تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819238274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهار پيش‌شرط موفقيت کمپين «من يارانه نمي‌گيرم»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ اسفند ۱۳۹۲ (۱۰:۳۰ق.ظ)
دنياي اقتصاد: چهار پيش‌شرط موفقيت کمپين «من يارانه نمي‌گيرم»
به گزارش خبرگزاري موج، دنياي اقتصاد نوشت: 80 اقتصاددان شاخص از طيف‌هاي فکري مختلف، 24 جامعه‌شناس مشهور و 24 هنرمند معتبر کشور، ديروز در نامه‌اي به دکتر روحاني خواستار ايجاد زمينه‌هاي اجرايي از طرف دولت براي «چشم‌پوشي داوطلبانه شهروندان نوعدوست از يارانه نقدي به نفع مدارس محروم کشور» و ارائه «گزارش‌هاي مالي شفاف و منظم در زمينه چگونگي هزينه شدن منابع مالي حاصله» شدند تا به اين ترتيب پس از وفاق مجلس و دولت محترم بر سر افزايش سهم گروه‌هاي آسيب‌پذير از يارانه‌ها، جامعه مدني هم اولين گام خود در همدلي با چنين دغدغه‌اي را با استحکام بردارد.
اما براي رونق بيشتر کمپين «من يارانه نمي‌گيرم» و استقبال بيشتر شهروندان متعهد ايراني از «چشم‌پوشي داوطلبانه از يارانه نقدي به نفع گروه‌هاي آسيب‌پذير»، دولت چه اقداماتي را مي‌تواند انجام دهد؟
در پاسخي اجمالي به اين پرسش، چهار اقدام اصلي را مي‌توان به دولت پيشنهاد کرد:
اول - متنوع‌سازي گزينه‌هاي انصراف از يارانه
دولت بهتر است مکانيزم اجرايي فرآيند «چشم‌پوشي داوطلبانه از يارانه نقدي به نفع گروه‌هاي آسيب‌پذير» را به‌گونه‌اي طراحي کند که از يک طرف شهروندان گزينه‌هاي متنوعي براي انصراف از يارانه پيش رو داشته باشند (مثلا انصراف هر «فرد» از دريافت يارانه نقدي 45 هزار توماني خود، انصراف هر «سرپرست خانوار» از يارانه نقدي کل اعضاي خانوار، انصراف فرد/خانوار از دريافت نيمي از يارانه نقدي براي مدت يک‌سال يا...) و از طرف ديگر سازوکاري طراحي شود که هر ايراني بتواند از بين چند گزينه محدود، محل هزينه‌کرد درآمد آزادشده براي دولت پس از انصراف يارانه‌اي خود را انتخاب کند (مثلا انتخاب فرد/خانوار انصراف‌دهنده از ميان 6 گزينه: بهبود وضعيت ساختمان‌ها و امکانات آموزشي مدارس مناطق محروم، افزايش ميزان يارانه نقدي پرداختي به گروه‌هاي تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي، توسعه امکانات درماني در مناطق محروم، پروژه‌هاي محيط زيستي، برنامه‌هاي کنترل اعتياد و برنامه‌هاي جامع کنترل آسيب‌هاي اجتماعي).
دوم - تضمين ارائه گزارش‌هاي مالي شفاف و منظم
اگر دولت هر چه سريع‌تر اعلام کند که مثلا از ابتداي سال 93 هر سه‌ماه يک‌بار گزارش مالي شفاف و پرجزئياتي را درباره منابع حاصله از چشم‌پوشي ايرانيان از يارانه نقدي و نيز موارد هزينه‌کرد اين درآمدها منتشر مي‌کند، قطعا تاثير مثبت و محسوسي در افزايش انگيزه مردم براي انصراف از دريافت تمام يا قسمتي از يارانه نقدي خواهد داشت.
سوم - اهداي کارت/لوح «شهروند متعهد» به فرد/خانوار انصراف‌دهنده
در صورتي‌که دولت يک لوح يا يک کارت متحدالشکل را به اشخاص/خانوارهايي اعطا کند که از دريافت يارانه نقدي انصراف مي‌دهند، مي‌توان اميدوار بود که با مشارکت نخبگان و گروه‌هاي مرجع، به تدريج لوح/کارت «شهروند متعهد» از اعتبار اجتماعي بالايي برخوردار شده و به اين ترتيب کمپين «من يارانه نمي‌گيرم» هر چه بيشتر رونق بايد.
چهارم - همگرايي سريع موضع‌گيري‌هاي يارانه‌اي دولتي
اگر قرار است يکي از اهداف مهم کمپين «من يارانه نمي‌گيرم»، کمک به تقويت «سرمايه اجتماعي» در جامعه باشد، لازم است دولت هر چه سريع‌تر سخنگوي واحدي را براي «اصلاح يارانه نقدي» معرفي کند تا شاهد تخريب فضاي اعتماد اجتماعي به سبب طرح همزمان لحن تنبيهي (جريمه سنگين براي پردرآمدها در صورت ثبت‌نام مجدد براي يارانه نقدي) و لحن تشويقي (تکريم شهروندان انصراف‌دهنده به نفع گروه‌هاي آسيب‌پذير) نباشيم.
اجراي سريع‌تر اين چهار برنامه از طرف دولت، مي‌تواند محرک رونق برنامه‌هاي خودجوش و جامعه‌محور براي رونق کمپين «من يارانه نمي‌گيرم» باشد؛ برنامه‌هايي که کمترين حسن رونق آنها، ايجاد فضاي همفکري پيرامون کارآمدترين روش‌هاي کمک به گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه است. اين يعني يک قدم بزرگ براي ترميم سريع سرمايه اجتماعي و همبستگي ملي.
ميثم هاشم‌خاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن