تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816673077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غوغاسالاری رسانه ای/محفلی و استفاده ابزاری از دین


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


غوغاسالاری رسانه ای/محفلی و استفاده ابزاری از دین وبلاگ > دانش، مهرزاد - درباره فتواهای جدید در حلیت نمایش چهره مقدسان در سینما

نگارنده قصد داشت بعد از اعلام نظر آیت الله سیستانی مبنی بر بلااشکال بودن بازی در نقش مقدسان در صورت رعایت حرمت‌های مقتضی، مطلبی در باب غائله‌های اخیر بر سر فیلم رستاخیز بنویسد که شاهد دیگری از رسانه‌ها رسید و طبق اعلام امام جمعه مشهد مشخص شد که طبق فتوای رهبری هم، نمایش چهره افراد مقدس، بلامانع است. اکنون با اعلام این فتوا‌ها، تماشایی خواهد بود چهره سیاستگذاران اصلی رسانه‌های غوغاسالاری که با جار و جنجال و ردیف کردن نظرات روحانیانی معدود که بنا بر تشخیص خود، فتاوی دیگری را مطرح کرده بودند و حتی استفاده ابزاری از نقد منتقدان سینمایی (همچون راقم این یادداشت) که اثر مزبور را دوست نداشتند، علیه این فیلم حملات سازماندهی شده و متمرکزی انجام دادند. البته قابل حدس است که مانند بسیاری از موارد مشابه قبلی، از کنار این نمونه نیز به آهستگی گذر می‌کنند تا لابد ماجرا به مرور زمان فراموش شود و اصلا انگار نه انگار که داشتند با زشت­کاری‌های رسانه‌ای خویش، یک فیلم و بلکه سازنده‌اش را به زمین گرم می‌کوبیدند. صد البته ریشه این لات­بازی‌های رسانه‌ای معلوم است از کجا است: فشار هر چه بیشتر به دولت کنونی و سرمایه گذاری موقعیتی برای استحکام موضع جناحی خویش در معادلات سیاسی از هر راه موجه و غیرموجهی. یک روز چندین نفر از رانندگان شریف تاکسی را در مناطقی گرد هم می‌آورند تا با استناد به رد سخن استادی منسوب به دولت که درباره تخصصی بودن حوزه علوم سیاسی و دیپلماتیک نظر داده بود، دولت را ضدمردمی معرفی کنند و روز دیگر به تهمت‌های ناروای متعدد وارده‌شان به فیلم عصبانی نیستم، دروغ ضد قومیتی بودن را هم می‌افزایند تا لابد همچون غائله‌ای که بر سر سریال کمال تبریزی رفت، برای این فیلم هم اوضاعی مشابه بیافرینند. به هر روی، هر چیز و هر کس که نسبتی ولو کمرنگ با جریان حریف سیاسی داشته باشد، با این غائله آفرینی‌ها باید خودش و اثرش از صحنه روزگار حذف شود؛ از جمله احمدرضا درویش که با حمله‌های رسانه‌ای تمرکزیافته به فیلمش، ‌‌نهایت سوء استفاده از احکام دینی به عمل آمد. اشتباه نشود. نگارنده به عنوان یک منتقد فیلم، سر موضع خویش نسبت به ضعف‌های سینمایی این اثر باقی است. اما این موضع ساده کجا و شارلاتان بازی‌هایی که منجر به تجمع اعتراضی و طومارنویسی ارزشی نمایانه و سخنرانی‌های رگ گردن بیرون زده و انتساب فیلم به توطئه دشمن می‌شود کجا؟ در این زمینه شاید ذکر دو نکته خالی از فایده نباشد: ۱-  در بلاد شیعه، اکنون بیش از ۳۰ نفر مجتهد صاحب فتوا به سر می‌برند که تقریبا همین تعداد هم مراجعی معاصر بوده‌اند که اکنون در قید حیات نیستند، اما بنا بر برخی ملاحظات فقهی، تابعانشان می‌توانند بر پیروی از ایشان باقی بمانند. اینکه جریان‌های رادیکال فرهنگی هر وقت که خواستند کسی را بر اساس مقاصد سیاسیشان به زمین گرم بکوبند، فوری متوسل به استفتاء از چهار پنج نفر از روحانیانی می‌شوند که می‌شود از آراء فقهیشان استفاده‌های ابزاری فراوان کرد، هیچ دلالت قانع کننده و نهایی‌ای بر ضددینی بودن پدیده مورد حمله ایشان ندارد. در این جور موارد، حتی اگر یک مرجع هم فتوایی خلاف نظر دیگران داشت، جواز شرعی آن پدیده به اعتبار خود باقی است. ۲-  مناسب است اطرافیان مراجع محترم فقهی، در این نوع موارد، زمینه‌هایی را فراهم کنند تا شخص صاحب فتوا، خودش مستقیما به مواجهه با موضوع مورد مناقشه بنشیند. اموری همچون سینما، ظرائف خاص خود را دارند و اعلام نظر درباره‌شان متفاوت است با حکم ساده‌ای درباره نجس بودن فرشی که بچه رویش ادرار کرده است. در تاریخ فقه موارد فراوانی بوده است که نظر فقیهی درباره پدیده‌ای، بعد از برخورد نزدیک با آن، تفاوت کرده است؛ نمونه‌اش نظر برخی مراجع معاصر درباره جایگاه اقامه نماز طواف در نسبت با مقام ابراهیم در مسجدالحرام که بعد از مشرف شدنشان به حج عوض شد. قطعا تماشای مستقیم یک فیلم با شنیدن درباره‌اش تفاوت‌های فراوان - و در این مورد سرنوشت ساز - دارد. این نکته‌ها، می‌تواند مقدمه‌ای باشد بر غور بیشتر در آنچه به نام سینمای دینی شهرت یافته است که اگر فرصت مجال داد، در نوبت دیگر بدان پرداخته خواهد شد.  



جمعه 9 اسفند 1392 - 01:26:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن