تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802701713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/82 ریشه‌های روستایی چالش‌های اقتصادی، نقطه فراموش شده در برنامه کاندیداهای افغان+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/82
ریشه‌های روستایی چالش‌های اقتصادی، نقطه فراموش شده در برنامه کاندیداهای افغان+تصاویر
کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در حوزه مسائل اقتصادی این کشور به چالش‎هایی چون فقر، نبود کار و مهاجرت‎های ناشی از آن توجه داشته‎اند؛ اما به ریشه‎های روستایی این چالش‎ها، علاقه‌ای نشان نداده‌اند.

خبرگزاری فارس: ریشه‌های روستایی چالش‌های اقتصادی، نقطه فراموش شده در برنامه کاندیداهای افغان+تصاویر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برنامه‎های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان بیشتر معطوف و متمرکز به رفع چالش‎ اقتصادی در شهرها بوده است؛ طوری که توسعه روستا‎ها و توجه به کشت‎زارهای کوهستانی این کشور تاکنون جایگاه مناسبی در برنامه‎های ارائه‎شده از سوی این کاندیداها نداشته است. این در حالی است که در کشور کوهستانی افغانستان که اکثر مردم آن به کشاورزی اشتغال دارند و تولیدات کشاورزی بیشترین اقلام صادراتی و مهمترین منابع درآمدی این کشور را تشکیل می‎دهد، توسعه روستاها و تقویت تولیدات روستایی می‎تواند نقش مهمی را در حل چالش‎های اقتصادی موجود داشته باشد. تراکم جمعیتی در شهرها و افزایش آمار بی‎کاری، علتی است که بخش بزرگ آن از مهاجرت روستانشینان به شهرها ناشی شده است روستائیانی در بسیاری موارد مجبور به ترک روستاهای خود بوده‎اند. پس از سقوط طالبان و استقرار امنیت نسبی در شهرها، بنا به دلایلی که در این نوشتار به برخی از آن‎ها اشاره می‎رود، ساکنان بسیاری از روستاهای افغانستان به شهرها مهاجرت کرده‌اند. خشکسالی‎های پیاپی و نبود زمینه کاشت در روستاها خشکسالی‎های پی‎هم و کاهش محصولات کشاورزی باعث شد که روستانشینان مجبور شوند راه مهاجرت به بیرون از افغانستان را در پیش گیرند و یا هم به شهرهای افغانستان کوچ کنند.

این در حالی است که روند بازسازی نیز به شهرها، متمرکز و محدود شد و طی این چند سال نتوانست راه خود را به سوی روستاها به گونه محسوس و مؤثر باز کند. در اجرا و ادامه روند بازسازی در افغانستان، روی چشمه‎ها، کاریزها و سایر منابع آبی در روستاها، در حدی کار نشد که بتواند امید روستانشینان را احیا کند، موجب دلگرمی آنان به کشت‎زارها و نگهداشت مواشی‌شان شود. و در نهایت بسیاری از روستانشینان به شهر کوچیدند و تمام دار‎ایی خود را صرف خرید و یا ساختن خانه‌ای محقر در شهر کردند و بدلیل عدم اشتغال در این شهرها به جمع بی‌کاران در شهرها پیوستند. بنابراین توجه به روستاها می‎تواند بسیاری از گروه‌های روستایی منفعل و مصرفی در شهر  را که از مهارت‎های لازم برای فعالیت‎های اقتصادی در روستاها برخوردارند،  به نیروهای مؤثر، مفید و مولد تبدیل کند. فعال ساختن این بخش از نیروی کار در افغانستان می‎تواند سبب تقویت تولیدات روستایی و مشوقی برای بازگشت بسیاری از روستائیان از شهرها به روستاهای خود و در نتیجه کمک به اقتصاد دولت و ملت این کشور شود. نبود مراکز درمانی فعال و پاسخگو در روستاها کشور کوهستانی افغانستان کوهای بلند و برف‎گیر دارد و ساکنان بسیاری از مناطق و محلات روستایی این کشور برای رسیدن به شهر بایستی از گردنه‎های همین کوه‎های مرتفع و سخره‎های سر به فلک‎کشیده  عبور کنند که بسیاری از این راه‌ها دشوار گذر است.



بویژه در فصل زمستان و یخ‎بندان که بارش برف و برودت هوا در راه‎ها بیداد می‎کند و در بسیاری موارد مسیرها برای 3 ماه و بیشتر بکلی مسدود می‌شوند.

بنابراین نبود مراکز درمانی در روستاها خود یکی از چالش‎های زندگی در آن است؛ بویژه در زمستان که امکان دست‎رسی به مراکز درمانی شهر را نیز ندارند و این خود یکی از موجبات و مشوق‎های رو‎آوردن ساکنان چنین روستاهایی به شهرها بوده است. چنانچه برای رفع این مشکلات توجه لازم صورت گیرد و تدابیری سنجیده شود، روستاهای افغانستان که گنجینه‎های ثروت و منبع مهم تولیدات کشاورزی این کشور را تشکیل می‎دهند، خالی از سکنه نخواهند شد و به افزایش بی‎کاری و بی‎بضاعتی در شهرهای این کشور کمک نخواهد کرد. ظرفیت آموزشی ضعیف در روستاها برخی از مدارس در روستاهای افغانستان، حتی امکانات ابتدایی و مواد درسی حداقلی برای آموزش دانش‌آموزان خود را ندارند؛ طوری که برخی از این مدارس، با فقدان ساختمان و فضای مناسب و مواد درسی برای پیشبرد آموزش رو‎به رو هستند. مدارس برخی از روستاها حتی کتاب‎های در سی کافی در اختیار ندارند؛ به گونه‎ای که دانش‌آموزان مدارس مجبوراند نوبتی از کتاب‎های درسی استفاده کنند. هرچند شنیدن آن شاید شگفت‎‎آور باشد و تاحدی هم این مسئله(استفاده نوبتی از کتاب‎ها) دور از واقعیت جلوه‎ کند؛ اما واقعیت جاری و جدی است، ولو پذیرفتن آن دشوار باشد. دانش‌آموزان اینگونه مدارس، زیر آفتاب سوزان تابستان و در سرمای خزان، در فضای آزاد و یا زیر خیمه‎ها درس می‎خوانند.



با این حال در برخی مناطق روستایی این کشور، هر از گاهی ناامنی ناشی از حضور  طالبان و مخالفان مسلح(که خود را با ویران کردن ساختمان مدارس و یا آتش‎زدن آنان نشان می‎دهد)، چالش‎‎های آموزشی را در این مناطق بیشتر می‌کند.



این در حالی است که عطش و علاقه‎مندی به آموزش، پس از تجربه تلخ محرومیت از آن، در طول پنج‎سال حاکمیت طالبان که مدارس دخترانه را بستند و در سایر مدارس نیز مضامین و مواد درسی دلخواه خود(طالبان) را تحمیل کردند، یکی از عوامل جابه‎جایی مرد افغانستان و مشوق کوچیدن از روستاها به شهرها بوده است. پیوند ناگسستنی عدم اشتغال و ناامنی در چند سال گذشته، بی‎کاری و ناامنی در افغانستان پیوند پایدار و پردوامی داشته است و زمینه سربازگیری طالبان از روستاهای افغانستان را فراهم ساخته است. اگر زمینه کشاورزی و کار در روستاها فراهم شود، نه تنها بهره اقتصادی خواهد داشت، بلکه به استقرار و استحکام امنیت نیز کمک شایانی خواهد کرد. با این همه، اما کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برنامه مشخص و شفافی در قبال روستاهای این کشور در گردهمایی‎ها و مناظره‎های خود نشان نداده‎اند. چکیده کلام این که در افغانستان که شغل غالب در این کشور کشاورزی و دامداری است، روستاهای افغانستان می‎تواند شاه‎کلید ثبات سیاسی و ثروت در این کشور قرار گیرد. انتهای پیام/.

92/12/15 - 17:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن