورد هزینه نسبت به پیش بینی های اولیه باید شاخص های تعدیل بر اساس نرخ های جدید لحاظ شود. ظرفیت انتقال آب هفت مترمکعب بر ثانیه از دریای خزر   مجری طرح نمک‌زدایی از دریای خزر و انتقال آب به فلات مرکزی ظرفیت انتقال آب خط لوله ای که ایجاد خواهد شد را هفت مترمکعب بر ثانیه عنوان کرد و اذعان داشت: قرار است دو ردیف خط لوله به طول 184 کیلومتر احداث شود و آب از تراز منفی 28 (نسبت به تراز آبهای آزاد) در منطقه گهرباران نکا با استقرار 8 ایستگاه پمپاژ تا ارتفاع 2312 متری پمپاژ شود و از این نقطه به بعد که شرایط جغرافیایی منطقه موجب می شود آب سرازیری تا ارتفاع 100 تا یک هزار و300 متری که محل نهایی مصرف است؛ برسد، سه نیروگاه برق آبی با مجموع ظرفیت 58 مگاوات احداث می شود. رهبری گفت: انجام مطالعات پروژه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در کارگروه بررسی تأمین آب استان در تاریخ هشتم تیر ماه 89 با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو تصویب شد، مصوبه هیئت دولت در سفر استانی سمنان در 14 دی ماه همان سال به وزارت نیرو ابلاغ شد و در نهایت این طرح در تاریخ 30 خرداد 91 به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان دستگاه اجرایی ابلاغ شد. وی گفت: با اجرای این طرح سالانه 200 میلیون مترمکعب آب شیرین می‌شود که سهم بخش صنعت 150 میلیون مترمکعب است و در صورت همکاری بخش صنعت انجام خواهد شد.

12 هکتار جنگل در پروژه انتقال آب از دریای خزر پاک تراشی می شود مجری طرح نمک‌زدایی از دریای خزر و انتقال آب به فلات مرکزی در خصوص میزان اراضی جنگلی که در احداث این خط لوله تخریب می شوند، اظهار داشت: در این پروژه 12 هکتار جنگل پاک تراشی می شود که برنامه ریزی شده پنج برابر آن احیای جنگل صورت بگیرد. رهبری افزود: نگرانی سازمان محیط زیست از شورشدن بیشتر آب خزر و غلیظ شدن آب در منطقه بود که این مسئله در جلسات متعدد ارزیابی زیست محیطی بررسی شد و شاخص هایی برای آن مورد تعیین قرار گرفت اما در کنار این با همکاری نخبگان کشور در حال انجام کاری پژوهش محور هستیم تا املاحی که از آب دریا در فرآیند شیرین سازی جداسازی می شود به جای بازگرداندن در دریا، به نحو دیگری استحصال شود. وی گفت: قراردادی با پژوهشکده اکولوژی خزر انجام شده که بر اساس آن کمترین آسیب‌های زیست محیطی به دریا وارد شود. ظرفیت تمامی سدهای منطقه امکان جایگزینی با طرح انتقال آب از خزر را ندارند این مسئول افزود: در مطالعات گسترده انتقال آب از خزر به فلات مرکزی نه تنها وجود و ظرفیت این سد دیده شده بلکه ظرفیت تمام سدهای منطقه را برای اجرای این پروژه ملی بررسی کرده ایم اما هیچکدام امکان جایگزینی با طرح انتقال آب از خزر را ندارند. وی ادامه داد: رعایت ملاحظات زیست محیطی هم از جنبه‌های مختلف انجام شده است و تنها 12 هکتار از بخش جنگل در مسیر خط لوله انتقال است که توافق شده است به ازای آن پنج برابر این میزان از جنگل احیا شود. به گفته رهبری، تنها مشکل زیست محیطی این پروژه افزایش میزان غلظت نمک دریای خزر است که البته با توجه به حجم 78 هزار میلیارد مترمکعبی این دریا رقم ناچیزی است، اما باید در مورد نمک ایجاد شده هم فکری شود.

توجه دولت به استفاده از منابع آبی حوزه دریای خزر و انتقال به دشت‌های مرکزی مجری طرح نمک‌زدایی از دریای خزر و انتقال به فلات مرکزی در خصوص سوابق پیدایش این طرح گفت: به دلیل کمبود منابع آبی در حوزه‌های کم‌آب کشور از جمله کویر مرکزی توجه به منابع آبی غیرمتعارف یکی از روش‌های تأمین آب برای مصارف شرب و صنعت است. وی ادامه داد: در همین راستا استفاده از منابع آبی حوزه دریای خزر و انتقال به دشت‌های مرکزی ایران مورد توجه دولتها و مدیران صنعت آب کشور است. به گفته رهبری با اجرای این پروژه سالانه 18 مگاوات برق تولید می‌شود که برای خود پروژه استفاده خواهد شد. انجام نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر در چارچوب افق چشم انداز 20 ساله مجری طرح نمک‌زدایی از دریای خزر و انتقال به فلات مرکزی در خصوص شرایط آب شیرین کن ها مورد استفاده در این طرح با مسایل محیط زیست تصریح کرد: تمامی دستگاه های آب شیرین کنی که قرار است در این طرح مورد استفاده قرار گیرد همسو با محیط زیست بوده و آلودگی زیست محیطی ندارد. رهبری در خاتمه با تاکید بر اینکه این آب با هدف تامین آب شرب و صنعت به استان سمنان منتقل می شود گفت: نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی طرحی ملی در چارچوب نظام فنی و مهندسی با افق چشم انداز 20 ساله است که ضمن حفظ محیط زیست و عبور نکردن از قوانین، آب مورد نیاز شرب و صنعت را تامین کند.










۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۵:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن