تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829125803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کانون آزادی اندیشه دانشگاه تهران: اساتیدی که قانون اساسی را قبول ندارند، شایسته حضور در دانشگاه‌ها نیستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کانون آزادی اندیشه دانشگاه تهران:
اساتیدی که قانون اساسی را قبول ندارند، شایسته حضور در دانشگاه‌ها نیستند
کانون آزادی اندیشه دانشگاه تهران خطاب به وزیر علوم اعلام کرد: آیا اساتیدی که خروج از حاکمیت می‌کنند، درخصوص کشور و جامعه سیاه‌نمایی می‌کنند و قانون اساسی را با آنکه از آن مطلع هستند زیر پا می‌گذارند شایسته حضور در دانشگاه هستند؟

خبرگزاری فارس: اساتیدی که قانون اساسی را قبول ندارند، شایسته حضور در دانشگاه‌ها نیستند


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، کانون آزادی اندیشه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خطاب به وزیر علوم  اعلام کرده است که از زمان تصدی وی بر وزارت علوم، وضعیت دانشگاه‌ها دستخوش تغییراتی شده است که با شعار اعتدالگرایی و قانونمداری دولت تدبیر و امید در تناقض آشکار است که در ادامه نامه  به برخی از این موارد اشاره کرده است. متن کامل نامه کانون آزادی اندیشه دانشگاه تهران به شرح ذیل است: «وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری دولت جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر فرجی دانا سلام علیکم ضمن عرض تشکر از خدمات شما و همکاران‌تان به جامعه دانشگاهی کشور، ما جمعی از دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برخود واجب دانستیم که مواردی را با حضرتعالی در میان بگذاریم. پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اولین، بزرگترین و جامع‌ترین مرکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی در کشور است که بنا به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، حائز بالاترین رتبه در میان کشورهای اسلامی است و نقشی راهبردی در توسعه کشور عزیزمان، ایران دارد. مدتی است که در پردیس ما مشکلات عدیده آموزشی و رفاهی بروز کرده است که بیشتر از کمبود بودجه ناشی می‌شود، البته این مشکلات در سایر مراکز دانشگاهی کشور به فراخور میزان بودجه مشاهده می‌شود. با این حال اگر از رفاه دانشگاهیان بتوان گذشت، فرهنگ و علم را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت. از زمان تصدی جنابعالی بر وزارت علوم، وضعیت دانشگاه‌ها دستخوش تغییراتی شده است که با شعار اعتدالگرایی و قانونمداری دولت تدبیر و امید در تناقض آشکار است که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهد شد. متاسفانه چندی است که عده‌ای مغرض و لجوج، قوانین و مصوبات نهادهای قانونی کشور را نادیده گرفته، اعمال قوانین در دولت‌های پیشین و نقدهای دلسوزان دولت را افراطی‌گری تلقی می‌کنند لذا کانون آزادی اندیشه که متشکل از دانشجویان خیرخواه دولت و ملت ایران است خود را مکلف می‌بیند که قوانین را به جامعه دانشگاهی کشور مخصوصا مسئولین محترم وزارت علوم گوشزد نموده و به شبهات وارد شده پاسخ دهد. شایان ذکر است که این نامه فقط برای روشن‌تر شدن اذهان مسئولین و دانشگاهیان نگاشته شده است و قضاوت درباره مطالب گفته شده را به قشر فهیم دانشگاهی می‌سپارد. ای اهل ایمان، همواره (در همه امور) قیام کننده برای خدا و گواهان به عدل و داد باشید و نباید دشمنی با گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نورزید، عدالت کنید که به پرهیزکاری نزدیکتر است و از خدا پروا کنید زیرا خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است. 1- حق تحصیل دانشجویان • آیا محرومیت از تحصیل عده‌ای قانون شکن، بی‌عدالتی بوده است یا اجرای عدالت؟ مطابق ماده اول آیین نامه آموزشی مصوب جلسه 339 شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارا بودن شرایط عمومی جهت ورود به آموزش عالی برابر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است که یکی از این شرایط، التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. امام خمینی(ره) درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی فرموده‌اند: «ضوابط و قواعدی را که شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی وضع می‌نمایند باید ترتیب آثار داده شود». همچنین رهبر معظم انقلاب در مورد این نهاد قانونی فرموده‌اند: «شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهادهای قانونی و قطعی نظام است و مصوبات آن لازم اجراست». حضرتعالی نیز بر قانونگرایی تاکید داشته و فرموده‌اید: «قانون بزرگترین اعتدال است، همه ما باید به اصول پایبند باشیم چرا که در چارچوب قانون، حقوق همه افراد احیا خواهد شد.» مطابق ماده دو آیین نامه انضباطی مصوب جلسه 358 شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشجو موظف است در طول زمان تحصیل و در هر محیط اعم از دانشگاه و خارج از آن، از ارتکاب هر عمل که خلاف شئون است خودداری کند. مطابق ماده 6 همین آیین  نامه، تخلفات شامل توهین به شعائر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمالی برضد نظام جمهوری اسلامی است. قانون اساسی کشور، چارچوبها را تعیین می‌کند و تفصیل و تفسیر آن را نهادهای ذی‌صلاح از جمله شورای محترم نگهبان مشخص می‌کنند. چطور ممکن است عده ای، اصول کلی قانون اساسی بویژه اصول 57،5، 91،60، 107 تا 113 و ... که بر ولایت مطلقه فقیه به عنوان ستون نظام تاکید دارند را قبول نداشته باشند ولی مدعی پایبندی به قانون اساسی باشند. در اصل بیست و ششم همان قانون اساسی که به آن استناد می‌شود، آمده است: «احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی، صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده آزادند مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. «بر اساس اصل سی و هفتم قانون اساسی اصل بر برائت است و هیچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه جرم او ثابت شود. تحصیل حق همه ملت شریف ایران است ولی آیا برای کسانی که اصول کلی قانون اساسی را زیر پا می گذارند آن هم قانون اساسی که مورد تایید قاطبه مردم ایران است و نیز برای کسانی که امنیت ملی کشور را به خطر می اندارند و قصد براندازی نظام را دارند باز هم حق تحصیل محفوظ است؟ اگر کسی اندک اطلاعات حقوقی داشته باشد و یا اندکی منطق، کافی است تا پاسخ منفی دهد. کسانی که به قانون احترام نمی‌گذارند و حقوق ملت را پایمال می‌کنند چگونه انتظار دارند حقوقشان محترم شمرده شود؟ مَثل این افراد که با تمسک جستن به یک اصل از قانون اساسی می‌خواهند سایر قوانین موضوعه کشور را نادیده گرفته و اشتباهات خود را قانونی جلوه دهند درست مانند آن فردی است که نماز نمی‌خواند، پرسیدند چرا نماز نمی‌خوانی؟ گفت: چون در قرآن نوشته شده! پرسیدند در کجا قرآن؟ گفت : آنجا که نوشته  «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاه : ای کسانی که ایمان آورده اید، به نماز نزدیک نشوید.» به او پاسخ دادند که متن آیه چنین است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُون : ای کسانی که ایمان آورده اید، در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا بدانید چه می گویید.» طرف گفت: ما همان اولش را عمل کنیم کار بزرگی کردیم! • آیا تفکیک جنسیتی در پذیرش دانشجویان، خلاف قانون، غیر علمی و ضد اسلامی است؟ متاسفانه عده‌ای تفاوت بین تفکیک جنسیتی و تک جنسیتی را نمی‌دانند. در ﺁیین‌ﻧﺎﻣﻪ ﺣﻔﻆ ﺣﺪﻭﺩ ﺁﺩﺍﺏ ﺍﺳﻼمی ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻋﺎلی آمده است: دانشجویان ‌زن ‌و مرد لازم ‌است ‌در کلاسهای‌ درس‌ در دو ردیف ‌جداگانه ‌بنشینند. تبصره : هرگاه ‌در دانشگاهی ‌جدا کردن ‌کلاسهای ‌مخصوص‌ زنان‌ و مردان ‌میسر باشد و مشکلی ‌از لحاظ ‌بودجه‌ و کیفیت ‌تحصیل ‌بوجود نیاورد، کلاس‌ها باید جدا باشند. به این کار تفکیک جنسیتی می‌گویند که بر اساس آن جنسیتی حذف نمی‌شود بلکه کلاس‌های دانشجویان دختر و پسر از هم تفکیک می‌شود. اما رشته تک جنسیتی یعنی یک جنسیت در یک رشته مشغول به تحصیل خواهد شد و لزوما به معنای حذف فقط دختران نیست مثلا رشته مامایی تنها از بین داوطلبان دختر دانشجو می‌پذیرد پس آقایان باید اعتراض کنند که چرا ما را در رشته مامایی پذیرش نمی‌کنند؟! از زمان اعلام خبر تک جنسیتی شدن برخی رشته‌ها از سوی سازمان سنجش جنجال‌های فراوانی در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، در این باره شکل گرفت. بطوریکه در پوشش این خبر بزرگنمایی شد و از یک مسئله صرفاً آموزشی، تعبیر سیاسی شد. حضرتعالی مستحضرید که طرح آمایش آموزش عالی، جهت ارتقاء بهره‌وری در آموزش عالی کشور، ایجاد تناسب بیشتر بین خروجی‌های دانشگاه‌ها با بازار کار، تحلیل وضعیت موجود در رشته‌ها، مقاطع مختلف تحصیلی و نیروی انسانی ( شاغل، در حال تحصیل و فارغ التحصیل غیر شاغل ) و همچنین برای ترسیم وضعیت مطلوب بر اساس نقشه علمی کشور، به اجرا درآمد. هم اکنون نرخ بیکاری در میان دارندگان مدرک دیپلم و زیر آن دو درصد و در فارغ التحصیلان دانشگاهی حدود 20 درصد است. یعنی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی 10 برابر کسانی است که مدرک دیپلم و یا کمتر از آن دارند. به گفته وزیر کار در حال حاضر 43 درصد کل متقاضیان کار، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. به بیان دیگر، از حدود سه میلیون نفر بیکار اعلام شده در پایان سال 91، چیزی حدود یک‌میلیون و سیصد هزار نفر را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. بنابراین کشور با بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مواجه است. البته باید متغیر جنسیت را نیز در محاسبه میزان بیکاری در نظر گرفت، چرا که میانگین بیکاری در میان فارغ التحصیلان زن بیشتر از میانگین کل بیکاری درسطح کشور است. تعداد بانوان ورودی به دانشگاه‌های کشور در دو دهه گذشته از آقایان پیشی گرفته است در نتیجه بزرگترین جمعیت فارغ التحصیلان بیکار کشور به خانم ها اختصاص دارد. کم شدن تعداد فارغ التحصیلان مرد و نیز بیکاری آنان با اینکه بار مالی خانواده را به دوش می‌کشند و بالا رفتن سن ازدواج دخترها و پسرها همه از مشکلاتی است که به دلیل همین ناهماهنگی ها ایجاد می‌شود. آیا در کشور ما یک دختر لیسانسه حاضر است با یک پسر فوق دیپلم ازدواج کند؟ و یا یک دختر فوق لیسانس با یک پسر لیسانسه؟ در حالیکه پسرها به سربازی می‌روند، دخترها ادامه تحصیل می‌دهند، پیشرفت می‌کنند و چون زوج همسطح خود را پیدا نمی‌کنند ازدواج را به تاخیر می‌اندازند، در نتیجه یک نسل سوخته از دختران در سطح کشور شکل می‌گیرد. به دلیل عدم توانایی طرفین(دختر وپسر) در ازدواج، فساد در سطح جامعه گسترش می یابد، امنیت اجتماعی به شدت افت می‌کند و مشکلات بی‌شمار دیگر بروز خواهد کرد. با در نظر گرفتن اینکه بطور متوسط، سالانه بیش از 12 میلیون تومان برای هر دانشجو هزینه می‌شود، پذیرش و تربیت نیازمحور دانشجو ضروری است. بنابراین باتوجه به سرمایه گذاری عظیمی که برای تربیت و آموزش دانشجویان کشور می‌شود، ضرورت دارد تدابیر و تمهیدات لازم برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی اندیشیده شود تا بین نظام آموزش عالی کشور و نظام‌های اجتماعی و اقتصادی، سازگاری و هماهنگی بوجود بیاید. با این اقدام می‌توان به سمتی پیش رفت که هیچ فارغ‌التحصیلی بیکار نباشد و هیچ دانش آموخته ای در رشته غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود به کار اشتغال نداشته باشد. واضح است که هرچه تناسب بین میزان خروجی دانشگاه ها و فرصت شغلی کمتر باشد به همان نسبت بیکاری در کشور افزایش می‌یابد و تبعات منفی آن گریبان‌گیر جامعه خواهد شد. در دانشگاه‌های کشور نیز که معدودی از رشته‌ها تک جنسیتی شده به دلیل همین نیاز سنجی و در نظرگرفتن سختی کار بوده است و برخلاف ادعای برخی، دلایل تک جنسیتی شدن برخی رشته‌ها در سطح کشور کاملا علمی و منطقی بوده و ارتباطی با اسلامی شدن دانشگاه‌ها ندارد. در بسیاری از موارد، پذیرش دانشجویان دختر حذف نشده، بلکه دوظرفیتی شده است، بدین صورت که اگر روانشناسی عمومی و بالینی در یک دانشگاه تدریس می‌شده، در آغاز سال تحصیلی، یکی از این روانشناسی ها به دانشجویان دختر و یکی به دانشجویان پسر اختصاص داده می شود و در بهمن ماه پذیرش بالعکس خواهد بود. دلیل عدم پذیرش دانشجویان دختر در برخی رشته‌ها نیز شرکت نکردن خانم ها در آن رشته ها یا شرکت محدود آنهاست. برخی رشته ها هم که 95 درصد متقاضی آن را دختران تشکیل می دادند دخترانه شدند. سختی کار نیز از علل دیگر تک جنسیتی شدن است، بعنوان مثال، دانشگاه صنعت نفت اعلام کرده است که به دلیل سختی شرایط کار و عدم نیاز فعلی وزارت نفت، دانشجوی دختر پذیرش نمی‌کند. پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که جنس پذیرش آنها فقط زن بوده است، عموماً در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی همانند دانشگاه الزهرا، دانشکده فنی حرفه‌ای دختران، موسسه آموزش عالی کوثر، موسسه آموزش عالی ابرار، موسسه آموزش عالی رفاه و معدودی دیگر است. همچنین پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که جنس پذیرش آنها فقط مرد بوده است، عمدتاً در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی همانند امام حسین(ع)، مالک اشتر، تربیت دبیر شهید رجایی، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، علوم پایه انتظامی و تعداد محدود دیگر صورت پذیرفته است. در مجموع کلاً 10 درصد ظرفیت به دانشگاه هایی با شرایط خاص از جمله دانشگاه های فوق الذکر که صرفاً برای پذیرش ویژه بانوان یا آقایان مجوز دریافت کرده اند، اختصاص دارد و اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در تمامی رشته ها از هر دو جنسیت (زن و مرد) دانشجو می پذیرند. با همه این تفاسیر، تک جنسیتی کردن برخی رشته های دانشگاهی، آن هم براساس ضرورت، نیاز سنجی و کار کارشناسی را نمی توان به معنای گرفتن حق انتخاب از بانوان، ظلم و بی عدالتی ارزیابی کرد. البته بسیاری از رسانه های خارجی و داخلی با برداشت نادرست و بعضا مغرضانه از تغییرات اعمال شده در جذب دانشجویان، این موضوع را به بهانه ای سیاسی برای ضربه به نظام و انتقام گیری از اسلام تبدیل کردند که مسئولین می بایست با اطلاع رسانی شفاف و به موقع مانع از چنین برداشت هایی شوند . اما در ارتباط با تفکیک جنسیتی باید گفت اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها معضلات و مشکلاتی را ایجاد کرده است در حالیکه کاملا اثبات شده است تفکیک جنسیتی، مزایا و سودمندی‌هایی از نظر معیارهای گوناگون تجربی و آموزشی دارد‌. برخی می‌گویند تفکیک جنسیتی، توهین به دانشجو است، در حالیکه این عمل برای احترام گذاشتن به جایگاه دانش، دانشگاه و دانشجو است چون متاسفانه در حال حاضر، جایگاه برخی بانوان در فضای دانشگاه ها تضعیف شده و برخی اتهامات به انگیزه‌های خانم‌ها و آقایان برای ورود به دانشگاه زده می‌شود که البته عمده آنها غلط است.‌ بنابراین برای روشن شدن اذهان عمومی و تبرئه شدن دانشجویان و دانشگاه از این اتهامات، باید فضای سالم برای کار فکری دانشجویان مهیا شود. یکی از عواملی که باعث فضای مثبت می‌شود همین تفکیک جنسیتی است‌ که احساس اطمینانی را در افراد برای کار علمی ایجاد می کند. بدین ترتیب، رقابت بر سر موضوعات علمی صورت می‌گیرد نه مسائل حاشیه ای. برخی افراد نیز معتقدند دانشجو به بلوغ فکری رسیده و تفکیک جنسیتی ضرورت ندارد. اما این دو مطلب اصلاً تناقضی با هم ندارند، پیغمبر اکرم(ص) می فرمایند: «بین مردان و زنان نامحرم، جدایی ایجاد کنید تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گیرند و با هم رفت و آمد داشته باشند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمانی نخواهد داشت.» همچنین حضرت علی (ع) تاکید می‌کنند که اختلاط و گفتگوی مردان با زنان نامحرم، سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد و دلها را منحرف می سازد. در نتیجه جلوگیری از ایجاد زمینه گناه، لازم و ضروری است. امام‌ صادق (ع) از فردی که برای یک خانم تدریس می‌کرد سوال کرد: آیا تو گاهی اوقات حرفی نمی‌زنی که موجب خنده طرف مقابل شود؟ آن فرد پاسخ داد: بله. امام صادق (ع) مجدداً پرسید: آیا وقتی او می‌خندد در درون تو چیزی اتفاق می‌افتد؟ فرد پاسخ مثبت داد. امام صادق (ع) فرمود: بترس و از این کار دوری کن. این روایات به معنای نیاز زن و مرد به حفظ حریم‌‌ها حتی در فضای آموزشی است. لذا تفکیک جنسیتی قطعاً به سود اساتید، دانشجویان و مجموعه‌های علمی کشور است و علاوه بر‌ این، یک قانون است و نمی‌توان قانون را زیر پا گذاشت. 2- حق تدریس اساتید • جذب و گزینش هیئت علمی دانشگاه‌ها بر اساس چه معیارهایی صورت می‌گیرد؟ براساس آیین‏نامه مصوب جلسه 424 شورای عالی انقلاب فرهنگی، فراهم آوردن زمینه‏های مساعد قانونی و اجرایی برای جذب و گزینش اساتید شایسته از نظر علم، ایمان، تقوا، تعهد، آگاهی و پایبندی به مبانی و آرمانهای نظام جمهوری اسلامی ایران، نظارت و ارزیابی مستمر علمی اعضای هیات علمی و همچنین رعایت اصول و ارزشهای اسلامی در سیاستهای مربوط به مولفه‏های مختلف دانشگاه‏ها و سایر مراکز آموزشی از جمله افزایش باور عمومی نسبت به عقاید اسلامی، اعتلای روح معنویت، مکارم و فضایل اخلاقی، افزایش میزان تعهد عملی نسبت به احکام، ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های انقلاب، بالا رفتن توان فکری و روحی برای دفاع موثر و معقول از دستاوردهای انقلاب و مبارزه با تهاجم فرهنگی، از وظایف محول شده به مسئولین دانشگاه است. آیا اجرای سیاستهای اسلام در کشور اسلامی، تعجب آور است؟! آیا اساتیدی که خروج از حاکمیت می‌کنند و از وضعیت کشور و جامعه سیاه نمایی می‌کنند و به قولی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و قانون اساسی را با آنکه از آن مطلعند زیر پا می‌گذارند و حق کسانی را که در راه اعتلای آیین و میهن جان داده اند پایمال می کنند شایستگی حضور در دانشگاه، آموزش و تربیت فرزندان ملت شریف و شهید پرور ایران اسلامی را دارند؟ 3- حق فعالیت سیاسی و فرهنگی دانشجویان • آیا تشکل‌ها آزادند که هر چه می خواهند بنویسند؟ به فرموده حضرت امام خمینی(قدّس سرّه) در جمهوری اسلامی هر کس آزاد است اظهار عقیده کند، ولی برای توطئه کردن آزاد نیست. مطابق اصل 24 قانون اساسی، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. در تبصره ماده 4-3 آیین نامه تشکل های دانشگاه ها مصوب جلسه 448 شورای عالی انقلاب فرهنگیآمده است: «التزام به قانون اساسی، ولایت فقیه، قوانین موضوعه کشور و آیین نامه های مصوب بایستی مصرحا در اساسنامه تشکل آمده باشد. همچنین طبق بند چهارم ماده اول همین آیین نامه، عضویت در یک تشکل به منزله موافقت با اساسنامه است. بنابراین تشکل‌ها باید به اصول اساسنامه ای که هویت خود را از آن می‌گیرند پایبند باشند و هر فعالیتی را در چارچوب اساسنامه شان انجام دهند. همچنین براساس دستور العمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی، بخش چهارم ماده 30 و 31 ، نشریات در انتشار مطالب و تصاویر آزادند جز در موارد اخلال به مبانی اسلام و انتشار مطالب خلاف واقع. باید پرسید اوج زیر پاگذاشتن قوانین موضوعه کشور و آرمان‌های انقلاب اسلامی را در کجا شاهده بوده و هستیم؟ در نشریات چه تشکلی قانون اساسی کشور که هیچ، قانون خدا به عنوان مثال قصاص، نقض می شود؟ چرا کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی به وظیفه خود عمل نمی کند؟ • افراطیون دیروز تفریطیون امروز ! چه زیبا حضرت امیر(ع) فرمودند: «انسان نادان را نمی‌بینی مگر در افراط (زیاده روی) و یا در تفریط (کند روی)». رهبر معظم انقلاب هم می‌فرمایند: «هر جایى که مردمان عافیت طلب و راحت طلب، در وسط میدان مبارزه، جائى براى خود باز نمی‌کنند و خطرپذیرى نمی‌کنند، انسانهاى مؤمن و مبارز را به تندى و افراطی گرى متهم می کنند.» در اسلام ناب محمدی، سیاست، زیرمجموعه اخلاق و به تبع زیرمجموعه دین است و بالاتر یا جدا از دین نیست. ما درمکتب‌مان، فعالیت سیاسی را چیزی جز تکلیف شرعی نمی‌دانیم، یعنی همانطور که نماز را یک تکلیف شرعی می‌دانیم، اگر نیاز به تبیین حقایق باشد، فعالیت سیاسی را به منزله تکلیف شرعی و قانونی قلمداد کرده و به وظیفه خود، عمل خواهیم کرد. بت شکن بزرگ قرن، امام خمینی کبیر(ره) در رابطه با سیاست چنین فرموده‌اند: «والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفى کردند، سیاست مُدن از اسلام سرچشمه مى‏گیرد.» همچنین مقام معظم رهبری می‌فرمایند:«خدا لعنت کند دست‌هایی را که تلاش دارند دانشگاه را غیرسیاسی کنند. بنده دلم می‌خواهد شما دانشجویان، چه دختر، چه پسر روی ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید.» دانشجو نباید پیاده نظام احزاب و عاملی برای پیشبرد اهداف و امیال ناصواب جریان‌های سیاسی در محیط پاک و مقدس دانشگاه باشد. اینکه مراکز تصمیم سازی دشمن ملت ایران، صراحتا نام یک تشکل را می‌آورند و برای پیشبرد اهداف شوم‌شان، روی همکاری آنها حساب می‌‌کنند، اینکه همان تشکل دیروز از لبه تیز نقد به سیاه نمایی از وضع موجود سُر می‌خورد و امروز از وضع نابسامان دانشگاهای کشور ابراز رضایت می‌کند، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا جز افراط و تفریط نام دیگری می‌توان بر آن گذاشت؟ آیا وقتی جنبش دانشجویی حزب‌اللهی کشور برای تجمعی که به منظور پیگیری مطالبات به حق ملت بود، از وزارت کشور دولت وقت مدعی آزادی و جامعه مدنی، درخواست مجوز کرد و با مخالفت مسئولین وزارت کشور مواجه شد، تجمع غیر قانونی راه انداخت؟ آیا اردوکشی و زورآزمایی خیابانی راه انداخت؟ آیا کشور را هشت ماه با بحران روبرو کرد؟ آیا کاری کرد که رئیس جمهور دروغگوی آمریکا که قبل از انتخابات سال 88 منت نظام جمهوری اسلامی ایران را می‌کشید و از ترس غنی سازی 20 درصد هسته‌ای به رهبر انقلاب نامه "غلط کردیم" نوشته بود، بعد از انتخابات به خود جرات ادعای براندازی نظام را بدهد؟ آقای وزیر، این جماعت افراط و تفریطی، قصد سوء استفاده از وزات علوم برای کارهای حزبی و جناحی خود دارند و با نوشتن بیانیه ها و نامه های متعدد سعی در القای این مطلب دارند که جنبش دانشجویی حزب اللهی کشور با دولت تدبیر و امید سر ناسازگاری دارد در حالیکه این ادعا، کذب محض است. ما عملکردهای اشتباه همه دولت ها را دلسوزانه نقد کرده و می کنیم ولی به فضل خدا هیچ گاه از دایره انصاف بیرون نرفته و نخواهیم رفت. • آیا کرسی های آزاد اندیشی بدون برنامه ریزی و حمایت وزارت علوم محقق خواهد شد؟ حضرتعالی مستحضرید که آزادى به معناى بى‏بند و بارى و رهایى مطلق را نه عقل مى‏پذیرد، نه فطرت، نه دین و نه جوامع انسانى. آزاد بودن انسان در ابعاد مختلف اخلاقى، حقوقى، اقتصادى، سیاسى و ... حد و مرزهایى دارد که باید رعایت شوند. درصورتیکه حدود زیر پا گذاشته شوند، در همه جاى دنیا براى خاطی، مجازاتى وجود دارد که اگر چنین نباشد، هرج و مرج و فساد، همه جوامع را به نابودى مى‏کشاند. راهبرد این نظام که راهبرد اسلام ناب محمدی است مبتنی بر اقناع و استدلال در زمینه های اعتقادی و فکری است. رهبر معظم انقلاب بر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی تاکید موکد داشته و دارند. اینکه همه مسائل و دغدغه های موجود در این کرسی ها بدون هیچ هراسی مطرح شوند و همه پس از بیان نظراتشان احساس امنیت کنند خیلی خوب است، اما اگر عده ای خواستند تا با دستاویز قرار دادن آزادی، اصول را زیر پا گذارند و جلساتی که مبنای آن باید آزادی اندیشه باشد را به محفلی برای عقده گشایی‌های سیاسی بدل کنند چه؟ آیا در وزارت علوم، تمهیدات لازم برای ایجاد فضای گفتگوی ثمربخش و ایمن در دانشگاه ها اندیشیده شده است؟ 4- سیاستگذاری و مدیریت دانشگاه • ورود نهادهای امنیتی در امور داخلی دانشگاه، وظیفه یا دخالت؟ همگان می‌دانند در جایی که فرصت وجود داشته باشد تهدید هم وجود خواهد داشت. پاسخ به این سوال که آگاهی از تهدیدات موجود در جامعه و دانشگاه بعنوان جامعه کوچکتر و خنثی کردن این تهدیدات به عهده کدام نهاد است، دارا بودن اندک دانش اجتماعی، ما را بسمت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی هدایت می کند. اینکه ما از یک طرف نهادهای ذیصلاح را از انجام وظایفشان باز بداریم و از طرف دیگر از مختل شدن امنیت دانشگاه، احساس نگرانی کنیم منطقی بنظر نمی رسد. وظیفه دستگاه‌های امنیتی هر کشوری رصد کردن سازمان‌های گوناگون برای جلوگیری از ایجاد مشکلات امنیتی است، آیا وزارت اطلاعات نباید به وظیفه قانونی خود عمل کند؟ آقای وزیر شما چندی قبل در کوی دانشگاه تهران فرمودید که انتظامات باید از زیرنظر حراست، خارج شود. آیا امنیت نصفه و نیمه ای که در دانشگاه تهران حاکم است را باید از این نیز کمتر کرد؟ منظورتان از استقلال دانشگاه ها این بود؟ • چرا قانون عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود؟ در بحث عفاف و حجاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 566 خود حدود 35 مصوبه تصویب کرده است و 26 دستگاه دولتی را به اجرای مصوبه راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مکلف نموده است. یکی از این دستگاه‌ها "وزارت علوم، تحقیقات و فناوری" است که وظائف آن طی 17 بند عنوان شده است. اجرائی شدن این مصوبه می‌تواند نقش مؤثر و سازنده ای در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ایفا کند. آقای دکتر چرا قانون آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوب جلسات 358 و 121 شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با پوشش دانشگاهیان و نیز حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اجرا نمی‌شود؟ نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاه‌های جهان که قاطبه آنها جزو دانشگاه‌های کشورهای سکولار هستند نشان می‌دهد قوانین این کشورها سخت‌گیرانه‌تر از ضوابط در دانشگاه‌های کشورهای اسلامی است! به عنوان نمونه، قوانین برخی از این دانشگاه ها به شرح ذیل است: در دانشگاه آکسفورد انگلیس لباس باز و بدن‌نما و مدل‌های افراطی مو ممنوع است. در دانشگاه رابرت ترکیه کفش های پاشنه بلند و کفش های ورزشی سوراخ دار(شبکه ای) مجاز نیست. در دانشگاه ایالتی فلوریدای آمریکا برای دانشجویان فاقد پوشش مناسب نمره "صفر" لحاظ می‌شود. در دانشکده آلن آمریکا پوشیدن"تی‌شرت" مجاز نیست. در دانشگاه لایبرتی آمریکا موی"دم‌اسبی" و هرگونه پوشش تنگ و مخالف عفت ممنوع است و دانشگاه لانگ‌وود آمریکا هرگونه لباس بدن‌نما،"لی" و کفش‌های"صندل" ممنوع است. علت ضابطه‌مندی این دانشگاه ها، به باور بر اصول ارزشی مربوط نمی‌شود، بلکه اکثریت آنها بر اساس ضرورت‌های آموزشی، ایمنی و آرامش روحی و روانی متناسب با پیشرفت کار علمی، پایبندی به ضوابط خاص پوشش را الزام می‌دارند. آقای وزیر حتی اگر وظیفه دانشگاه، فقط آموزش باشد برای نیل به این هدف، باید حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها احیاء شود. • توقف اعتدال پشت درهای وزارت علوم و دانشگاه‌ها امیرالمومنین حضرت علی(ع) به حاکمان اسلامی فرموده اند : « در کار کارگزارانت ‌بنگر و پس از آزمایش به کارشان برگمار، نه به سبب دوستی با آنها و بی‌مشورت دیگران، زیرا به رای خود کار کردن و از دیگران ‌مشورت نخواستن، گونه‌ای از ستم و خیانت است.» آقای وزیر، یکی از بیشترین عزل و نصب ها در تاریخ آموزش عالی کشور در سه ماه اول فعالیت وزارت علوم دولت یازدهم صورت گرفته است. شما در پاسخ به منتقدان فرمودید: « تمام تغییرات ما در آموزش عالی 23 حکم بیشتر نبوده، این در حالی است که در ‌آغاز دولت نهم 49 حکم زده شد.» آقای دکتر، دانشگاهیان جنابعالی را فردی فاضل و منطقی می دانند، اگر در دولتهای قبلی اشتباهی صورت گرفته باشد که در مواردی چنین است آیا نباید از این اشتباهات درس گرفت. شما در هنگام اخذ رای اعتماد، به نمایندگان ملت قول دادید که از عناصر معلوم الحال فتنه‌ که قصد براندازی نظام را داشتند در مسئولیت‌ها استفاده نکنید ولی مواردی از عزل و نصب ها به چشم می خورد که با مشی اعتدالگرایی و قانونمداری که به مردم وعده داده شد منافات دارد. طبق نظر مراجع ذیصلاح و قانونی کشور، آقایان توفیقی، میلی منفرد، صدیقی، سمنانیان و صادقی فاقد صلاحیت به کارگیری در پستهای مورد نظر هستند. حتی متن استعلام صلاحیت این افراد در سایتها منتشر شده است. انتصاب این افراد توسط جنابعالی ما را به یاد انتصاب رحیم  مشایی به معاون اولی توسط رئیس جمهور پیشین می اندازد چرا که آن نیز به مصلحت کشور نبود و با مخالفت رهبر انقلاب و نمایندگان مجلس همراه بود. همچنین موارد دیگری از نقض اعتدال وجود دارد به عنوان مثال، برکنار شدن رئیس مرکز حراست وزارت علوم به دلیل جلوگیری از حضور افراد مسئله‌دار مرتبط با فتنه در این وزارتخانه، مسئولیت دادن به نمایندگان تندروی مجلس ششم که از امضاکنندگان نامه موهن جام زهر به شخص اول کشور بوده اند، اخراج دانشجوی دانشگاه آزاد بخاطر برگزاری مراسم نهم دی و موارد بیشمار دیگر که در این مقال نمی گنجد. آقای دکتر فرجی دانا این موارد با کدام تفسیر از اعتدال قرابت دارد. این اقدامات خلاف منطق، منویات، شعارها و اهداف دولت تدبیر و امید است و اعتمادسوزی مردم را در پی دارد. در پایان با آرزوی توفیق برای شما و همکارانتان در وزارت علوم، از جنابعالی خواستاریم که به مسائل مطرح شده که بخشی از مشکلات اصلی دانشگاه های کشور است رسیدگی فرمایید.» انتهای پیام/

92/12/05 - 13:04





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن