تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820011642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی دست نیاز به سمت دیگران دراز کردیم، دوران افول علمی آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: وقتی دست نیاز به سمت دیگران دراز کردیم، دوران افول علمی آغاز شد


رئیس جمهور با ابراز تأسف از اقدامات کشورهای سلطه طلب در بهره گیری از علم برای کسب قدرت گفت: تمدن ایرانی با در آغوش گرفتن تمدن اسلامی، افتخارات زیادی آفرید و در دوره هایی با دستیابی به علوم آن را در اختیار جهان قرار داد.
به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر حسن روحانی در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی در سخنانی افزود : بسیار خوشحالم که موفق شدم در جمع فرهیختگان ، محققان و صاحبنظران لحظاتی حضور داشته باشم.

رئیس جمهور گفت: جشنواره های رازی ، فارابی و خوارزمی هر کدام نمادی هستند از پیوند میان زنجیره دانش، پژوهش و فناوری که در نهایت هدفش توسعه علمی کشور است. وی ادامه داد: زمانی که فرهنگ و تمدن ایرانی با اشتیاق فرهنگ و تمدن اسلامی را در آغوش کشید این دو در کنار هم افتخارات بزرگی آفریدند و به ویژه در قرون چهارم ، پنجم و ششم هجری شاهد تحولات بسیار شگرفی بودیم.

آقای روحانی افزود: خوارزمی ها ، فارابی ها ، ابن سیناها ، بیرونی ها و بسیاری از اندیشمندان بزرگ توانستند دروازه های علم و دانش را از این کشور بر روی جهانیان باز کنند.

رئیس جمهور گفت: متأسفم که از زمانی علم ، دانش و فناوری ایدئولوژیک شد به این معنا که قدرت های بزرگ از غرب و شرق ، علم و فناوری را ابزاری برای قدرت ، تفوق و یا سلطه خود تلقی کردند و به دنبال توسعه انحصاری آن افتادند چه از زمانی که اردوگاه شرق و غرب درست شد و چه امروز.  وی افزود : از دیدگاه اسلام زکات علم، تعلیم و تعلم و قراردادن آن در اختیار دیگران است.
روحانی در جشنواره خوارزمی
رئیس جمهور هدف دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی غرب از ترور دانشمندان کشورمان را جلوگیری از رشد و توسعه جمهوری اسلامی ایران دانست.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه سخنانش در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی افزود : آن دورانی که ایران اسلامی و اندیشمندان مسلمان این سرزمین پرچمدار علم و دانش بودند این دانش را بدون منت در اختیار دیگران قرار دادند.
وی گفت : دنیای غرب در دوران سیاهی قبل از رنسانس ، نور علم و دانش را از این سرزمین می دید و در دوران رنسانس از این سرزمین بهره جست اما در دورانی که شرایط دگرگون شد می بینیم که کشورهای صنعتی همواره برای حفظ سلطه و قدرت - چون به هر حال علم و فناوری ، قدرت آفرین و توسعه آفرین است - علم و فناوری را حق انحصاری خود می دانند.
رئیس جمهور تصریح کرد: این انحصارطلبی تا جایی است که دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی آنان به خود اجازه می دهند که اندیشمندان و دانشمندان ما را ترور کنند تا توسعه و پیشرفت در این کشور تحقق نیابد.
آقای روحانی گفت : همه آنان می دانستند که علم و فناوری هسته ای در این کشور در مسیر صلح آمیز است و در این تردید نداشتند، آژانس بین المللی انرژی اتمی هزاران ساعت در این کشور بازرسی و بررسی و اعلام کرد هیچ نوع علامتی برای انحراف از مسیر صلح آمیز به سمت نظامی تحقق نیافته و فعالیت ایران صرفا صلح آمیز است.
رئیس جمهور افزود: با این حال ، چرا دانشمندان ما را ترور کردید؟ برای چه متخصصان موشکی ما
را که تولیدات آنان صرفا برای دفاع از این کشور بوده و هست و خواهد بود از بین بردید ؟
آقای روحانی گفت : بنا بود زکات علم ، ترویج آن علم باشد و شما در ان پی تی امضا و تعهد کردید که فناوری صلح آمیز را در اختیار کشورهایی که دارنده این فناوری نیستند قرار دهید اما امضای خود را زیرپا گذاشتید.
رئیس جمهور افزود: علم و فناوری از دیدگاه اسلام ، بدون مرز است آن دوران که در این سرزمین دوران تولید و شکوفایی علم و فناوری و ایران میراث دار این گنجینه بزرگ بود آن را در اختیار دیگران قرار داد اما از زمانی ایران افول علمی پیدا کرد که سلطه گران و دیکتاتوران بر این کشور مسلط شدند و پیداست که در دوران سلطه خارجی و حکومت استبدادی ، علم و فناوری رشد نخواهد کرد.
رئیس جمهور در ادامه سخنانش در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی گفت : ما دست نیازمان را در آن دوران به سمت دیگران دراز کردیم و دیگران آن مقدار را که به مصلحت منافع خود می دیدند در اختیار ما گذاشتند .
روحانی افزود : این دوران ، دوران توقف بود که چند قرن به طول انجامید اما خوشبختانه مردم ما با انقلاب اسلامی دوران احیا و بالندگی را در زمینه علم و فناوری و پژوهش در این کشور به وجود آوردند.
رئیس جمهور گفت : این نشانه آن است که علم و دانش زمانی رشد می یابد که استقلال باشد و استعمار برود ، حکومت مردم سالار و ملی باشد و استبداد برود ، آزادی باشد و اختناق در جامعه و به ویژه در جامعه علمی رخت بربندد، آنجاست که کشور شاهد حرکتی به سمت جلو خواهد بود .
آقای روحانی افزود : امروز نیاز به تحرکی ویژه در کشور داریم و در شرایطی هستیم که باید فضای ارتباط علمی با جهان برقرار شود .
رئیس جمهور گفت : یکی از پیام های این جشنواره ، ارتباط علمی و فناورانه میان ایران و دیگران است .
آقای روحانی افزود : جشنواره خوارزمی به معنای آن است که در فضای مثبت ارتباط جهانی و بین المللی ما می توانیم سرعتمان را در مسیر علم و دانش بیشتر و بیشتر کنیم.
رئیس جمهور گفت : ما که توانستیم در شرایط فشار و تحریم به فناوری صلح آمیز هسته ای دست یابیم  و خودمان رادیو داروها را تولید کنیم، ما که در شرایط فشار بین المللی توانستیم در زمینه نانو ، بیوتکنولوژی ، فناوری در فضا و آی سی تی تحرک و دستاوردهای خوبی داشته باشیم، در شرایط بازتر می توانیم این تحرک را سرعت بخشیم .
جشنواره خوارزمی سخنرانی رئیس جمهور
رئیس جمهور تاکید کرد: جشنواره خوارزمی و همه جشنواره ها باید عدالت علمی را مدنظر قرار دهند.
روحانی در ادامه سخنانش در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: ما به عدالت علمی بین تهران و استان ها، بین استانها و شهرستان ها، بین مرد و زن و بین اقوام مختلف نیاز داریم.
وی افزود: البته حتما برگزارکنندگان چنین جشنواره ای به این نکات توجه دارند اما من می خواهم بر آن تاکید کنم.
آقای روحانی گفت: بگذارید همه اقوام ، اقلیت ها ، زنان جامعه که فرهیختگان ما هستند و دختران دانش پژوه زمینه را برای رشد علمی ، رشد مدیریتی و رشد حضور در جامعه بازیابند.
رئیس جمهور با بیان اینکه برگزاری این جشنواره ها می تواند در این زمینه به ما کمک کند تاکید کرد: دنیای علم و دانش و فناوری دنیای بسیار وسیعی است .
آقای روحانی با بیان اینکه البته حلقه ها را باید به هم متصل کنیم گفت: علم، دانشگاه ، پژوهش، فناوری و نظام اجرا اگر به هم متصل نباشند مقاله تبدیل به ثروت نخواهد شد.
وی گفت: مقاله و تحقیق زیباست اما همچون گلی است که پشت شیشه می ماند و کسی از عطر آن استفاده نمی کند و ممکن است گل پژمرده شود.
آقای روحانی با اشاره به اینکه مقاله باید تبدیل به محصول تجاری شود گفت: باید این حلقه های مفقوده را ترمیم و فضای لازم را ایجاد کنیم.
رئیس جمهور گفت: مسئولان علم و فناوری در مدت شش ماه فعالیت دولت می دانند که چقدر بر این نکته تاکید داشته و دارم و بیشترین سخنرانی های من در فضای علمی و دانشگاهی بوده است.
آقای روحانی با بیان اینکه توسعه کشور بدون علم و فناوری امکان پذیر نیست گفت: رشد و حرکت رو به جلو در سایه علم و فناوری امکان پذیر است اما باید حلقه ها را به هم متصل کنیم.
وی با بیان اینکه جمله ای می گویم اما کسی توهین تلقی نکند گفت: بیائیم در فضای گمنامی به فکر نام آوری ایران و ایرانی باشیم .
آقای روحانی افزود: البته نام آوری فرد هم اشکالی ندارد اما باید از خود بگذریم و به فکر ایران ، سرزمین ، وطن و ملتمان باشیم.
وی گفت: اگر ایران سرافراز شد همه ما سرافراز شدیم اما اگر یک نفر سرافراز شد فقط یک نفر سرافراز شده است.    
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جشنواره بین المللی خوارزمی با بیان اینکه همه 77 میلیون نفر ایرانی باید احساس سربلندی و سرافرازی بیشتر در ایران عزیز داشته باشند، گفت: ما برای توسعه و سربلندی،  نیازمند پژوهش، فناوری، ابتکار و اختراع هستیم و در این زمینه شرکت های دانش بنیان باید تکیه گاه باشند.
روحانی با اشاره به اینکه دولت همه توان خود را در این زمینه صرف می کند و امیدواریم بعد از یک سال بتوانیم آمار خوشحال کننده ای به مردم ارائه کنیم، افزود: در اینجا تاکید دارم که علم و فناوری وسیع است و از اولویت ها و ضرورت های کشور است.
رئیس جمهور گفت: البته در این بین باید اندیشید که کدام علم، دانش و فناوری و با چه هدفی برای ما اولویت دارد.
آقای روحانی با بیان اینکه علم و فناوری در عین حال که فضیلت است برای نیازهای فوری جامعه ضروری است، افزود: کشور ما در شرایط اقلیمی خاصی قرار دارد و کمبود آب در آن مشهود است بنابراین تشخیص و توسعه نیز باید در این مسیر قرار گیرد.
رئیس جمهور معضلات محیط زیستی و رفع مشکلات کلانشهرها و آلودگی ها را از دیگر مباحثی دانست که باید در مباحث پژوهشی به آن توجه شود.
آقای روحانی با بیان اینکه شما متخصصان باید کارها را به پیش ببرید و یاریگر دولت در این خصوص باشید، گفت: دولت معتقد است که اداره کنندگان واقعی کشور باید عالمان و فرهیختگان باشند و سیاست باید در مسیری قرار گیرد که صاحب نظران بر آن توصیه می کنند.
رئیس جمهور افزود: دولت فقط بسترساز فعالیت نخبگان و اندیشمندان جامعه است تا مسیر توسعه را فراهم کند.
آقای روحانی گفت: اگر بنا باشد علم، پژوهش و فناوری در خدمت سیاست و سیاستمداران قرار گیرد آن وقت نتیجه ، شوم خواهد بود و باید سیاست و سیاستمداران در خدمت علم، فرهنگ و توسعه قرار گیرند. رئیس جمهور گفت: در کشور ما متاسفانه تحقیقات و فناوری هم در دست دولت است.
روحانی در ادامه سخنان خود در جشنواره بین المللی خوارزمی افزود: بخش خصوصی و بخش های مردم نهاد باید به صحنه بیایند، زیرا آنان هستند که می توانند علم و فناوری را شکوفا کنند.
رئیس جمهور اضافه کرد: علم  به جای این که در دست کارمند دولت باشد باید در اختیار انجمن های علمی، استادان و بزرگان علم و فناوری قرار گیرد، زیرا آنان هستند که باید هدایت گر جامعه باشند و دولت باید در خدمت اصحاب علم و پژوهش باشد.
آقای روحانی گفت: این دولت همه توان خود را برای تحقق این مهم به کار خواهد گرفت.
رئیس جمهور افزود: بدون عقلانیت، علم و اندیشه نمی توانیم کشور را در مسیر تعالی واقعی قرار دهیم.
وی گفت: دولت باید بستر لازم را فراهم کند تا همه علاقه مندان بتوانند با سرمایه و تخصص، در کشور حضور فعال داشته باشند.
آقای روحانی با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش بنیان گفت: کشاورزی، صنعت و بخش سلامت در ایران نیاز به بهبود بهره وری دارد.
رئیس جمهور گفت: شدت مصرف انرژی در ایران قابل قبول نیست و باید مصرف انرژی در کشور به صورت علمی کاهش یابد.
آقای روحانی با اشاره به سفر هیئت دولت به استان هرمزگان، توسعه دریامحور را از برنامه های دولت در این منطقه بیان کرد و گفت: دنیایی از ظرفیت و امکانات در سواحل جنوبی کشور قرار دارد.    
رئیس جمهور بر ارتباط بخش های صنعتی ، تولیدی و کشاورزی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی برای پیشرفت بیش از پیش کشور تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه سخنانش در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی افزود : جامعه ما باید جامعه علم پرور ، عالم پرور و محقق پرور باشد و فقط محققان ، پژوهشکده ها و دانشگاه ها کافی نیست.
رئیس جمهور تاکید کرد : ما باید خود را برای حرکتی جدید در کشور آماده کنیم البته در بخش تحقیقات ما کمبود منابع داریم که باید آن را جبران کرد.
آقای روحانی گفت: می دانم که درصد اختصاصی از جی دی پی برای تحقیقات قابل ملاحظه نیست و باید این نسبت ها تغییر کند باید خود را نه با سال های گذشته خود که با دنیای پیشرفته مقایسه کنیم.
رئیس جمهور افزود: ما قدم های بسیار خوبی برداشتیم اما در این مقایسه کمبودهای فراوانی هم احساس می کنیم .
آقای روحانی تاکید کرد : دانشگاه ها ، مراکز پژوهشی  ، صنعتی و تولیدی ما باید در کنار هم قرار گیرند و فضایی ایجاد شود که صنعتگران ، کشاورزان و تولیدگران ما احساس کنند بدون این که با مراکز تحقیقاتی در ارتباط باشند عقب می مانند ، آنان باید تقاضا کننده تحقیقات جدید باشند.
رئیس جمهور گفت: از این طرف نیز محققان باید با این بخش ها در ارتباط باشند و از آنان بخواهند تا این ارتباط میان تولید و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ما ایجاد شود.
آقای روحانی افزود: بی تردید امید فراوان به آینده دارم . تدبیر ، علم ، عقلانیت و مهارت کشورمان را به سمت تعالی و شکوفایی خواهد برد بیش از آن چه در گذشته بوده است. به امید حرکت جدید همه پژوهشگران و محققان و به امید شکوفایی و سربلندی بیشتر ایران بزرگ و عزیز.
جشنواره خوارزمی با حضور رئیس جمهور روحانی
* بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی امروز یکشنبه 11 اسفند در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می شود.
در این جشنواره از 24 طرح برگزیده در17رشته تقدیر می شود.
مسئولان، استادان، دانشجویان، صاحبان حرفه و صنایع در سطح داخلی و بین المللی در این جشنواره حضور دارند.


یک شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن