تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820011427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از اخراج کارتن خواب ها از بيمارستان ها تا صرف هزينه 3 ميليارد توماني براي بي خانمان هاي شهر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ اسفند ۱۳۹۲ (۱۵:۱۵ب.ظ)
گزارش موج از مددسراهاي شهرداري تهران؛ از اخراج کارتن خواب ها از بيمارستان ها تا صرف هزينه 3 ميليارد توماني براي بي خانمان هاي شهر همکاري بيشتر نهادهاي حمايتي براي ارائه خدمات مطلوب تر به بي خانمان هاي شهر تهران مي تواند مقدمات کاهش تعداد اين افراد و در نهايت زيباتر شدن جلوه پايتخت را به همراه داشته باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، يکي از معضلات کلانشهر تهران در کنار آلودگي هوا، آلودگي هاي صوتي و ترافيک؛ وجود افراد بي خانماني است که در سراسر شهر تهران مشاهده مي شوند و حضورشان در کنار معابر و پارک ها به خصوص در ايام زمستان، چهره شهر را نا زيبا مي کند.
شهرداري تهران يکي از نهادهايي است که طي سال هاي اخير در کنار ساير نهادهاي حمايتي، تلاش کرده تا مکاني را به افراد بي خانمان و کارتن خواب شهر اختصاص دهد و در همين راستا بوده که گرم خانه ها و مددسراهاي شهرداري تهران تاسيس شده و گفته مي شود که در سال هاي آتي نيز هر منطقه از شهر تهران، داراي يک مدد سراي مجهز خواهد شد.
در حال حاضر 4 مددسرا در سراسر شهر تهران داير است که به دليل ظرفيت بالايي که دارند، به آنها فرا منطقه اي مي گويند و 12 مددسراي منطقه اي نيز در برخي از مناطق پر خطر شهر احداث شده و ظرفيت آنها 50 تا 100 نفر است که البته اين مددسرا ها تنها در ايام زمستان داير هستند و در ساير فصل ها به کارتن خواب هاي شهر خدمات ارائه نمي دهند.
کارتن خواب هايي که به مددسراهاي تحت نظارت شهرداري تهران مراجعه مي کنند 2 وعده غذا دريافت کرده و مي توانند در صورتي که در طول روز جايي را براي مراجعه نداشته باشند در همين مددسراها روز را به شب برسانند، هر چند اکثر کارتن خواب ها ترجيح مي دهند محيط را ترک کرده و به کار خود که اغلب جمع آوري ضايعات، کارتن و بطري هاي پلاستيکي است بپردازند.
مددسراي بهمن، يکي از مددسراهايي است که در منطقه 16 شهرداري تهران داير شده است. در ميان افرادي که به اين مددسراها مراجعه مي کنند طيف هاي مختلفي را مي توان مشاهده کرد. از جواني که پيش از اين دانشجو بوده تا پير مرد 70 ساله اي که مي گويد از جانبازان جنگ است.
محمد، جواني 23 ساله است که بعد از قبول شدن در دانشگاه، از شهر تبريز راهي تهران شده و بعد از مدت زمان اندکي به سمت مصرف مواد مخدر گرايش پيدا کرده و اکنون از ادامه تحصيل نيز انصراف داده است.
وي در خصوص دلايل حضورش در مددسراي بهمن واقع در منطقه 16 مي گويد: زماني که از تبريز راهي تهران شدن، آينده بسيار روشني را براي خود متصور بودم اما بعد از گذشت مدت زمان اندکي، تمام اميدهايم نا اميد شد. پولي را که براي اجاره خانه جمع آوري کرده بودم را خرج خريد مواد مخدر کردم و بعد از مدتي که مجبور به کارتن خوابي شدم، يکي از دوستانم که او هم شرايط مشابهي با من داشت اين مددسرا را به من معرفي کرد.
وي مي افزايد: شرايط بهداشتي در اين مددسرا چندان مطلوب نيست اما براي فردي که مانند من پناه گاهي براي رساندن شب به صبح ندارد بسيار خوب است. حدود يک سال است که هر شب براي خوابيدن به اين مددسرا مراجعه مي کنم و شرايط چندان بدي نيز در اين محيط ندارم.
به گفته مسوولان اين مددسرا، هيچ يک از کارتن خواب هاي شهر براي مراجعه به اين مکان محدوديت ندارند و مي توانند هر زماني که بخواهند به اين مددسرا مراجعه کنند.
در ميان افرادي که در مددسراي بهمن حضور دارند فردي است که خود را پيشکسوت کارتن خوابي معرفي مي کند.
وي مي گويد: من بيش از 5 سال است که در اين مدت سرا حضور دارم و فکر مي کنم مجبور باشم تا پايان عمرم نيز به اين مرکز مراجعه کنم.
زماني که از وي سوال مي شود که آيا شما هم همانند بسياري از افراد حاضر در اين مددسرا درگير مقوله اعتياد هستيد يا خير؟، بيان مي کند: من اکنون 70 سال دارم و از جانبازان دوران جنگ تحميلي هستم. هيچ گاه به سمت استفاده از مواد مخدر گرايش پيدا نکرده ام و ديگران نيز بايد بدانند که همه کارتن خواب ها معتاد نيستند. در ميان ما نفرات زيادي را مي توان مشاهده کرد که تنها به دليل نداشتن سرپناه مجبور شده اند به اين مرکز مراجعه کنند.
وي مي گويد: من جانباز اعصاب و روان هستم و خانواده ام نتوانستند من را در کنار خودشان تحمل کنند. همسرم از من جدا شد و بعد از آن بود که تصميم گرفتم خوابيدن در خيابان هاي شهر را تجربه کنم و اکنون نيز مدت زماني است که به اين مددسرا آمده ام.
همچنين در ميان افراد حاضر در اين مددسرا، نفراتي هستند که به دليل کهولت سن بايد به خانه هاي سالمندان ارجاع داده شوند و يا افرادي که داراي معلوليت بوده و نفراتي که بيماري هاي مختلفي را دارند اما به دلايل مختلف از سوي نهادهاي حمايتي مورد پذيرش قرار نمي گيرند و به همين خاطر شهرداري تهران بحث پيگيري درمان آنها را بر عهده گرفته است.
رضا جهانگيري‌فر، معاون توسعه خدمات اجتماعي سازمان رفاه شهرداري تهران در اين خصوص مي گويد: متاسفانه همکاري مسوولان وزارت بهداشت با شهرداري تهران در اين زمينه بسيار اندک است و در پاره اي از مواقع شاهد هستيم که بيماران بي خانماني که براي پيگيري درمان از سوي شهرداري به بيمارستان ها ارجاع داده مي شوند در خيابان هاي شهر رها شده اند.
وي مي افزايد: هفته گذشته، يکي از بي خانمان هايي که از سوي شهرداري تهران به يکي از بيمارستان هاي دولتي ارجاع داده شده بود بعد از آنکه خدمات اوليه و سرپايي را دريافت کرد در حالي که هنوز در دستانش سرم بود در خيابان رها شد و اين در شرايطي است که از سوي وزارت بهداشت، مبالغي در اختيار بيمارستان ها قرار مي گيرد تا در صورت برخورد با موارد اين چنيني، هزينه درمان اين بيماران از محل اين بودجه تامين شود.
معاون توسعه خدمات اجتماعي سازمان رفاه شهرداري تهران با اشاره به گسترش خدمات اين نهاد در فصل زمستان مي گويد: تلاش مسوولان شهرداري تهران اين است که هيچ بي خانماني در فصل زمستان شب را روي کارتن به صبح نرساند و امسال نيز توانستيم در زمان بارش برف و باران و کاهش دماي هواي پايتخت، تمام کارتن خواب هايي که به آنها دسترسي داشتيم را در اين مددسراها جاي دهيم.
جهانگيري فرد مي افزايد: خدماتي که در مددسراهاي فرا منطقه اي شهرداري ارائه مي شود، خدمات شبانه است و افراد علاوه بر دريافت يک وعده شام، صبحانه نيز دريافت مي کنند.
وي با اشاره به سرانه در نظر گرفته شده از سوي شهرداري تهران براي هر يک از بي خانمان هاي پايتخت مي گويد: سرانه خدماتي که به بي خانمان ها ارائه مي شود براي هر روز 12 تا 15 هزار تومان است و شهرداري تهران امسال بالغ بر 220 هزار نفر شب به افراد بي خانمان خدمات ارائه کرده است.
معاون توسعه خدمات اجتماعي سازمان رفاه شهرداري تهران از راه اندازي مددسرا در سراسر مناطق شهر تهران خبر مي دهد و تاکيد مي کند: با توجه به تعداد بالاي بي خانمان هاي شهر، مي طلبد که در تمام مناطق شهر تهران مددسرا داير شود و اکنون نيز مقدمات اين مهم فراهم شده است و خوشبختانه اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران نيز با اين موضوع موافقت کرده و ساخت اين مددسراها در برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران گنجانده شده است.
وي نداشتن اوراق هويتي را يکي از اصلي ترين مشکلات بي خانمان هاي شهر معرفي مي کند و مي افزايد: تعداد قابل توجهي از بي خانمان هاي شهر افرادي هستند که اوراق هويتي خود را به دلايل مختلف از دست داده اند و با توجه به مجهول الهويه بودن آنها، شهرداري تهران نيز نمي تواند برايشان از مراکز حمايتي مانند کميته امداد خدمات دريافت کند.
وي در رابطه با تعداد بي خانمان هاي زن پايتخت نيز مي گويد: 15 درصد بي خانمان هاي شهر را زنان تشکيل مي دهند اما متاسفانه شهرداري تهران براي اين قشر تنها مددسراي لويزان را در اختيار دارد که اين مددسرا با ظرفيت 200 نفر، کفاف جميعت زنان بي خانمان شهر را نمي دهد.
خدماتي که از سوي شهرداري تهران به افراد بي خانمان پايتخت ارائه مي شود خدمات محدودي است و در کنار اين نهاد، بخش هاي مختلف ديگري نيز هستند که به افراد اين چنيني خدمات ارائه مي دهند.
بدون شک همکاري بيشتر نهادهايي همانند شهرداري، سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت و درمان در مقوله امداد رساني بهتر به بي خانمان ها و کارتن هاي خواب هاي شهر، مي تواند مقدمات زيبا تر شدن منظر پايتخت را فراهم کند.







»
تصاویر مرتبط
























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن