تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803000340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه ابهامات و مشکلات توزيع سبد کالا براي مردم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ اسفند ۱۳۹۲ (۱۱:۴۳ق.ظ)
ادامه ابهامات و مشکلات توزيع سبد کالا براي مردم گروه صنعت و تجارت
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، با اينکه مدت زمان زيادي از توزيع سبد کالا ميان مردم نمي گذرد اما؛ همچنان شاهد مشکلات مردم در اين زمينه هستيم؛ به راستي دولتي که با شعار تدبير و اميد بر سر کار آمده است، چرا در زمينه ي توزيع سبد کالا اينگونه ناموفق عمل کرده است.
رئيس‌جمهوري، در نخستين گفت‌وگوي تلويزيوني خود با مردم، از توزيع سبد کالايي در ميان برخي از اقشار جامعه تا پايان سال خبر داد و پس از آن، معاون اول رئيس‌جمهور نيز با اعلام توزيع دو سبد کالايي تا پايان سال، اين خبر را تکميل کرد.
سخنگوي دولت نيز در پايان يکي از نشست هاي هيات دولت، درجمع خبرنگاران، زمان توزيع اين دو سبد را دهه‌ي فجر و پايان سال جاري اعلام کرد و از توزيع چهار سبد کالاي ديگر در سال آينده خبر داد.
بر اين اساس، همچنين با توجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته در دولت تدبير و اميد، توزيع کالا در ميان مردم در دستور کار قرار گرفت و تمام ارکان دولت اين سبد کالا را از يارانه‌ي نقدي و کالاهاي کوپني جدا مي دانستند؛ تا جايي که وزير صنعت، معدن و تجارت، اين سبد کالايي را هديه‌اي از سوي دولت براي برخي اقشار اعلام کرد.
با توجه به مشاهدات ميداني نگارنده در بازديد از فروشگاه هاي عرضه ي سبد کالا، مشکلات فراواني در نحوه ي توزيع اين سبد همچنان باقي مانده است که شايد شنيدن درد دل هاي مردم بتواند در تصميم گيري هاي بعدي مفيد باشد.
هنوز وارد فروشگاه نشده بودم که با صف طولاني از زن و مرد، پير و جوان که همه منتظر ايستاده بودند تا سبد هاي خود را دريافت کنند؛ مواجه شدم. جلوتر که مي روم خانمي که بچه بغل دارد و سبد کالايي در دست وقتي از او سوال مي کنم از توريع سبد کالا راضي هستي يا نه؟ در جواب سوال من مي گويد: براي من که بچه کوچک دارم و شوهرم هم به شدت مشغول کار است، بسيار سخت است به نظرم مي توانست بهتر از اين سبد کالا به مردم ارائه شود.
وي در ادامه صحبت هايش مي گويد: البته توزيع نامناسب فقط در اين فروشگاه نيست، همسايه من هم به يک فروشگاه رفاه رفته بود در آن فروشگاه مرغ و پنير توزيع نمي شد.
در اين بين آقايي بود که ديد من از اين خانم سوال مي کنم در مورد توزيع سبد کالا گفت: اين موضوع در خصوص سبد کالا شامل من نشده است اما در اطرافيان خودم بوده اند افرادي که از فروشگاه ها رفاه و شهروند مرغ ماه هاي شهريور و مهر را دريافت کرده اند که بوي خيلي بدي مي داده است.
پير زني را مي بينم که کلي اعصابش در اين صف خدد شده و داد و بيداد مي کند و وقتي پيش او مي روم و علت را جويا مي شوم مي گويد: من پيرزن از کي تو صف ايستاده ام و حال که نوبت من شده حالا بماند بعضي از کالا ها را به مردم نداده اند اما در سبد کالاي من تخم مرغ شکسته گذاشته اند و اين آقا سرم داد ميزنه نمي خواهيد نبريد هميني که هست! برويد شکايت به آن کسي بکنيد که سبد کالا به شما داده است.
وقتي که داشتم از آن فروشگاه و صف طويل مردم دور مي شدم آقايي ميانسال که ديد در حال تهيه گزارش هستم، مرا صدا زد و گفت: دخترم در گزارش خودت بنويس مني که دفترچه دارم و کار با عابر بانک را بلد نيستم و بچه ندارم، چگونه دفترچه ام را تبديل به کارت عابر بانک کنم وقتي که خيلي راحت از من بي سواد مي شود، کلاهبرداري کرد و شماره رمز کارت خودم در اختيار مردم قرار دهم! آيا من جزئي از جامعه حساب نمي آيم چرا براي امثال من دولت فکري نمي کند.
به نظر مي رسد که موارد زيادي از اين نوع مشکلات در جامعه وجود دارد که دولت بايد در نحوه توزيع سبد کلا تجديد نظر اساسي انجام دهد؛ عدم طبقه بندي مصرف کنندگان جهت توزيع کالا/ نبود فروشگاه هاي توزيع چند منظوره /عدم تنوع کالاهاي ارائه شده در سبد با توجه به نياز هاي روز جامعه/ عدم آگاهي و آموزش به تمام اقشار مردم از طريق صداو سيما و مطبوعات براي دريافت کارت عابر بانک که فقط مي تواند براي سبد کالا و خدمات دولتي از آن استفاده شود موجب شده است که اولين اقدام دولت با اما و اگرهايي مواجه باشد.
از سويي ديگر عدم فرهنگ سازي در دريافت و پرداخت هاي کالايي ميان مردم هم به دليل کمبود اطلاعات موجب مشکلات زيادي شده است. حال اين سوال مطرح است چرا صدا و سيما به عنوان يک رسانه ملي به کمک دولت در توزيع اين سبد کالا نيامد و چرا آموزش مناسب و اطلاع رساني دقيقي که مي تواند ابهامات مردم را برطرف کند، ايجاد نشد.
توزيع سبد کالا اگر چه في‌نفسه کاري خوب است اما به راستي بهتر نيست که اين سبد به شکل صحيح و مناسب و بدون مشکلات با کمک همه ي نهادهاي مسوول انجام گيرد.
آنچه مسلم است توزيع نامناسب سبد کالا بازتاب بين‌المللي داشته مسوولان بايد مراقب باشند دستاويزي جديد براي اين مرحله ي جديد توزيع کالا ايجاد نکنند.
حال با اين تفاسير دولت تدبير اميد در نظر دارد بخشي از فشار تورمي و کاهش شديد قدرت خريد مردم را دست‌کم در ماه‌هاي پاياني سال ‌جاري، از طريق توزيع سبد کالايي کاهش دهد اما؛ آيا در شرايط کنوني که اقتصاد درگير رکود تورمي است، اين سياست مي‌تواند از اقشار آسيب‌پذير حمايت کند؟سوالي که بايد منتظر بمانيم پاسخش را پس از گذشت زمان دريافت کنيم.

-سميه کرکوند














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن