تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803015428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر بی بازگشت 7 ماجرا جوی ایرانی به مریخ + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
سفر بی بازگشت 7 ماجرا جوی ایرانی به مریخ + عکس شرکت «مارس وان» از سال 2011 نقشه راه سفر به مریخ را طراحی و تدوین کرده است. این شرکت در یک اقدام عجیب در سال 2013 بیش از 200 هزارعلاقه‌مند و کاوشگران منظومه شمسی و کیهانی را به خود جذب کرده است.


8964554621313.jpg

 سفر بی بازگشت 7 ماجرا جوی ایرانی به مریخ
مسافر مریخ از راست به چپ: سعید قندهاری، کارشناس ارشد حقوق بشر و روابط‌ بین‌الملل، علی رسول‌زاده مهندس هوا فضا، صادق مدرسی کارشناس ارشد زیست شناسی، الهه نوری دانشجوی معماری، رامین سعیدی آذر دانشجوی دکترای سنجش از راه دور، زهره فتوره بنابی مربی سازمان آتش‌نشانی، سحر وقوعی دانشجوی دکترا در رشته علوم کامپیوتر وقتی شرکت «مارس وان» تصمیم گرفت نخستین مجری فضانوردی در مریخ باشد بیش از 73 ایرانی خطر سفر به مریخ را به جان خریدند؛ سفری که بازگشت به زمین ندارد. این را مجری سفر مریخ به مسافرانش متذکر شده، با این وجود بیش از دوبرابرظرفیت ورزشگاه یکصد هزار نفری از سراسر دنیا در این پروژه ثبت نام به عمل آوردند. آنان در پی ثبت نخستین ورود انسان به مریخ هستند تا زندگی و پژوهش خود را فدای نسل‌های آینده کنند.
از این تعداد کاوشگر، هفت ایرانی موفق شدند به رقابت مرحله دوم راه یابند. بر این اساس بیش از 200 هزار علاقه‌مند از 140 کشور در این سفر بدون بازگشت حضور داشتند، با وجود این تنها یکهزار و 58 تن برگزیده شدند. این نخستین سفر انسان به مریخ است. شرکت «مارس وان» قصد دارد در سال 2024 میلادی، چهار انسان را با تکنولوژی برتر به مریخ پرتاب کند. پس از غربال شدن مشتاقان سفر به مریخ سرانجام 24 مسافر در شش گروه چهار نفره در سال 2015 میلادی تعیین خواهند شد. این رقابت‌ها در دو مرحله در یک پایگاه شبیه‌سازی مریخ روی زمین برگزار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود بیش از 4 میلیارد بیننده از سراسر دنیا از طریق تلویزیون، نظاره‌گر این رقابت‌ها خواهند بود.
با وجود این، سیاره مریخ در سال 2024 میزبان چهار انسان است. هر دو سال چهار تن و سرانجام 24 انسان به کره سرخ سفر و زندگی خواهند کرد. هزینه قرار دادن چهار فضانورد برای نخستین بار در مریخ شش میلیارد دلار است. هزینه مأموریت بعدی به مریخ نیز 4 میلیارد دلار برآورد شده است.شرکت «مارس وان» از سال 2011 نقشه راه سفر به مریخ را طراحی و تدوین کرده است. این شرکت در یک اقدام عجیب در سال 2013 بیش از 200 هزارعلاقه‌مند و کاوشگران منظومه شمسی و کیهانی را به خود جذب کرده است.
24 مسافر نهایی به مدت 10 سال آموزش‌های لازم را برای فراگیری تعمیر قطعات از زیستگاه و مریخ نوردی به همراه آموزش در روش‌های پزشکی و یادگیری به رشد مواد غذایی خود در زیستگاه - سیاره مریخ - در دستور دارند. آنان از لحاظ سلامت جسمانی، هوش، استعداد، زبان، قدرت بدنی و مقاوم بودن در شرایط سخت و بحرانی در دنیا بی‌نظیر هستند. این مردان و زنان مریخی راه سختی را در پیش دارند. آن‌ها در یک پایگاه آنالوگ و شبیه‌سازی شده کره مریخ، در زمین آموزش خواهند دید. در مرحله دوم، پایگاه آموزش در یکی از مناطق بسیار دور مستقر شده که این پایگاه بیشتر شبیه به کویرهای قطب شمال بوده و مربیان از راه دور آن‌ها را تحت نظر و کنترل دارند.
همزمان با این آموزش‌ها، در سال 2018 دمونستراسیون و ارتباطات ماهواره‌ای – نسخه نمایشی - متصل به مدار ثابت مریخ راه‌اندازی خواهد شد. این ماهواره قادر است ارتباط بین دو سیاره را از شرایط و دیگر داده‌های سطح مریخ به صورت رله، عکس‌ها و فیلم‌ها به کره زمین ارسال کند. در سال 2020، مریخ نورد و یک تریلر و ارتباطات ماهواره‌ای هوشمند دوم به مریخ ارسال خواهد شد. این تجهیزات شروع به کار خواهند کرد، سطح مریخ را به‌اندازه کافی مسطح کرده، ساخت و ساز و نصب پانل‌های خورشید استارت خواهد شد. در این حال ارتباطات ماهواره‌ای دوم در مدار زمین به دور خورشید نیز راه‌اندازی می‌شود.
این سیستم قادر خواهد بود هنگامی که خورشید در بین دو سیاره – مریخ و زمین - که هر 26 ماه یک بار قرار می‌گیرد، از قطع ارتباطات به مدت شش هفته جلوگیری کند.
بر این اساس در ژوئیه 2022، شش مأموریت حمل بار و راه‌اندازی دو زندگی با واحدهای وابسته – پایگاه‌ها و محل زندگی فضانوردان- دو پشتیبانی از حیات – تمامی تجهیزات - دو واحد تأمین انرژی، اکسیژن، آب، خاک و گیاه برای تکثیر به مریخ فرستاده خواهد شد.
در فوریه 2023 تمام واحد‌ها در مریخ فرود خواهند آمد و با استفاده از سیگنال مریخ نورد به عنوان یک فانوس دریایی عمل خواهند کرد و در پایان 24 مسافر مریخ از سال 2024 تا 2026 به صورت گروه‌های چهار نفره، هر دو سال یک بار به سیاره سرخ اعزام خواهند شد. جالب است بدانید مدت سفر به مریخ حدود هفت ماه است.
«زهره فتوره بنابی» 32 سال سن دارد، در حال حاضر مربی سازمان آتش نشانی است. وی به مسائل فضا علاقه‌مند بوده و از دانش علمی، ایمنی و تحقیقات ورزشی، تغذیه و هنر لذت می‌برد. این مسافر مریخی به شوک گفت: من از کودکی به نجوم و فضا علاقه داشتم. شاید یکی از دلایل آن نام من بود که همیشه آسمان را به من نشان می‌داد و می‌گفت: «این زهره است». این علاقه همیشه همراه من بوده و من به دنبال فرصتی بودم که به فضا و کهکشان‌ها سفر کنم. این بهترین فرصت سفر من به مریخ است. با این حال دوست دارم به مطالعه و تحقیقات بپردازم و به بشریت خدمت کنم. وی در خصوص احتمال موفقیت‌ها و خطرات سفر به مریخ گفت: همان طور که می‌دانید این نخستین سفر انسان به مریخ است. قطعاً مشکلاتی در این راه وجود دارد. از فناوری فرستادن و فرود آمدن انسان به مریخ تا زنده ماندن و تهیه آب و غذا، همه مسائلی هستند که مسافران مریخ با آن روبه‌رو خواهند بود. با این حال می‌توانم بگویم این سفر می‌تواند برای دنیا موفقیت‌آمیز باشد.
زهره افزود: یکی از مسائل جدی این سفر، طولانی بودن مسافت سفر به مریخ است بنابراین ما یک کار گروهی و تحقیقاتی در مریخ شروع خواهیم کرد تا نخستین کسانی باشیم که راه زندگی در مریخ را برای دیگران هموار کنیم.
سعید قندهاری دومین ایرانی در پروژه سفر به مریخ است. وی 33 سال سن دارد و در شهر «آکلند» نیوزیلند زندگی می‌کند و اهل گرگان است. وی مدارک کارشناسی ارشد حقوق بشر و روابط بین‌الملل دارد. وی مردی قوی و سختکوش است. هیچ چیز مانع از مأموریت محوله‌اش نمی‌شود.عاشق آموزش و پرورش، ورزش و ماجراجویی است. وی نیز به شوک گفت: سفر به سیارات و کهکشان‌های دیگر از دیرباز آرزوی بشر بوده و است. در این میان مریخ همواره در کانون توجه انسان‌ها بوده از این رو که شاید شبیه‌ترین سیاره به زمین در منظومه شمسی است. از طرفی دیگر سال 2008 یک شرکت روسی طرحی مشابه را ارائه داده بود. من در همان زمان در این پروژه ثبت نام کردم، اما این طرح هیچ وقت اجرایی نشد. با این حال وقتی در جریان موضوع سفر به مریخ قرار گرفتم بی‌درنگ اعلام آمادگی کردم و اولویت‌های کاری من شرکت در پروژه «مارس وان» خواهد بود. سعید افزود: پروژه «مارس وان»، اطلاعات طبقه‌بندی شده را هر از چند گاهی منتشر می‌کند؛ اطلاعاتی در خصوص نحوه انتخاب فضانوردان، اعزام نخستین گروه چهار نفره در سال 2024 و اعزام گروه‌های چهار نفره به فاصله هر دو سال، تأمین هزینه‌ها، مطالعات لازم برای تولید اکسیژن، آب، تکثیر گیاهان و برنامه زمانی اعزام محموله‌ها و نیروی انسانی در کنار این موضوع اطلاعات جانبی نظیر وضعیت جوی، دمای روز و شب، تابش‌های رادیواکتیو و سایر ویژگی‌هایی که سیاره سرخ دارد را از منابع علمی متعددی دریافت می‌کنم. به محض فرود در سیاره، امکانات از پیش ارسال شده نیازهای فیزیولوژیک فضانوردان را تأمین می‌کند. در مجموع این مأموریت به لحاظ تکنولوژیک پنج بخش اصلی واحد پشتیبانی حیات، واحد انتقال تجهیزات، واحد ایجاد شرایط زندگی، واحد انتقال فضانوردان و واحد انتقال کاوشگرها را دارد.
رامین سعیدی آذر، 31 ساله است و در میلان ایتالیا دانشجوی دکترای سنجش از راه دور است. وی نسبت به سیارات و فضا کنجکاو بوده و مطالعات نسبی در مورد سیاره و زندگی در آن را از سال‌های دور آغاز کرده است. وی معتقد است روزی زندگی در سیارات اتفاق خواهد افتاد. وی علاقه زیادی به محیط زیست، ماهواره، موسیقی، ماجراجویی، کتاب، سنجش از راه دور و علوم فناوری دارد. سومین ایرانی در مسافرت به مریخ به شوک گفت: همیشه به فضا و فضانوردی علاقه‌مند بودم، به خاطر همین در کنکور رشته هوا فضا را انتخاب کردم ولی متأسفانه سیستم آموزشی ما بر اساس علاقه نیست در نتیجه رشته معدن قبول شدم! رفته رفته در طول دوران تحصیلم سعی کردم بیشتر با فضا و تکنولوژی آشنا شوم. در نتیجه درحال حاضر مشغول کار در زمینه سنجش از دور – عکس‌های ماهواره‌ای- در ایتالیا هستم. من دوست دارم در این رقابت سربلند باشم و اگر هم نتوانم جزو 24 نفر نخست باشم، مطمئناً همین راه را تا آخر ادامه خواهم داد. وی در خصوص مخاطرات این سفر گفت: با توجه به مطالعاتی که داشته‌ام به‌اندازه کافی از خطرات و موفقیت‌های آن مطلع هستم. یکی از خطرات آن درمعرض تشعشعات قرار گرفتن است که امکان دارد باعث کاهش طول عمر شود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی از 10 سال گذشته تا به امروز و از امروز تا 10 سال آینده باید همه نکات آموزش و تکنولوژی‌ها را فرا بگیریم.
سعیدی آذر افزود: سفر مدت هفت ماه طول خواهد کشید و بلیت یک‌طرفه است، یعنی بازگشتی در کار نیست. به نظر می رسد از لحاظ اقتصادی، حمل سوخت و تجهیزات برای بازگشت مقرون به صرفه نیست. البته چیز عجیب وغریبی نیست، چیز تازه‌ای هم نیست. باید این مورد مدنظر باشد که هدف اسکان بشر روی مریخ است نه صرفاً سفر.
الهه نوری، 20 سال دارد و دانشجوی معماری است. وی از 16 سالگی عاشق کیهان شناسی بوده و همیشه یک هدف مهم را دنبال کرده است. او واقعاً می‌خواهد در این برنامه با جدیت و تلاش مضاعف شرکت کند و معتقد است این موقعیت یک جهش بزرگ برای بشریت در طول تاریخ است. علاقه بسیاری به کهکشان، ماجراجویی، پریدن از ارتفاع، خواندن، نوشتن در مورد اسرارجهان، موسیقی و طراحی دارد. این مسافر ایرانی مریخ به خبرنگار شوک گفت: ماجراجویی بشر و کشف رموز چنان حیرت انگیز است که انگیزه اصلی مرا برای این سفر دوچندان کرده است. وی در خصوص خطرات و احتمالات حادثه در سفر به مریخ گفت: البته این سفر خطرات زیادی خواهد داشت. زمانبندی‌ها، احتمال قرار گرفتن صحیح در مدارها، فرود و تکنولوژی‌های محدود فعلی، بازنگشتن به سیاره مادر، مسئولیت ساخت یک کلونی در محیطی ناشناس با افرادی محدود، همگی دعوت کننده به چالش‌های جدی هستند، اما دلیلی برای کنار گذاشتن این فرصت مهم تاریخی نمی‌بینم. الهه نوری افزود: پس از استقرار rover مریخ نورد، اعزام فضانوردان آغاز خواهد شد. اگر فرود موفقیت‌آمیز باشد حضور فضانوردان همیشگی خواهد بود. آنها در خانه جدید خود منش جدیدی برای زندگی انتخاب خواهند کرد، با منابعی نزدیک به صفر که به نظر ساده نخواهد بود. از یخ موجود در خاک مریخ و نیتروژن موجود در اتمسفر آن توسط سیستم‌های هوشمند ECLSS که هم‌اکنون یک شرکت امریکایی روی این سیستم‌ها و کنترل محیط زیست و شرایط حیات برای اقامت‌کنندگان مشغول به کار است، می‌توانیم بهره بگیریم. البته آموزش‌های لازم در مدت 10 سال با 24 نفر برتر می‌تواند مشکلات را برطرف کند.
صادق مدرسی، 29 ساله کارشناس ارشد زیست شناسی است. وی عمیقاً به بشریت و مردم فکر می‌کند، هیچ چیزی مانع از اهدافش نخواهد شد، بیش از حد به این مأموریت خوش بین است. علاقه بسیاری به علم و فناوری، خواندن، آموزش، ورزش، بحث و جدال در زمینه‌های علمی و تجربی دارد. این مسافر مریخ به شوک گفت: به نظرم افرادی که شدیداً علاقه‌مند سفر به مریخ هستند، قصد خدمت به بشریت را دارند؛ بشریتی که روزی به این تکنولوژی نیاز خواهد داشت. در نتیجه من هم با توجه به هیجان و چالشی که این سفر برایم ایجاد خواهد کرد با نهایت فناوری و خلاقیتی که در طراحی و انجام این سفر وجود دارد را بپذیرفتم. امیدوارم بتوانم به مراحل بعدی راه پیدا کنم.
وی در خصوص این سفر ماجراجویانه گفت: این سفر با جدول زمانی دقیق و با همکاری شرکت‌های معتبر دنیا پیش خواهد رفت .مدرسی افزود: سیستم پشتیبانی حیات در مریخ، یک اتمسفر قابل تنفس، 300 لیتر آب و 120 کیلوگرم اکسیژن ذخیره شده است. با این حال فضانوردان براساس آموزش‌های اولیه در طول 10 سال از سوی شرکت «مارس وان» می‌توانند تعمیرات دستگاه‌ها، سخت افزار، تکثیر گیاهان، اکسیژن، آب و غذا انجام دهند.
علی رسول زاده، 23 سال دارد. مهندس هوافضا است. مدرک B.SC در رشته مهندسی هوافضا و مطالعه بر MS در دینامیک پرواز را دارد. وی همیشه فضا و استخراج معادن و توسعه صنایع فضایی را یک رویا تلقی می‌کرد.این مسافر ایرانی مریخ می‌گوید: انگیزه اصلی من برای ثبت نام در این پروژه، کمک به‌انجام این هدف بزرگ است. امیدوارم بتوانم با کسب مهارت‌های مورد نیاز، عضوی مفید و سازنده در انجام این پروژه باشم. وی در خصوص سیستم‌های پشتیبانی و محافظت در برابر تشعشع‌ها گفت: در حال حاضر تلاش‌ها و مطالعات بسیاری برای طراحی سیستم‌های پشتیبانی حیات کارآمد و سیستم‌های محافظت در برابر تشعشع و غیره در حال انجام است ولی با تکنولوژی فعلی این مأموریت کاملاً بی‌خطر نیست، البته می‌تواند مخاطراتی نیز در پی داشته باشد اما خطر عمده به جنبه روانی مأموریت برمی‌گردد. سؤالات بی‌پاسخ بسیاری وجود دارد که امیدوارم در دهه پیش رو پاسخ داده شوند و ایمنی مأموریت به حداکثر ممکن برسد. رسول‌زاده افزود: سفر به مریخ، مأموریت یک‌طرفه است و تیم اعزام شده به زمین باز نخواهند گشت. یک الی دو دهه پس از فرود اولین گروه ممکن است تکنولوژی بازگشت از مریخ نیز ایجاد شود اما ساکنان سیاره سرخ پس از یک دهه زندگی به‌دلیل تحلیل عضلانی ناشی از گرانش کم، بهتر است به‌زمین بازگردانده نشوند.
سحر وقوعی 36 سال دارد. کارشناس مهندس کامپیوتر و کارشناسی ارشد در مدیریت کامپیوتر را از ایران و هند کسب کرده است. علاوه بر آن روانشناسی، فلسفه، عصب‌شناسی، انیمیشن، درام و شفا را فرا گرفته است. در حال حاضر دانشجوی دکترا در رشته علوم کامپیوتر در ایالات متحده را آغاز کرده و علاقه بسیاری به فیزیک، ریاضیات، نجوم و کامپیوتر دارد. این مسافر مریخی می‌گوید: اصلی‌ترین عامل تصمیم شخصی من بود. در این شرایط فقط یک عامل رفتن مهم است، من در همه عمرم سعی کرده‌ام بر همه حصارهایی که به من تحمیل شده بود چه ذهنی، فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی غلبه کنم. عامل دوم هیجان و شناخت ناشناخته‌ها است. معتقدم همیشه هیجان مهیبی در آموختن و تجربه کردن و فراتر رفتن وجود دارد.
وی در خصوص موفقیت‌ها و خطرات این سفر گفت: هدف از این سفر اسکان انسان در کره مریخ است و به همین منظور و همچنین به دلایل تکنیکی، این سفر یک سفر بی‌بازگشت است. مسلماً در چنین راه سخت، ناهمواری‌ها و خطرات بسیاری وجود دارد. از آن گذشته اطلاعات ما در مورد مریخ کم است و این کره پر از رازها و شگفتی‌هایی است که زندگی در آن را دشوار و غیر قابل پیش‌بینی می‌کند البته اکتشاف در آن برای بشر شیرین خواهد بود. وقوعی افزود: گروه‌های مختلفی مشغول به مطالعه و آماده کردن ملزومات این سفر هستند که مهم‌ترین این تلاش‌ها در زمینه سفینه و پرتاب کننده «Luncher»، ماشین‌های حمل و نقل «Mars Transit Vehicle»، دستگاه‌های ارتباطی «Communication System»، ماشین فرود «Lander» و البته لباس‌های مریخی «Mars Suit» است.گزارشگر : داود آجورلو 

دوشنبه 12 اسفند 1392 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن