تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802800100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ردپای نادرترین گونه ها در زیستگاههای مازندران/ خطر انقراض 26 گونه حیات وحش


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر بررسی می کند؛
ردپای نادرترین گونه ها در زیستگاههای مازندران/ خطر انقراض 26 گونه حیات وحش
ساری - خبرگزاری مهر: مازندران با داشتن کوهستانها و نواحی جنگلی، کلکسیونی از تنوع زیستی و جانوری ارزشمند کمیاب و حمایت شده است که ردپای نادرترین گونه های حیات وحش را می توان در پناهگاهها و مناطق حفاظت شده آن به نظاره نشست.



به گزارش خبرنگار مهر، زیست 490 گونه جانوری اعم از خزندگان، پرندگان، پستانداران و ...، مازندرن را به بهشتی برای طبیعت گردان و دوستداران حیات وحش تبدیل کرده است.

هنوز می توان صدای غرش پلنگ، خرس قهوه ای، آوای روحبخش پلیکان، درنای خاکستری، عروس غاز و دیگر گونه های زیبا و نادر را در کوهستانها و جنگل های هیرکانی مازندران شنید.

مدیرکل محیط زیست مازندران با تاکید بر حفظ حیات وحش به خبرنگار مهر می گوید: زیستگاهها به عنوان بستر حیات و گونه های گیاهی و جانوری آن بعنوان گیاهی ذخائر ژنتیکی و منابع تامین نیازهای بشر به شمار رفته تخریب و نابودی آنها ادامه حیات و بقا انسان را مورد تهدید قرار خواهد داد و از این رو مناطق منتخب زیربه منظورحفظ تنوع زیستی و طبیعت برای نسل آینده اختصاص و مـورد حفاظت قرار می گیرند.

ناصر مهردادی درباره گونه های زیستی مازندران گفت: خزندگان و دوزیستان شامل افعی البرزی ،لاک پشت مهمیز دار ، سمندر جویباری ایرانی، قورباغه جنگلی از جمله گونه هایی هستند که در پناهگاههای استان زیست می کنند. وی اظهار داشت: ماهی آزاد، قزل آلای خال قرمز، اردک ماهی، سس ماهی خزر،سس ماهی بزرگ، چالباش ، شیپ ، قره برون ،فیل ماهی، مار ماهی دهان گرد، کپور وحشی از دیگر موارد است. مهردادی از مسئولین سمن های استان خواست تا مجمع سازمانهای مردم نهاد با حضور کلیه نمایندگان و اعضاء از شهرستانهای استان تشکیل شود تا بتوان با اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ارتباط بیشتر و موثرتری برقرار شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در بخشی دیگر از سخنانش به نگرانی از وضعیت زیست محیطی پناهگاه حیات وحش میانکاله پرداخت و افزود:ساخت و سازهای بی رویه در این پناهگاه باعث شده است که این ذخیره گاه زیست کره دچار چالش بزرگ زیست محیطی شود. وی تاکید کرد: به منظور حفظ و حراست از  پناهگاه حیات وحش میانکاله کمربندی از نیروی انسانی تشکیل و اجازه نخواهیم داد تا افراد سودجو با ساخت و سازهای بی رویه و غیر مجاز به سودجویی بپردازند.

کورش ربیعی مسئول امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز کفت: مازندران به دلیل واقع شدن در شمال کشور و برخورداری از تنوع زیست بومی ارزشمند خود که در بردارند، اکوسیستمهای غنی از جنگل، رشته کوههای البرز مرکزی، دریای خزر و اراضی جلگه ای پست و تالابهای متعدد، زیستگاه گونه های تنوعی از جانوران از رده های مختلف است. شناسایی 490 گونه چانوری به گفته وی، بیش از 490 گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستیان و ماهی ها در استان مازندران تاکنون مورد شناسایی قرار گرفته که پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده در 17 راسته، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده از 6 راسته، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6 خانواده، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی ها با 75 گونه از جمله آنها هستند.

وی یادآور شد: کوهستانها و نواحی جنگلی استان مازندران از دیر باز زیستگاه گونه های شاخص و ارزشمندی از پستاندارن با شکوه بوده اند که مرال و شوکا و خرس قهوه ای از گونه های شاخص پستانداران جنگل های هیرکانی شمال بوده و هستند و مرال یا گوزن قرمز از گونه های نماد تنوع زیستی استان مازندران بشمار می رود. وی گفت: از دیگر گونه های جانوری خاص در گروه پستانداران می توان به  گوزن زرد، گوسفند وحشی، پازن، پلنگ ، گرگ، سیاهگوش، گربه جنگلی، فک دریای خزر، شنگ و روباه معمولی اشاره کرد.

این کارشناس افزود: پرندگان در مقایسه با سایر مهره داران از تنوع بیشتری برخوردار بوده به طوری که بیش از 60 درصد از تنوع پرندگان کشور در استان مازندران مورد شناسایی قرار گرفته اند که از مهتمرین آنها که صرفاً در استان مازندران قابل مشاهده است، می توان به درنای سفید سیبری اشاره کرد. ربیعی گفت: در این گروه گونه هایی نظیر قرقاول، دراج، کبک معمولی، کبک دری، فلامینگو، پلیکان خاکستری، درنای سیبری، اردک ها و غازها، انواع قو، عقاب طلایی، عقاب شاهی، هما، دال، عقاب دریایی دم سفید، اردک سرسفید، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک به عنوان گونه های کمیاب، حمایت شده و در معرض تهدید قرار گرفته اند که حائز ارزش های حفاظتی ویژه هستند.

وی افزود: دوزیستیان با 9 گونه و خزندگان با 26 گونه و ماهیها با 75 گونه از دیگر گروههای تنوع زیستی استان مازندران را تشکیل می دهند و 84 گونه یا 14 درصد از گونه های جانوری استان مازندران را گونه حمایت شده تشکیل می دهند که شامل 10 گونه پستاندار، 57 گونه پرنده، 11 گونه ماهی و 4 گونه از دوزیستیان و خزندگان هستند. این کارشناس محیط زیست مازندران ادامه داد: همچنین 26 گونه و یا 5 درصد از گونه های جانوری استان در فهرست یکی از رده های سرخ و در معرض خطر و تهدید اتحادیه جهانی حفاظت IUCN قرار دارند که شامل 3 گونه پستاندار، 2 گونه خزنده، 8 گونه ماهی و13 گونه پرنده هستند. زیست 82 گونه حمایت شده در مازندران

ربیعی درباره تعداد و نام گونه های جانوری حمایت شده (حفاظت شده) استان مازندران گفت: 82 گونه جانوری استان مازندران شامل 10 پستاندار، 57 گونه پرنده 11 گونه ماهی و4 گونه دوزیست و خزنده  به عنوان گونه های حمایت شده و حفاظت شده طبقه بندی شدند که شامل پستاندارانی نظیر پلنگ، سیاهگوش، گربه جنگلی، خرس قهوه ای، مرال، شوکا، گوزن زرد،گوسفند وحشی، پازن، فک دریای خزر هستند. وی افزود: پلیکان سفید، پلیکان خاکستری، فلامینگو، درنای خاکستری، درنای سیبری، حواصیل ارغوانی، حواصیل خاکستری، حواصیل سبز، اگرت سفید بزرگ، اگرت سفید کوچک، لک لک سفید، لک لک سیاه، غواص گلو سرخ، باکلان  کوچک، غاز پیشانی سفید کوچک، عروس غاز،قوی کوچک،  اردک بلوطی، اردک سرسفید ،اردک تاج دار، اردک مرمری، اردک چشم طلایی، اردک سر سیاه، مرگوس کاکلی، مرگوس بزرگ، مرگوس سفید، خروس کولی دشتی، میش مرغ، بوتیمار کوچک، زنگوله بال، کبک دری، دراج، قرقاول، مینا، سارصورتی، دال، عقاب ماهیخوار،عقاب دریایی دم سفید، هما، کور کور سیاه، سارگپه معمولی، سارگپه پابلند، سنقر خاکستری، سنقر تالابی، پیغو، قرقی، طرلان، عقاب پرپا، دلیجه کوچک، بالابان،بحری، جغد انبار،  شاه بوف، جغد کوچک،  کرکس مصری، عقاب شاهی، عقاب تالابی(خالدار) بزرگ از پرندگان حمایت شده به شمار می روند. 26 گونه جانوری در معرض تهدید و انقراض

وی به تعداد و نوع گونه های در معرض خطر انقراض و تهدید اشاره کرد و گفت: 26 گونه از جانوران استان مازندران در یکی از رده های سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN قرار گرفته اند که شامل پستانداران کل وبز، گوزن زرد، فک خزری، پرندگان شامل پلیکان خاکستری، عروس غاز، درنای سیبری، عقاب شاهی، عقاب تالابی(خالدار) بزرگ، بالابان، میش مرغ، اردک سرسفید، خروس کولی دشتی، غاز پیشانی سفید کوچک،کرکس مصری، هوبره ایرانی، اردک دم دراز هستند. ربیعی بیان داشت: همچنین خزندگان شامل لاکپشت مهمیزدار و افعی البرزی، و آبزیان شامل سس ماهی خزر،سس ماهی بزرگ، چالباش ، شیپ ، قره برون ،فیل ماهی، مار ماهی دهان گرد ،کپور وحشی در معرض خطر تهدید هستند. حیات وحش مازندران در پناهگاههایی نظیر میانکاله، دودانگه و چهاردانگه، سمسکنده، دشت ناز،  مناطق حفاظت شده البرز مرکزی، مناطق حفاظت شده جنگلی و ... زیست و زادآوری می کنند.


۱۳۹۲/۱۲/۱۲ - ۰۸:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن