تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805629746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راست میانه در پی خط کشی با جبهه پایداری/ از اتحاد زیرپوستی اولیه تا...


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
راست میانه در پی خط کشی با جبهه پایداری/ از اتحاد زیرپوستی اولیه تا...

راست میانه در پی خط کشی با جبهه پایداری/ از اتحاد زیرپوستی اولیه تا...
با گذشت چند ماه از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید بتدریج خط‌بندی‌های سیاسی وضوح بیشتری به خود می‌گیرد. به گزارش نامه نیوز، روزنامه آرمان در گزارشی نوشت:
 
این روزها کنشگران اردوگاه اصولگرایی که نزدیک به یک دهه سپهر سیاسی را عرصه ترکتازی خود کرده و فعال مایشاء عرصه قدرت بودند در برابر صورت‌بندی تازه ساخت قدرت و حضور رقیب سیاسی در راس هرم اجرایی، واکنش‌های متفاوتی به منصه ظهور می‌رساندند. یک‌سال پیش شاید هیچ یک از بازیگران این اردوگاه سیاسی تصور رئیس‌جمهوری خارج از اضلاع و اجزاء این جناح سیاسی را نداشتند، آنچنان که با حدت و شدت هر یک از کاندیداهای این جریان در عرصه رقابت باقی مانده و حاضر به مصالحه و کناره‌جویی نشدند حال اما سرنوشت متفاوتی بر صحنه سیاست روی پرده رفته و واکنش‌ها نیز در این ارودگاه نسبت به مولود تازه برآمده در عرصه قدرت اجرایی بعضا متفاوت و متناقض است. البته نمایه‌های این نگرش‌های متفاوت و ناهمپوشان، خود را در فضای پیشاانتخاباتی مجلس نهم نشان داد آنجا که بخش تندروی اردوگاه اصولگرایی در قالب جبهه پایداری آرایش گرفتند و رفقای دیرین را با هزار و یک بهانه از دایره شمول آنچه اصولگرایی راستین می‌خواندند بیرون راندند و در مقابل اصولگرایان سنتی و نسبتا میانه‌رو نیز خرج خود را از این طیف و گفتمان تندروانه آن جدا ساختند. با پیروزی حسن روحانی در انتخابات، مجلسی که بطور تام و تمام در اختیار این دو نحله اردوگاه اصولگرایی بود، وزنه‌ای سنگین برای ادامه عرض اندام این طیف‌ها در صحنه سیاسی شده و بدیهی است در این میانه نحوه تعامل با دولتی که از جناح رقیب برخاسته با توجه به تفاوت نگرش‌ها نقطه مورد مناقشه در این دو سر اردوگاه اصولگرایی باشد.

از اتحاد زیرپوستی اولیه تا...

با نهایی شدن نتایج انتخابات، علی لاریجانی از اولین افرادی بود که برای تبریک به حسن روحانی به اقامتگاه وی در مرکز تحقیقات استراتژیک رفت. این دو از هم‌افزایی، همدلی و تشریک مساعی گفتند. روحانی نیز که برای اولین بار به مجلس رفته بود آنجا را خانه خود خواند و بر این نکته نیز پای فشرد که مجلس در راس همه امور است. با این اوصاف به نظر می‌رسید تعاملی تازه میان دو قوه در راه باشد اما عدم رای اعتماد به تنی چند از وزرا، سوالات پرشمار، کارت زرد‌های سهل‌الوصول و زمزمه استیضاح و احضارهای پیاپی و بالاخره نامه‌های پرشمار اعتراضی خطاب به رئیس جمهوری نشان داد که وضعیت اگر نگوییم بدتر، بهتر هم نشده است. البته گفتنی است که بیشتر این فعل و انفعالات با میدان‌داری اعضای جبهه پایداری در مجلس رقم می‌خورد و همواره سیاسیون نزدیک به لاریجانی از تعامل با دولت می‌گفتند اما نکته کلیدی در این میانه آن بود که بدون همکاری و همدلی طیف اکثریت (فراکسیون رهروان) اعضای جبهه پایداری نمی‌توانستند تا این حد اثر گذار بوده و وزیری را بیندازند یا به آن کارت زرد اعطا کنند. این روند کمابیش ادامه داشت تا آنکه به نظر می‌رسد تندروی‌های اعضای پایداری این اتحاد نانوشته و استراتژیک را دچار خدشه کرده و از طرف دیگر نزدیک شدن به انتخابات آتی مجلس لزوم تعامل‌ورزی و دوری‌جویی از تندروی را برای طیف اکثریت مقبول‌تر کرده است.

انشقاق‌ها عیان‌تر می‌شود

در حالی که اعضای شناخته شده جبهه پایداری با شدت و حدت سابق بر طبل منازعه می‌نوازند و ذره‌ای از مواضع خود پا پس نمی‌کشند و هنوز که هنوز است به هر بهانه‌ای بر توافق نامه ژنو تاخته و از سوی دیگر با جدیت به دنبال استیضاح چند وزیر در مجلس هستند در سوی مقابل طیف نزدیک به علی لاریجانی گویا مایل نیستند همانند روزهای اول در این خصوص سکوت پیشه کرده و گاه موضعی همپوشان نیز بگیرند. این روزها به نظر می‌سد تفاوت رویکردها میان این دو نحله اصولگرایی آن هم در مواجهه با دولت نمایان‌تر شده است. آنچنان که همراهی و همدلی از سوی طیف اکثریت برای پیگیری موضوع استیضاح وزرا دیده نمی‌شود و از طرف دیگر علی لاریجانی به عنوان لیدر این فراکسیون سیاسی این روزها مواضعی اتخاذ می‌کند که در نقطه مقابل نگرش جریان جبهه پایداری است. در حالی که در طول چند ماه گذشته اعضای جبهه پایداری با تمرکز ویژه انتقادات تند و آشتی‌ناپذیری خود را نسبت به توافق هسته‌ای مبذول داشته و ایرادات فراوانی به آن گرفته‌اند. رئیس مجلس در گفتاری که می‌توان آن را واکنشی صریح به این رویکردها دانست در دیدار با بازنشستگان سپاه پاسداران ضمن حمایت از روند معقولانه مذاکرات گفت: گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی افراد نسبت به مفاد توافق‌نامه انتقاداتی دارند اما آن چه مهم است توافق نهایی است که باید علاوه بر این که از دستاوردهای هسته‌ای ایران صیانت شود مساله هسته‌ای ایران از طریق سیاسی حل شود. این گزاره مطروحه بدان معنی است که ایرادات ملانقطی به کلمات و واژگان موضوعیت و توجیهی نداشته و نتایج و ثمرات است که حائز اهمیت بوده و شایسته توجه است؛ نکته‌ای که در تقابل با رویکردهای جبهه پایداری در هجمه به توافق هسته‌ای است و نشان می‌دهد که طیف اکثریت مجلس سر همراهی و همدلی با مخالف‌خوانی‌های ناموزون تندروها را در شرایط فعلی ندارد.

جبهه پایداری به دنبال انسجام تشکیلاتی

اعضای پایداری که پس از شکست خفیف در انتخابات مجلس نهم و عیان و آشکار در انتخابات ریاست جمهوری این روزها به هر ترتیبی در پی اثبات وجود در عرصه سیاسی بوده و به‌دنبال اثر‌گذاری در معادلات جاری و ساری در صحنه سیاسی هستند و از اساس اعتقادی به بازنگری در نگرش‌ها و روش‌های خود نیز ندارند، با توجه به فاصله‌گذاری عیان‌تر اصولگرایان سنتی و میانه‌رو تنها مفر و ممری را که برای عرض‌اندام می‌یابند حرکت در مسیر انسجام درون ساختاری است تا لااقل از این حیث شاکله‌ای باثبات را برای رقابت‌های آتی داشته باشند. مرتضی آقا تهرانی، دبیر کل جبهه پایداری در همین رابطه اعلام داشته که این تشکل سیاسی در پی ثبت مجوز است؛ نکته‌ای که می‌تواند وجه رسمی و قانونی به فعالیت‌های سیاسی این طیف ببخشد و آقاتهرانی هم اعلام داشته که این تشکیلات مشکلی با ثبت قانونی خود نداشته و با درخواست آنان پرونده در وزارت کشور در دست بررسی است و با تصویب مرامنامه همایش و جلسات این تشکل که آنگاه حزب خواهد بود با روال منطقی پیش خواهد رفت. هر چه هست به نظر می‌رسد با نزدیکی به انتخابات مجلس اردوگاه اصولگرایی هم در حال پوست انداختن است و اضلاع مختلف این جریان با وضوح بیشتردر پی تثبیت جایگاه خود به دور از عناوین کلی سابق و در قالب‌های منسجم‌تر و به دور از اختلاط‌های پیشین هستند.






1392/12/10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن