تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802767974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار تا اعدام انقلابی سپهبد رزم آرا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار تا اعدام انقلابی سپهبد رزم آرا
ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار و بهورز، رحلت عارف بزرگوار "آخوند ملاحسینقلی همدانی"، بروز قحطی در ایران در جریان جنگ جهانی اول، اعدام انقلابی "سپهبد رزم آرا" توسط جمعیت فدائیان اسلام، اعلام قطع روابط ایران و انگلیس و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 6 جمادی الاول 1435 هجری و 7 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:


ولادت با سعادت عقیله‌ی بنی هاشم حضرت زینب (س) دختر امام علی (ع)(5 ق)
زینب در لغت به معنای درخت نیکو منظر آمده و گاهی به معنای زینت پدر می‌باشد. حضرت علی (ع) دو یا سه دختر به نام زینب داشته و دختر بزرگ آن حضرت، زینب کبری است و اوست که در واقعه‌ی عاشورای سال 61 هجری به همراه امام حسین (ع) بوده است. حضرت زینب (س) از زنان فاضله، عالمه و شجاع تاریخ است و فضایل آن بانو و جلالت شأنش بسیار والاست. آن حضرت، همسر پسرعمویش عبداللَّه بن جعفر بن ابی‌طالب بود و پنج فرزند داشت. حضرت زینب به هنگام عزیمت امام حسین (ع) به عراق، برادر را همراهی کرد و در واقعه‌ی کربلا دو پسرِ آن بانو به نام‌های محمد و عَون به شهادت رسیدند.




ایشان از سوی حضرت امام حسین (ع) سرپرستی اهل‌بیتِ آن حضرت و حفظ و نگهداریِ مقام ولایت کبری، امام سجاد (ع)، را در هنگام بیماری برعهده داشت. شیرزن کربلا با روحیه‌ای قوی و شهامت زاید الوصف خود توانست آن امانت بزرگ را در آن شرایط سخت و سنگین اسارت به درستی و شایستگی به منزل رساند. خطبه‌های مردانه و رسواکننده‌ی حضرت زینب (س) در مجلسِ ستم عُبیداللَّه بن زیاد در کوفه و یزید بن معاویه در شام که کاخ ظلم و جورِ فرعون زمان را به لرزه در آورد، شهره‌ی تاریخ است.

مرگ "گیخاتو" ایلخان مغول در ایران و آغاز حکومت "بایدوخان"(694 ق)
پس از ارغون خان مغول، برادرش گیخاتو که در زمان او، فرمانروای آسیای صغیر بود به پادشاهی رسید. گیخاتو به سبب آن که از مرض شفا یافته بود، فرمان آزاد کردن زندانیان را داد و از خزانه‌ی مملکت، آنچه را که دستش رسید در بین تهی‌دستان و درباریان تقسیم کرد. این حاتم بخشی‌های او، کشور را به کمبود درآمد و فقر اقتصادی دچار ساخت و در نتیجه، خزانه‌ی سلطنتی تهی گشت. وزیر گیخاتو که می‌دانست چینی‌ها از پول کاغذی استفاده می‌کنند، برای جبران کمبود مالی، چاپخانه‌ای تاسیس کرد و به رواج نوعی اسکناس که "چاو" خوانده می‌شد، اقدام نمود. هدف از چاپ پول کاغذی این بود که اسکناس در میان مردم رایج شود و طلا و نقره به خزانه باز گردد. اما مردم از قبول این اسکناسِ بدون پشتوانه خودداری کردند تا این که گیخاتو، چاو را ملغی کرد. دیری نگذشت که در جمادی الاولی سال 694 ق، امیران مغول طغیان کرده، گیخاتو را بکشتند و پسر عموی او، بایدو، را به پادشاهی نشاندند.

مرگ "ظهیر الدین بابرشاه" پادشاه سلسله‌ی گورکانیان هند (937 ق)
ظهیر الدین محمد بن میرزا عمر از نوادگان امیرتیمور گورکانی در سال 899 ق، پس از فوت پدر در 11 سالگی وارث حکومت فرغانه در ماوراءُ النَّهر گردید. وی در ابتدا، یازده سال با ملوک ازبک و تاتار جنگید و چون ضعف خود را احساس کرد، رو به کابل و قندهار آورد و پس از تصرف افغانستان، 22 سال در آن نواحی، فرمانروایی نمود. در سال 932 ق برای تسخیر هند راهی این کشور شد و با پیروزی وارد دهلی گردید. ظهیرالدین بابر از این زمان، سلسله‌ی گورکانیان هند معروف به دولت مغول را درهندوستان تاسیس کرد. این دولت تا سال 1264 ق به مدت 332 سال در هندوستان و اطراف فرمانروایی داشت. بابر در هندوستان و افغانستان، راه‌ها و کاروان‌سراهای فراوانی ایجاد نمود و به عمران و آبادانی کشور همت گماشت. مسجد معروف "بابری" در هند از بناهای دوران حکومت ظهیرالدین محمد بابر محسوب می‌شود. وی تا سال 937 ق به مدت پنج سال نیز در دهلی حکمرانی نمود و سرانجام در 49 سالگی درگذشت. ظهیرالدین بابر را حاکمی عالم و ادیب گفته‌اند و او کتابی درباره‌ی فتوحات و جهانداری و شرح حال خود نگاشته است. بابر در ابتدا در شهر جَمنه به خاک سپرده شد اما در سالیان بعد، استخوان‌های او را به کابل منتقل ساخته و آرامگاهی مُجَلّل در خارج از شهر برای او بنا کردند.

آغاز استعمار "مراکش" توسط استعمارگران فرانسوی (1912 م)
کشور افریقایی مراکش از نیمه دوم قرن 19 م به طور پراکنده مورد تجاوز دول اروپایی قرار می‌گرفت و به ویژه اسپانیا توانست به امتیازاتی در این منطقه دست یابد. با آغاز قرن بیستم دولت‌های انگلستان، فرانسه، آلمان و اسپانیا به صورت رسمی‌تر و آشکاری وارد صحنه جغرافیایی این کشور شدند. این امر در حالی صورت می‌گرفت که بر سر تسلط کامل بر کشور مراکش میان دول اروپایی اختلافاتی برپا شده بود. در نهایت در 7 مارس 1912 م میان سلطان وقت مراکش و دولت فرانسه توافقنامه‌ای امضا شد که به موجب آن، تحت الحمایگی مراکش توسط فرانسه رسمیت می‌یافت و فرانسه نیز متعهد می‌شد منافع اسپانیا در این منطقه را تامین نماید و متصرفات اسپانیا در مراکش را محترم بشمارد. در این میان، با وجود اینکه دولت‌های سرسپرده استعمار، در مراکش به حکومت رسیدند، اما مبارزات مردم و از جمله قیام عبدالکریم ریفی و حوادث پس از جنگ جهانی دوم باعث شد تا کشور مراکش (مغرب) پس از حدود نیم قرن از سلطه فرانسه آزاد شده و در سال 1956 م اعلام استقلال نماید.

تولد عالم بزرگوار آیت اللَّه "سید محمد تقی موسوی اصفهانی" (1301 ق)
"مرحوم حاجی میرزا محمد تقی بن میرزا عبد الرزاق بن مبرزا عبد الجواد موسوی اصفهانی از خاندان علم و سیادت و از سادات بافضل و فضیلت اصفهان امام جماعت مسجد سراج الملک در محله احمد آباد اصفهان بودند و از سادات علماء و علماء سادات و دارای مکارم اخلاقی و جلالت قدر و نبالت شأن؛ در فقه و اصول و اخبار و حدیث و شعر و ادب دارای سلیقه ممتاز و روح بلند پرواز و دارای طبع سرشار و ذوق جذاب و شیرین بوده اند". (نقل از مقدمه کتاب وظیفه الانام بقلم مرحوم حسین عماد زاده) تولد ایشان در 1301 جمادی الاولی قمری در اصفهان و تحصیلاتش در مکتب پدر و علمای اعلام انشهر که چند قرن سابقه علمی داشته پایان یافته و علمای بزرگ را مانند مرحوم حاجی سید ابوالقاسم بن سید محمد باقر حسینی دهکردی و مرحوم آخوند ملا عبد الکریم بن حاجی ملا مهدی جزی مولف کتاب تذکره القبور درک نموده اند. آیه الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی در سال 1348 قمری در بیمارستان انگلیسی ها در اصفهان (هم اکنون به جای آن بیمارستان حضرت عیسی بن مریم وجود دارد) مسموم گشت و به شهادت رسید. وی کتابهای متعددی نوشته که معروفترین آن مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم می باشد. این کتاب به دستور امام زمان عجل الله تعالی فرجه نوشته شد و تاکنون مکرراً به چاپ رسیده است.

روز پرستار و بهورز
به پاس زحمات شبانه روزی پرستاران و بهورزانی که در مراکز بهداری، وظیفه‌ی نگهداری، مراقبت و درمان بیماران را برعهده دارند و با تأسی به بانوی بزرگوار اسلام، حضرت زینب کبری (س) که از بیمار کربلا، حضرت امام سجاد (ع) و کودکان، مراقبت می‌کرد، پنجم جمادی الاول برابر با زاد روز آن اسوه‌ی صبر و شکیبایی به عنوان روز پرستار و بهورز در نظام جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.




این روز، ضمن یادآوری رشادت‌های دختر بزرگوار امیرالمؤمنین (ع) در صحنه‌های خطر و رویارویی با سختی‌های زمان، زمینه‌ای برای سپاسگزاری و ارج نهادن به مقام پرستاران و تقدیر از بهورزانِ این مرز و بوم است که خاطره‌ی شیرزن کربلا را فراموش نخواهند کرد.

رحلت حکیم الهی و عارف بزرگوار "آخوند ملاحسینقلی همدانی" (1272 ش)
آخوند ملاحسینقلی همدانی در حدود سال 1202 ش (1239 ق) در یکی از روستاهای اطراف همدان به دنیا آمد. آخوند ملاحسینقلی همدانی همچنین در محضر آقا سید علی شوشتری به سیر و سلوک پرداخت و نزد وی مقام و مرتبتی عظیم یافت. آخوند، به اخلاق و تهذیب نفس توجه تام داشت و علوم ظاهری را برخلاف اکثر عرفا و متصوفه، حجاب نمی‌دانست. این عارف بزرگ، از اینکه به عنوان قطب و مرشد مطرح گردد پرهیز می‌کرد و تنها خود را بنده‌ای از بندگان خدا می‌دانست. در محضر درس عرفان او شاگردان فاضلی پرورش یافتند که شیخ محمد بهاری، سید احمد تهرانی، میرزا جواد ملکی تبریزی، سیدجمال الدین اسدآبادی، سید مرتضی کشمیری، سید محسن امین عاملی و... از بقیه مشهورترند. همچنین از آخوند ملاحسینقلی همدانی آثاری برجای مانده که نامه‌ها و مُنشآت، تذکرةُ المتّقین، تقریرات در اخلاق و مناجات‌ها از آن جمله‌اند. این عارف باللَّه سرانجام در 16 اسفند 1272 ش (28 شعبان 1311 ق) در هفتاد سالگی جان از قفس تن به در بُرد و در کربلای معلی به خاک سپرده شد.

بروز قحطی در ایران در جریان جنگ جهانی اول (1296 ش)
به دلیل وقوع جنگ جهانی اول و هجوم ارتش‌های بیگانه به ایران و از سوی دیگر در نتیجه بی‌تدبیری و عدم کفایت سران حکومت ایران قحطی هولناکی کشور را فرا گرفت. در آن تاریخ، کشور در نهایت فقر و تشنج به سر می‌برد و قسمت اعظم کشور در اشغال نیروهای متجاوز بود. در این روزگار، کمبود مواد غذایی به حدی بود که روزانه گروهی از مردم از گرسنگی تلف می‌شدند.

اعدام انقلابی "سپهبد رزم آرا" نخست وزیر "محمدرضا پهلوی" توسط جمعیت فدائیان اسلام (1329 ش)
سپهبد علی رزم‌آرا در سال 1280 ش به دنیا آمد و در هفده سالگی وارد مدرسه نظام شد. در زمان صدارت قوام، شاه برای از بین بردن نخست‌وزیر، و سقوط دولت وی، به هر کسی متوسل می‌شد و به همه وعده صدارت می‌داد. رزم‌آرا در زمره افرادی بود که شاه به او وعده نخست‌وزیری داده بود. رزم‌آرا با اتکا به قول شاه و با پشت پا زدن به عنایات قوام نسبت به خود، درصدد تضعیف دولت برآمد. وی از آن پس تصمیم به احراز صدارت گردید تا اینکه در پنجم تیرماه 1329، فرمان نخست‌وزیری گرفت. سپهبد علی رزم آرا، به عنوان ژنرال ارتش رژیم شاه و عنصر سرشناس دولت استعماری انگلیس هنگامی که به نخست وزیری کشور رسید با ملی شدن صنعت نفت ایران به شدت مخالفت می‌کرد و قصد داشت با سرکوب نهضت مردم، تا جایی که ممکن است به اربابان خود خدمت کند. خیانت‌ها و انحرافات علنی رزم آرا در سیاست و امور مملکتی سبب شد تا روحانیون و مردم به مخالفت جدی و صریح با او بپردازند. لذا فداییان اسلام به این تشخیص رسیدند که اگر این عنصر وابسته از میان برداشته نشود، در نهضت مردم اختلال حاصل می‌گردد. به همین جهت شهید خلیل طهماسبی از سوی جمعیت فداییان اسلام مأمور ترور رزم‌آرا گردید و سرانجام وی را در شانزدهم اسفند 1329 ش به هلاکت رساند. اعدام انقلابی وی در واقع هشداری به برخی نمایندگان مجلس شانزدهم بود که به دلیل وابستگی به انگلیس، مانع از ملی شدن صنعت نفت در ایران می‌شدند. به همین جهت، به فاصله کوتاهی پس از حرکت انقلابی اعدام رزم آرا، طرح ملی شدن صنعت نفت در کمیسیون نفت مجلس، مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.

اعلام قطع روابط ایران و انگلیس توسط وزارت امور خارجه (1367 ش)
چهار روز پس از صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد و قتل سلمان رشدی، نویسنده کتاب ضالّه آیات شیطانی، وی از این که کتابش باعث نارضایتی مسلمانان شده است، اظهار تاسف و پوزش کرد. در حقیقت عذرخواهی سلمان رشدی، برای ختم این غائله کافی نبود. از این رو، مجلس شورای اسلامی، در نهم اسفند 1367، طی جلسه فوق العاده‌ای، با اعلام ضرب الاجلِ یک هفته‌ای برای انگلیس، هرگونه رابطه سیاسی با لندن را منوط به عذرخواهی مقامات انگلیسی و تجدیدنظر در مواضع غیراصولی نسبت به جهان اسلام و کتاب آیات شیطانی نمود. وزیر امور خارجه انگلیس ضمن ابراز تاسف از انتشار کتاب رشدی، خود و دولت متبوعش را جدا از مسؤولیت انتشار این کتاب دانست. اما این اظهارات و موضع‌گیری‌ها چون فاقد عذرخواهی رسمی و علنی بود، دولت جمهوری اسلامی ایران، در شانزده اسفند 1367، در پایان مهلت یک هفته‌ای روابط سیاسی خود را با انگلستان به طور رسمی قطع کرد. 

عده ای ناشناس شعارهای «مرگ بر 66»، «زنده باد خمینی» و «مرگ بر حکومت یزیدی» را بر روی دیوارهای دبیرستان پسرانه اروند آبادان نوشتن (1356 ش)
د که با اقدامات مسئولان دبیرستان نسبت به محو آنها اقدام گردید؛ همچنین حدود 24 برگ اعلامیه در مورد «فتوای خمینی در تحریم حزب رستاخیز»، «وضع کشاورزان و کارگران و نارسایی های اقتصادی» و «اهانت به 66 و طرفداری از خمینی» بر روی دیوارهای این مدرسه نصب گردید

درگذشت هوگو چاورز، رئیس جمهور ونزوئلا (1391 ش)
هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا بامداد روز، چهارشنبه به وقت تهران درگذشت.




هوگو چاوز، رئیس جمهور 58 ونزوئلا که ماه ها بود با بیماری سرطان و همچنین مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می کرد، بر اثر شدت و پیشرفت بیماری در گذشت.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1530: هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان پس از این که شنید پاپ با طلاق گفتن زن او مخالفت کرده اعلام داشت که از این پس، او خودش رئیس کلیسای انگلستان خواهد بود، نه پاپ؛ و به این ترتیب کلیسای انگلستان استقلال یافت.
1876: گراهام بل آمریکایی متولد 1847 و متوفا در 1922 اختراع خود، تلفن را در آن کشور به ثبت داد.
1902: بوئرها (مهاجران هلندی آفریقای جنوبی) در ناحیه «توین بوش» واقع در ترانسوال نیروهای انگلیسی را شکست دادند.
1936: نظامیان اعزامی هیتلر اخراج نظامیان خارجی از «راینلند Rhineland» را تکمیل کردند. این منطقه صنعتی آلمان طبق قرارداد Locarno و سازشنامه های ورسای (پایان جنگ جهانی اول) در کنترل نظامیان فاتحان قرار گرفته بود که هیتلر این قراردادها را پاره کرد و نیرو به راینلند Rhineland فرستاد و نظامیان خارجی را اخراج و پس از این رویداد بود که نظامی گری آلمان احیاء شد و دست به مسلح کردن خود زد.
1945: «تیتو» تا تدوین یک قانون اساسی و تعیین نظام یوگوسلاوی قدرت را در این سرزمین که در دوران جنگ جهانی دوم به اشغال آلمان در آمده بود به دست گرفت.
1989: بر سر ماجرای «سلمان رشدی»، روابط جمهوری اسلامی ایران با انگلستان تیره شد و به حالت تعلیق درآمد.
2007: اعضای مجلس لُردان انگلستان (= سنا) تماما انتخابی شدند. قبلا تعیین آنان برحسب اشرافیت و القاب بود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید







تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن