تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821128622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشتار غیربهداشتی دام در شرق مازندران/ مردم منتظر ایجاد كشتارگاه صنعتي هستند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر گزارش می دهد؛
کشتار غیربهداشتی دام در شرق مازندران/ مردم منتظر ایجاد كشتارگاه صنعتي هستند
بهشهر - خبرگزاری مهر: روند روبه رشد کشتار غیر مجاز دام در اراضی زراعی، طویله و حاشیه جاده های شرق مازندران در حالی است که دوسالی است از تعطیلی کشتارگاه سنتی منطقه می گذرد و سلامت مردم این مناطق در گرو تکمیل كشتارگاه صنعتي است.



به گزارش خبرنگار مهر، عدم وجود كشتارگاه در شرق مازندران در شهرهاي بهشهر، نكا و گلوگاه كه موجبات سرگرداني دامداران را فراهم آورده علاوه بر افزايش قيمت گوشت مصرفي براساس نظرات دامداران، با ذبح غير بهداشتي دام، سلامت شهروندان شرق مازندران را نيز به مخاطره انداخته است.

بر اساس اجرای طرح ساماندهی و تجمیع کشتارگاههای سنتی دام در سطح کشور و اجرای آن در استان مازندران طرح احداث سه کشتارگاه صنعتی بزرگ دام در استان مازندران به تصویب کمیته ساماندهی دام استان مازندران رسیده بود که بر اساس این طرح کشتارگاه صنعتی دام شرق مازندران واقع در کیلومتر 5 جاده ساری به جویبار جهت خدمات دهی به شهرستانهای ساری ، قائمشهر ، جویبار ، بابلسر ، نکا و بهشهر یکی از این سه واحد کشتارگاهی مصوّب شد كه متاسفانه به دليل مسافت طولاني بيش از 60 كيلومتري از شرقي ترين شهر استان در گلوگاه با استقبال دامداران در بهشهر و نكا و گلوگاه مواجه نشد.

مجيد يوسفي يكي از شهروندان شرق مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با چگونگي خريد گوشت مي گويد: متاسفانه از سلامت و سالم بودن گوشت مطمئن نيستيم اما مجبوريم كه گوشت قرمز مصرف كنيم. ذبح دامهای بیمار در حاشیه جاده ها

وي اظهار داشت: دلخوشي ما به اين است كه گوشت گرم مصرف مي كنيم اما متاسفانه كشتار غير بهداشتي و حتي حمل غير بهداشتي توسط برخي از قصابي ها در پشت نيسان و تاكسي و امثال آن موجبات نارضايتي عمومي را فراهم كرده است.

وي ادامه داد: متاسفانه  برخي از دام هاي بيمار توسط برخي از افراد درجاده هاي حاشيه اي ذبح مي شود كه هيچ نظارتي بر روي آن نمي شود و همين گوشت ها به بازار مصرف فرستاده مي شود و در برخي مواقع نيز با برنامه ريزي با برخي آشپزخانه ها و رستورانها به فروش مي رسد.

الياس قرباني نيز با بيان اينكه متاسفانه كنترلي بر برخي از قصابي ها و فروش گوشت قرمز در شرق مازندران انجام نمي شود بيان داشت: تا کی بايد گوشت غير بهداشتي كه از سلامت ان هم اطمينان نداريم مصرف كنيم.

وي اظهار داشت: معتقدم که باید کشتارگاه در خود شهرستان و يا حداقل نزديك به شهرستان باشد تا خدمات مناسب به شهروندان ارائه شده و شاهد رقابت و کاهش هزینه‌ها و قیمت گوشت قرمز در سطح شهرستان باشیم.

دامهای منطقه در کشتارگاه جویبار ذبح می شوند محمد حجتي نيز از دامداران منطقه به خبرنگار مهر گفت: تعطیلی کشتارگاه سنتی در شرق مازندران، زمانی اتفاق افتاد که کشتارگاه دیگری در شرق مازندران نداشتیم و هم‌اکنون کشتارهای این منطقه در جویبار انجام و به شهرستان منتقل می‌شوند. وی تصریح کرد: متاسفانه به‌دلیل برخي بی‌تدبیری‌ها اکنون با کشتار غیرمجاز دام در شهرستان روبه‌رو هستیم و متاسفانه برخي از دام ها غير قانوني و غير بهداشتي ذبح مي شوند كه نيازمند دقيق نظارت هستيم. حجتي اظهار داشت: برای ذبح دام خود با مشکلات بسیاری مواجه هستم آنهم به خاطر نبودن کشتارگاه و برای هر دام باید مبلغ زیادی هزینه کنم که آنرا به کشتارگاه جویبار ببريم در حاليكه با هزينه مناسب مي توانيم در نزديكي شهر خود نيز كشتارگاه داشته باشيم.



  ضرورت احداث كشتارگاه در شرق مازندران با فوريت

مرتضي مدانلو يكي از شهروندان گلوگاهي نيز به خبرنگار مهر گفت: شرق مازندارن با دارا بودن حدود 400 هزار راس دام سبك و سنگين نيازمند احداث كشتارگاه صنعتي با فوريت است ولي متاسفانه در این شهرستان ها هیچ کشتارگاه و حتی جای معین و مناسبی برای کشتار دام وجود ندارد و این مهم موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم منطقه شده است كه ضرورت احداث با فوريت كشتارگاه در شرق مازندران را بيشتر مي كند.

وی افزود: به گونه‌ای که هر قصاب در محلی از قصابی جایی را حفر و اقدام به کشتار دام می‌کند و شهرستان با وسعت بسیار بالا و جمعیت دامی بسیار زیاد نیازمند محل مناسب برای احداث کشتارگاه است.

مردم از سلامت گوشت مطمئن نیستند نماينده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: متاسفانه مردم اكنون به دليل عدم وجود كشتار در كشتارگاههاي صنعتي در شهرستان و عدم ممهور بودن برخي از گوشت ها به مهر دامپزشكي از سلامت گوشت مطمئن نيستند.

احمد علي مقيمي افزود: طولاني بودن فاصله از گلوگاه تا جويبار يكي از عوامل عدم همكاري دامداران و قصابان است و به نوعي سزاوار نيست كه يك دامدار براي ذبح مثلا 4 گوسفند مسافت هزارجريب گلوگاه تا جويبار  را طي كند كه اصلا به صرف نيست.

وي ادامه داد: در حوزه عملياتي  تصميم گيري با استانداري است و لذا بايد طوري تصميم گيري و برنامه ريزي شود كه مصرف كنندگان و دامداران و قصابان با كمترين مشكل مواجه باشند.

پيشرفت 20 درصدي كشتارگاه صنعتي شرق مازندران

عضو شوراي شهر نكا نيز در جلسه شوراي سلامت نكا با اشاره به پيشرفت 20 درصدي كشتارگاه صنعتي شرق مازندران در نكا  گفت: متاسفانه كمي از سوي شهرداران شرق مازندران در راستاي احداث اين كشتارگاه انجام نشده است.

محمد رضا غلامي افزود: كشتارگاه صنعتي شرق مازندران در شهرك صنعتي نكا از سال 1390 با صدور مجوز اقدام به ساخت كرد كه به دليل عدم حمايت هاي مالي شهرداران شرق مازندران تنها با پيشرفت 20 درصدي روبرو است.

وي با بيان اينكه تنها فندانسيون اين كشتارگاه صنعتي بعد از گذشت دو سال به مرحله اجرايي رسيده است خاطر نشان كرد:  عدم همكاري شهرداري هاي 5 گانه شرق مازندران يكي از عوامل عدم پيشرفت كار است.

غلامي يادآور شد: براساس برنامه ريزي مقرر  شده بود كه تا پايان سال 1391 شهرداري بهشهر 180 ميليون تومان، نكا 120 ميليون تومان و گلوگاه نيز 60 ميليون تومان هزينه كند و خليل شهر و رستمكلا نيز براساس مصوبه مبالغ خود را پرداخت كنند.


اين عضو شوراي شهر نكا گفت: استانداري نيز  از رديف هاي در نظر گرفته شده 500 ميليون تومان هزينه  را در دست اقدام داشت كه متاسفانه عملياتي نشد و يك ريال نيز  از شهرداري هاي 5 گانه بهشهر، نكا، گلوگاه، خليل شهر و رستمكلا به جز نكا تحقق پيدا نكرد.

غلامي افزود: تا كنون براساس وظيفه 350 ميليون تومان براي ساخت كشتارگاه صنعتي در نكا شهرداري نكا هزينه كرده است.

غلامي گفت: خاكبرداري، ايجاد ديوار حائل، بستر سازي، فنانسيون از جمله عمليات هاي انجام شده در اين راستا است كه با پيشرفت 20 درصدي مواجه است.

وي افزود: انتظار داريم مسئولان در اين رابطه به كمك ما آمده و شهرداران نيز سهم خود را براي ساخت اين كشتارگاه ارائه كنند تا مشكل ذبح غير بهداشتي در منازل، مسموميت هاي غذايي و مسائل مختلف ديگر حل و فصل شود.

فقط فونداسیون کشتارگاه صنعتی نکا آماده است فرماندار نكا نيز در سخناني در رابطه با چگونگي ساخت و ساز كشتارگاه صنعتي شرق مازندران در نكا به خبرنگار مهر گفت: امروز متاسفانه فقط فندانسيون كشتارگاه صنعتي شرق مازندران در نكا آماده است و مردم گوشت هايي را مصرف مي كنند كه از بهداشتي بودن آن مطمئن نيستند.

علي رجبي بيان داشت: متاسفانه در برخي موارد گوشت هاي مصرفي مورد تاييد دامپزشكي نبوده و مهر تاييد دامپزشكي ندارند.

وي گفت: متاسفانه عدم نقدينگي مناسب در ساخت اين كشتارگاه و عدم همكاري شهرداري هاي 5 گانه شرق مازندران موجب ركود ساخت و ساز كشتارگاه صنعتي شرق مازندران شده است و  اگر از امروز هم با اعتبارات و نقدينگي كامل شروع كنيم نيازمند يكسال و نيم فرصت براي ادامه كار هستيم و مي توانيم با تمام تلاش يكسال و نيم ديگر كشتارگاه را تحويل دهيم.

رجبي بيان داشت: با نظر "علي نبيان" معاون عمراني استاندار مازندران، مقرر شد كه تا ساخت كامل كشتارگاه صنعتي در نكا، فضايي مناسب و بهداشتي با رعايت استانداردها و با نظر كارشناسي شده توسط شبكه بهداشت و درمان و دامپزشكي براي ذبح موقت دام در نظر گرفته شود تا از دغدغه هاي مردم و دامداران و قصابان كاسته شود.

فرماندار بهشهر نيز در سخناني گفت: كار اجرايي شدن و ساخت و ساز كشتارگاه صنعتي شرق مازندران همچون كارخانه كمپوست شرق مازندران از برنامه هاي اولويت دار ما براي كاهش دغدغه هاي عمومي مردم است.

محمد تقي نورزاد گفت: استفاده از گوشت سالم و بهداشتي حق مردم ما است و لذا ما نيز همچون فرمانداران و مسئولان نكا و گلوگاه پيگير مسئله هستيم تا اين مشكل با تزريق سهم توسط شهرداري ها هر چه سريعتر عملياتي شود.

انجام کشتار دام در زمین های زراعی و طویله مدير جهاد كشاورزي بهشهر نيز در سخناني با اشاره به اينكه شهرستان بهشهر داراي 190 هزار راس دام سبك گوسفند وبز بوده و 28 هزار راس دام سنگين است گفت: متاسفانه عدم وجود كشتارگاه صنعتي و ذبح بهداتي از مشكلاتي است كه سلامت شهروندان را با تهديد روبرو كرده است و در اين رابطه مشكل داريم.

غلامرضا قنبري بيان داشت: براساس شنيده ها و گزارش هاي ارائه شده برخي از كشتارها در زمين هاي زراعي، طويله ها و به صورت غير بهداشتي انجام مي شود كه خطر آفرين است.

وي افزود: در حال حاضر ميدان عرضه دام در بهشهر در پشت بيمارستان شهداي بهشهر راه اندازي شده و خريد و فروش در اين مكان انجام مي شود كه در جوار آن كشتارگاه كوچكي نيز ساخته شده است كه در هفته دولت سال جاري در بازديد مسئولان استاني نواقص و مشكلاتي وجود داشته است كه خوشبختانه مرتفع شده است.

قنبري ادامه داد: اگر مجوز راه اندازي و استفاده اين كشتارگاه بطور موقت تا بهره برداري و افتتاح كشتارگاه صنعتي در شهرك صنعتي نكا عملياتي شود بسياري از مشكلات رفع شده و همه دام هاي شرق مازندران در اين كشتارگاه ذبح بهداشتي مي شود.

وي ظرفيت اين كشتارگاه را حداقل 20 تا 30 راس روزانه دام سنگين كه به 110 راس قابل افزايش است و كشتار دام سبك را 300 راس عنوان كرد.

به گزارش مهر، براساس گفته دامداران و قصابان و مسئولان، هزينه بالاي رفت و آمد تا كشتارگاه جويبار، افزايش قيمت افزوده گوشت و ذبح غير بهداشتي از جمله مشكلات  دامداران شرق مازندران در ذبح دام است كه براي كشتار و ذبح دام هاي سبك و سنگين خود بايد برای هر دام باید مبلغ زیادی هزینه کرده و دام هاي خود را در کشتارگاه جویبار ذبح كنند در حالیکه مسئولین استان چند سالی است ساخت  كشتارگاه صنعتي شرق مازندران به محوريت نكا را به دامداران وعده داده اند ولی تا كنون تنها 20 درصد آن عملياتي شده و تا بهره برداری كامل آن با اعتبارت قطره چكاني راه درازي در پيش است.

كشتار بهداشتي دام در شرق مازندران مستلزم مساعدت دامپزشکی استان و مدیران شهرستاني می باشد که در يكي از شهرها به طور موقت کشتارکاه انجام شود تا علاوه بر كاهش هزينته هاي رفت و آمد دامداران و قصابان در جهت توزيع گوشت بهداشتي و سالم نيز شهرواندان كمترين دغدغه را داشته باشند.

فاصله حدود 60 کیلومتری از شرق مازندران تا جويبار، نبود جاده مناسب، هزینه دو برابری کشتار و عدم وجود امنیت از جمله مشکلاتی است که اعضای این اتحادیه را از مراجعه به کشتارگاه جدید باز می‌دارد.


۱۳۹۲/۱۲/۱۱ - ۰۹:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن