تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834114713
متنی نو در زندگی امامان از آغاز قرن ششم هجری
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
متنی نو در زندگی امامان از آغاز قرن ششم هجری وبلاگ > جعفریان، رسول - کتاب رأس مال الندیم اثری از یک مورخ شیعه کاشانی است که در سال 501 در تاریخ عمومی اسلام نوشته شده و شش صفحه از آن اختصاص به زندگی دوازده امام (ع) دارد که ترجمه آن را همراه با گزارشی از این کتاب در اینجا ملاحظه می کنید.
در باره نویسنده و کتاب کتاب رأس مال الندیم فی تواریخ اعیان اهل الاسلام از ابوالعباس احمد بن علی بن بابه القرشی م 510 است [بر اساس: ایضاح المکنون: 1/ 546] و این کتاب را در سال 501 هجری نوشته شده است. کتاب «رأس مال الندیم» یک اثری تاریخی است و متن چاپی آن بر اساس نسخه استانبول توسط محمد عبدالقادر خریسات [از مردمان اردن] تصحیح و در سال 2001 در امارات [مرکز زاید] منتشر شده است. همانجا شرح حال مختصری نیز از وی بدست داده شده است. سالها پیش، آقای آل داود مطلبی مختصر در باره این کتاب با عنوان اثری ناشناخته در تاریخ غزنویان نوشتند که در مجله تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی (بهار 1376 ش 26 _ 27) چاپ شد. ابن بابه کاشانی بوده و به نظر می رسد با فرهنگ شیعی کاملا آشنایی داشته است. وی اواخر عمر به مرو رفته و همانجا درگذشته است. خودش در ص 392 به رفتنش خراسان یاد کرده است. بر اساس آنچه در این کتاب آمده، سعی کرده بی طرفانه مطالب را بنویسد، اما پیداست که بر فرهنگ شیعی تسلط کافی داشته و از اخبار و باورهای رایج در میان امامیان آگاه بوده است. چنان که به جای نام بردن از امام دوازدهم تعبیر «القائم الحجة» را بکار می برد. سمعانی (م 562) ذیل مدخل بساسیری مطلبی از او به نقل از تاریخ ابوالوفاء اخسیکتی نقل کرده است [2/ 219] همو در جای دیگری هم نوشته است: «القاشی نسبة إلى قاشان أیضا و هی بلدة قریبة من أصبهان، و المشهور بهذه النسبة أحمد بن على بن بابة القاشی الأدیب، کان فاضلا، یعرف الأدب و التاریخ، صاحب کتب حسان، و جمع أشیاء، روى لنا عنه أبو مضر طاهر بن مهدی الطبری.» و بدین ترتیب از ابن بابه، به عنوان فردی فاضل که ادب و تاریخ می دانسته یاد کرده و این که کتابهای خوبی داشته و مطالبی را گردآوری کرده بوده است. واسطه او ابن بابه، ابومضر طار بن مهدی طبری بوده است. [انساب: 10/ 299]. یاقوت مطلب او را در باره بساسیری آورده است (معجم: 1/ 412). همین نقل در در بغیه الطلب فی تاریخ حلب (3/1355) آمده است. لابد منبع آنها همان سمعانی است. اما نکته دیگر، مطلبی است که یاقوت حموی ذیل مدخل «قاشان» در معجم البلدان از کتابی از او که در باره فرق شیعه بوده یاد کرده است. عبارت یاقوت این است: قاشان، شهری است نزدیک اصفهان که معمولا با قم یاد می شود. ظروف کاشی از آنجا به دست می آید و مردم عادی آن را قاشی [کاشی] می گویند. مردمانش همه شیعه امامی هستند. من در کتابی که آن را ابوالعباس احمد بن علی بن بابه قرشی در باره فرق شیعه نوشته مطالبی خواندم تا آنجا که به «منتظر» پرداخته و گوید: از عجایب آنچه من در بلاد خودم شاهد بودم این است که کسانی از علویان از اصحاب تنایات [کشاورزان] که معتقد به این مذهب هستند، هر صبحگاه منتظر طلوع قائم هستند و تنها به انتظار بسنده نمی کنند بلکه همه آنها سوار اسب و در حالی که شمشیر بدست هستند و سلاح بر تن، از قرای خود بیرون آمده به استقبال امام می روند و متاسف از این که ظهور نشده، باز می گردند. [معجم البلدان: 4/ 496]. اما کتاب رأس مال الندیم، یک اثر عمومی در تاریخ و فرهنگ دنیای اسلام است، اثری که سبک آن تلفیقی از نگارشهای مختلفی است که از قرن دوم به بعد در حوزه تاریخ اسلام و عرب نوشته است. برای مثال بخشی از آن شبیه آثار محمد بن حبیب در المنمق و المحبر است که در تاریخ عرب جاهلی و انساب و نوعی تاریخ نگاری قبیله ای خاص است. بخشی دیگر بحث از اوائل و مشابه آثاری است که در اوائل نوشته شده است. بابی به معمرین اختصاص داده شده و بخشی دیگر خلفای اولیه و تاریخ امویان و عباسیان و سلسله های ایرانی است. بخشی دیگر مداخل جغرافی مانند دارالندوه، اهرام مصر، مناره اسکندریه و .... است. قسمتی از کتاب هم به نوادر و مُلح و داستان های لطیف اختصاص یافته است. شماری از شعرا هم در بخشی دیگر معرفی شده اند. بدین ترتیب راس مال الندیم گویا به این معناست که یک کسی که ندیم است، چه سرمایه ای باید داشته باشد تا بتواند برای سلطان و یا وزیر سودمند باشد. خودش می گوید: جمعت فیه احاسن الاخبار، و عیون الاحادیث، و الاشیاء المتشاکلة و المتضادة و الاتفاقات العجیبة و الامور الغریبة»، چیزهایی که یک ندیم باید بداند. [ص 16] و در پایان کتاب با شاره به سفرش به خراسان، تجربه کارهای ندیمان را توضیح داده و ارتباط تألیف اثر حاضر را با آن بیان کرده است. وی در این کتاب، سند نقلها را نیاورده و غالبا منبع خود را هم ذکر نکرده است، با این حال در مواردی نام افرادی چون کلبی، ابن کلبی، جاحظ، مبرد، اصمعی، صولی و واقدی آمده است. نقل او از کتاب مفاخر خراسان از ابوالقاسم کعبی باید از موارد دیگر جالب تر باشد. وی گفته است که کتاب را برای رئیس سعد الملک ابوالفتح محمد بن بهرام بن علی نوشته شد است تا «دستورا له و مشوقة الی وراء ذلک قیاسا علی ما کانت تجری به العادة فی العراق منذ وصول بنی العباس الی الخلافه» تا دستور و قانونی باشد برای او برای شناختن آنچه در عراق از زمان پس از روی کار آمدن عباسیان به صورت عادت و قاعده رخ می دهد. [ص 394]. در پایان رساله هم آمده است که نگارش آن در رمضان 501 پایان یافته است. نام کتاب هم همانجا آمده و گفته شده است: «و سمیته رأس مال الندیم». ابن بابه در بیان تاریخ خلفا اولیه و امویان و عباسیان، از هر خلیفه یاد کرده و اطلاعاتی مختصر در باره تولد و وفات او دارد. به علاوه نکاتی را هم در باره آنها یا وزیرانشان نقل می کند. وی پس از بیان خلافت قائم که آغازش در 421 پس از القادر بوده یاد کرده وفات وی را در 467 بیان کرده و این که ولی عهد او مقتدی بوده و با وی بیعت شده است. وی از مستظهر عباسی که پس از درگذشت مقتدی در سال 487 آمده یاد نکرده است! پس از آن با آوردن عنوان «ائمة الشیعه اثنا عشر نفرا» شرح حال دوازده امام را در صفحات 357 تا 363 دارد. آنگاه و در ادامه ذیل عنوان «ائمه الباطنیة السبعة» خلفای فاطمی را از از المهدی تا المستعلی معرفی کرده و گوید که وفات مستنصر را و این که چه زمانی مستعلی بر سر کار امده نمی داند و قول داده که اگر مطلبی یافت بنویسد: اذا ظفرت بمن یتحقق ذلک من اهل العلم الحقت هنا. اگر چیزی به دست آوردم این جا اضافه خواهم کرد. (ص 369). از اینجا به بعد امرای طاهری (تا 373) سامانی (376) دیلمی یعنی آل بویه (383) غزنوی (395) دارد و همین جا کتاب پایان می یابد. در بیشتر این قسمت ها اطلاعات جالبی هست که باید با منابع دیگر مقایسه شود.
اما بخش امامان شیعه که در ضمن باورهای خود او را هم نشان می دهد، در اینجا مورد نظر است. یک مورد هم با اشاره به نابود شدن نسب امویان با تعبیر «و لایسمع بنسمة من عقب العاص بن وائل و لا ابنه اللئیم» می افزاید این در حالی است که دنیا از عترت رسول (ص) پر شده است: «ان الدنیا ملأی من عترة الرسول (ص) شرقا و غربا، برا و بحرا» (ص 203). در اینجا، نوشته وی در تاریخ زندگی دوازده امام را عینا ترجمه می کنیم. متاسفانه وی منبع مطالب خویش را نقل نکرده است. به رغم آن که برخی از این نقلها محل تأمل است، اما به هر روی با توجه به قدمت آن، می توان روی آن به عنوان یک منبع قابل استفاده، تأکید کرد.
شرح حال کوتاه دوازده امام (ع) علی، حسن، حسین، علی، محمد، [جعفر]، موسی، علی، محمد، علی، حسن، القائم. [از این فهرست نام جعفر افتاده که محتمل است ناسخ یا مصحح انداخته باشد، چون در ادامه آمده است.] علی بن بی ابی طالب، ابوالحسن و الحسین و ابن عم پیامبر (ص) و هم نسب اوست. در باره سنّ وی میان راویان اختلاف است. او در ماه رمضان سال 40 هجری در کوفه به شهادت رسید. برخی از راویان گفته اند: وقتی وحی بر رسول (ص) نازل شد، وی دوازده سال داشت. برخی گفته اند ده سال داشت. دیگران گفته اند هشت سال داشت. اما همه تصریح دارند که او بالغ نشده بود. سخن خود او علیه السلام حکایت از این مسأله داد: سبقتکم الی الاسلام طرا غلاما ما بلغت اوان حُلمی از همیشه شما جلوتر ایمان آوردم، در حالی که هنوز بالغ نشده بودم. اگر او ده ساله باشد، در وقت وفات، 63 سال داشته است. به نظر می رسد همین درست باشد. عبدالرحمن بن ملجم مرادی با فتک او را به شهادت رساند. او نخستین هاشمی است که پدر و مادرش هاشمی بودند. مادرش فاطمه بنت اسد بن هاشم است. وقتی مجروح شد وصیت کرد که موضع قبر وی را پنهان دارند و شبانه او را دفن کنند. قبر وی تا زمان هارون مخفی بود تا آن که در غَریّ بیرون کوفه آشکار شد. امروزه بسیاری از مردم [عالَمٌ من الناس] آن را زیارت می کنند، و خلقی از آنان در آنجا ساکن شده اند. قبر او پناهگاه هر مصیبت زده و مأوای هر فراری است. در نواحی آن هیچ مفسدی عبور نمی کند و هیچ صیادی صید. [صار قبره مأوی کل لهیف و ملجأ کل هارب، لایجوز بنواحیه مفسد و لا یصید حوالیه صائ]. امَا حسن، ابومحمد، مادرش فاطمه دختر رسول (ص) در رمضان سال سوم هجرت بدنیا آمد. برای هفت سال در دامن رسول (ص) تربیت شد. سی سال هم پس از جدش با پدرش بود. در زمان معاویه هم نُه سال زندگی کرد. در سال 49 هجری وفات یافت و وصیت کرد در کنار رسول (ص) دفن شود. مروان مانع شد و برادرش حسین او را در بقیع کنار مادرش فاطمه و جده اش فاطمه [بنت اسد] دفن کرد. مردم گفتند که او مسموم شده است و کسی که به او سم داده جعده دختر اشعث بن قیس کندی بوده است. عمرش 46 سال و اندی بوده و راویان در باره سن وی اختلاف دارند همان طور که در باره پدرش. امَا حسین، کنیه اش ابوعبدالله در شعبان سال چهارم هجری بدنیا آمد. شیعیان بر این تصورند که شش ماهه بدنیا آمد و آیه «و حمله و فصاله ثلاثون شهرا» در باره او نازل گشت. شش سال در دامن رسول (ص) پرورش یافت، پس از آن 31 سال با پدر بود و همراه برادرش نه سال در دوران معاویه بود و ده سال هم پس از آن. او به منازعه با یزید برخاست و این بدعوت اهل کوفه بود. آنان به او خیانت کرده و حمایتش نکردند و متمایل به ابن مرجانه شدند. او در کربلا از سرزمین کوفه، کشته شد و این در روز عاشورای سال 61 بود، در حالی که 57 سال داشت. همراه او پنج برادرش به نام های عباس، عبدالله، محمد اصغر، عثمان و جعفر فرزندان علی (ع) کشته شدند. از فرزندانش سه نفر، علی اکبر، ابراهیم، و محمد فرزندان حسین. از فرزندان برادرش حسن: علی و قاسم و حسن و عبدالله و ابوبکر فرزندان حسن بن علی. عون و محمد از فرزندان جعفر بن ابی طالب کشته شدند. عبدالرحمان و عبدالله فرزندان عقیل کشته شدند که مادرشان ام ولد بود. جعفر فرزند دیگر عقیل هم کشته شد که مادرش کلابیه بود. عبدالله بن مسلم بن عقیل و خود مسلم هم کشته شدند. مسلم را عبیدالله اندکی پیش از قتل حسین، از بالای قصر کوفه در کناسه، به زیر انداخت. جمعا 20 نفر از نسل ابوطالب کشته شدند. چهارم علی بن الحسین، ابوالحسن علی بن حسین بن ابی طالب (ع)، ملقب به زین العابدین یا سجاد و ذی الثفنات است. گفته می شود که او هر شب و روز، هزار رکعت نماز می گذارد. سال 38 هجری بدنیا آمد و جدش (ع) را دید. پنجم محمد بن علی بن الحسین بن علی ملقب به باقر (ع). شیعه روایت می کنند که رسول (ص) این لقب را به او داد و به جابربن عبدالله انصاری فرمود: وقتی فرزندم محمد باقر را دیدار کردی، سلام مرا به او برسان. وی با توجه به ملاقات جابر، از تابعین به شمار می آید. سال 57 هجری بدنیا آمد و سال 114 درگذشت، بنابرین عمرش 57 سال بود. وی در مدینه درگذشت و در بقیع کنار خانواده اش دفن شد. ششم ابوعبدالله جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی (ع)، ملقب به صادق، سال 83 هجری بدنیا آمد و سال 148 در روزگار منصور در گذشت. بنابرین عمر او 65 سال بود که پس از پدرش 34 سال عمر کرد. هفتم موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی (ع)، کنیه اش ابوابراهیم و ابوحمزه، هر دو، بود. مادرش حمیده دختر صاعد بربریه بود. گفته شده که نام مادرش جیداء یا لبابه بوده است. سال 128 در ابواء بدنیا آمد و سال 183 درگذشت و بنابرین عمر او 55 سال می شد. در سمت غربی بغداد در جایی که به مقابر قریش شهرت دارد، دفن شد. درگذشت وی در زندان رشید، در خانه سندی بن شاهک، رئیس پلیس [الحرس] او بود. او را در زندان، درگذشته یافتند، پس از آن روی پل آوردند و ندا دادد که این موسی بن جعفر است که خودش درگذشته است [حتف انفه]. مردم او را نگاه می کردند و تفرّس [حدس] می زدند که صورت او نشان مسمومیت داشته است. هشتم علی بن موسی بن جعفر (ع)، کنیه اش ابوالحسن و ملقب به رضا بود. در سال 153 به دنیا آمد. مادرش کنیز [ام ولد] سندیه به نام نرگس بود. فضل بن سهل به مأمون گفت که او را جانشین خود سازد و این کار انجام شد. اما مأمون از این کار پشیمان شد و هر دو را کشت. فضل را در حمامی در سرخس کشت، و علی بن موسی الرضا را در طوس مسموم کرد و همانجا درگذشت. سپس دستور داد او را کنار پدرش رشید در سناباد دفن کردند و این در صفر سال 203 بود. عمر او 49 سال بود. نهم ابوجعفر ثانی محمد بن علی بن موسی ملقب به جواد است. مأمون دخترش ام فضل را به او داده، وی را محترمانه از طوس به بغداد آورد و تا زنده بود او را زیر نظر داشت [و لم یزل فی ایامه ملاحظا مرقوما]. وقتی ایام مأمون و معتصم و واثق و زمانی از متوکل گذشت، در سال 240 درگذشت در حالی که 45 سال داشت. گفته اند که ام فضل، خرقه ای مسموم کرد و به او داد تا وقت مباشرت بپوشد و این سبب شد که بدنش از هم پاشید [فاخترق بدنه] و درگذشت. شیعه بر این باورند که روی صورت او خوردگی پدید آمد و به این دلیل درگذشت. وی را در مقابر قریش در بغداد، کنار جدش موسی بن جعفر دفن کردند. وفات او 23 ذی حجه سال 240 بود. دهم علی بن محمد بن علی بن موسی (ع)، کنیه اش ابوالحسن و ملقب به هادی بود. ادیب و فاضل و عاقل بود. در رجب سال 214 به دنیا آمد. چهل سال عمر کرد و در حالی که مسموم شده بود در سرمن رآی، بر اساس آنچه خانواده اش روایت کرده اند، به شهادت رسید. و این در 27 جمادی الاخره سال 254 بود. وی را در خانه اش در سامرا دفن کردند و همانجا قبر او مزار است. یازدهم حسن بن علی بن محمد بن موسی (ع) که به حسن بن علی عسکری شناخته می شود. در سال 230 بدنیا آمد و در روزگار معتمد در ربیع الاول 260 درگذشت. شیعه بر این باورند که در سال 258 فرزندی برای وی بدنیا آمد که نامش را محمد و کنیه اش را ابوالقاسم نهاد. وقتی در سال 260 درگذشت همین فرزند او را غسل داده و کفن کرده و همراه یارانش بر وی نماز گذارد. سپس او را در حضور مردم بیرون آوردند که ابوعیسی محمد بن متوکل بر او نماز خواند. فرزندش ابوالقاسم از چشم دشمنان غیبت کرده، و این تا زمانی است که خداوند اجازه ظهور به او بدهد. برخی از آنها گویند که حسن بن علی درگذشت در حالی که فرزند نداشت، اما یکی از جاریه های او آبستن بود که در سردابی در سامرا بچه اش را به دنیا آورد. کودک برخاست و در، برابر وی باز شد، و او وارد گردید. شیعیان منتظر خروج او هستند و او امام منتظر اشت. دوازدهم که او را الحجة القائم من آل محمد (ص) گویند و کسی است که رسول (ص) در باره اش فرمود: سیخرج من ولدی فی آخر الزمان رجل اسمه اسمی و کنیته کنیتی، یملاء الارض عدلا ما ملئت جورا. فذلک مهدی امتی. از فرزندان من، مردی در آخر الزمان خروج خواهد کرد که نام و کنیه اش همانند من است و او زمین را پس از آن که از ستم پر شده، پر از عدل خواهد کرد. او مهدی امت من است. [تمام]
جمعه 9 اسفند 1392 - 19:36:47
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
ششمین جشنواره ملی حرکت آغاز به کار کرد
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۲۷ ششمین جشنواره ملی حرکت ویژه انجمنهای علمی دانشجویی با تاکید بر ارتباط میان انجمنهای علمی دانشجویی و جامعه و صنعت از امروز دوشنبه در محل سالن تربیتبدنی دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دکترطرح آموزش محله محور مهارتهای زندگی در بجنورد آغاز شد
استانها شرق خراسان شمالی حجت الاسلام روحانینیا طرح آموزش محله محور مهارتهای زندگی در بجنورد آغاز شد بجنورد - خبرگزاری مهر مديركل تبليغات اسلامي خراسان شمالي گفت اين اداره كل از ابتداي اسفند ماه امسال طرح آموزش محله محور مهارتهاي زندگي را با مشاركت شهرداري بجنورد مركز خششمین جشنواره استانی فیلم مهر در اردبیل آغاز به کار کرد
یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۵۸ سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اردبیل گفت ششمین جشنواره استانی فیلم مهر در سه بخش داستانی مستند و انیمیشن آغاز به کار کرد علی چشمه نور در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت با نمایش مستند هزار جلوه سنگ کاری از محمد علیزاده ششمین جشنواره فیلم مهپیشبینی جزئیات زندگی انسان در دو قرن آینده جهان 2200؛ از انسان اینترنتی تا چاپگری که فقر را ریشه کن میکند
پیشبینی جزئیات زندگی انسان در دو قرن آیندهجهان 2200 از انسان اینترنتی تا چاپگری که فقر را ریشه کن میکندمحققان مرکز Popular Mechanics بر پایه سیر تحولات 110 سال گذشته 110 پیشبینی را برای 110 سال آینده انجام دادهاند و ادعا میکنند که بخش اعظم این پیشبینیها به حقیقت میپیوندبا تلاوت محمدمهدی بیگی سیوششمین مسابقات سراسری قرآن کریم رسماً آغاز شد+فیلم
با تلاوت محمدمهدی بیگیسیوششمین مسابقات سراسری قرآن کریم رسماً آغاز شد فیلمسیوششمین مسابقات سراسری قرآن کریم با تلاوت محمدمهدی بیگی برترین قاری نوجوان سال 1392 رسماً آغاز شد خبرگزاری فارس-گروه فعالیتهای قرآنی سیوششمین مسابقات سراسری قرآن کریم با تلاوت محمدمهدی بیگی برترینسی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم در شیراز آغاز شد
سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم در شیراز آغاز شد شیراز- ایرنا - سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم عصر پنجشنبه با حضور شماری از مسوولان کشوری واستانی درشیراز سومین حرم اهل بیت ع آغاز شد به گزارش ایرنا دراین رقابت معنوی که تا ششم اسفند جاری ادامه دارد 470 نفر از حافظبا حضور مسئولان استانی ششمین همایش شبکه پژوهش و فنآوری اصفهان آغاز بکار کرد
با حضور مسئولان استانیششمین همایش شبکه پژوهش و فنآوری اصفهان آغاز بکار کردششمین همایش شبکه پژوهش و فنآوری استان اصفهان با حضور مسئولین استانی و شرکتهای صنعتی با رویکرد حفاظت از محیط زیست دستاوردها و مسئولیتها لحظاتی پیش آغاز بکار کرد به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حسین فخششمین جشن داستان انقلاب در حرم مطهر امام خمینی(ره)آغاز شد
فرهنگ و ادب ادیبات ایران عصر امروز و با حضور جمعی از نویسندگان ششمین جشن داستان انقلاب در حرم مطهر امام خمینی ره آغاز شد ششمین جشنواره داستان انقلاب با حضور جمعی از نویسندگان مدیران حوزه هنری در حرم مطهر امام راحل و مزار امیرحسین فردی به طور رسمی کار خود را آغاز کرد به گزارضمن تجدید میثاق با آرمانهای بنیانگذار انقلاب اسلامی ششمین جشنواره داستان انقلاب با یاد مرحوم «امیرحسین ف
ضمن تجدید میثاق با آرمانهای بنیانگذار انقلاب اسلامیششمین جشنواره داستان انقلاب با یاد مرحوم امیرحسین فردی آغاز به کار کردششمین جشنواره داستان انقلاب دقایقی پیش رسما کار خود را آغاز کرد و مدیران حوزه هنری با حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آرمانهای معمار انقلاب تجدسی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شیراز آغاز شد
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸ ۳۹ سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه کار خود را عصر امروز پنجشنبه در شیراز آغاز کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس مدیرکل اوقاف فارس و دبیر این دوره از مسابقات سراسری قرآن در مراسم آغاز این دوششمین همایش کشوری چشم پزشکی در زاهدان آغاز شد
ششمین همایش کشوری چشم پزشکی در زاهدان آغاز شد زاهدان- ایرنا- ششمین همایش سالیانه کشوری چشم پزشکی با حضور محققان و اساتید برتر از مناطق مختلف ایران از امروز سه شنبه تا هشتم اسفند در سرسرای همایش پردیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آغاز به کار کرد به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پتصاویر سه بعدی از ایران در آغاز قرن بیستم
تصاویر سه بعدی از ایران در آغاز قرن بیستم کارت پستال های زیر که در ابتدای قرن بیستم در اروپا منتشر شده اند تصاویری برجسته نما سه بعدی از نقاط مختلف ایران را نشان می دهند شهرفرنگ کارت پستال های زیر که در ابتدای قرن بیستم در اروپا منتشر شده اند تصاویری برجسته نما سه بعدی از نایران در آغاز قرن بیستم
ایران در آغاز قرن بیستم کد خبر ۳۸۰۶۷۹ تاریخ انتشار ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱ ۲۷ - 21 February 2014 کارت پستال های زیر که در ابتدای قرن بیستم در اروپا منتشر شده اند تصاویری برجسته نما سه بعدی از نقاط مختلف ایران را نشان می دهند به گزارش روز نو عکاسی برجسته نما به تکنیکی در عکاسی گفششمين نمايشگاه ملي كتاب يزد آغاز به كار كرد
استانها شرق یزد با حضور امام جمعه و مسئولان يزد ششمين نمايشگاه ملي كتاب يزد آغاز به كار كرد يزد - خبرگزاري مهر ششمين نمايشگاه ملي كتاب يزد امروز با حضور امام جمعه و جمعي از مسئولان استان يزد در دانشگاه يزد آغاز به كار كرد به گزارش خبرنگار مهر سرپرست اداره ارشاد استان يزدآغاز ثبت اثر در ششمین جشنواره فرهنگی علوم پزشکی از اول اسفند
حوزه و دانشگاه آغاز ثبت اثر در ششمین جشنواره فرهنگی علوم پزشکی از اول اسفند ثبت اثر در ششمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی از اول اسفند آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر دانشجويان تا 20 ارديبهشت سال 1393 فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه مديريت جامع جشنوارهدر شیراز سیوششمین دوره مسابقات سراسری قرآن آغاز شد
در شیرازسیوششمین دوره مسابقات سراسری قرآن آغاز شدسیوششمین دوره مسابقات سراسری حفظ قرائت ترتیل و مفاهیم قرآن کریم به میزبانی شیراز آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز آیین گشایش سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ قرائت ترتیل و مفاهیم قرآن کریم بعد از ظهر امروز درمرحله مقدماتی حفظ و ترتیل سی و ششمین دوره از مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان آغاز شد
مرحله مقدماتی حفظ و ترتیل سی و ششمین دوره از مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان آغاز شد شیراز-ایرنا-مسوول برگزاری مسابقات قرآن بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت مرحله مقدماتی حفظ 20 جزء و ترتیل این دوره از مسابقات در بخش بانوان امروز دوم اسفند آغاز شد به گزارش ایرنا فاطم-
گوناگون
پربازدیدترینها