تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804821040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کسی سراغ از کفش بیرجندی نمی‌گیرد/ چُپَت نمادی در‌ آستانه فراموشی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان جنوبی گزارش مهر/
کسی سراغ از کفش بیرجندی نمی‌گیرد/ "چُپَت" نمادی در‌ آستانه فراموشی
بیرجند – خبرگزاری مهر: در ایامی نه چندان دور شهرستان بیرجند به عنوان یکی از قطب‌های تولید کفش در شرق کشور مطرح بوده‌است اما اکنون کفش دست دوز بیرجندی در پایان راه است و دیگر نام و نشانی از این هنر سنتی حتی در بازارهای بیرجند هم به چشم نمی خورد.



به گزارش خبرنگار مهر، کفش تولید بیرجند روزی در کنار کفش تولید تبریز حرفی برای گفتن داشته است اما امروز کفش تبریز در خاورمیانه جای خود را پیدا کرده و کفش بیرجند در حال تعطیل شدن است. اگر گذرتان به بازار بیرجند افتاده باشد چشمتان به کفش‌های رنگ به رنگ با مدل و انواع مختلف می افتد که هر بیننده ای  را به سمت خود جذب می‌ کند. بگذریم از اینکه این کفش‌های تولید داخل هستند یا کفش ها چینی که امروز سراسر بازار ایران را گرفته نکته قابل ذکر این است که دیگر از کفش بیرجندی در ویترین ها و کفش فروشی‌های این شهر خبری نیست؛ کفشی که در سال‌های گذشته حرفی برای گفتن داشته و در سراسر ایران بنام بوده است اکنون خودش که نسیت هیچ، بسیاری از شهروندان بیرجندی با نام آن هم نا آشنا هستند. نام و نشانی از کفش بیرجندی در بازار نیست جوانی که در حال خرید کفش در بازار بیرجند بود در گفتگو با مهر در پاسخ به این سوال که چه نوع کفشی خرید می‌کنید؟ گفت: اسپرت زیرا هم سبک است و هم زیبا و قیمت آن زیاد نیست به همین دلیل همیشه کفش اسپرت خرید می‌کنم. از وی در خصوص اینکه چقدر با کفش بیرجندی آشنایی دارد پرسیدم وی بیان داشت: نام آن را شنیده‌ام اما ندیده‌ام. این جوان می‌گوید: اگر کفش بیرجندی همانند مدل های روز می‌بود حتما کفش بیرجندی استفاده می‌کردیم. زهرا محمدی یک خریدار کفش بیان کرد:خودم و فرزندانم کفش های طبی و شوهرم بیشتر کفش بیرجندی که برایش سفارش دوخت می‌دهیم استفاده می‌کند. وی علت استفاده شوهرش از کفش بیرجندی را دوام کفش و راحت بودن کفش بیان می‌کند و می‌گوید: اگر کفش برای خانم‌ها در بیرجند درست می‌کردند من نیز از آن استفاده می کردم. ربیعی یکی از برادران نظامی در بیرجند می‌گوید: از زمانی که وارد کار نظامی شدم فقط از کفش بیرجندی استفاده می‌کردم و حتی برای همکاران خود نیز سوغات و هدیه می بردم.

عدم استقبال مردم کارگاه های تولیدی کفش را تعطیل کرد یکی دیگر از همشهریان بیرجندی دلیل کمبود کفش بیرجندی را استقبال نکردن مردم دانست و بیان کرد: برای اینکه کفش بیرجندی در بازار جایگاه خود را پیدا کند باید تولید آن در مدل های روز ،سبک و شیک باشد و از جنس های مرغوب استفاده شود. کریم پور  با بیان اینکه در 20سال پیش کفش بیرجندی بنام بود و در هر مغازه ای دیده می شد، ادامه داد: با گذشت زمان و  ورود کفش های تولید کارخانجات و کفش های چینی دیگر از کفش بیرجند استقبال نمی شود. وی بیان کرد: در سال‌های اخیر بیشتر کارگاه های تولید کفش بیرجند تعطیل شده و یا به مغازه های تعمیر کفش تبدیل شده اند. در ادامه وارد یک مغازه کفش فروشی شدیم مغازه ای که بسیار کفش های شیک و متنوع چشم هر خریداری را به سوی خود می کشاند از فروشنده پرسیدم آیا کفش بیرجندی موجود دارید که وی با خنده گفت نه علتش را از وی پرسیدم.  محسن کوزه گران با بیان اینکه چندین سال است که دیگر کسی سراغ کفش بیرجندی را نمی گیرد و  کسی خریدار کفش بیرجندی نیست، می گوید: دیگر تولیدکننده ای هم نیست که کفش را تولید کند و به همین دلیل کفش دست دوز بیرجندی در بازار موجود نیست. کفشهای قدیمی مشتری‌پسند نیست وی علت نبود کفش بیرجندی را عدم استقبال مردم و  عدم تولید آن می داند و بیان می کند: تولید کنندگان نتوانسته اند خود را همانند مدل های روز پیش ببرند و مشتری را جذب کنند. وی با بیان اینکه کفش بیرجندی بسیار سنگین و با قیمت های زیاد وارد بازار می شد، تصریح کرد: سایز و قالب های کفش هم مناسب برای مشتری نبود و این موجب شد که کم کم  کفش بیرجندی در بازار به چشم نخورد و جای آن را کفش های تولید مشهد، تبریز و چین بگیرد. کوزه‌گران بیان داشت: اگر از تولید کنندگان حمایت می‌شد و امکانات در اختیار آنان قرار می گرفت کفش بیرجندی می‌توانست همانند کفش تبریز حرفی برای گفتن داشته باشد. یکی دیگر از فروشندگان کفش می‌گوید: زمانی که کفش اسپرت و چرم‌های به این زیبایی در بازار موجود است دیگر کسی سراغ کفش قدیمی بیرجندی را نمی‌گیرد. ریاسی بیان کرد: حدود 20 سال پیش در بازار بیرجند کفش بیرجندی در ویترین مغازه ها خود نمایی می کرد اما ورود چرم ها و مواد اولیه بی کیفیت باعث شد که مردم از کفش بیرجندی دور شوند و دیگر  حتی سراغی از آن نگیرند. وی عنوان کرد: تولید کنندگان بیرجندی که تعدادشان هم زیاد بود نتوانستند قیمت‌ها را به همراه مواد اولیه و دستمزد بالا ببرند و در نتیجه با گران شدن مواد اولیه و چرم اکثر آنان تعطیل کردند و یا پیر و بازنشسته شدند.

پای درددل تولید کنندگان کفش بیرجندی یکی از تولیدکنندگان کفش بیرجندی که حدود 50 سال در کار تولید کفش مشغول است، بیان کرد: با گذشت زمان و وارد شدن کفش های چینی دیگر تولید را رها و به تعمیر کفش روی آورده است. محمد علی هوشیار با بیان اینکه در 20 سال پیش 150 نفر در بیرجند مشغول تولید کفش بودند، تصریح کرد: در هر کدام  از گارکاه ها تقریبا سه شاگرد بود که در آن زمان اداره بیمه هر روز یک اخطار می آورد که باید شاگرد ها را بیمه کنید اما تولیدکنندگان نمی توانستند با درآمدی که داشتند آنان را بیمه کنند و درنتیجه خودشان تنها مشغول بکار بودند و این باعث شد که دیگر نسل جوان وارد این کار نشوند.  گرانی مواد اولیه و کفش های چینی بازار تولید کفش را کساد کرد وی یکی دیگر از دلایل نبود کفش بیرجندی را گران شدن چرم و مواد اولیه تولید کفش دانست و تصریح کرد: با وارد شدن کفش های کارخانه جات و کفش های چینی و از طرف دیگر گران شدن چرم و کم شدن آن و صادر کردن چرم های خوب به خارج از کشور و عدم حمایت از تولید کنندگان کم کم رونق از تولید کفشهای بیرجندی گرفته شد. وی بیان داشت: اگر دولت حمایت کند که نسل جوان وارد  عرصه تولید این صنعت شوند و یک فرهنگ سازی صورت گیرد که مردم هم از کفش های تولید بیرجند استفاده نمایند می توان این سنت قدیمی را احیاء کرد. حسین زینلی یکی دیگر از تولید کنندگان قدیمی نیز در گفتگو با مهر می گوید: نبود بازار مصرف و استاد کار ماهر از دلایلی است که کفش بیرجندی جای خود را به کفش های جدید داده است. احیای کفش بیرجندی در گرو آموزش و حمایت های دولتی وی افزود: در حال حاضر فقط پنچ نفر از 200 تولید کننده 20 سال پیش باقی مانده اند و این تعداد هم نهایت آن سه سال دیگر کار خواهند کرد اگر می‌خواهیم که این سنت قدیمی بماند باید جوانان را به سمت تولید و آموزش سوق دهیم. وی گفت: اگر بحث آموزش تولید کفش بیرجندی با مدل های روز همانند سایر کارها به جوانان ارائه شود و دولت هم با دادن تسهیلات از آنان حمایت کند این کار رونق خواهد گرفت. این کاسب قدیمی گران شدن چرم و نبود چرم خالص را یکی دیگر از دلایلی می داند که باعث شده مردم دیگر از کفش ساخت بیرجند استقبال نکنند و به جای آن از کفش های چینی که هم سبک است و هم ارزان استفاده کنند.

تولیدی های کفش به کارگاهای تعمیراتی تبدیل شد هوشیار با بیان اینکه در گذشته ماهیانه حدود 150 جفت کفش تولید  داشته و به دیگر استان ها و شهر ها ارسال می شده است، می گوید: امروز به دلیل نبود بازار مصرف و عدم استقبال مردم دیگر مجبور است فقط کار تعمیر کفش را انجام دهد. یکی دیگر از تولیدکنندگان کفش بیرجندی که در داخل مغازه اش نیز بیشتر از سایر مغازه‌ها کفش بیرجندی به چشم می‌خورد، بیان کرد: اگر مسئولان از تولید کنندگان حمایت می‌کردند و به فکر  احیای این سنت قدیمی بودند روز گار ما این نبود که بعد از گذشت پنچاه سال سابقه کار هنوز نه بیمه داریم و نه کار. وی عنوان کرد:در کشور چرم های خوب را صادر می کنند و در عوض کفش های با کیفیت پایین از چین وارد کشور می‌شود و هیج حمایتی از ما تولید کنندگان کفش نمی شود. وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: خود تولید کنندگان نیز  مقصر بودند که از چرم های بی کیفیت استفاده نمودند و عوض اینکه کفش سبک و با مدل روز تولید کنند کفش‌های سنگین و همان مدل‌های قدیمی را ساختند که اکنون جز  برخی کشاورز و یا دامدار کسی دیگر از آنها استقبال نمی کند. این تولید کننده کفش بیرجندی می گوید: من روزی یک جفت کفش سفارشی درست می کنم که قیمت آن نسبت به سایر کفش‌ها مناسب است و اگر این تولید حمایت و تبلیغات لازم صورت گیرد می تواند جای خود را در بازار پیدا کند. علی آبادی یکی دیگر از تولید کنندگان کفش بیرجندی عدم استقبال مردم و گران شدن چرم و سایر مواد اولیه را از دلایل نبود کفش بیرجندی در بازار می داند. وی می‌گوید: نباید بگذاریم این سنت قدیمی بیرجند همانند دیگر سنت های قدیمی فراموش شود و می بایست همه مسئولین و مردم کمک کنند تا این سنت بیرجندی زنده بماند و فراموش نشود. وی با بیان اینکه نزدیک 60 سال است که در کار تولید و تعمیر کفش مشغول است، بیان داشت: هفت سال است که در این کار بازنشسته شده ام و اکنون سه فزرندم با این کار آشنا هستند  که مایه افتخار است.

تولید ماهیانه 120 جفت کفش در کارگاه های تولیدی کفش بیرجند سید حسین فاطمی رئیس اتحادیه کفاشان بیرجند نیز در گفتگو با مهر گفت: در شهرستان بیرجند حدود 180 واحد کفش فروشی  و پنج واحد تولید کننده کفش مشغول فعالیت هستند. وی عنوان کرد: در کارگاه های تولیدی بیرجند برای مصرف کنندگان بومی کفش های مردانه ساق دار و بدون ساق با زیره لاستیکی،نیولایت و کرپ تولید می شود و حجم تولید در ماه بین 100 تا 120 جفت نوسان دارد. وی افزود: به رغم گرانی کفش های تولیدی در شهرهای دیگر معمولا قیمت این نوع کفش های محلی مناسب است و مردم هم از آن استفاده می کنند. فاطمی با اشاره به سابقه کفاشی خود بیان کرد: خانواده پدر و مادری من با حرفه کفاشی عجین بوده اند و من هم از 10 سالگی با کار کفاشی آشنا شدم و از سال 68 به عنوان رئیس اتحادیه کفاشان بیرجند مشغول هستم. وی اظهارکرد: در چند سال اخیر به علت گران شدن چرم و مواد اولیه جوانان و کفاشان از صنعت کفاشی فاصله گرفتن و به کار های کاذب مشغول شدند در صورتی که در 30 سال پیش مردم حرفه کفاشی را در بیرجند جزء حرفه های برتر می دانستند و فرزندان خود را به سوی آموزش در حرفه کفاشی ترغیب می کردند.  رئیس اتحادیه کفاشان بیرجند یکی از علت‌های کم رنگ شدن کفش بیرجندی در بازار را نبود استادکار ماهر، گران شدن چرم و ورود کفش های چینی بی کیفیت دانست و عنوان کرد: اگر مسئولین همت می کردند و با ارائه آموزش و تسهیلات جوانان را به سمت صنعت کفش دوزی بیرجندی سوق می دادند و به این صنعت توجه می شد الان صنعت کفش بیرجند به این حال و روز نمی افتاد. وی با گلایه از برخی مسئولین در خصوص پرداخت وام 10 میلیون تومانی به تولیدکنندگان جهت نوسازی ماشین آلات بیان کرد: این تسهیلات به خاطر نبود نیروی انسانی نتوانست مشکل صنعت کفش بیرجند را حل کند و کفاشان هم چندان استقبالی نکردند چون این رقم نمی توانست در رفع مشکلات و نقدینگی برای خرید چرم دردی را دوا کند.  ثبت ملی چُپَت به عنوان نماد کفش بیرجندی چپت، که امروز از آن به عنوان نماد بیرجند یاد می‌شود کفشي بود که از لاستيک ساخته مي‌شد و به صندل‌هاي بنددار شباهت داشت. اين کفش به دليل قيمت پايين و کاربرد مفيد به ويژه در بين روستاييان و چوپانان، طرفداران زيادي داشت. علاوه بر چپت‌هاي پلاستيکي، چپت‌هايي از جنس چرم نيز توليد مي شد که به دليل ظرافت و زيبايي مقبول شهرنشينان نيز بود. رئیس اتحادیه کفاشان بیرجند با اشاره به سابقه کفش دوزی در بیرجند اظهار کرد: زمانی بیرجند با 150 تولید کننده قطب تولید کفش در منطقه خراسان و سیستان وبلوجستان بود اما متاسفانه این کارگاه ها اکنون به کمتر از پنج رسیده است که می بایست همه مردم و فروشندگان و تولید کنندگان باهمفکری برای این صنعت قدیمی بیرجند تلاش کنند. فاطمی با بیان اینکه  آوازه کفش "چُپَت" بیرجندی به خارج از کشور رسیده است، تصریح کرد: اتحادیه در حال رایزنی جهت ثبت ملی کفش چپت بیرجندی به عنوان نماد صنعت کفش بیرجند در کشور است. رئیس اتحادیه کفاشان بیرجند گفت: در صورت ثبت می‌توانیم این کفش را به تمام نقاط کشور ارسال کنیم.










۱۳۹۲/۱۲/۱۰ - ۱۰:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن