تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812632282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوانین شکار نیازمند بازنگری است/ اثرات مخرب سرب بر بدن موجودات زنده


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان به بهانه روز جهانی حیات وحش/
قوانین شکار نیازمند بازنگری است/ اثرات مخرب سرب بر بدن موجودات زنده
گرگان - خبرگزاری مهر: تعداد زیاد شکارچیان در استان گلستان با توجه به ذخایر غنی حیات وحش علاوه بر اینکه گونه های جانوری را در معرض خطر انقراض قرار داده باعث شده به دلیل سرب فراوانی که در طبیعت رها می شود حتی سلامتی انسان ها نیز به خطر بیافتد.



به گزارش خبرنگار مهر، روز 12 اسفند به نام روز جهانی حیات وحش نام گذاری شده است. متاسفانه گونه های جانوری کشور و ما به خصوص استان گلستان همواره به دلیل نبود فرهنگ شکار و کشتار بی رویه جانوران در معرض خطر قرار دارند. تلف شدن حیواناتی همچون پلنگ گاهی به دلیل تصادفات جاده ای و گاهی هم به دلیل شکار از مواردی هستند که اعتراض بسیاری از طرف داران محیط زیست را به همراه داشته اند. طی سال های گذشته سکوت سازمان محیط زیست در برابر شکار گونه های کم یاب آنها را در معرض خطر انقارض قرار داده و اکنون نیز هزاران پروانه شکار صادر شده به صورت قانونی یا غیر قانونی انتظار حیوانات بی دفاعی را می شکند که بسیاری از آن ها تنها مهمان کشور ما هستند. در دهه‌هاي اخير، توجه جوامع به اين مطلب جلب شده است كه فقط انسان‌ها از حقوق مختلف برخوردار نسيتند؛ بلكه تمام آنچه روي زمين وجود دارد، مانند كوه‌ها، درياها و حيوانات و گياهان نيز داراي حقوق مي‌باشند که ما انسان ها  از نظر اخلاقی و شرعی ملزم به رعایت آنها هستیم چرا که بخصوص دین اسلام بر مهربانی با حیوانات تاکیدات بسیار زیادی داشته است. استان گلستان به دلیل وجود گونه های مختلف جانوری همواره مورد توجه شکارچیان بوده است و این افراد حتی بدون در نظر گرفتن قوانین شکار با گلوله های سربی به استقبال جانورانی می روند که بسیاری از آن ها گلستان را تنها برای استراحتگاه موقت سفر خود انتخاب کرده اند. اسلام، دین حفاظت از محیط زیست

در همین رابطه، رئیس انجمن حمایت از حیوانات و تیمارگر محیط زیست در استان گلستان گفت: نیاز اجتماعی ما می طلبد که بیش از پیش به دین خود رجوع کنیم و اخلاق گرایی را در همه زمینه ها، بیشتر از آنچه در گذشته رعایت می شده رعایت کنیم، چنان که در اسلام تاکید شده است که به حیوان حق گفتن ناسزا را ندارید و زمانی که سوار بر حیوانی هستید اگر با فردی صحبت می کنید و صحبتهایتان طولانی شد باید پیاده شوید.

مسعود شکیبا در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز داشت: کشتار و آزار حیوانات مشکل انحرافی فرهنگ ما است و این گونه اعمال هیچ جایگاهی در دین و فرهنگ ما ندارد، بلکه از کشورهایی که اسلحه می فروشند و اسلحه می سازند بر می خیزد. وی ادامه داد: کشورهایی هستند که بعضاً هنوز با شادی در استادیوم ها افرادی را تشویق می کنند که با سیخ و نیزه و با زجر گاوها را بکشند ولی کسی نیست بگوید کدام یک در این میان وحشی هستند،  چرا که به قول گاندی اگر می خواهید اخلاقیات مردمی را بشناسید باید اول ببینید با حیوانات چگونه رفتار می کنند. شکیبا با بیان این که مردم ایران نیز با تیکه بر پیامبران و ائمه باید بدانند چگونه باید با محیط زیست و حیوانات رفتار کنند، افزود: باید به دین خود رجوع کنیم و ببینیم بزرگان ما چگونه با حیوانات رفتار می کردند  چرا که هر آفریده ای که کشته می شود  تسبیح گویی از جهان حذف می شود.  

به دلیل زخمی شدن و درد فراوان اشک از چشم راست قو جاری شد
پرندگان مهاجر در گلستان به جای غذا با گلوله پذیرایی می شوند

وی اظهار داشت: دسته ای از پرندگان هنگامی که به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند در فصل سرما با مواد غذایی از آنها پذیرایی می شوند  و در نزدیکترین فاصله با انسان ها قرار دارند ولی وقتی با تنی خسته به مرزهای ما که می رسند با سرب داغ از آنها پذیرایی می شود  به طوری که حتی با دوربین هم نمی توانیم به این حیوانات نزدیک شویم. وی اضافه کرد: حتی زمانی که تلاش داریم تا حیوانی زخمی را مداوا کنیم حیوان با حالت خشم به ما نگاه می کند و بعد از طی درمان است که می تواند حس اعتماد را نسبت به ما به دست بیاورد. این دام پزشک بیان کرد: در واقع ما انسان ها ادعای وجود اشرف مخلوقات را داریم و این زمانی ثابت می شود که ما اخلاقیات کامل را داشته باشیم و با رویکرد الهی خود به همه چیز نگاه کنیم، اینکه بخواهیم برای تفریح حیوانی را بکشیم و به محیط خدادادی ضربه بزنیم کاری ناپسند است .

رئیس انجمن حمایت از حیوانات و تیمارگر محیط زیست اظهار داشت: زمانی در جامعه اخلاقیات رعایت می شود که وقتی فردی بچه اش را به بیمارستان می برد درد تامین پول  و درد بیماری بچه اش را با هم نداشته باشد و امیدش به این باشد که همه به کمک او می شتابند و کمکش می کنند و این می تواند رویکرد الهی باشد، زمانی که انسان ها چنین رویکردی را داشته باشند می توانند علاوه بر انسان ها از حیوانات نیز حمایت کنند.

وی با عنوان اینکه بیش از 27 هزار نفر در استان سهمیه دولتی فشنگ های خود (هر نفر 100 عدد فشنگ) که بعضا به گفته آن ها این تعداد سهمیه دولتی صرفا برای 2 روز شکارشان مصرف می شود و آنچه که آزاد تهیه می کنند و آنچه دستی پر می کنند و همچنین حدود 8 هزار پروانه شکار صادر شده است، تصریح کرد: واقعا شکار ضرورت زندگی این افراد نیست  چرا که افرادی که دارای تفنگ چند ده میلیونی  و شاید چند صد میلیونی هستند، درمانده چند صد گرم گوشت شکار نیستند.

مسعود شکیبا اضافه کرد: شکار ضرورت زندگی امروز بشریت نیست و با توجه به این که بسیاری از گونه های در معرض خطر انقراض هستند، صرفا در برخی مکان ها مانند قطب شمال و مکانهایی که امکان پرورش سایر حیوانات وجود ندارد، برای تامین غذا قابل پذیرش است.

افرادی با تفنگ های گران قیمت کل جامعه را از منابع ملی محروم می کنند

وی افزود: افرادی که تفنگ های گران قیمت به دست می گیرند ، توانایی مالی بالایی دارند و متاسفانه اعمال فشارشان به محیط زیست از همه جوانب زیاد است و در واقع سهمی که این تعداد افراد از جامعه می گیرند بقیه جامعه از آن محروم هستند و سهم منابع ملی کشور در اختیار افراد محدودی قرار گرفته است .

شکیبا اضافه کرد: اگر تالاب ها پر از پرنده باشد می توانیم شاهد اکوتوریسم خوبی باشیم که از این راه می توانیم منابع زیادی را برای استان به ارمغان بیاوریم ولی شکارچیان با شکار پرندگان کل جامعه را از این درآمد محروم می کنند وی در رابطه با ایجاد شکارگاه های مصنوعی اذعان داشت: این حق نیست که بیاییم به شکلی جایگزین پرنده ای را پرورش دهیم و آن را بسپریم دست شکارچیان تا به آن تیر بزنند و این در خور شخصیت اخلاقی و دینی ما نیست و البته اجرای آن هم کمی سنگین است.

این دامپزشک گرگانی افزود: وقتی که یک شکارچی در فشنگ تفنگش 175 ساچمه وجود دارد و به سمت پرندگان تیر شلیک می کنند ممکن است یک و یا دو پرنده بمیرند ولی تعداد زیادی از پرندگان آسیب می بینند و همچنین سرب موجود در این ساچمه ها جذب ریشه های گیاهان می شود و به خورد پرندگان پرندگان می رود که باعث ایجاد مسمومیت پرنده ها،ماهیان و محیط زیست می شود.

وی  با بیان اینکه از حدود 100 هزار حیوانی که در سال کشته می شوند، پوست 99 هزار و 999 تا از آن ها  به سطل آشغال انداخته می شود و باقی مانده آن ها تاکسیدرمی می شوند گفت: تاکسیدرمی شاید بهتر از این باشد که پوست حیوانات را به سطل آشغال می اندازند و در این صورت حداقل مردم ما می دانند چه حیواناتی در محیط ما زندگی می کنند و به حقوقشان آگاه تر می شوند، البته به هیچ وجه نباید به بهانه تاکسیدرمی حیوانی را کشت، ولی من کاملا با تاکسیدرمی و وجود موزه حیوانات موافق و البته با باغ وحش و زندان حیوانات مخالفم.

وی با بیان خاطره ای از یک توله پلنگ که زخمی شده بود اظهار داشت: چند سال قبل نزد ما توله پلنگی آوردند که که دستش شکسته بود  و از ناحیه ستون فقرات آسیب دیده بود  که علیرغم کمبود امکانات دستش را گچ  گرفتیم و مواظبت و درمان شد که البته توانایی شکار نداشت و قابل رها سازی در طبیعت نبود و به روسیه انتقال یافت و از این حیوان برای المپیک زمستانه روسیه استفاده کردند.
   


   
قویی که زخمی شد به پارک پردیسان انتقال می یابد وی در رابطه با قویی که بالش شکسته بود بیان داشت: این حیوان بر اثر شلیک گلوله شکارچیان و ساچمه هایی که به بالش خورد شده بود، پس از مدتی عفونی شده به طوری که استخوان ها از گوشت بیرون زده بود  و ما چاره ای نداشتیم تا برای زنده ماندن حیوان تا با حداقل امکانات بالش را قطع کنیم البته اگر ساچمه هایی که در بدنش وارد شده اند باعث مرگش نشوند.

وی  ادامه داد: این قو در حال حاضر تحت درمان است  و تزریقات آنتی بیوتیک است و با پارک پردیسان تهران نیز صحبت کرده ایم  تا به دلیل عدم فضا و امکانات مناسب در استان این پرنده را به آنجا انتقال بدهیم چرا که فضای اینجا ناامن و بسیار آلوده است و امیدواریم که زندگی این حیوان عوض شود.
 
محیط زیست در آموزش و پرورش جایگاهی ندارد این دکتر دامپزشک در رابطه با نسل های جدید بیان داشت: نسل های جدید  که همان بچه های مهد کودک و مدارس هستند خیلی عمیق تر و آگاه تر چیزی را می پذیرند و دارای منطق پذیرش بالاتری هستند. وی اظهار داشت: متاسفانه در آموزش و پرورش برای محیط زیست جایگاهی در نظر گرفته نشده و در واقع این محیط زیست است که در بیشتر دستگاه ها مورد مظلومیت قرار گرفته شده است. رئیس انجمن حمایت از حیوانات و تیمارگر محیط زیست با عنوان اینکه حرکت هایی برای حذف محیط زیست در کشور در حال انجام است، تصریح داشت: برخی ها تلاش دارند در کشور تا این سازمان را زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی ببرند و از حالت تخصصی بودن خارج کنند .

محیط زیست زیر نظر جهاد کشاورزی قرار بگیرد مساوی با سقوط آزاد است وی افزود: با این کار تلاش دارند که بلایی که سر دریاچه ارومیه آوردند سر کل محیط زیست ایران بیاورند و این همانند یک سقوط است و مسئولان باید تلاش کنند تا این سازمان را قدرتمند تر نمایند تا به  این شکل قدرت اجرایی سازمان بالاتر رود و مردم سالم تر زندگی کنند. شکیبا با اشاره به اینکه محیط بانان در شرایط سخت و پرخطر زندگی می کنند، پرسنل محیط زیست و محیط بانان از حداقل حقوق برخوردار هستند به طوری که احساس می شود کسی گلویشان را گرفته و به خاطر فشارهای زندگی بیشتر می فشارد.

وی افزود: خط مقدم جبهه حفظ محیط زیست و حیات وحش محیط بانان محسوب می شوند و خیلی وقت ها بود که درد محیط بانان را مطرح کردم، سال 84 به من گفتند پول نداریم و نمی توانیم با شما قرارداد ببندیم ولی بدون هیچ چشم داشتی تا کنون باقی مانده ام.

این مسئول خاطرنشان کرد: البته امروز با آمدن مسئولان جدید در استان نگاه های بهتری به اداره کل محیط زیست شده و کسانی در راس قرار گرفته اند که فهم و اندیشه بالاتری دارند و تمام تلاش آنها این است که بتوانند مراکز حفظ حیات وحش را چه از لحاظ درمان و نگه داری و همچنین آموزش بیشتر کنند.

سرب چهارمین فلز مورد استفاده بشر است

در ادامه  یکی از پزشکان گرگانی گفت: سرب فلز سنگینی است که طبق آمار چهارمین فلز مورد استفاده بشر به حساب می آید و در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیک، اسباب بازی ها، رنگ سازی و حشره کش ها  از آن استفاده می شود و بخصوص در مهمات سازی از آن بسیار زیاد استفاده می شود.

دکتر سید احمد میر مجیدی در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز داشت: سرب معمولا از روش های مختلفی همچون آب آلوده ، از طریق غذا  که در ظروف لعاب دیده مورد طبخ قرار می گیرد وارد بدن و محیط می شود و در برخی افراد نیز در محیط کار خود مستقیما با سرب در ارتباط هستند همچون باتری سازی ها ، اتاق های رادیولوژی ، کارگران صنعت رنگ سازی و ریخته گری و بسیاری از کارهای دیگر که افراد در معرض خطر با سرب قرار دارند. معضل های محیط زیستی سرب در یک قدمی گلستانی ها وی افزود: یکی از معضل محیط زیستی این است که سرب از طریق  ساچمه های گلوله  ها وارد آب و محیط می شود  و از آن طریق نیز وارد گیاه و بدن ماهی می شود و همچنین پرنده ها هنگامی که دانه های گیاهان را  می خورند امکان دارد که ساچمه وارد بدن آنها شود یا گیاهان سربی باشند و مسمومیت برای آن حیوان ایجاد کند و گوشت آن را آلوده کند.

میرمجیدی در ارتباط با علائم این بیماری ادامه داد: سرب یکسری علائم نظیر دردهای شکمی و مشکلات روحی برای افراد به وجود می آورد و تب و استفراغ ، سردرد و سرگیجه، مشکلات عصبی ، مشکلات گوارشی از جمله عوارضی است که برای افرادی که در ارتباط مستقیم با سرب هستند به وجود می آید.

وی بیان داشت: متاسفانه در بیشتر اوقات این بیماری علائم خاصی ندارد و در مدت ها بعد باعث ایجاد  مسمومیت های مزمن می شود  و بر روی  استخوانها و مغز اثر می گذارد ، از همه مهمتر در سیستم های اعصاب اثر گذار است و کاهش حافظه را به دنبال دارد.  


این پزشک  اظهار داشت: اختلالات تشنجی و عدم هوشیاری از دیگر عوامل سرب است، ممکن است  برای افراد در آینده اختلالت حرکتی به وجود آورد و باعث اسپاسم در سیستم عضلانی شود.

وی با بیان این که در این صورت فرد از ناحیه مچ دست و پا  آسیب می بیند اضافه کرد: سرب موجب کاهش اسپرم و نازایی،  سقط جنین در زنان باردار و همچنین علائم عصبی در جنین می شود و معمولا خیلی دیر علائم خودش را نشان می دهد. شکیبا اثر دیگر این ماده را بر استخوان اعلام کرد و افزود: پوکی استخوان و کم خوبی و همچنین پرخاشگری از مواردی است که سرب در بدن ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه برخی از لوازم آرایشی آلوده به سرب هستند عنوان داشت: افراد به خصوص بانوان باید بسیار مواظب باشند و همچنین  بچه ها خیلی حساس ترند و در ارگان های بدن آنها اثر گذار تر است.

میر مجیدی در ارتباط با درمان این بیماری تصریح کرد: این بیماری به صورت درمان حاد و مزمن  تشخیص داده می شود و علائم بالینی به همراه شرح حال مواجه با سرب و اندازه گیری سرب بدن است. وی بیان کرد: بررسی کارشناسان در کشورهای غربی ثابت کرده است که وجود سرب در بنزین خودورها موجب پرخاشگری می شود و همین بررسی نشان داد که قطع سرب بنزین خودروها بعد از 15 سال باعث کاهش چشمگیر پرخاشگری در جامعه آن ها شد.

این پزشک گرگانی اذعان داشت: برای درمان در مرحله حاد از ترکیباتت شلاته کننده سرب استفاده می شود، در مسمویت مزمن بهترین درمان پیشگیری از بروز این اختلالات است که شامل جلوگیری از آلودگی محیط زیست و انجام تمهیدات محافظی در صنایع است. بروز سالانه 600هزار ناتوانی مغزی جنین در جهان بر اثر سرب

وی با بیان اینکه هر سال 600 ناتوانی مغزی جنین در جهان  از سرب به وجود می آید، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که سرب هیچ فایده بیولوژیکی برای بدن ندارد و ورود آن مشکلات  زیادی را برای انسان ها و حیوانات ایجاد می کند .

میر مجیدی افزود: تنها کاری که بر می آید باید تلاش شود تا ضررهای سرب را به مردم بگوییم  و کسانی که در مواجه با سرب قرار دارند معمولا هر چند مدت یکبار به پزشکان مراجعه کرده و آزمایشات مورد نظر را بدهند و از وسایل های از سرب استفاده می شود با دقت بیشتری استفاده کنند. وی ادامه داد: همچنین سیستم های تهویه هوا باید به گونه ای باشد که هوای آلوده را از کارگاه بیرون بکشند و همچنین مردم سعی کنند در ظروف لعاب دار و ملامین ها سعی کنند کمتر غذا مصرف کنند. مساله مهم این است که بدانیم سربی که در اطراف ما وجود دارد آلوده کننده است و با این آگاهی سعی در کاهش ورود آن به محیط زیست کنیم. در شرایطی که سوخت بسیاری از خودروها دارای سرب است و این سرب وارد هوا می شود و از سوی دیگر بسیاری از صنایع نیز به ناچار این ماده را وارد طبیعت می کنند باید قبول کنیم که کاهش آلودگی سرب تنها با کمک ما انسانها موجب می شود. در استان گلستان نیز به دلیل وجود شکارگاه های فراوان همه ساله صدها هزار ساچمه سربی وارد طبیعت می شود و ساکنان این منطقه در معرض تماس با این ماده سمی قرار دارند. در درجه اول اثرات مخرب این ماده متوجه خود انسان است زیرا پرندگانی که با سرب شکار می شوند، گیاهانی که آب سربی تغذیه می کنند، ماهیانی که در آب سربی شنا می کنند و حیواناتی که سرب در بدن آن ها داخل شده و مجبورند سال ها این ماده سمی را همراه خود داشته باشند در انتها برای تغذیه انسان مصرف می شوند. البته همانطور که در ابتدا ذکر شد مساله شکار در کشور ما بیشتر از نیاز به تفریح تبدیل شده و این موضوع علاوه بر این که با اخلاق سازگار نیست در اسلام حتی سایر ادیان هم نهی شده است.  


۱۳۹۲/۱۲/۱۲ - ۱۲:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن