واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
نظر آیت الله خوئی (ره) درباره حدود شرعي ( احکام انتظامي اسلام )
در پيش آمدها، به راويان حديث ما رجوع كنيد، زيراآنان حجت ما بر شمايند، و ما حجت خدائيم. يعني حجيت آنان به خدا منتهي مي گردد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ استاد بزرگوار آيت الله خويي ( طاب ثراه ) درباره ي اجراي حدود شرعي ( احکام انتظامي اسلام ) که بر عهده ي حاکم شرع ( فقيه جامعه الشرايط ) است ، مي فرمايد : " اين مساله بر پايه دو دليل استوار است: اولا، اجراي حدود - كه در برنامه انتظامي اسلام آمده - همانا در جهت مصلحت همگاني و سلامت جامعه تشريع گرديده است تا جلو فساد گرفته شود و تبهكاري و سركشي و تجاوز نابود و ريشه كن گردد. و اين مصلحت نميتواند مخصوص به زماني باشد كه معصوم حضور دارد، زيرا وجود معصوم در لزوم رعايت چنين مصلحتي كه منظور سلامت جامعه اسلامي است، مدخليتي ندارد.
و مقتضاي حكمت الهي كه مصلحت را مبناي شريعت و دستورات خود قرار داده، آن است كه اين گونه تشريعات، همگاني و براي هميشه باشد . ثانيا ادله وارده در كتاب و سنت، كه ضرورت اجراي احكام انتظامي را ايجاب ميكند، اصطلاحا اطلاق دارد، و برحسب حجيت «ظواهر الفاظ»، به زمان خاصي اختصاص ندارد.
لذا چه از جهت مصلحت و زيربناي احكام، مساله را بررسي كنيم، يا از جهت اطلاق دليل، هر دو جهت ناظر به تداوم احكام انتظامي اسلام است، و هرگز نميتواند به دوران حضوراختصاص داشته باشد. در نتيجه، اين گونه احكام، تداوم داشته و به قوت خود باقي است و اجراي آن در دوران غيبت نيز دستورشارع است، بلي در اين كه اجراي آن بر عهده چه كساني است، بيان صريحي از شارع نرسيده و از ديدگاه عقل ضروري مينمايد كه مسؤول اجرايي اين گونه احكام، آحاد مردم نيستند، تا آنكه هركس در هر رتبه ومقام، و در هر سطحي از معلومات باشد، بتواند متصدي اجراي حدود شرعي گردد زيرا اين خود، اختلال در نظام است، و مايه درهم ريختگي اوضاع و نابساماني ميگردد. علاوه آنكه در توقيع شريف آمده: و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الي رواة احاديثنا، فانهم حجتي عليكم و انا حجة الله. در پيش آمدها، به راويان حديث ما (كساني كه گفتار ما را ميتوانند گزارش دهند) رجوع كنيد، زيراآنان حجت ما بر شمايند، و ما حجت خدائيم. يعني حجيت آنان به خدا منتهي ميگردد.
و در روايت حفص آمده: «اجراي حدود با كساني است كه شايستگي نظر و فتوي و حكم را دارا باشند. اين گونه روايات به ضميمه دلائلي كه حق حكم نمودن را در دوران غيبت از آن فقها ميداند، به خوبيروشن ميسازد كه اقامه حدود و اجراي احكام انتظامي در عصر غيبت، حق و وظيفه فقهاء ميباشد. » برای مطالعه بیشتر رجوع شود به : کتاب تنقیح - اجتهاد و تقلید ص 419 تا 425 و کتاب مبانی تکملة المنهاج ج 1 ص 224 تا 226 از آیت الله خویی (ره) بحث ولایت فقیه آیت الله معرفت دعای آیت الله بهجت برای امام زمان(عج) گذر حضرت ابراهيم به كربلا
برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ - ۱۷:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]