تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802398371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تدارک‌ سازی پایداری‌های مجلس برای اجرایی کردن طرح «سوال از رییس‌جمهور»/ چماقِ استیضاح افراطیون بر سر نیمی از وزرای دولت روحانی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
تدارک‌ سازی پایداری‌های مجلس برای اجرایی کردن طرح «سوال از رییس‌جمهور»/ چماقِ استیضاح افراطیون بر سر نیمی از وزرای دولت روحانی

تدارک‌ سازی پایداری‌های مجلس برای اجرایی کردن طرح «سوال از رییس‌جمهور»/ چماقِ استیضاح افراطیون بر سر نیمی از وزرای دولت روحانی
دیگر وزیری باقی نمانده که برای پاسخگویی به سوال نمایندگان پایش به مجلس باز نشده باشد یا در معرض تذکر و اخطار قرار نگرفته باشد. تندروها حتی ابایی ندارند که رییس دولت را بعد از 8 ماه حضورش در پاستور تهدید به سوال نیز کنند.
به گزارش نامه نیوز، خط و نشان کشیدن‌های منتقدان بهارستان‌نشین دولت از احضارهای پی در پی وزرا به کمیسیون‌ها و سوال از آنها به تهیه طرح‌های استیضاح و در جدیدترین ورژن به سوال از رییس‌جمهور هم رسیده است. گویی آنکه حامیان دولت سابق عزم خود را جزم کرده‌اند که در دو سال باقیمانده از حضورشان در مجلس فضا را برای رییس جمهور جدید سخت و سخت تر کنند.

دیگر وزیری باقی نمانده است که برای پاسخگویی به سوال نمایندگان پایش به مجلس باز نشده باشد یا در معرض تذکر و اخطار قرار نگرفته باشد. انتقادات از دولتی‌ها تا بدانجا پیش رفته است که علی لاریجانی مماشات با این طیف از نمایندگان را کنار گذاشته و خود وارد میدان شد و در جلسه ای غیرعلنی خواستار نقد منصفانه و مبتنی بر اطلاعات درست از دولتمردان شد.

انذار و هشدار نصیحانه ای که گویا چندان تاثیری در رویه منتقدان ثابت و تندروی دولت نداشت،چه آنکه بلافاصله بعد از همین جلسه طرح سوال از وزیر اطلاعات، استیضاح وزیر آموزش و پرورش و در نهایت تهدید به سوال از رییس جمهور از سوی این دسته از نمایندگان علنی شد.

از مماشات با احمدی نژاد تا شمشیر را از رو بستن برای روحانی!
مجلس نهمی‌های منتقد دولت فعلی همان مجلس هشتمی‌ها و نهمی‌هایی هستند که سکوت، سکوت و سکوت مشی همیشگی شان در مقابل قانون گریزی ها و تقابل دولت سابق با وکلای ملت بود. آنگونه که بسیاری روابط دولت سابق با مجلس به عنوان قوه در راس امور را رابطه‌ای منطقی و قانونی نمی‌دانستند. براساس همین رویکرد غیرمعقول بود که  در آن هشت سال همواره نمایندگان با بی‌اعتنایی و بی‌توجهی وزیران به سوالات و تذکرات خود روبرو بودند. بی‌توجهی به نقش نظارتی نمایندگان حتی تا آنجا هم پیش رفت که احمدی نژاد حاضر به حضور در جریان استیضاح برخی وزرای خود نشد تا اینگونه جایگاه مجلس را به سخره بگیرد. در جریان استیضاح علی کردان‌، احمدی‌نژاد استیضاح را قانونی ندانست و در مقابل مجلس ایستاد‌، در استیضاح حمید بهبهانی‌، نه رئیس دولت و نه وزیر به جلسه استیضاح نرفتند و در جریان استیضاح شیخ‌الاسلام هم «روز سیاه » مجلس رقم خورد و احمدی‌نژاد با تهدید رئیس مجلس با روش «بگم – بگم»و نمایش فیلمی‌که از برادر لاریجانی به طور مخفیانه گرفته شده بود‌، داستانی را رقم زد که در تاریخ سیاست ایران ماندگار شد!

بهارستان نشینان نهم گرچه در واپیسین ماه‌های حضور دولت سابق به شدت منتقد آن دولت بودند اما تجربه تلخ آنها از روش های غیرمعمول احمدی نژاد در مقابله با منتقدانش  مهر سکوت مصلحت‌گرایانه‌ای را نیز بر دهان آنها زده بود و همه چشم انتظار تمام شدن دوران ریاست جمهوری اش بودند.

این روزها اما مماشات گرایان و همراهان چشم و گوش بسته رییس دولت سابق شمشیر را بر روی رییس جمهور جدید بسته اند و هنوز عمر دولت به یک سال نرسیده فشار نظارتی خود را از اخطار و تذکر به سوال و استیضاح رسانده اند. گرچه برخی تجربیات تلخ مجلس با دولت احمدی نژاد را عامل حساسیت مضاعف برخی نمایندگان در اتخاذ چنین شیوه ای با دولت جدید می دانند اما در مقابل دیگران بیشتری رویه در پیش گرفته شده از سوی برخی بهارستان نشینان را سیاسی و جناحی و از سوی طیفی از نمایندگان نزدیک به رقبای انتخاباتی روحانی می دانند. اقلیت پرسروصدایی که با هر بهانه ای دولت را از دم تیغ می گذرانند و ابایی ندارند از اینکه مورد نقد هم طیفان سیاسی خود در جناح اصولگرا نیز قرار گیرند.

افراط در بکارگیری ابزارهای نظارتی از سوی این طیف از نمایندگان کار را به جایی رسانده است که دیگر نمایندگان مجلس هم گاها مطالبات منطقه ای خود را محور سوال یا استیضاح وزرا قرار داده اند. مجموعه این عوامل است که بیش از یک سوم وزرای دولت روحانی را در صف سوال یا استیضاح قرار داده است.

صف طویل وزرا در انتظار استیضاح و سوال!
وزیر همیشه خندان و سیاس دولت روحانی را باید اصلی‌ترین گزینه استیضاح و سوال نمایندگان دانست. ذکاوت و هوشمندی محمدجواد ظریف  در مذاکرات هسته ای با 1+5 هر میزان از سوی سیاستمداران غربی و رسانه‌های آنها محور تحلیل و تعجب است در داخل اما ظریف گویی چندان مورد قبول طیفی از سیاسیون قرار ندارد. اینگونه است که هر اظهارنظر یا رفتاری از سوی وی حتی اگر به غط رسانه ای شده باشد هم محور تذکر، اخطار، سوال و حتی استیضاح قرار می گیرد.

ظریف گرچه بارها و بارها با حضور در جلسه غیرعلنی و کمیسیون‌های مجلس وکلای ملت را در جریان اقدامات وزارت تحت امرش قرار داده است اما اصرار وی بر علنی نکردن برخی مفاد توافقنامه ژنو و مباحث مطرح شده در مذاکرات هسته ای گرای لازم را به منتقدان سرسخت دولت داده است تا سوال از وی را به صحن علنی مجلس بکشانند. تندروی ها در برخورد با وزیر محبوب روحانی تا بدانجا پیش رفته است که او دیگر لبخند را در تعامل با نمایندگان به فراموشی سپرده و گاها وارد نقد و گلایه از مجلسی ها هم می شود. در همین راستاست که برخی پیش بینی می کنند ظریف دولت روحانی چهارمین وزیر کارت زردی دولت باشد یا طرح استیضاح وی به زودی مرحله اجرا برسد.

در دیگر سوی ماجراهای دولت و مجلس این روزها نام محمدرضا نعمت زاده نیز به جمع استیضاح شوندگان افزوده شده است. او گرچه برای متخصصان و اهل فن پدر صنعت ایران است و جایگاه بس پر ارج و قرب دارد برای مجلس نشینان منتقد دولت هنوز همان پیرترین عضو دولت است که عزم خود را برای پیاده کردن زودهنگام وی از قطار دولت جزم کرده اند.  ناکارآمدی وزارت صنعت افزایش قیمت کالاهای اساسی، واردات بی‌رویه کالاهای لوکس و خودروهای گران قیمت و عدم برنامه مناسب برای نجات صنعت کشور از جمله دلایل این نمایندگان مجلس عنوان شده است. این درحالیست که به عقیده کارشناسان دولت احمدی نژاد ضربات سنگینی را به بخش صنعت و تولید کشور طی 8 سال گذشته وارد کرده است و جبران آن آسیب ها زمان زیادی را از دولت خواهد گرفت.

برنامه ریزی تندروها برای استیضاح اما به همین نقطه محدود نشده است و وزرای راه، آموزش و پرورش، نفت، کشور، علوم و کشاورزی در صف استیضاح و وزرای اطلاعات و ارشاد هم در صف سوال قرار دارند. تا شاید عمر دولت به یک سال نرسیده برخی وزرا را کنار گذاشته یا رییس دولت را برای کنار گذاشتن آنها تحت فشار قرار دهند. آنچنان که مسکوت ماندن مقعطی استیضاح وزیر صنعت را به تصمیم روحانی برای برکناری وی مرتبط دانستند. امری که با قاطعیت از سوی روحانی و معاونان مورد تکذیب قرار گرفت.

در همین راستا هفته گذشته بود که استیضاح وزیر راه استیضاح وزیر راه به دلیل مشکلات منطقه‌ای به هیات رییسه رفت. نکته جالب اما در نامه استیضاح این نمایندگان اعتراض به وزیر به‌دلیل عمل‌نکردن به تعهدات سال آینده این وزارتخانه است. اینکه عنوان کرده‌اند چرا این وزارتخانه با توجه به اینکه در بودجه سال ۹۳ مبلغ ۹۶۰‌میلیون‌یورو برای احداث راه‌آهن مشهد بجنورد شیروان گرگان در نظر گرفته شده اقدام موثری انجام نداده است.»

این درحالیست که برخی خبرها حکایت از دلایل پشت پرده استیضاح آخوندی خبر داده و آن را مرتبط با عملکرد وی در انتخابات سال 88 و حضور در ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی از یک سو و مخالفت وزارت راه با واگذاری سهم دولت در شرکت مهاب قدس به قیمتی نازل به آستان قدس رضوی مرتبط می دانند. اقدامی که در آخرین روزهای کاری دولت احمدی نژاد انجام شد و حال وزارت راه دولت روحانی به شدت به مخالفت با آن پرداخته است.

در گیرودار همین گمانه زنی ها بود که خبر توقف طرح استیضاح وزیر راه تا 2 ماه آینده منتشر شد. گفته می شود وزیر راه قول داده است تا یک ماه آینده قرارداد ساخت و تکمیل خط آهن مشهد٬ شیروان٬ بجنورد و گرگان به بانک مرکزی ارائه شود و این بانک نیز با گشایش ال سی این پروژه٬ ساخت و توسعه آن را آغاز کند.

اما پوشه افراطیون مجلس از طرح های استیضاح آنقدر پرو پیمان است که یک طرح منتفی نشده طرح دیگر را به جریان اندازند. اینبار زمزمه های استیضاح در لابی پارلمان پیرامون علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش می چرخید.او که دیرتر از دیگران به تیم دولت پیوست در همین مدت زمان اندک هم گویی مطابق میل منتقدان دولت حرکت نکرده است.

بنا به گفته فتح‌الله حسینی، نماینده قصر شیرین این طرح را ۷۹ نفر امضاء کرده‌اند. تاکید او بر اینکه این نمایندگان از پیگیری طرح استیضاح منصرف نخواهند شد، احتمالات پیرامون به مرحله نهایی رسیدن این طرح را بالا برده است.

او تاکید دارد: سو‌ء‌ مدیریت در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش، سوء‌ مدیریت در برخی استان‌ها، عدم احقاق حقوق فرهنگیان و عدم اجرای مرخصی زایمان ۹ماهه از محورهای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش است. همچنین بنا به گفته حسینی ایثارگران نسبت به روند کار ناراضی هستند و وزارت آموزش و پرورش پس از ۲۲ سال از پایان جنگ در مورد ۵ استان درگیر در جنگ در موضوع حق و حقوق ایثارگری اقدامی انجام نداده و این حق و حقوق را نادیده گرفته‌ است.

پیش از آن، هم این طیف از نمایندگان طرح  استیضاح وزرای علوم، کشور و نفت را در مجلس کلید زده بودند.  حتی برخی نمایندگان مجلس، از استیضاح علی جنتی، وزیر ارشاد نیز سخن گفته‌اند.

کارت زرد چهارم به کدام وزیر می رسد؟
در راستای همین اقدامات، سیدمحمود علوی وزیر اصولگرای کابینه نیز مورد سوال نمایندگان قرار گرفته است. 41 سوالی که به عقیده بسیاری خارج از حیطه مسئولیتی وی تعریف می شود. با این وجود پایداری های مجلس که از امضاکنندگان اصلی این طرح سوال هستند اصرار به احضار علوی به صحن مجلس برای پاسخگویی به سوالات شان دارند تا شاید بتوانند چهارمین کارت زرد را هم به او اعطا کنند.

جواد کریمی قدوسی از طراحان اصلی این طرح سوال و از لیدرهای منتقدان دولت در مجلس است این راهم گفته است که چنانچه علوی این سوالات را در حیطه وظایفش نداند سوال از رییس جمهور را کلید خواهند زد. تهدید به سوال از رییس جمهور درحالی از سوی پایداری ها مطرح می شود که خود آنها از مخالفان جدی سوال از احمدی نژاد رییس جمهور سابق بودند و آن را به مصلحت کشور نمی دانستند. آنها که توانسته بودند در مراحلی امضاهای این طرح را از حد نصاب بیندازند و تلاش بی وقفه ای را در حمایت از احمدی نژاد و مقابله با سوال کنندگان از رییس جمهور به کار بستند حال که رییس دولت محبوبشان بر سرکار نیست به تلافی آن سوال، روحانی را تهدید به سوال می کنند.

امری که به خوبی به برنامه ریزی دنباله دار و طولانی مدت این طیف از نمایندگان مجلس برای تحت فشار قرار دادن دولت از سوی مجلس و تبدیل کردم تعامل به تقابل اشاره دارد. گرچه در این میانه رییس مجلس و همراهانش در مجلس چون محمدرضا باهنر تلاش زیادی را برای آرام کردن فضای مجلس و برقراری تعامل بین دو قوه داشته اند اما به نظر می رسد قدرت تاثیرگذاری طیف منتقدان دولت این روزها بیش از معتدلین اصولگرای مجلس است. منتقدینی که سلاح فریاد و صدای بلند را در مقابل سکوت و صبر نمایندگان اعتدال گرا و دولت بلند کرده اند.






1392/12/10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن