واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
زیست بازی هایی در آستانه آفساید شهرکرد-ایرنا-بچه های روستا کم کم دارند نام پسر تازه به دنیا آمده رونالدو را یاد می گیرند و شاید کریستناو نخستین بار نام ایران را در جام جهانی شنیده باشد.
بچه ها ، روی بازی امشب رئال مادرید و بارسلونا شرط بندی
کرده اند،بیشتر بچه های این روستا طرفدار پر و پا قرص رئال
می باشند.
در روستای بالا اما، بچه ها یک دست طرفدار بی برو برگرد لونل مسی هستند و از پیراهن های بارسا معلوم است بچه های روستا طرفدار دو آتیشه تیم باسک می باشند.
امروز سر ظهری در این هوای سرد سرد، بچه ها می خواهند، یک دست فوتبال بزنند، دو تا آجر به عنوان دروازه گذاشته اند و یارکشی می کنند.
نیمه دوم که شروع می شود ،یکی از بچه ها روی دفاع تیم حریف خطا می کند و این خطا باعث درگیری بچه های دو روستا شده است.
وقتی بچه ها حسابی از خجالت هم در می آیند،یکی در آن میان رو به بازیکنان حریف داد می زند،ˈ شما که فوتبال بلد نیستید ، خب بهتر است بروید، هفت سنگ بازی کنیدˈ.
حالا در این گیر و دار کودکانه هم یکی پیدا می شود که جواب این بچه را بدهد ، یکی پاسخ طرف مقابل بر سر زبان می آورد که ˈ آره ، ما فوتبال بلد نیستیم، شما فوتبال بلد نیستند، که فرق خطا و تکل را نمی دانید ،شما بهتر است بروید ،لی لی بازی ˈ.
هوای سرد در این زمستان رو به پایان، همچنان این دو سه روز رو به سردتر شدن می رود که دعوای کودکانه بچه ها با کری خوانی دو طرفه ادامه دارد.
زمانی بازی و ورزش دو کلمه مترادف و هم ردیف هم بودند که جوامع بشری از آن به عنوان عامل سرگرم کننده یاد می کردند.
اما با توسعه فراگیر و صنعتی شدن بسیاری از کشورها، بازی و ورزش کم کم نسبت به هم زاویه گرفتند و جوامع بشری سرمایه گذاری بر روی ورزش نتیجه گرا را بر بازی های سرگرم کننده ارحجیت دادند.
اگر چه از منظر تاریخ انسان شناسی و جامعه شناسی ،ورزش و بازی از همان ابتدای شکل گیری در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت،اما این سالها رفته رفته ورزش راهی دیگر از بازی ها برای خود در پیش گرفته است.
از سوی دیگر نظریه پردازان فرهنگ عامه یا فولکور تمام قد از بازی های بومی و محلی به عنوان یک خرده فرهنگ دفاع کرده اند و در آن سوی میدان جامعه شناسان مدرن نیز به مولفه های اجتماعی ورزشهای کلاسیک بیشتر پرداخته اند.
شاید بتوان فیلم ˈیار دوازدهم ˈفریدون نجفی بختیاری را تراژدی تقابل فوتبال با زندگی روستایی و عشایری و تاثیرات رسانه ای آن بر زندگی اقوام دانستند.
آنچه در این فیلم یک تراژدی تلخ را روایت می کند،قصه کودکی است که هفت پشت و اصل و نسب خود را می شناسد اما به خاطر تماشایی فوتبال به همه آداب و سنن قوم خویش پشت
می کند.
ورزش های بومی و محلی این روزها کمتر مورد توجه جوانان روستایی و عشایری قرار می گیرد و حتی برخی از جوانان نیز نام بازی های بومی منطقه خود را به کلی نمی دانند.
در گذشته روزهای رو به نو نوروز که می آمد بازی های بومی و محلی برای خود جایگاه ویژه ای داشتند و این بین بازی دسته جمعی ˈخرمن گلˈ علاوه بر رقابتی بودن نقش مهمی در ایجاد شادابی و نشاط در بین جوانان داشت.
روز سیزده بدر که می شد جوانان روستایی و شهری در کنار دشت ها و رودخانه ها به بازی های بومی و محلی از جمله خرمن گل می پرداختند و این بازی گروهی تماشاگران فراوانی نیز داشت.
در بازی خرمن گل ،تعدادی از افراد با تشکیل یک حلقه اتحاد دور هم گرد می آمدند که سالار محافظ خرمن بود و سالار ، اجازه نمی داد بازیکنان حریف به روی خرمن سوار شوند.
گاهی در این بازی نیز سالار با تیم حریف زد و بند می کرد و بازیکنان حریف تا می توانستند به لطف کم کاری سالار ، از تیم خرمن شده سواری می گرفتند.
یکی از کارشناسان ارشد جامعه شناسی معتقد است:فرهنگ به مثابه آداب و رسوم قومی و اجتماعی در برگیرنده هر بازی محلی و بومی و آیینی تلقی می شد.
ˈمیترا کیانی ˈ در گفت وگو با ایرنا افزود:در تاریخ شناسی فرهنگ قومیتی، بسیاری از بازی های بومی و محلی دارای فلسفه ای وجودی بودند که نتیجه گرایی و رقابتی بودن در این بازی ها نقشی نداشت چرا که همدلی و دوستی و همگرایی ذات این بازی ها بود.
رییس فدراسیون ورزشهای روستایی عشایری و بازی های بومی و محلی از شناسایی 500 نوع بازی بومی و محلی ایرانی خبر داد.
ˈغلامرضا جعفری ˈدر گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در شهرکرد افزود:این 500 نوع بازی بومی محلی ایران شناسایی شده در قالب دو هزار و 400شکل بازی می باشد.
وی گفت:برای مستند سازی این بازی های با همکاری وزارت ورزش و جوانان و مجامع علمی اقدامات لازم صورت می گیرد و ثبت بین المللی این بازی ها نیازمند همکاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری می باشد.
به گفته وی،در سال 93 نیز کشتی چوخه به صورت بین المللی با حضور کشورهایی که دارای اشتراکات فرهنگی با ایران دارند برگزار می شود.
رییس فدراسیون ورزشهای روستایی عشایری و بازی های بومی و محلی گفت:برای مستند سازی این بازی ها و ثبت آن در سازمان بین المللی یونسکو به تبارشناسی و فلسفه ایجاد این بازی ها نگاه ویژه ای خواهد شد.
وی درباره این موضوع که فردی مانند لیونل مسی برای جوانان روستایی و عشایری شناخته شده تر از هر بازی های روستایی و عشایری است گفت:این تغییر نگرش باید از سوی رسانه ها صورت گیرد و رسانه ها می توانند مروج بازی های بومی و محلی در سطح روستاها باشند.
جعفری از رسانه ها خواست تا با برجسته کردن ابعاد وجودی ورزش های بومی و محلی از این ورزش ها در سطح جامعه حمایت کنند و این بازی ها به نسل های بعدی نیز منتقل شود.
به گزارش ایرنا،اکنون بازی های بومی و محلی در برخی از نقاط کشور رو به فراموشی گذاشته و تعدادی از این بازی ها برای همیشه از ذهن مردم خارج شده است.
گزارش از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*
12/12/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]