تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802733359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرامگاه شاه قاسم انوار | معرفی جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: سيد معين‌ الدين‌ علي‌ بن‌ نصير هارون‌ ابوالقاسم‌ حسيني‌ سرابي‌ تبريزي‌، يكي‌از صوفيان‌ بزرگ‌ سده‌ هشتم‌ و نهم‌ هجري‌ قمري‌ است‌. مقبره‌ وي‌ كه‌ از آثار امير علي‌ شيرنوايي‌ است‌، در كنارروستاي‌ لنگر در 24 كيلومتري‌ شمال‌ غربي‌ تربت‌ جام‌ واقع‌ شده‌ است‌. اين‌ بنا بصورت‌ مربع‌ مستطيل‌ با دو ايوان‌در جبهه‌هاي‌ جنوب‌ غربي‌ و شمال‌ شرقي‌ است‌ و حجره‌هايي‌ در طرفين‌ ايوان‌ شمال‌ شرقي‌ و ضلع‌ شمالي‌ دارد.بنا داراي‌ 80/24 متر طول‌ و 60/20 متر عرض‌ است‌. شكل‌ داخلي‌ بنا، چهار تاقي‌ است‌ كه‌ مقبره‌ منسوب‌ به‌ شاه‌قاسم‌ در شاه‌ نشين‌ نيم‌ هشت‌ ضلعي‌ شمال‌ شرقي‌ واقع‌ شده‌ است‌. ايوان‌ اصلي‌ بنا در حدود 10 متر طول‌، 70/6متر عرض‌ و 10 متر ارتفاع‌ دارد. در حجره‌ سمت‌ راست‌، قبر منسوب‌ به‌ پسر شاه‌ قاسم‌ قرار دارد. بنظر مي‌رسداين‌ بنا بعنوان‌ خانقاه‌ يا لنگر و محل‌ تجمع‌ مريدان‌ مورد استفاده‌ بوده‌ است‌. در ايوان‌ جنوبي‌ كتيبه‌ جالبي‌ به‌ خط‌نستعليق‌ به‌ تاريخ‌ 1046 ه . ق‌ كه‌ حاوي‌ فرمان‌ است‌، نصب‌ شده‌ كه‌ حاكي‌ از تخفيف‌ ماليات‌ هفت‌ گروه‌ از مردم‌تربت‌جام‌ است‌. در خرگرد جام واقع شده و اکنون خرگرد جام را لنگر می نامند. در خراسان آن زمان نام دو خرگرد (خرجرد) ذکر شده است یکی در خواف ویکی در جام که این خرگرد بعد از دفن قاسم انوار به لنگر معروف گردیده است و خرگرد خواف به همان نام باقی مانده است. لنگر در لغت آنندراج به معنی جایی است که هر روز به مردم طعام برسد. به همین خاطر خانقاه را نیز لنگر گویند. روستای لنگر که بنای قاسم انوار در کنار آن قرار گرفته در حدود 25 کیلومتری جاده تربت جام-فریمان قرار گرفته است بنای مقبره قاسم انوار با آجر وگچ بناگردیده ودر داخل وخارج آن کتیبه کاشی یا سنگ نوشته ندارد. عرض بنا بیست متر و شصت سانتی متر و طول آن بیست و چهار متر و هشتاد سانتی متر و ارتفاعش از کف باغ دوازده متر و هشتاد سانتی متر است ،پوشش سقف بنا مانند عرقچینی است که بر سر ساختمان گذارده باشند لذا گنبد بلند و مرتفع ندارد و یا اگر داشته به مرور زمان از بین رفته و فقط عرقچین آن باقی مانده است.
در داخل بقعه قبر شاه قاسم در قسمت خروجی نزدیک به ضلع شمال شرقی است و صورت قبر بزرگی با آجر و گچ نمایان است و قریب یک متر از زمین بقعه بلندتر است و قبر مذکور فاقد هیچ گونه لوح وسنگ نوشته قدیمی است ولیکن در جام تمام مردم قبر را از شاه قاسم انوار می دانند.
به طور کلی در خارج وداخل بنا مطلقا کتیبه یا نوشته دیگری از طرف بانی آن به کار برده نشده است لذا احتمال می رودکه در بنای مقبره قاسم انوار از اینکه کتیبه وعبارتی ندارد غفلت شده باشد یا این که ساختمان مزار لنگر در زمان حیات امیر علیشیر نوایی تا به همین مقدار رسیده بوده که بانی موفق آن به سرای دیگر شتافته و فرصت اتمام کامل را نیافته است.
کف ساختمان گور از سطح باغ آنجا به قدر یک پله بلند تر است ودر طرف شرقی بنا ایوانی دارد به عرض پنج متر وشصت سانتی متر وطول چهار متر وبیست سانتی متر وبلندی ایوان تا خرند بالای ایوان یازده متر است ودر دوطرف ایوان حجراتی دارد که محل توقف دراویش یا اشخاص دیگری بوده که برای زیارت به لنگر می آمده ومی آیند.
در طرف راست ایوان حجره آجری است که قبری در وسط آن نمایان است وعقیده مردم لنگر برآن است که این قبر فرزند قاسم انوار است و در حال حاضر (تیرماه 84) در مراجعات مکرری که به آن جا داشتم به دلیل آن که در دست تعمیر و مرمت بود نتوانستم عکس های مناسبی از آن جا تهیه کنم به گفته مولف کتاب آثار باستانی خراسان آقای عبدالحمید مولوی که در درسال 49چاپ شده است سقف این حجره تا آن زمان دست نخورده و تعمیر نشده و دارای مقرنس کاری که با زر و لاجورد وشنگرف مزین بوده است.
در داخل بقعه چهار شاه نشین است که زوایای شاه نشین ها به حجرات اطراف مزار اتصال دارد و حجراتی هم در طبقه دوم بقعه است که به وسیله دو پلکان آجری به حجرات فوقانی بقعه و به پشت بام آنجا رفت و آمد میشود و یک راهروی تنگ در طبقه دوم تمام حجرات فوقانی را به هم اتصال میدهد.
تمام گور خانه شاه قاسم انوار به عرض 6/20متروطول 80/24متر و روی هم رفته مساحت پانصدوپنج متر مربع در زیر بنای گورخانه واقع شده است.
Ghasem anvar Mahmoodabad 7626 آرامگاه شاه قاسم انوار

star آرامگاه شاه قاسم انوار

loading آرامگاه شاه قاسم انوار
این مطلب را به لیست مطالب مورد علاقه خودتون اضافه کنید" rel="nofollow">این مطلب را به لیست مطالب مورد علاقه خودتون اضافه کنید





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن