تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801189011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دفاع وزیرخارجه لبنان ازحضورحزب الله درسوریه و واکنش آن به سلیمان/ کسی نمی تواند مقاومت را لغوکند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دفاع وزیرخارجه لبنان ازحضورحزب الله درسوریه و واکنش آن به سلیمان/ کسی نمی تواند مقاومت را لغوکند بیروت – ایرنا - « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان با تاکید به اینکه « هیچکس نمی تواند مقاومت ضد صهیونیستی ، ایده آزادسازی سرزمین های اشغالی و مقابله با تجاوزهای اسراییل را لغو کند»، گفت: مقاومت مشخص است که چگونه، کجا و چه زمانی اقدام می کند.


به گزارش ایرنا، جبران باسیل یکشنبه شب در گفت وگو با تلویزیون لبنانی « الجدید» در واکنش به کسانی که می گویند،معادله « ارتش ، ملت و مقاومت»، معادله سخت و چوبین است و نباید در بیانیه وزارتی دولت تمام سلام درج شود، خاطرنشان کرد که اگر امروز چنین می گویید پس چرا در 6 سال گذشته این معادله معتبر و جاری بوده است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره اختلاف سیاسی حزب الله و رییس جمهوری در باره مقاومت چیست؟ گفت که نمی خواهم در این باره ارزیابی کنیم اما هرچه هست خیلی دیرهنگام صورت گرفته است، چرا در6 سال گذشته (دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان) معادله ارتش ، ملت و مقاومت برقرار و معتبر بوده است و ایشان اعتراضی نکرد.

** اظهارات سلیمان، حزب الله را به واکنش واداشت
وزیر خارجه لبنان افزود: اظهارات میشل سلیمان رییس جمهوری موجب شد که حزب الله پاسخ داده و واکنش نشان دهد.
میشل سلیمان که حدود 3 ماه به پایان دوران ریاست جمهوری او باقی مانده است، درسخنرانی روز جمعه خود در همایش « سرزمین من ... فردای روشن» تلاش کرد که سه گانه ساختگی« زمین ، ملت و ارزش های مشترک» را در برابر سه گانه تاریخی وتضمین کننده امنیت و تمامیت ارضی لبنان « ارتش ، ملت و مقاومت » قراردهد.
وی که انتظار می رفت درمقام رییس جمهوری، شخصی بی طرف و فصل الخطاب باشد، در جبهه مخالف مقاومت ضد صهیونیستی ایستاد و از گزینه ای که سال ها منجی لبنان بوده است به عنوان یک معادله « سخت و چوبین » یاد کرد و آشکارا خواستار کنار گذاشتن آن شد.
میشل سلیمان همچنین با بی اهمیت جلوه دادن بیانیه وزارتی گفت که اعلامیه بعبدا از این بیانیه با ارزش تر و مهمتر است.
هر دولت لبنان در آغاز کار خود بیانیه ای را که متضمن سیاست ها ، مواضع ، رویکردها و برنامه های آن می باشد ، صادر می کند و به آن بیانیه وزارتی گفته می شود.
اما اعلامیه بعبدا که در کاخ ریاست جمهوری لبنان امضا شده خواستار خویشتنداری و بی طرفی لبنان در قبال بحران سوریه است که با تمسک به این بیانیه عده ای تلاش دارند حزب الله را تحت فشار قراردهند تا از سوریه خارج شده و از حمایت از مقاومت ضد صهیونیستی دست بردارد.
در واکنش به اظهارات رییس جمهوری لبنان حزب الله شامگاه شنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد: با احترام زیاد و موکد به مقام ریاست جمهوری، اما براساس آنچه از سخنان ایشان شنیدیم ، به این باور رسیدیم که رییس جمهوری در مدت باقیمانده از دوران خود باید توجه خاصی به مسائل داشته باشد».
در ادامه این بیانیه که در رسانه های لبنانی بازتابی گسترده داشت ، آمده است : ساکن قصر بعبدا ( کاخ ریاست جمهوری) بین طلا و چوب تمایزی قائل نیست.

** حزب الله برای حمایت از لبنان به سوریه رفته است
به گزارش ایرنا، جبران باسیل در پاسخ به این پرسش که برخی گروه های سیاسی ، مشکلات امنیتی و انفجارهای تروریستی را نتیجه حضور حزب الله در سوریه می دانند، نظر شما چیست؟ ، گفت: مگر زمانی که درگیری های نهر البارد در لبنان رخ داد، حزب الله در سوریه بود؟
وی با بیان اینکه ما و شاید هم خود حزب الله تمایل داشته باشد که سوریه را ترک کند، تاکید کرد که اما امروز حزب الله امروز برای دفاع و حمایت از همه لبنان و لبنانی ها در مقابل خطرتروریسم که همه را تهدید می کند در سوریه حضور یافته و این ماموریت را برعهده گرفته است.
گروه 14 مارس و گروه های تکفیری تروریستی با اتخاذ موضعی همسو تاکید کرده اند که تا حزب الله در سوریه است ، انفجارهای تروریستی انتحاری در لبنان بویژه شهرهرمل و ضاحیه جنوبی بیروت ( از مناطق تحت نفوذ حزب الله و با اکثریت شیعه) ادامه خواهد یافت و برای آنها فرقی ندارد که شهروندان بی گناه بویژه کودکان و زنان و سالخوردگان قربانی این جنایات باشند.
درهمین حال حزب الله بارها تاکید کرده است که برای حمایت از امنیت و تمامیت ارضی لبنان و دفاع از مقاومت ضدصهیونیستی به سوریه رفته است.

** بندبازی یک گروه سیاسی
وزیر خارجه لبنان در ادامه گفت وگو با تلویزیون الجدید تاکید کرد: گروهی که قبل از تشکیل دولت جدید شرط خروج حزب الله را پس گرفت امروز دیگر نمی تواند بگوید در بیانیه وزارتی این شرط باید درج شود.
« سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل پیش از تشکیل دولت « تمام سلام» اعلام کرد که آمادگی دارد با حزب الله لبنان( مقاومت) در این دولت مشارکت کند.

** مقاومت پایان ندارد
جبران باسیل با بیان اینکه چه معادله ارتش ، ملت و مقاومت در بیانیه وزارتی باشد و یا نباشد، مقاومت باقی خواهد بود و پایان نمی یابد، تصریح کرد: معادله ارتش ، ملت و مقاومت در سال 2008 برای اولین بار مطرح شد و آیا قبل از آن مقاومت نبود و به وظایف و نقش خود عمل نمی کرد.
وزیر خارجه لبنان با اشاره به اینکه نباید اسیر کلمات باشیم، افزود: به نظر من نه اعلامیه بعبدا و نه معادله ارتش و مقاومت در بیانیه وزارتی گنجانده شود و فکر می کنم افکارعمومی هم این را تایید کند اما این پیشنهاد به معنی کنار گذاشتن مقاومت نیست.
وی با بیان اینکه باید بیانیه وزارتی مورد رضایت همه طرف ها و در این مرحله قانع کننده باشد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد کرده ام که در بیانیه وزارتی تامین امنیت و ثبات کشور، مبارزه با تروریسم و مقاومت در مقابل اسراییل درج شود.

** لبنان توان تحمل بیشتر بحران سوریه را ندارد
به گزارش ایرنا، جبران باسیل با تاکید به اینکه « ما با دور کردن لبنان از مشکلات موافق هستیم اما این به معنی بی طرف بودن لبنان نیست»، اظهارداشت: لبنان و مردم آن به دلیل سرازیر شدن بحران سوریه در معرض تهدید هستند و اگر کسی به استقرار و امنیت لبنان فکر می کند باید بداند که این بحران سیاسی ، امنیتی و اقتصادی است.
وزیر خارجه لبنان گفت که ما می دانیم شمار زیادی از مردم سوریه به لبنان آمده اند بدون اینکه خطری امنیتی داشته باشند اما شرایط زندگی آنها در لبنان مهمتر است و ما در حد توان در کنار آنها هستیم اما آیا کسی می تواند ترکیه و اردن را که گفته اند، نمی توانند پناهجویان بیشتری را پذیرش کنند، توبیخ کند؟، دولت لبنان هم باید به جامعه جهانی بگوید دیگر بس است و حتی برای کاهش شمار پناهجویان اقدام کند.
نهادهای بین المللی گفته اند که نزدیک به یک میلیون پناهجوی سوری وارد لبنان شده و این تعداد یک چهارم جمعیت لبنان است.

** دولت جدید لبنان فقط 96 روز عمر دارد
جبران باسیل گفت : از عمر دولت تمام سلام فقط 96 روز باقی مانده است و حرام است که 30 روز آن را صرف برخی کلمات کنیم ، بیانیه وزارتی آماده است و باید صادر شود.
وی با تاکید به اینکه « اگر کلمه مقاومت را حذف کنیم به معنی لغو و پایان مقاومت نیست»، تصریح کرد: همه طرف ها از قبل می دانستند که عبارات اعلامه بعبدا و معادله ارتش ، ملت و مقاومت در بیانیه وزارتی دولت جدید درج نمی شود.
وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه انتظار می رود دولت از مجلس نمایندگان رای اعتماد بگیرد چه بیانیه وزارتی صادر شود و یا نشود، تاکید کرد: اما نباید وقت مردم را هدر بدهیم زیرا سرانجام باید به نتیجه برسیم و همه گروه های سیاسی به یک معادله مورد توافق دست یابند.
وی درعین حال تصریح کرد که اگر گشایشی برای صدور بیانیه وزارتی نشود، بهتر است که در جلسه هشتم کمیته تدوین آن حاضر نشویم.
کمیته تدوین بیانیه وزارتی دولت تمام سلام تاکنون هفت جلسه داشته و قرار است جلسه هشتم آن عصر دوشنبه برگزار شود.
جبران باسیل در پاسخ به این پرسش که گفته می شود قبل از رسیدن به سن 44 سالگی قرار است ، ریاست جریان ملی آزاد لبنان را برعهده بگیرید؟ گفت: اگر این فرصت فراهم شود و زمینه آن مهیا باشد در وقت خود و از طریق سازوکار حزب صورت خواهد گرفت.
در زمان حاضر ژنرال « میشل عون» ریاست حزب جریان ملی آزاد لبنان را برعهده دارد و از وی به عنوان یکی از گزینه های اصلی ریاست جمهوری آینده لبنان یاد می شود.
وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که رییس جمهوری آینده این کشور باید برآیند اراده واقعی مسیحیان لبنان باشد.
طبق عرف سیاسی در لبنان ، رییس جمهوری ازمسیحیان مارونی، نخست وزیر از اهل تسنن و رییس مجلس نمایندگان از شیعیان انتخاب می شود.
رییس جمهوری لبنان را نمایندگان مجلس این کشور و بدنبال رایزنی با فراکسیون های مختلف پارلمانی و احزاب و جریان های سیاسی انتخاب می کنند.
روند انتخاب رییس جمهوری لبنان یک بازه حدود 2 ماهه است که ازحدود 5 فروردین سال 1393 شروع می شود.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*




12/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن