تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802978395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رعايت انصاف در مصرف آب ضرورتي انکار ناپذير


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ اسفند ۱۳۹۲ (۱۶:۲۰ب.ظ)
رعايت انصاف در مصرف آب ضرورتي انکار ناپذير گروه انرژي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، يکي از رسوم زيباي ايراني هاي نوروز است که همزمان با نو شدن طبيعت و رافت بهاري خداوند، مردم هم تلاش مي کنند تا با اقدامات يرخت نو بر زندگي خود بپوشانند. ايران باستان پر است از رسوم زيبايي که هر کدام براي خود يک کتاب داستان شرح و دليل دارد.
از چهارشنبه سوري آخر سال گرفته تا عيد نوروز و هفت سين گذاشتن بر سرفره هنگام تحويل سال جديد.
همه و همه نشان دهنده عظمت خداوند و نگاه خاص مردم ايران زمين به آفريدگار خود و نعمت هاي داده شده از سوي او هستند.
رسوم زيبا بعضي وقت ها به رسم و آدابي اشتباه گره خورده و براي کشور و مرم ايران مشکل ساز مي شود.
بعضي مواقع آن قدر در مورد يک عادت غلط حرف نمي زنيم که به يک رسم و سنت بدل مي شود.
يک ماه به عيد مانده همه بسيج مي شوند تا چندين کار را تا قبل از فرا رسيدن نوروز به پايان رسانند.
از خريد لباس و پوشاک گرفته تا نو کردن لوازم خانه که البته با توجه به اقتصاد خراب اين روزها، تغيير لوازم خانه نيز جاي خود را به ترميم همان لوازم سابق داده است.
در گزارش فوق قصد نداريم از اقتصاد و ميزان عيدي کم کارمندان و گراني شب عيد و بهانه هاي روزهاي اول نوروز براي گراني ميوه عيد صحبت کنيم زيرا موضوعي مهم تر از اين موارد نيز وجود دارد.

انرژي و اسراف در مصرف آب و برق:
متاسفانه از روزهاي قبل از نوروز، بانوان ايراني که توجه خاصي به پاکيزگي محيط زندگي خود دارند دست به کار شده و تا آنجا که مي توانند همه چيز را شسته و آن ها را به قول خود برق مي اندازند.
فرش، موکت، پرده، مبلمان، لوستر، در و ديوار و هر چه که احتمالا با آب، مي توان پاکش کرد.
خدا رحم کند اگر مادر خانواده اي وسواس هم داشته باشد، همه چيز را چند بار مي شويد و اين يعني اسراف روي اسراف!
البته اساسا پاکيزگي چيز خوبي است و ما نيز قصد نداريم که در گزارش فوق مردم را از پاکيزگي دور کنيم اما دوست داريم که چند نکته را براي مردم شريف و فهيم ايران بازگو کرده تا شايد کمي و تنها کمي صرفه جوئي و مديريت مصرف را چاشني خانه تکاني هاي خود کنند.
هموطنان عزيز؛ کم و بيش مي دانيد که کشور ما در منطقه خشک و نيمه خشک جهان واقع شده است و اين يعني با کمترين تغيير جوي و گرم شدن هوا، خشکسالي است که گريبان ما را خواهد گرفت.( البته شايد در همين لحظه برخي بگويند، خوب به ما چه؟)
در جواب اين به ما چه ها بايد گفت که وقتي بلا آيد؛ ريز و درشت و غني و فقير و بالا شهري و پائين شهري نمي شناسد.ديگر فرقي نمي کند که قبض آب و برق شما 5 رقمي است يا 10 رقمي! فرقي ندارد که با آب شرب استخر خود را پر مي کنيد و يا خودروي خود را مي شوئيد!
باز هم فرقي نمي کند که وکيل و وزير هستيد و يا يک کارگر زحمت کش که براي درآوردن نان حلال 20 ساعت در روز عرق مي ريزد. در حالت بحران، همه با هم از نبود برخي از مواهب رنج خواهيم برد.
فقير و غني، دکتر و مهندس و بالا و پائين شهري ديگر فرقي ندارد. متاسفانه در سال هاي اخير اين روند خشکسالي به صورت ممتد ادامه داشته است و ميزان بارندگي در 10 سال اخير بسيار بي سابقه و هشدار دهنده بوده است.
البته يکي از مشکلات کنوني کشور و مردم اين است که تا يک باران و برفي مي بارد همه فکر مي کنند که بحران آب و خشکسالي به پايان رسيد و ديگر وضعيت به حدي مطلوب رسيده است که از سطح زمين به جاي...، آب فوران خواهد کرد.
با بارش يک برف در شمال کشور، همه فرهنگ سازي هاي ماه هاي اخير بر باد رفته و مردم فکر مي کنند که آن هشدار ها متعلق به قبل از بارش برف بود و حالا ديگر هشدار معني ندارد.
به اسفند که مي رسيم؛ پايه هاي تامين کنندگان آب شرب کشور از اسراف مردم چنان مي لرزد که دل انسان برايشان کباب مي شود.
آخر چگونه به يک زن ايراني که براي ايام نوروز ميهمان دارد بگويند که لطفا کمي در شست و شوي منزل خود ، از آب کمتري استفاده کنيد؟
چگونه به يک تازه عروس بگويند که در اولين عيد خود؛ براي نشان دادن ميزان تميزي خود، لوازم نو جهيزيه خود را کمتر با آب مورد لطف قرار بدهد؟ و اساسا چه کسي جرات مي کند که به ايراني جماعت بگويد که اسراف نکن! اين نداشتن جرات و حيا در گفتار باعث شده است که کار براي فرهنگ سازي مشکل شود.
متاسفانه رسانه ملي هم براي ترويج فرهنگ مصرف، نگاهي اقتصادي به موضوع داشته و تا گوشه تراول را نبيند، خم به ابرو نمي آورد. از برنامه هاي ترويج دهنده مصرف صحيح و آموزنده در مورد مديريت مصرف هيچ خبري نيست. بنابراين دست دولت خالي خالي است و تنها راه چاره کمک گرفتن از رسانه هاي غير پولکي و نهادهاي مردمي است تا با صرفه جوئي در مصرف آب و برق در منازل خود، فرهنگ مديريت مصرف را، خود کليد بزنند.
تنها راه اين است که به مردم، سال هاي قبل و جيره بندي آب را يادآوري کرد و به ايشان خاطرنشان کنيم که اگر در اسفندماه بيش از حد مجار آب و برق مصرف کنيد، اين اسراف صد در صد، در تابستان گريبان شما و ما را خواهد گرفت و بايد فکري کرد. اما اين فکر و چاره را بايد براي امروز انديشيد که فردا دير است.
لطفا به جاي بردن فرش به حياط و گرفتن آب بر روي آن، از يک سطل آب و يک فرچه به همراه ماده شوينده استفاده کنيد! لطفا به جاي گرفتن آب بر روي کف و سقف و ديوار منزلتان از يک سطل آب و...استفاده کنيد!
لطفا به جاي حمام بردن مبل و لوستر، از يک سطل آب و ... استفاده کنيد!
لطفا به جاي اينکه پرده خانه تان را 10 دور و هر دور 120 دقيقه در ماشين لباسشوئي قرار دهيد، تنها يک دور و ظرف 51 دقيقه اينکار را عملي کنيد!
لطفا توجه کنيد! و لطفا انصاف را رعايت کنيد! با تشکر از انصاف همراه با مديريت شما

محمد علي رفيعي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن