تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803041494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویای سفره هفت سین کودک ماهی فروش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رویای سفره هفت سین کودک ماهی فروش شهرکرد - ایرنا- صدای پای بهار شنیده می شد، اما زمستان دست بردار نبود و آخرین تلاش هایش را برای حاکم کردن سرما به کار گرفته بود، دستان کرخت پسرک از سرمای اسفندماه در تشت نارنجی رنگ، ماهی قرمز کوچکی را دنبال می کرد تا در تنگی بلور مهمان سفره هفت سین خانواده ای شود.


عابران از کنار پسرک عبور می کردند و برخی از آنان لختی کوتاه به تشت نارنجی رنگی که پر از ماهی های قرمز بود، نگاهی می کردند و تعدادی از آنان برای کامل کردن سفره هفت سین نوروزی یک دو ماهی قرمز از پسرک می خریدند.
پسرک که لباس نامناسبی برای سرمای اواخر زمستان شهرکرد به تن داشت، با فریاد
ˈماهی قرمز برای سفره عیدˈ عابران را به خرید کالایی که عرضه کرده بود فرا می خواند، کمی آن طرف تر دو پسر بچه دیگر تزئینات سفره عید و هفت سین های دکوری چیده بودند و برای فروش آن عابران را به دیدن فرا می خواندند.
با نزدیک شدن ایام نوروز و بالا گرفتن تب و تاب خریدهای نوروزی، خیابان های شهرها به خصوص در محدوده بازار و مراکز خرید،مملو از دستفروشانی می شود که سعی دارند از این فرصت نانی به کف آرند.
در روزهای پایانی سال حضور ˈکودکان کارˈ در خیابان های شهر بیش از دیگر ماه های سال خودنمایی می کند که در این روزها تلاش می کنند تا درآمدی برای خود ایجاد کنند.
حسن کودک 9 ساله ماهی فروشی است که در چهار راه بازار شهرکرد کنار یک تشت نارنجی نشسته و ماهی قرمز می فروشد.
پوشش تنش حکایت از فقر خانواده ای دارد که در آن پرورش یافته با این حال با لبخند مشتریانش را بدرقه می کند، اما هنوز در پنهان کردن احساساتش تبحر ندارد و می توانی غمی که در وجودش هست را از چهره اش بخوانی.
با حسن به گفت وگو نشستم و او به گزارشگر ایرنا گفت: پدرم سال هاست که از دنیا رفته و الان سه سال است که ماهی قرمز شب عید می فروشم تا کمکی به خانواده کرده باشم.
او می گوید؛ پنج سال از مرگ پدرم می گذرد و بعد از مرگ او هرگز سفره هفت سین عید نوروز مهمان خانه اجاره ای ما نشده است.
حسن ادامه می دهد: در این روزها کسب و کار کودکانی بی سرپرست و نیازمند مثل من و برادرم که به فروش هفت سین، شمع، گلاب و ماهی مشغولند بهتر است و می توانیم درآمدی برای کمک به خانواده داشته باشیم.
یکی دیگر از کودکان کار که سبدی پر از سین های سفره هفت سین در دست داشت، نیز گفت: مادر و خواهرم یک ماه قبل از عید مشغول تهیه این سبدها می شوند و این سبدها را با نقش حیوان سال، تزیین می کنند و من نیز از اوایل اسفند ماه این سبدها را برای فروش به بازار می آورم.
ˈعلیمرادˈ که بساطش را مقابل یکی از مراکز پرفروش شهر پهن کرده وقتی از دور یکی از همکلاسی هایش را می بیند، طوری وانمود می کند که خریدار است تا فردا در مدرسه مورد تمسخر هم کلاسی ها قرار نگیرد.
او می گوید: خوشحالم که می توانم در کنار تحصیل کمک خرجی برای خانواده باشم.
ˈعلیˈ کودک 10 ساله ای است که به دلیل سختی کارهایی که انجام داده ازنظر جسمانی به نوجوانان 15ساله می ماند نیز در مغازه لوازم خانگی با ظرافت خاصی مشغول جابجا کردن وسایل مغازه است.
او هر از چندگاهی به کودکان هم سن و سال خودش که همراه خانواده در بازار مشغول خرید بودند، نگاهی از سر حسرت می کرد.
وقتی با علی به صحبت نشستم، گفت: به ورزش کاراته علاقه زیادی دارم، اگر من هم مانند دیگر بچه ها می توانستم تحصیل کنم و خانواده ام توانایی هایم را می شناخت، حتما در آینده یکی از ورزشکاران کاراته کار مطرح می شدم.
پدیده کودکان کار یکی از معضلات جوامع در حال توسعه است، کودکانی که دوران کودکی آنها به فراموشی سپرده شده و خیلی زود وارد عالم بزرگسالی شده اند.
کودکان کار به کودکانی گفته می شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می شوند و کار کودکان در بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی فعالیتی استثماری تلقی می شود.
این کودکان با اینکه شاید در ظاهر از کاری که انجام می دهند اعلام رضایت کنند، اما بیشتر متوجه تفاوت های خود با کودکان دیگر می شوند.
فروش گل، فال، بادکنک، لواشک، سی دی، وزن کشی، لوازم تحریر، لباس و غیره از جمله کارهایی است که کودکان کار به آن اقدام می کنند.
یک فعال اجتماعی می گوید: افزایش هزینه های زندگی و ناکافی بودن دستمزدها، جمعیت کودکان کار را افزایش داده است.
ˈمهشید سلیمانیˈ در گفت وگو با گزارشگر ایرنا افزود: بر خلاف تصور عامه، حرفه بیشتر کودکان کار نه دست فروشی در کنار خیابان که انجام کارهای طاقت فرسا و سخت در برخی کارگاه های غیر رسمی است.
این فعال اجتماعی با بیان اینکه آیین نامه کودکان خیابانی به منظور ارائه حمایت های اجتماعی، توانمندسازی اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای و مهارت های زندگی به این کودکان بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی سال 84 در هیات دولت تصویب شد.
سلیمانی، این مصوبه را اختصاصی ترین مصوبه در بالاترین سطح قانونی دانست وافزود: بر اساس این مصوبه وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و بهداشت، سازمان بیمه خدمات درمانی، نیروی انتظامی، شهرداری، دادگستری، وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد موظف به همکاری در خصوص کودکان خیابانی هستند.
مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز گفت: طبق قوانین موجود کار کودکان زیر 15 سال عملی مجرمانه تلقی می شود و به همین دلیل کودکان کار از هیچ گونه خدمات، حق بیمه و حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.
ˈحسین سعیدیˈ افزود: در این راستا بهزیستی استان شناسایی کودکان کار را آغاز کرده که در قالب این طرح کودکانی که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده به دستفروشی مشغولند شناسایی و ساماندهی می شوند.
وی اظهار داشت: همچنین با اداره کل آموزش وفنی وحرفه ای استان تفاهمنامه ای امضا شده تا پس از شناسایی و ارائه خدمات مددکاری به کودکان کار، آنان برای آموزش یک حرفه به مراکز فنی و حرفه ای معرفی می شوند.
وی گفت: بیشتر کودکان کار به دلیل اعتیاد خانواده، بدسرپرستی، بی سرپرستی، فقر اقتصادی خانواده و فقر فرهنگی مجبوز به کار کردن می شوند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون 65 کودک کار در شهرستان شهرکرد شناسایی و ساماندهی شده اند.
ˈجواد نجفی چالشتریˈ افزود: این کودکان در قالب طرح حمایتی ساماندهی کودکان کار شناسایی و ساماندهی شدند.
وی گفت: این طرح به صورت پایلوت از ابتدای امسال در پنج استان کشور آغاز شده و در چهارمحال وبختیاری نیز یک مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در این راستا فعال شده است.
نجفی چالشتری حمایت و ساماندهی کودکان کار را از خدمات بهزیستی بیان کرد و گفت: ساماندهی کودکان کار و خیابان، بخشی از آسیب های اجتماعی موجود در استان را کاهش می دهد.
معاون اموراجتماعی اداره کل بهزیستی چهارمحال وبختیاری ادامه داد: با اجرای این طرح و شناسایی کودکان بعد از ارائه خدمات مددکاری و مشاوره، برای رفع مشکلات خانواده این کودکان نیز برنامه ریزی می شود.
مجری طرح حمایتی ساماندهی کودکان کار در شهرکرد گفت: از ابتدای امسال اجرای این طرح در شهرکرد آغاز شده و 65 کودک شناسایی شده که از این تعداد 81.7 درصد پسر و مابقی دختر هستند.
ˈلیلا قاسمیˈ افزود: از این تعداد 50درصد در رده سنی شش تا 9سال، 13.3درصد 10 تا 12 سال و 36.7 درصد در رده سنی 13 تا 16 سال هستند.
وی ادامه داد: درآمد خانواده 55 درصد این کودکان کمتر از 150هزار تومان، 28.3درصد بین 150 تا 300هزار تومان و 16.7درصد بین 300 تا 500 هزار تومان است.
وی گفت: 56.7 درصد این کودکان با خواهر، برادر و یا مادر بزرگ و پدربزرگ خود زندگی می کردند و تنها 16.7درصد آنان در خانه ای که مالکیت آن به والدینشان تعلق دارد، زندگی می کنند.
مسوول کلینیک مددکاری اجتماعی ˈآریاناˈ شهرکرد نیز گفت: به کودکان کار که شناسایی می شوند بعد از ارائه خدمات مشاوره ای، 10 جلسه آموزش مهارت های زندگی ارائه می شود و تنها پنج درصد این کودکان بعد از مراحل مشاوره ومددکاری بازگشت به کار دارند.
قاسمی اظهار داشت: این طرح با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در زمینه کودکان کار اجرا می شود.
7360/558/
از سمیه پناهنده شهرکی
انتهای پیام /*




11/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن