تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802175188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش غیرمنتظره لابی صهیونیستی آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چالش غیرمنتظره لابی صهیونیستی آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران
اجلاس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) همواره محفلی بوده که از آن به عنوان مهمترین گردهمایی برای پیشبرد سیاست های ضدایرانی صهیونیست های آمریکایی و پیگیری دستور کار کلان رژیم اسرائیل یاد می شود. با این حال، مجموعه ای از شواهد، از کاهش قدرت لابی گری این گروه درباره ایران در سال جاری حکایت دارد.
کد خبر: ۳۸۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۹ - 02 March 2014



چالش غیرمنتظره لابی صهیونیستی آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران
اجلاس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) همواره محفلی بوده که از آن به عنوان مهمترین گردهمایی برای پیشبرد سیاست های ضدایرانی صهیونیست های آمریکایی و پیگیری دستور کار کلان رژیم اسرائیل یاد می شود. با این حال، مجموعه ای از شواهد، از کاهش قدرت لابی گری این گروه درباره ایران در سال جاری حکایت دارد.


به گزارش «تابناک»، در شرایطی که قرار است اجلاس سالانه آیپک فردا برگزار شود، سایت نشریه «فارن پالیسی» با انتشار مطلبی به بررسی دستور کار این گروه درباره موضوع هسته ای ایران پرداخته و از کاهش نفوذ آیپک در این موضوع خبر داده است.


در این مطلب به طور خلاصه آمده است:


کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) که یکی از قدرتمندترین گروه های لابی گر در ایالات متحده به شمار می رود، اکنون با یک مشکل غیرمعمول روبروست. روز یکشنبه، دوم مارس، این گروه در واشنگتن میزبان 14 هزار عضو خود خواهد بود. در این اجلاس سالانه، پس از دو روز سخنرانی در حمایت از اسرائیل، این افراد برای لابی گری به سمت ساختمان کنگره آمریکا روانه خواهد شد. با این حال، این گروه هنوز درباره مهمترین موضع مورد توجه خود، یعنی برنامه هسته ای ایران، به یک جمع بندی و موضع واحد نرسیده است. 


فقدان یک لایحه واحد و یا حتی یک قطعنامه غیرالزام آور مورد توافق، بیانگر درگیری شدید آیپک با کاخ سفید است که سبب شده دموکرات ها و جمهوری خواهان در موضوعی که پیش از این به طور سنتی در آن اتفاق نظر داشتند، دچار انشقاق شوند.  این امر همچنین سبب شده بسیاری این گروه را به سبب نداشتن دستور کاری مشخص درباره مهمترین موضوع مورد بحث خود مورد انتقاد قرار دهند. 


دیلان ویلیامز، مدیر امور حکومتی در لابی «جِی استریت»، مهمترین رقیب آیپک، در این زمینه می گوید: «وقتی یک سازمان توجه بسیار زیادی را به یک موضوع معطوف می کند، مردم انتظار دارند که شاهد انجام اقدام چشمگیری از سوی آن باشند. اما تا امروز مشخص نیست که این اقدام مهم چیست و آیا اصلاً کاری صورت خواهد گرفت یا خیر». 


البته اقدامات بسیاری از سوی آیپک صورت گرفت تا پیش از اجلاس سالانه قطعنامه یا موضع مشخصی درباره ایران حاصل شود. از این جمله می توان به قطعنامه تدوین شده از سوی مجلس نمایندگان آمریکا درباره شرایط لازم برای توافق نهایی هسته ای با ایران اشاره کرد. با این حال، منابع نزدیک به کنگره می گویند این قطعنامه غیرالزام آور تا پیش از برگزاری اجلاس آیپک آماده نخواهد شد. در عوض، برخی نمایندگان درصدد ارسال نامه هایی در این زمینه به رئیس جمهور هستند. اما سرنوشت این موضوع نیز مشخص نیست.


یکی از کارمندان کنگره در این زمینه می گوید: «آن ها (آیپک) فقط می خواهند که چیزی وجود داشته باشد. آن ها هزینه سیاسی زیادی را پرداخت کرده اند و در شرایط کنونی حاضرند برای اینکه تخم مرغ به صورتشان پرتاب نشود، هر چیزی را قبول کنند». 


البته مقامات آیپک به این موضوع واکنش نشان داده و مدعی هستند دستشان در موضوع ایران خالی نیست. یکی از این مقامات می گوید: «چیزی در قالب یک طرح قانونی، یک قطعنامه یا یک نامه نداریم؛ اما در عوض مجموعه ای از اقدامات را در دست انجام داریم». 


به عبارت دیگر، آیپک مدعی است یک «راهبرد جامع» تدوین کرده که در آن، بر نقش کنگره در نظارت بر مذاکرات هسته ای ایران تأکید شده است. این امر، شامل دقت و سخت گیری در اجرای توافقنامه مقدماتی هسته ای است که در ماه نوامبر میان ایران و گروه 1+5 به امضا رسید. 


با این حال، آیپک اکنون خود را میان طیف دموکرات های وفادار به رئیس جمهور و جمهوری خواهانی که مایل به نزدیک کردن خود به اسرائیل هستند گرفتار می بیند. یکی از کارمندان کنگره که ارتباط نزدیک با آیپک دارد می گوید: «موضوع تحریم های ایران، به یک موضوع حزبی تبدیل شده که در یک طرف آن جمهوری خواهان و در طرف دیگر، کاخ سفید و دموکرات ها قرار دارند». 


وی می افزاید: «زمانی که یک موضوع حالت حزبی به خود بگیرد، سازمانی مانند آیپک که با هر دو حزب کار می کند، در مدیریت آن به مشکل می خورد. به جای عدم توافقات بر سر خط مشی ها که می توان آن را مدیریت کرد، شما با عدم توافق های سیاسی روبرو می شوید که بازی را به برد- باخت تبدیل می کند». 


آیپک، همچون دولت نتانیاهو در سرزمین های اشغالی، با توافقنامه مقدماتی هسته ای ایران مخالف است و اصرار دارد که هرگونه توافق نهایی با ایران باید شامل توقف کامل غنی سازی در خاک ایران باشد. تندروهای طرفدار اسرائیل معتقدند که در توافقنامه مقدماتی امتیازات زیادی به ایران داده شده است. این در حالی است که اکثر کارشناسان در داخل و خارج از دولت آمریکا تأکید دارند که توقف کامل غنی سازی هیچ گاه مورد قبول ایران قرار نخواهد گرفت. 


این گونه اختلاف نظرها، حمایت معمول از آیپک را کاهش داده و این گروه را در موضع دشواری قرار داده است. تا اوایل فوریه، آیپک از طرح تحریم های جدید ایران که در سنا ارائه شده بود حمایت می کرد؛ اما در پی تهدید اوباما مبنی بر وتوی این طرح در صورت تصویب و سپس انصراف تعدادی از سناتورهای دموکرات از حمایت از طرح، آیپک نیز ناچار شد از موضع خود عقب نشینی کند. 


به گفته یک مقام آیپک، این گروه همچنان در جست و جوی حامیانی برای احیای طرح مذکور است؛ اما اعتقاد دارد که در شرایط کنونی نباید آن را به رأی گذاشت و باید فضا برای این موضوع مساعدتر و حمایت ها بیشتر شود. 


در آخرین تحول در این زمینه، سناتورهای جهوری خواه سعی داشتند با الحاق اصلاحیه ای به طرح افزایش حمایت ها از کهنه سربازان که به تازگی در صحن سنا ارائه شده بود، موضوع تحریم های ایران را در این قالب احیا کنند. اما هری رِد، رهبر اکثریت سنا از طرح این اصلاحیه خودداری کرد و به این ترتیب، جلوی تصویب کل طرح مربوط به کهنه سربازان هم گرفته شد. 


به این ترتیب و در شرایطی که دو حزب اصلی در ایالات متحده نیز بر سر موضوع تحریم های ایران به شدیدترین اختلافات ممکن برخورده اند، آیپک در جلب حمایت این دو حزب برای پیشبرد دستور کار خود با روندی بسیار دشوار – و شاید بتوان گفت در شرایط کنونی ناممکن – روبروست.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن