تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802411608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا آمریکا همچنان به حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی، در برابر جامعه بین‌الملل ادامه خواهد داد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
آیا آمریکا همچنان به حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی، در برابر جامعه بین‌الملل ادامه خواهد داد؟
با نزدیک‌تر شدن ایران و 1+5 به یک توافق هسته‌ای همه‌جانبه، این سوال به وجود می‌آید که آیا آمریکا در جهت خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای گام برخواهد داشت، یا خیر؛ چون در هر صورت، تضمین‌های امنیتی آمریکا به اسرائیل، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد یک خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای، ایجاد کند.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "جئوفری آرونسون" می‌نویسد: مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران، با این هدف صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران متعهد گردد که مواد مور نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای را تولید نخواهد کرد. اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ دادند، نشان می‌دهند که برای رسیدن به این هدف، پایه‌گذاری مستحکمی صورت گرفته است.


* آیا دولت اوباما پا را از حمایت‌های لفظی فراتر خواهد گذاشت؟ 
اما اگر ایران به تعهدات خود عمل کرده و اجازه دهد که نظارت موثری بر برنامه هسته‌ای این کشور صورت گیرد و جامعه بین الملل را مجاب کند که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، آیا دولت اوباما نیز از حمایت لفظی از اجرای هدف بزرگ‌تر خود مبنی بر ایجاد یک خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای، پا را فراتر خواهد گذاشت؟ این مسئله کاملا در هاله‌ا‌ی از ابهام قرار دارد.


کمیته نروژی نوبل، در جایزه تعجب‌آور خود به رئیس‌جمهور آمریکا در اکتبر 2009، به «تلاش‌ فوق‌العاده اوباما برای تقویت دیپلماسی بین المللی و ترغیب به همکاری میان مردم» اشاره کرد. کمیته نوبل، تلاش های اوباما برای تقویت موضع نهادهای بین المللی و ترغیب به خلع سلاح هسته ای را نیز مورد تاکید قرار داد.


اما وقتی که از  نماینده وزارت امور خارجه دولت اوباما سوال شد که آیا جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا «به هدف ایجاد یک خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای اعتقاد دارد یا نه؟»، پاسخ دوپهلوی وی، سایه کمرنگی از تایید رعدآسای کمیته نوبل را دربر داشت. سخنگوی جان کری، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «آیا وزیر امور خارجه آمریکا، رهبران کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس را در مورد اینکه وی قصد دارد پس از توافق هسته‌ای با ایران، به دنبال ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای باشد، در جریان گذاشته است؟»، پاسخ داد:
«من فکر نمی‌کنم که این مسئله، موضوع مورد بحث بوده باشد. بدیهی است که ما روی تلاش‌های خود که به مذاکرات 1+5 و توافقی جامع مربوط می‌شود، تمرکز کرده‌ایم. همانطور که رئیس‌جمهور نیز اظهار داشته است، ما  در مورد تلاش‌هایی که در جهت ساخت و استفاده از سلاح‌هسته‌ای در هر نقطه از دنیا صورت می‌گیرد، نگرانی‌هایی داریم و وی نیز بارها این نگرانی را ابراز کرده است.»


* پاسخ مبهم و دوپهلوی واشنگتن، کاملا قابل درک است
پاسخ مبهم و دوپهلوی واشنگتن، هرچند می‌تواند موجب خشم و عصبانیت گردد، اما کاملا قابل درک است. آمریکا به مدت بیش از 5 دهه، یکی از حامیان اصلی برنامه اعلام نشده اما کاملا حقیقی سلاح‌های اتمی اسرائیل بوده است. آمریکا به عنوان بخشی از قرارداد دولت جانسون، در تلاش‌های سرسختانه بین المللی به منظور قرار دادن تاسیسات تولید سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل، زیر نظر بازرسی‌های بین المللی، مداخله کرد. این قرارداد، آمریکا را متعهد می‌ساخت که را در ازای عدم اعلام رسمی سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل، «تیغه کیفی نظامی» اسرائیل را در برابر دشمنانش، تضمین کند.


آمریکا و اسرائیل، هر دو به تعهدات خود پایبند ماندند. فقط یک‌بار در اولین روزهای جنگ اکتبر 1973 ـــوقتی که سوریه آماده حمله به اسرائیل شد، و برخی از رهبران اسرائیل ترسیدند که موجودیت اسرائیل به خطر بیافتد ـــ تصمیم به استفاده از سلاح اتمی گرفتند.




* لغو کنفرانس بین المللی «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای» توسط آمریکا
آمریکا نیز به نوبه خود، چشمان کنجکاو جامعه بین الملل را از برنامه هسته‌ای اسرائیل، دورنگه داشته است؛ برای مثال، در اواخر سال 2012، کنفرانس بین المللی «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای» که قرار بود در کشور فنلاند برگزار گردد را لغو کرد. آمریکا مخالفت خود را با ایجاد هرگونه انجمن یا گردهمایی که در آن هر یک از کشورهای منطقه، در معرض «فشار یا انزوا» قرار گیرد، اعلام کرد که این امر، خود حاکی از نگرانی آمریکا از انزوای اسرائیل سرچشمه می‌گرفت.
با این همه، پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران، به احتمال زیاد، زیرساخت‌های پیچیده سلاح‌های اتمی اسرائیل، از جمله صدها بمب اتمی، سیستم‌های پیچیده پرتاب و قابلیت اعمال «حمله دوم» در زیردریایی‌ها را در یک فضای استراتژیک کاملا جدید، قرار می‌دهد. تضمین‌های امنیتی آمریکا به اسرائیل، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد یک خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای، ایجاد کند.


* رژیم صهیونیستی از اواسط دهه 1960، به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کرده است
اما وقتی که تنها یک پیشرفت جزئی در مورد پرونده هسته‌ای ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را تا این حد آشفته می‌کند، ربط دادن این تلاش‌ها به مسئله خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای، فقط موجب سخت‌تر شدن موضع وی در خصوص ابتکارعمل اوباما در مورد ایران خواهد شد.


گفت‌و ‌گوهای 1+5 و مذاکرات دوجانبه همزمان بین واشنگتن و تهران، لزوما بر مسائل محدود و فنی تمرکز دارند که به خلع سلاح زیرساخت‌های هسته‌ای ایران مربوط می‌شوند. اما هیچ یک از طرفین، اعتقاد ندارند که این تعهدات، در صورت موفقیت‌آمیز بودن، تا این حد مورد توجه باقی بماند. در حال حاضر، یک منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، بخشی از این دستورکار آینده‌نگرانه است.


رژیم صهیونیستی از اواسط دهه 1960، به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کرده است و شدیدا از زرادخانه‌های خود در برابر هر گونه نظارت بین‌المللی، محافظت می‌کند. وقتی که اسرائیل در این خصوص مجبور به ارائه توضیح شد، تاکید کرد که تنها پس از آنکه این رژیم، به صلحی همه جانبه با تمامی همسایگان خود دست پیدا کرد، برنامه سلاح‌های هسته‌ای این رژیم، به موضوع مورد بحث تبدیل خواهد شد و تا آن زمان، علاقه چندانی به گفت و گو در این باره ندارد. 


* اسرائیل، یکی از 5 کشوری است که پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌ پی ‌تی) را امضا نکرده است
اسرائیل، یکی از 5 کشوری است که پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌ پی ‌تی) را امضا نکرده است. چهار کشور دیگری که این پیمان را امضا نکرده‌اند، هند، پاکستان، کره شمالی و سودان جنوبی هستند. علاوه‌براین، این رژیم، در کنار آنگولا، برمه، مصر، کره شمالی و سودان جنوبی یکی از 6 کشوری است که به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی نپیوسته است. 


سوال اینجاست که آیا پس از حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران، آمریکا در جهت خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای گام برخواهد داشت، یا خیر؛ چون در هر صورت، تضمین‌های امنیتی آمریکا به اسرائیل، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد یک خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای، ایجاد کند.





انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن