تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804223869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از صدور حکم تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی تا کشف خاصیت رادیو اکتیویته


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از صدور حکم تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی تا کشف خاصیت "رادیو اکتیویته"
صدور حکم تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی، کشف خاصیت "رادیو اکتیویته"، استقلال "مراکش" از اسپانیا و فرانسه، آغاز حملات هوایی امریکا به ویتنام و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 1 جمادی الاول 1435 هجری و 2 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

صدور حکم تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی (1309 ق)
یکی از امتیازات ننگینی که در زمان قاجار نتایج نامطلوبی را به بار آورد امتیاز انحصار تنباکو معروف به امتیاز رِژی بود. به موجب این امتیاز که در زمان ناصرالدین شاه قاجار با تالبوت انگلیسی منعقد شد، شرکت رِژی به مدت 55 سال صاحب حق انحصاری تجارت تنباکوی ایران و حتی نظارت در زراعت آن شناخته می‌شد. وقتی مردم، این قرارداد را با قرارداد مشابهی که با دولت عثمانی منعقد شده بود مقایسه کردند، از بابت این که منفعت بسیار کمتری نصیب کشور شده است دست به اعتراض زدند.




با گسترده شدن اعتراضات مردمی و پیگیری علمای بزرگ تهران از جمله حاج میرزا حسن آشتیانی، این اعتراضات شکلی وسیع به خود گرفت و سرانجام حکم تحریم استعمال تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی، تکلیف مردم و شاه را یکسره کرد. پس از صدور این فتوا که استعمال تنباکو به هر نحو را در حکم محاربه با امام زمان (عج) عنوان کرده بود، مردم قلیان‌ها را شکستند و انبارهای توتون را به آتش کشیدند. تاثیر این فتوا به حدی بود که در درون دربار قاجار نیز کسی از تنباکو استفاده نمی‌کرد. سرانجام ناصرالدین شاه قاجار مجبور شد که این قرارداد را فسخ نموده و مقداری غرامت به شرکت رژی پرداخت کند.

عزیمت اولین گروه از نیروهای اردنی به جبهه جنگ عراق علیه ایران (1360 ش)
همزمان با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، انواع کمک‌ها از طرف بسیاری از کشورها به عراق سرازیر شد تا برضد جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شود. در این میان، ملک حسین اردنی پادشاه اردن نیز با حمایت کامل از این جنگ، خواستار پشتیبانی کلیه کشورهای عربی از عراق گردید. در این راستا بندر عقبه این کشور در ساحل دریای سرخ برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی غرب به عراق به این منظور اختصاص یافت و سیل کمک‌ها روانه عراق گردید. همچنین تعداد چهل هزار سرباز مسلح اردنی به دستور ملک حسین در مرز اردن با عراق مستقر شدند که در این روز به جبهه‌های جنگ علیه ایران عزیمت کردند. با تمام این کمک‌ها و همکاری ده‌ها کشور با عراق برای جنگ با نهال نوپای انقلاب اسلامی ایران، ارتش، بسیج و سپاه اسلام، در برابر این دشمن متحد و پیشرفته و مسلح مقاومت کرده و آنان را از خاک میهن اسلامی بیرون راندند.

رحلت فقیه و عالم وارسته آیت اللَّه "حسن نوری همدانی" (1369 ش)
آیت‌اللَّه میرزا حسن نوری همدانی در سال 1302 ش در یکی از روستاهای اطراف همدان به دنیا آمد. آیت‌اللَّه نوری همدانی در سال 1337، در حالی که سلطه ننگین استبداد پهلوی بر جامعه اسلامی ایران حکمفرما بود و مبارزه همه جانبه اسلام خواهان روز به روز گسترش می‌یافت، اقدام به تاسیس انجمن‌های اسلامی قم، با نام مکتب ولی عصر (عج) نمود و تشکّلی ارزشمند از جوانان مسلمان، برای آشنا ساختن آنان با مبانی دین به وجود آورد. این روحانی مجاهد، پس از انقلاب از طرف امام خمینی برای تبلیغ و هدایت نیروهای مسلمان ساکن انگلستان به آنجا اعزام شد و به وظایف دینی و انقلابی خود عمل نمود. آیت‌اللَّه نوری علاوه بر توانایی در فن خطابه و هنر شعر و خوشنویسی، آثاری را به رشته تحریر درآورد که: پیروزی در سایه شکست، توضیح المسائل و مجموعه آثار از آن جمله‌اند. سرانجام این یار وفادار امام و انقلاب در یازدهم اسفند 1369 ش به هنگام سفر تبلیغی به سیرجان، بر اثر تصادف، در شصت و هفت سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

از بامداد امروز کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دست به اعتصاب زدند (1349 ش)
از حرکت دادن اتوبوس ها و مینی بوسها خودداری نمودند. هیچده هزار کارگر شرکت مزبور در اجتماعی شکستن اعتصاب خود را موکول به اجرای سخنان شاه کردند که گفته بود کارگرانی که سود سهام ندارند باید سه ماه پاداش بگیرند

آغاز حملات هوایی امریکا به ویتنام شمالی در جریان تهاجم به این کشور (1956 م)
پس از آن که امریکا، در اوت 1964 م به بهانه‌های واهی، خود را درگیر جنگ با ویتنام شمالی کردند، در دوم مارس 1965 م نیز حملات هوایی امریکا به ویتنام آغاز شد. در ماه‌های اول جنگ، میلیاردها دلار خسارت در ویتنام شمالی به بار آمد وده‌ها هزار نفر از مردم این سرزمین در جریان بمباران‌های هوایی کشته شدند. این بمباران‌ها به حدی بود که تنها طی 2/5 سال، هواپیماهای امریکایی بیش از 107 هزار حمله به خاک ویتنام شمالی انجام دادند و 2/5 میلیون تن بمب بر سر مردم بی‌دفاع این کشور فرو ریختند. با این حال، موج مخالفت‌های ضد جنگ مردمی و فشار افکار عمومی باعث شد که امریکا پس از 9 سال جنگ بی‌امان، بدون اخذ نتیجه، این جنگ را پایان دهد و با ذلت، ویتنام را ترک نماید.

کشف خاصیت "رادیو اکتیویته" توسط "هانری بکرل" دانشمند فرانسوی (1896 م)
هانری بِکرِل فیزیک‌دان فرانسوی، پس از پی بردن به وجود تشعشات برخی عناصر، تحقیقات وسیعی برای کشف خاصیت تشعشع مواد رادیواکتیویته انجام داد. پس از مشاهده تصویری که به کمک اشعه ایکس برداشته شده بود، اندیشه کشف ماده‌ای در ذهن بکرل نقش بست که تحت تأثیر نور ساده، از آن، اشعه ایکس صادر کنند. بکرل در دوم مارس 1896 م این خاصیت را در اورانیوم که یکی از مواد رادیو اکتیویته است، مشاهده کرد و با ادامه تحقیقات خود، در 30 ژوئن همان سال، موفق به کشف عناصر رادیواکتیو اورانیوم نیز گردید.




اهمیت کارهای علمی بکرل باعث شد تا در سال 1902، جایزه فیزیک نوبل را دریافت کند. این کشف سبب شد تا مقدمات ایجاد عصر تازه‌ای به نام عصر اتم فراهم آید. هم‌چنین به همین سبب، هانری بکرل را پدر علم فیزیک جدید نامیدند. رادیو اکتیو از سلسله‌ای از هسته‌ها تشکیل شده که هر عضو آن، در نتیجه تلاش رادیواکتیو به عضو ما بعد خود تبدیل می‌شود تا سرانجام، هسته‌ای پایدار پدید آید. هم‌چنین ذراتی که از مواد رادیواکتیوِ در حال تجزیه پرتاب می‌شوند، گرچه بسیار ریزند ولی به سبب سرعت زیادی که دارند، دارای انرژی مهیبی می‌باشند.

استقلال "مراکش" از اسپانیا و فرانسه (1956 م)
کشور مغرب (مراکش) از قدیم‌الایام یکی از مراکز قدرت در شمال افریقا به حساب می‌آمده و از سوی دیگر به عنوان نزدیک‌ترین منطقه افریقایی به اروپا، دارای اهمیتی استراتژیک بوده است. این کشور در قرن 7 م به تصرف مسلمانان درآمد و به نفوذ اسلام در اروپا انجامید اما در قرن 14 ضعف مسلمانان به تسلط اروپاییان منجر گردید این وضعیت تا قرن بیستم ادامه داشت و در این زمان علاوه بر اسپانیا، فرانسه نیز حضور یافته بود. تا آنکه نهضت استقلال‌طلبی بعد از سال‌ها تلاش و کوشش به نتیجه رسید و در دوم مارس 1956 فرانسه با استقلال مناطق تحت تصرف خود در مغرب، موافقت نمود و اسپانیا نیز به این مساله تن داد و حکومت محمدابن یوسف با عنوان سلطان محمد پنجم رسمیت یافت پس از وی، از 3 مارس 1961 فرزندش "حسن دوم" به سلطنت رسید. آغاز سلطنت وی که 38 سال به طول انجامید، روز ملی این کشور می‌باشد.

تولد "تئودور نولْدْکِه" خاورشناس برجسته آلمانی (1836 م)
پروفسور تئودور نولْدْکه متخصص تاریخ و تمدن اسلامی در دوم مارس 1836 م در آلمان به دنیا آمد. نولدکه از 25 سالگی به تدریس در دانشگاه روی آورد و سالیان متمادی به این کار مشغول بود. تسلط او بر زبان‌های گوناگون از جمله فارسی، عربی، ترکی، یونانی، اسپانیایی و ایتالیایی باعث پدید آمدن آثاری شد که هم از لحاظ کمّی و هم از حیث کیفی فراوان و قابل توجه و تقدیر است. هرچند نولدکه نسبت به ایران چندان نظر خوبی نداشت و به یونان توجه بیشتری نشان می‌داد اما کتاب‌هایی درباره ایران نگاشته است که تاریخ ساسانیان و حماسه ملی ایران و... از آن جمله است. به طور کلی، کارهای علمی و ادبی نولد که هم از حیث کمیت و هم کیفیتْ زیاد و شایان تحسین است. به این معنی که او یکی از پر کارترین محققانِ زمان خود بود و ده‌ها کتاب و صدها مقاله از خود به جای نهاد. تئودور نولدکه در آلمان به عنوان پیرِ خاورشناسانِ آلمانی معروف است. تلاش پایدار و درخشش ذهن و آگاهی گسترده‌اش به ادبیات یونانی و شناخت کاملش از سه زبان سامی شامل عربی، سریانی و عبری، همراه با عمر طولانی، به او امکان داد تا این جایگاه را نه تنها در میان خاورشناسان آلمان، بلکه در میان تمام خاورشناسان به دست آورد. تئودور نولدکه سرانجام پس را عمری کار و تحقیق در بیست و پنج دسامبر 1930 م در 94 سالگی درگذشت.

تصویب تحت الحمایگی کوبا در کنگره امریکا (1901 م)
در سال‌های پایانی قرن نوزدهم میلادی، جنگی میان امریکا و استعمارگران اسپانیایی در امریکای مرکزی درگرفت که به شکست اسپانیا انجامید. از آن زمان، نیروهای امریکایی در منطقه حضور داشتند و در تمام ارکان کشور کوبا نفوذ کردند. از آن طرف، در دوم مارس سال 1901 م کنگره امریکا به موجب لایحه‌ای موسوم به پلات، تحت فشار تئودور روزولت رئیس جمهور وقت امریکا، کوبا را به تحت الحمایگی خود درآورد. پس از امضای این معاهده توسط مقامات طرفین، تشخیص اینکه چه موقع استقلال کوبا در معرض خطر قرار می‌گیرد و نتیجتاً، کمک امریکا به صورت مداخله نظامی مورد نیاز است از اختیار کوبایی‌ها خارج شد و به عهده امریکایی‌ها واگذار گردید. به این ترتیب بود که کلید در خانه کوبایی‌ها در دست امریکا قرار گرفت تا هر وقت که خواست به میل خود وارد آن شود. در طی سه دهه اول قرن بیستم، تفنگ‌داران امریکایی بارها به بهانه دفاع از جان و مال امریکایی‌های مقیم کوبا، در این کشور مداخله کردند و این روال تا دهه‌های میانی قرن بیستم ادامه یافت.

مرگ "دیوید هربرت لارنس" داستان‌سرای معروف انگلیسی (1930 م)
دیوید هربرت لارنس در 11 سپتامبر 1885 م در ناتینگهام انگلستان به دنیا آمد. لارنس در نوشتن داستان کوتاه نیز دستی توانا داشت. دلنشین‌ترین نمونه داستان‌های کوتاه او، افسر پروسی نام دارد که نشان می‌دهد لارنس در نمایش تنفر نیز دارای قدرتی شگرف است. فیلسوفی که پای‌بند احساسات و هوس‌های خویشتن است و فلسفه‌اش "در هر چه می‌خواهی بکن" خلاصه و فشرده می‌شود. او در این راه، از پدید آوری آثاری که نهایت دریدگی و بی‌پردگی را نیز به نمایش درمی‌آورد، ابایی ندارد. لارنس هم شاعر بود و هم نویسنده، هم مقاله نویس بود و هم نقاش. در واقع لارنس یکی از هوش‌مندترین و حساس‌ترین نویسندگان سده بیستم و یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان انگلیسی است. او از طریق حواس و درک شهودی خود، با تمام مظاهر زندگی ارتباط برقرار می‌کند. آثار لارنس از لحاظ حجم و تنوع بسیار گسترده‌اند واز جهت شدت احساس، بینش روان شناختی، ارائه تصاویر زنده از رویدادها ومکان‌ها و مظاهر طبیعت، در شمار بدیع‌ترین و نغزترین آثار ادبی جهان قرار دارند. از جمله آثار لارنس، می‌توان به قوس و قزح، کفش‌دوزک، مردی که مرده بود و طاووس سفید اشاره کرد. دیوید هربرت لارنس سرانجام در دوم مارس 1930 م بر اثر بیماری سل در 45 سالگی درگذشت.

مرگ "هوارد کارتر" باستان‌شناس معروف انگلیسی (1939 م)
هوارْدْ کارتر، باستان شناس انگلیسی در سال 1874 م در لندن به دنیا آمد. او در طی سالیان متمادی، موفق به کشف مقبره‌های فرعون‌های مصر باستان گردید و شهرت فراوانی یافت. اما مهم‌ترین کار کارتر، کشف مقبره توت غَنْخ‌آمون، دوازدهمین فرعون از سلسله هجدهم فراعنه مصر بود که در 1350 سال قبل از میلاد مسیح (ع) درگذشته است. این مقبره که پس از شش سال کند و کاو در سال 1923 م رسماً گشایش یافت علاوه بر پیکر مومیایی توت غنج‌آمون که در سه تابوت تو در تو قرار داشت مجموعه‌ای پر از اشیای ذرّین، جواهرات گوناگون، پارچه‌های الوان و ظروف گران‌قیمت را در برمی‌گرفت با این حال جسد مومیایی شده این فرعون، پس از گذشت حدود 33 قرن همچنان تازه و قابل شناسایی بود.




کارتر علاوه بر اکتشافات فوق، چندین کتاب در زمینه کاوش‌های خود به نگارش درآورد. حضور افرادی نظیر هوارد کارتر گرچه زمینه جستجوهای باستانی را فراهم می‌ساخت اما راه را برای انتقال این گنجینه‌های ارزش‌مند به کشورهای اروپایی مهیا می‌نمود و در این گذر بسیاری از آثار قدیمی و گران‌بها سر از موزه‌های اروپا درآوردند. هوارد کارتر سرانجام در دوم مارس 1939 م در 65 سالگی درگذشت.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1797: بانک انگلستان نشر پول کاغذی را از این روز آغاز کرد و نخستین اسکناس های این کشور؛ یک پاوندی و دو پاوندی بودند.
1832: نیکلای اول تزار روسیه قانون اساسی لهستان را که وابسته به روسیه بود امضاء کرد. روسها و لهستانی ها از نژاداسلاو هستند.
1901: دو رهبر میهندوستان چینی ــ چی هسی و چنگ یو ــ که جنبش مشت زنان را بر ضد مداخله قدرتهای وقت در وطنشان هدایت می کردند توسط نیروهای اعزامی از اروپا، آمریکا و ژاپن به پکن اعدام شدند!.
1956: کشور مغرب (مراکش) استقلال خود را از فرانسه اعلام داشت.
1969: میان نیروهای نظامی روسیه و چین در منطقه مرزی Ussuri River نبردی آغاز شد که هفت ماه طول کشید. نبرد از جزیره رودخانه ای Damanskii آغاز شده بود. اختلافات مرزی دو دولت از آگوست 1945 آغاز و اختلافات ایدئولوژیک دو دولت آن را علنی ساخته بود. دولت در منطقه اویغورستان (آسیای مرکزی) نیز اختلاف داشته اند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید






تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن