محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832150686
۷ پرده از ۷ دهه زندگی شاملو چگونه «شاعر فاشیست» به «شاعر آزادی» تبدیل شد/ توهینی که شاملو به مردم ایران کرد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ۷ پرده از ۷ دهه زندگی شاملو
چگونه «شاعر فاشیست» به «شاعر آزادی» تبدیل شد/ توهینی که شاملو به مردم ایران کرد
روزی تاریخ داوری میکند که چگونه «شاعر فاشیست» تبدیل به «شاعر آزادی» شد و چرا کسی را که در دانشگاه برکلی گفت «حرکت انقلابی مردم در سال 1357 مانند حرکت گاوها بود» در مطبوعات انگلیسی و آمریکایی یک «چپگرای انقلابی» نامیدند.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، پیام فضلینژاد در روزنامه کیهان نوشت: آیا «احمد شاملو» که روشنفکران لیبرال او را «شاعر آزادی» و «مردمیترین هنرمند معاصر» مینامند، در جنگ جهانی دوم جاسوس نازیها بود و هر دهه از عمر 75 ساله خود را در خدمت یک جریان سیاسی گذراند؟ یا این ادعاها، پندارهای دروغی است که از عالم «توهم توطئه» میآید و فقط به درد «پروندهسازی» علیه هنرمندان آزادیخواه میخورد تا چهره مفاخر این مملکت را نزد نسل جوان مخدوش کند؟ این سوالات از هفته گذشته و پس از اشاره «حسین شریعتمداری» در سخنرانیاش به فرصتطلبیهای سیاسی «احمد شاملو» (لانه جاسوسی، 1 اسفند 1392) بیشتر در معرض بحث رسانهها و کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفت. عصاره سخن مدیر مسئول «کیهان» این بود که هدف نشریات زنجیرهای اردوگاه فتنه از ترویج و تبلیغ چهرههایی مانند شاملو، صادق هدایت، غلامحسین ساعدی و... صرفا «هنجارشکنی» است و به دنبال بالا بردن هر تابلویی غیر از تابلوی «خط امام» و «هنر مردمی» هستند، اما مافیای روشنفکری- بنابر سنت ثابت فکری خود- جز سکوت و مغالطه پاسخ دیگری در برابر سخنان شریعتمداری نداشت. البته واکنشهای عصبی هجوآمیز، عنصر ذاتی «رفتار روشنفکری» و بیماری شایعی است که امروزه جای تحلیلهای استخواندار را گرفته است. هرچه هست، وضع و وزن جریان روشنفکری معاصر همین است و این بار، همه شعور خود را به «ابراهیم نبوی» هجویهنویس حقالعملکار در سایت «روزآنلاین» سفارش دادند که نوشت: بعد از کشفیات همکاران شریعتمداری مبنی بر اینکه «صادق هدایت» آدم کثیفی بود، چون کت و شلوار میپوشید و کراوات میزد و موهایش را شانه میکرد و فرانسه را خوب حرف میزد، نوبت شاملو رسیده که آقای حسین شریعتمداری گفته که «شاملو جاسوس نازیها بود.» یعنی زمانی که هیتلر خودکشی کرد و جنگ تمام شد، شاملو هنوز بیست سالش نشده بود. حالا سوال ما این است که این شاملوی جاسوس، خبر چه کسی را به آلمانها میداد؟ تا به حال شاملو صهیونیست، عامل رژیم پهلوی، روشنفکر فاسد، انگلیسی، آمریکایی، همکار با موساد شده، لطفا بگویید که بالاخره کدامش بود و خانوادهای را از نگرانی نجات دهید! 1 نگرانی خانواده روشنفکران و اردوگاه اپوزیسیون از بازخوانی کارنامه سیاسی و فکری چهرههایی مانند «احمد شاملو» اتفاق تازهای نیست؛ کار «ابراهیم نبوی» هم که مطلبش را با زدن اتهامات غیرقابل انتشار به آقای شریعتمداری و نویسندگان «کیهان» تمام میکند، فرافکنی عصبی جدیدی نیست! جریان روشنفکری، نه فقط در ایران بلکه در خود غرب، همواره میل دارد تا تصویر بیعیب و نقصی از اسطورههایش رواج یابد و در برابر هرگونه نقد تاریخی آنها به شدت آلرژی دارد و به جای پاسخگویی، تیکهای عصبی میزند. برای همین، روشنفکران خود را مجاز میدانند هر انگ و برچسبی را به منتقدانشان بچسبانند و از آنان چهره مشتی «افراطی بیسواد» و عدهای «مرتجع هنرستیز» بسازند تا مبادا روایتهای رسمی و فانتزی تاریخ روشنفکری از اعتبار بیافتد. نتیجه این جنگ روانی، تغییر اصل صورت مسئله است؛ یعنی آنچه روشنفکران به مخاطبان خود نمیگویند و زیرکانه به دست فراموشی میسپارند این است که واقعیت چیست و راست و دروغ کدام است؟ بالاخره هنرمندی مثل احمد شاملو «که بود و چه کرد؟» 7 پرده از 7 دهه زندگی روشنفکری و پیشینه سیاسی او را مرور کنیم: 1- شاملو میگوید «نازیسم» اولین گرایش سیاسی او بود. گرچه «فرهنگ فرهی» رفیق 50 ساله شاملو در شماره 8 مجله «دفتر هنر» (چاپ لسآنجلس، مهر 1376، ص925) به کنایه مینویسد که این شاعر از یادآوری همسر اولش کراهت دارد، «همانطور که از هواداریاش از آلمانیها در سالهای دهه بیست یادی نمیکند؛ دورانی که زندانی متفقین شد.» 2 اما شاملو دستکم یک بار در شماره 15 ماهنامه «آدینه» (مرداد1366، ص22) ماجرای همکاری خود با نازیها در جنگ جهانی دوم را شرح داد و آن را به حساب کمشعوری خود گذاشت و گفت: «من «زندانی سیاسی» متفقین بودم... و آلت دست گروهی ابلهتر از خود شدم که با شعار دشمن دشمن ما، دوست ماست، ناآگاهانه- گرچه از سر صدق- میکوشند مثلا با ایجاد اشکال در امور پشت جبهه متفقین آب به آسیاب و دار و دسته اوباش هیتلر بریزند. البته آن گرفتاری از آن لحاظ که بعدها کمتر «فریب» بخورم و هر یاوهای را شعار رهاییبخش به حساب نیاورم، برای من درس آموزندهای بود.» 3 شاملو حتی برای پاک کردن ننگ همکاریاش با نازیها، سراپای خودش را در این گفتوگو به فحش کشید و ادامه داد که آدمی بوده است «به اصطلاح معروف بیرون باغ! پسربچهای را در نظر بگیرید که پانزده سال اول عمرش را در خانوادهای نظامی، در خفقان سیاسی و سکون تربیتی و... ناگهان در نهایت گیجی و بیهیچ درک و شناختی از خواب پریده است.» به هرحال، هم شاملو تایید میکند و هم کوهی از اسناد و «تاریخ» به ما میگوید که او از سال 1322 به اتهام «خرابکاری در پشت جبهه متفقین با ماموریت از نازیها» 21 ماه را در زندان گذراند و پس از آزادی به ارومیه رفت و آنجا نیز مجددا بازداشت شد. 4 2- شاملو میگوید پس از نازیسم به «کمونیسم» پیوست. این آخرین باری نبود که شاملو اعتراف کرد میتواند تا «هر یاوهای را به جای شعار آزادیبخش» اشتباه بگیرد و «آلت دست گروهی ابلهتر از خود» شود. با جدایی از فاشیسم آلمانی، او به فاشیسم روسی روی آورد. پایان دهه 1320 عضو «حزب توده» شد و مزدش هم استخدام در سفارت مجارستان با عنوان «مشاور فرهنگی» بود. 5 با ژستی چپگرا شعرهای «قطعنامه» و «آهنها و احساس» را سرود و در همین دوره، 9 شماره از مجله «روزنه» و 3 شماره از مجله «آهنگ صبح» را برای تودهایها درآورد. 6 این بار نیز به اتهام «ارتباط با شورویها» یک سال را در زندان قصر ماند و زمستان 1333 آزاد شد. 7 تا 30 سالگی، شاملو دو بار به همکاری با فاشیستیترین احزاب استعماری در ایران پرداخت. همانطور که پس از جدایی از نازیها آنها را به فحش کشید، با رفقای تودهای خود نیز همین کار را کرد. 8 3- شاملو در 34 سالگی به یک مدیر دولتی رژیم پهلوی و نویسنده سفارشی «فیلمفارسی» تبدیل شد. او در میانه دهه 1330 برای سومین بار ایدئولوژی سیاسی خود را عوض کرد و پس از پیوند با محافل سلطنتی از طریق «اسماعیل پوروالی»، در سال 1338 رسما به عنوان یکی از مدیران سمعی و بصری وزارت کشاورزی منصوب گشت. 9 از همین سال نیز شروع به فعالیت سینمایی در جهت سیاستهای فرهنگی رژیم پهلوی دوم کرد و نام وی به عنوان سناریونویس 20 فیلمفارسی از جمله «نیرنگ دختران» و «بیعشق هرگز» ثبت شد؛ فیلمهایی بیاعتبار و سفارشی که حتی روشنفکران آنها را «آبگوشتی» و «مبتذل» مینامند. 10 در نیمه اول دهه 1340 طوسی حائری همسر دومش را طلاق داد و سال 1343 با «آیدا سرکیسیان» ازدواج کرد و خیلی سریع با سرمایه همسر سومش مجموعه شعر «آیدا در آینه» را منتشر کرد. 11 4- شاملو در 41 سالگی گفت «مردم مرا از گند و عفونت و نفرت سرشار کردهاند. من به هیچ چیز در زندگی اعتقاد ندارم!» 12 او در میانسالی از فاشیسم سیاسی به فاشیسم ذهنی و آنارشیسم روانی رسید. البته در پایبندی به هیچ ایدئولوژیای یک هنرمند مسئول یا روشنفکر اصیل نبود و تقریبا هر 10 سال یک بار زیر حرفهایش میزد و از اعتقادات قبلیاش ابراز پشیمانی میکرد. در 13 فروردین 1345 شاملو در گفتوگو با مجله «فردوسی» گفت: «برای من همه چیز آیداست... تنها آرزویی که برایم باقی مانده این است که پس از مردن، لاشه مرا در گورستان عمومی دفن نکنند. بگذارید دستکم پس از مرگ آرزوی من برای به دور ماندن از مردم و پلیدیهایشان برآید؛ مردمی که از ایشان متنفرم. من وظیفهای برای خود در قبال این مردم نمیشناسم... من یک لاکی دارم و خزیدهام توش. من به هیچ چیز در زندگی اعتقاد ندارم.» 13 علیرغم این ادعاها، شاملو حتی همسر سومش «آیدا» را بازی میداد. وقتی در بهار 1354 از سفر به کنگره نظامی در رم ایتالیا بازگشت، در مصاحبهای با روزنامه «رستاخیز» گفت: «روزها در کوچههای رم فریاد میزدم آیدای من کجاست؟ و میگریستم...»14 ولی یدالله رویایی، همسفر و رفیق شاملو در خاطرات خود صریحا نوشت که حرفهای او در «رستاخیز» دروغ است، چرا که «روزها و شبهای ما در کوچههای رم و بارهای ونیز به مستی و بیخبری میگذشت؛ با ویسکی و آذوقهای از تریاک و شیره ناب(!) که با خود برده بودیم و مخدراتی دیگر، گاهی هم از نوع علیایش: با دلبرکانی نه چندان غمگین.» 15 5- شاملو در 55 سالگی رسما از میلیشیای نظامی منافقین حمایت کرد! او سالهای 1356 و 1357 را در آمریکا و انگلیس گذراند و با حمایت «فرح پهلوی» از 10 مرکز در رژیم شاه حقوق میگرفت، 16 اما 9 ماه پس از پیروزی انقلاب، شاملو ناگهان «چریک» شد! آبان 1358 او به همراه «محمدعلی سپانلو»، «هوشنگ گلشیری» و... برای حمایت رسمی از کاندیداهای 2 سازمان تروریستی «چریکهای فدایی خلق» و «مجاهدین خلق» (منافقین) در اولین دوره انتخابات مجلس در بیانیهای نوشت: «تحقق آرمانهای قیام به منظور استقرار مناسبات عادلانه اجتماعی در گرو مبارزه برای تثبیت حقوق کار و دموکراسی است و آن را در پیوندی ناگسستنی با مبارزات ضد امپریالیستی خلقمان ارزیابی میکنیم.» 17 خرداد 1360، همان زمان که منافقین جوانان انقلابی را سلاخی میکردند، شاملو در نامهای به حمایت مجدد از «مسعود رجوی» پرداخت و رجوی نیز روز 14 خرداد در نشریه «مجاهد» به او پاسخ داد: «برای مجاهدین خلق و میلیشیای مردمی و برای همه انقلابیون ایران به طور اعم، جای سرفرازی است که اکنون بیش از پیش از حمایت شما و سایر دوستانتان برخوردار شدهاند.» 18 اینچنین، زندگی سیاسی شاملو به کلکسیونی از «تجربههای فاشیستی» تبدیل شد که از نازیسم آلمانی و فاشیسم روسی تا میلیشیای نظامی منافقین و چپ آمریکایی را در خود جای داد. 6- شاملو در 66 سالگی مجددا در فاشیسم روسی فسیل شد و گفت «فردوسی حق ضحاک ماردوش را خورد.» سال 1368 شاملو برای 18 ماه با دعوت «بنیاد سیرا» به آمریکا و اروپا رفت، اما نتیجه سفر هولناک بود. سخنرانیهایش درباره تاریخ ادبیات ایران، رسالت روشنفکران و موسیقی سنتی صدای بسیاری از چهرههای سرشناس فرهنگی را درآورد. مهدی اخوان ثالث، شاعر شهیر عصر ما، پس از شنیدن سخنرانی شاملو در «دانشگاه برکلی» کالیفرنیا درباره اینکه «کاوه آهنگر لمپن بود»19 به او پاسخ داد: «میگوید کاوه لمپن بوده. حالا بوده، مگر چه اشکالی دارد؟ تو که طرفدار لمپنها بودی! کجای کاری بچه! مطرح بودن به هر قیمتی! آخر یعنی چه!» 20 در دهه 1350 نیز شاملو بر اساس همین روش ماتریالیستی تصحیح و تفسیری از «حافظ» را ارائه داد که استاد «مرتضی مطهری» در مقاله مفصلی به نقد رویکرد الحادی آن پرداخت 21 و بعدها حافظشناسانی مانند «بهاءالدین خرمشاهی» بر آن ردیه نوشتند. 22 ممکن است کسی شعری از شاملو را دوست داشته باشد یا نداشته باشد. این یک احساس شخصی است و موضوع بحث ما نیست؛ مهم این است که ارزش نظریههای ادبی شاملو حتی در زمان خود بسیار مورد مناقشه بوده است، چون قصد تحمیل روش تحلیل مارکسیستی «دیاگنوف» (مورخ روس) را بر فضای فرهنگی ایران داشت و مانند او معتقد بود «ضحاک ماردوش یک مصلح اجتماعی و یک ایرانی نیکوکار بود!» (فصلنامه رهآورد، بهار 1369، شماره 25) با تصویری که شاملو از آراء و دیدگاههایش در آمریکا و اروپا از خود به جای گذاشت، نزد اکثر محافل فرهنگی داخلی و خارجی منفور شد و تا زمان مرگش جز نزد عدهای قلیل از نویسندگان و نشریات طیف اکثریت «سازمان چریکهای فدایی» و مجلاتی مانند «آرش» و «کار» (چاپ خارج کشور) و ماهنامه «آدینه» (به سردبیری فرج سرکوهی و مسعود بهنود، چاپ تهران)، مورد اقبال دیگر محافل فرهنگی و فکری نبود. 23 7- شاملو پس از مرگ «شاعر آزادی» و «وجدان روشنفکری ایرانی» شد! روز 6 مرداد 1379، همزمان با تشییع جنازه شاملو، «صادق صبا» رئیس فعلی بخش فارسی BBC با انتشار مقالهای در روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: «با مرگ احمد شاملو ایران قویترین نماد وجدان روشنفکری خود را از دست داد.» 24 یک روز بعد روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» یادوارهای را برای او به چاپ رساند و نوشت: «شاملو شاعر نوگرای ایران و یک چپگرای سیاسی بود که برای براندازی حکومت شاه تلاش کرد!» 25 روزنامه «ایران» (ارگان رسمی دولت خاتمی) این مقالات و گزارشها را در روزهای 8 و 9 مرداد 1379 بازنشر کرد. در عرض یک هفته، انگلیسیها شاملو را به «شاعر آزادی و ملی» تبدیل کردند و از قضا نخستین مجلس بزرگداشتش نیز در لندن با سخنرانی «اسماعیل خویی» (شاعر لائیک و ضد دین) برگزار گشت؛ گرچه خویی و شاملو در دهه 1360 دشمنان درجه یک همدیگر به شمار میرفتند و هر یک، دیگری را «تروریست فکری» مینامید و صفحات نشریات «کیهان لندن»، «پویشگران» و ... صحنه دعوای آنان بود. 26 * * * بالاخره روزی غوغای روشنفکری فرو مینشیند و تاریخ داوری میکند که چگونه «شاعر فاشیست» تبدیل به «شاعر آزادی» شد و چرا کسی را که در دانشگاه برکلی گفت «حرکت انقلابی مردم در سال 1357 مانند حرکت گاوها بود» 27 در مطبوعات انگلیسی و آمریکایی یک «چپگرای انقلابی» نامیدند. آنچه تاسف هر ناظر منصفی را برمیانگیزد، تقلید بیکم و کاست روزنامههای نزدیک به «مجمع روحانیون مبارز» و مدعیان «خط امام» مانند «حیات نو» (به مدیریت سیدهادی خامنهای) و «خرداد» (به مدیریت عبدالله نوری) به همراه روزنامههای دولتی «ایران» و «همشهری» از تاریخسازی انگلیسیها درباره شاملو است. این روزنامهها پس از مرگ شاملو همان تیترهایی را چاپ میکردند که روزنامههای زنجیرهای «بهار» و «فتح» میزدند 28 و رویکردی همسو با هفتهنامه «کیهان لندن» و فصلنامه «رهآورد» (ارگان کلوپ روتاری) داشتند. 29 نسلی میتواند قربانی «جعل تاریخ» شود. این خطر کمی نیست و اثری که اشاره «حسین شریعتمداری» در سخنرانیاش بر سابقه «همکاری شاملو با نازیها» در فضای رسانهای گذاشت، توجه مجدد مخاطبان به نیمه پنهان و هویت واقعی جریان روشنفکری معاصر بود. * منابع و اصل اسناد این نوشتار در «دفتر پژوهشهای موسسه کیهان» جهت مطالعه محققان موجود است و در آینده در کتاب «تاریخ سری ادبیات معاصر» به چاپ خواهد رسید. برای مطالعه بیشتر، نک: جلد 8 مجموعه «نیمه پنهان»، تهران: دفتر پژوهشهای کیهان، 1380، صص 83-128. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/
92/12/14 - 11:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
زندگی «استیو جابز»، روی پرده سینما
زندگی استیو جابز روی پرده سینما دیوید فینچر کارگردان سرشناس آمریکایی در حال مذاکره برای ساخت فیلمی زندگی نامه ای از سرگذشت زندگی استیو جابز موسس کمپانی اپل است به گزارش نامه نیوز دیوید فینچر کارگردان سرشناس آمریکایی در حال مذاکره برای ساخت فیلمی زندگی نامهای از سرگذشت زندگیمسئول کانون سینمای جوان آبیک خبر داد راهیابی فیلم «شاعر» و «زخمهایی که میماند» به جشنوا
مسئول کانون سینمای جوان آبیک خبر دادراهیابی فیلم شاعر و زخمهایی که میماند به جشنواره فیلم کوتاه قزوینمسئول کانون سینمای جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک از راهیابی و نمایش فیلم شاعر و زخمهایی که میماند به چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه استان قزوین خبر داد مهران مروایت دهه ۶۰ در «سگ سالی»/ رمان جدید بلقیس سلیمانی منتشر شد
روایت دهه ۶۰ در سگ سالی رمان جدید بلقیس سلیمانی منتشر شد فرهنگ > ادبیات - سگ سالی نام رمان جدید بلقیس سلیمانی است که این روزها توسط نشر زاوش به بازار آمده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این رمان که سال گذشته نوشته شده به گفته سلیمانی هفت ماه در ارشاد مشبیهترین مصباحیزدی به مصباح دهه 70/ تنهایی «آیتالله» در بین مراجع قم
شبیهترین مصباحیزدی به مصباح دهه 70 تنهایی آیتالله در بین مراجع قم آیتالله مصباح یزدی این روزها نقش یک مخالف تنها را در مقابل سیاستهای داخلی و خارجی دولت یازدهم را بازی میکند مصطفی داننده به قدرت رسیدن حسن روحانی پایانی بود بر بیش از 6 سال در حاشیه بودن شهر قم در سیاستگفتوگوی فارس با نویسنده کتاب «جوا، چوا، حوا و خوا» جدال سبک زندگی زنان دیروز و زنان امروز در داستا
گفتوگوی فارس با نویسنده کتاب جوا چوا حوا و خواجدال سبک زندگی زنان دیروز و زنان امروز در داستانهای خانم نویسندهیک استاد دانشگاه گفت اطلاع از سبکهای مختلف زندگی در این کتاب مد نظرم بود زنان جامعه ما دو چیز متناقض را میخواهد ولی اگر عواقب این انتخاب و رفتن به ورطههای لیبربه همت اداره کتابخانههای عمومی اردکان «خرافات در زندگی مردم» در اردکان نقد و بررسی شد
به همت اداره کتابخانههای عمومی اردکانخرافات در زندگی مردم در اردکان نقد و بررسی شدنخستین نشست نقد شهرستان اردکان با نقد و بررسی کتاب خرافات در زندگی مردم نوشته سید اسماعیل شاکر اردکانی در کتابخانه آیتالله فاضل برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی ادارهکارگردان «زندگیمشترک...» از تقابل دو نگاه میگوید/ اعتراض به نابرابری در اکران نوروزی
کارگردان زندگیمشترک از تقابل دو نگاه میگوید اعتراض به نابرابری در اکران نوروزی فرهنگ > سینما - تسنیم نوشت روحالله حجازی کارگردان فیلم«زندگی مشترک » ضمن اشاره به دو فیلمی که در اکران نوروزی اکثر سینماهای شهرستان را گرفتهاند تاکید کرفرزند شهید همت: حقایق را نباید وارونه جلوه داد/ احساس کردم در داستان «شیار 143» زندگی کرده ام
فرزند شهید همت حقایق را نباید وارونه جلوه داد احساس کردم در داستان شیار 143 زندگی کرده ام محمدمهدی همت میگوید که فضای فیلم شیار 143 را برایش کاملا ملموس بودهاست به گزارش نامه نیوز فیلم شیار 143 که در جشنواره سی و دوم فیلم فجر اکران شد ساخته نرگس آبیار بود و داستان آن دربفینچر، زندگی «جابز» را روی پرده سینما میآورد
فینچر زندگی جابز را روی پرده سینما میآوردتاریخ انتشار پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰ ۴۲ دیوید فینچر کارگردان سرشناس آمریکایی در حال مذاکره برای ساخت فیلمی زندگی نامه ای از سرگذشت زندگی استیو جابز موسس کمپانی اپل است به گزارش تسنیم دیوید فینچر کارگردان سرشناس آمریکایی در حالتقیپور به فارس خبر داد «قرآن و سبک زندگی» محور فعالیتهای سال آینده سازمان دارالقرآنالکریم
تقیپور به فارس خبر دادقرآن و سبک زندگی محور فعالیتهای سال آینده سازمان دارالقرآنالکریممدیر پژوهش سازمان دارالقرآن به تشریح برنامههای این سازمان برای سال آینده پرداخت و گفت مطالبه مقام معظم رهبری درباره نهادینهکردن سبک زندگی قرآنی محور فعالیتهای سال آینده سازمان دارالقرآناچگونه بدون کبد و روده زندگی کنید؟
چگونه بدون کبد و روده زندگی کنید برخی از ارگانهای داخلی بدن الزامی برای حیات ندارند درحالی که ما در صورت نبود هر یک مرگ خود را حتمی میدانیم به گزارش نامه نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران بسیاری از افراد تصور میکنند که با نبود هر یک از اندامهای داخلی بدن حیاتمان متوقف میشودکبری خزعلی در همایش «افزایش جمعیت بایدها و نباید»: بروز جنگ جمعیتی در جهان/دشمن به تغییر سبک زندگی
کبری خزعلی در همایش افزایش جمعیت بایدها و نباید بروز جنگ جمعیتی در جهان دشمن به تغییر سبک زندگی ایرانیها روی آورده استرئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور تغییر سبک زندگی مطابق با مدل زندگی غرب را از راهبردهای دشمنان دانست و گفت جنگ جمعیتی امروز در جوامع دنبال میشود به گزارزندگی در خطرناکترین شهرهای جهان چگونه می گدرد؟
زندگی در خطرناکترین شهرهای جهان چگونه می گدرد چند رسانهای > عکس - به تازگی گزارشی تصویری از درگیری های قومی و منطقه ای در خطرناکترین شهرهای جهان منتشر شده است زندگی در خطرناکترین شهرهای جهانی زندگی در خطرناکترین شهرهای جهان زندگی در خطرناکترین شهرهای جهان زنیادداشت مهمان/عیسی غفاری هدف از «قصاص» کشتن نیست، بلکه هدف زندگی است/کارکرد چرایی قصاص در اسلام
یادداشت مهمان عیسی غفاریهدف از قصاص کشتن نیست بلکه هدف زندگی است کارکرد چرایی قصاص در اسلاموضع حکم قصاص در قرآن به منظور حفظ حیات جامعه بیان شده است یعنی هدف از قصاص اعدام و کشتن نیست بلکه هدف زندگی و حیات و ترمیم دوباره امور و بازگرداندن فرد یا جامعه به وضع عادی یعنی همان تضکینگزلی به کمک «زندگی» میآید
کینگزلی به کمک زندگی میآیددرام شرح حالگونه زندگی در حالی دو بازیگر تازه گرفته است که کار فیلمبرداری آن در شهر تورنتوی کانادا از چند هفته قبل آغاز شده است به گزارش خبرگزاری فارس بن کینگرلی بازیگر قدیمی سینما و آلکساندرا ماستروناردی بازیگر به رم با عشق بازیگران جدید هستنمعاون فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور خبر داد تدوین زندگینامه شهدای رمضان در کردستان/حضور
معاون فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور خبر دادتدوین زندگینامه شهدای رمضان در کردستان حضور شیخ تاجالدین الهلالی در سنندجمعاون فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور از تدوین زندگینامه شهیدان ماموستا شیخالاسلام و برهان عالی در قالب فیلم خبر داد ●توسط «فاطمه کنارسری»؛ ترجمه کتاب «چگونه بر شرمساری غلبه کنیم» به اتمام رسید
توسط فاطمه کنارسری ترجمه کتاب چگونه بر شرمساری غلبه کنیم به اتمام رسیدفاطمه کنارسری از اتمام ترجمه کتاب چگونه بر شرمساری غلبه کنیم برای مخاطبان بزرگسال خبر داد فاطمه کنارسری نویسنده و مترجم در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس توانا بیان داشت چندی پیش ترجمه-
گوناگون
پربازدیدترینها