تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802969927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش ديپلماسي فرهنگي ايران در خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ اسفند ۱۳۹۲ (۱۱:۱۰ق.ظ)
مردم سالاري؛ نقش ديپلماسي فرهنگي ايران در خاورميانه
به گزارش خبرگزاري موج، مردم سالاري نوشت:
انقلاب شکوهمند اسلامي ايران به دليل اهداف و کارکردهاي متنوع فرهنگي، در تمام حوزه‌ها دستورالعمل و ديدگاه‌هاي مدوني را مبتني‌بر اهداف متعالي اسلام در دستور کار دارد که هر زمان نياز باشد با ارائه آن چالش‌ها و مشکل‌ها را به فرصت تبديل مي‌کند. در حوزه ديپلماسي فرهنگي که کشورمان در آن از توانمندي‌هاي فراواني به واسطه فرهنگ غني ايراني - اسلامي برخوردار است اين امکان وجود دارد تا چالش‌هاي منطقه‌اي و جهاني به بهترين شکل مديريت شده و از اين ظرفيت غني بهره‌گيري شود.
باتوجه به تحولات منطقه‌اي و انقلاب‌هاي روي داده در خاورميانه، فرصت مناسبي براي استفاده از ديپلماسي فرهنگي فراهم شده تا قابليت‌هاي فرهنگي کشورمان در اين کشورها به بهترين شکل مورد استفاده قرار گرفته و چالش‌هاي اين حوزه در منطقه به حداقل برسد.
استفاده از رسانه‌هاي جمعي و ديپلماسي عمومي، ديپلماسي سايبري، فرهنگ ايراني - اسلامي و شيوه‌هاي نمادسازي و تصوير‌سازي مشترک را مي‌توان از مهمترين ابزارهايي دانست که براي افزايش کارآمدي ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي درمنطقه مورد استفاده قرارداد. در اين ميان نکته مهم نزديکي فرهنگي کشورهاي خاورميانه و وجود اقوام و زبان‌هاي مشترک در آن است که اهميت ديپلماسي فرهنگي را در جهت برقراري ارتباط دوسويه و تأثير‌گذار بيش از پيش نمايان مي‌سازد. گرچه ايران اسلامي در ميان کشورهاي خاورميانه داراي اشتراکات فراواني با ايشان است اما در روابط و تعاملات فرهنگي با اين کشورها دچار چالش‌هايي است که در اين ميان شيعه هراسي و ايران هراسي تبليغ شده از سوي وهابيون و کشورهاي حامي آن‌ها سبب شده تا اين نقطه قوت نتواند به درستي مورد استفاده قرارگيرد. در دنياي سياسي امروز از ديپلماسي فرهنگي به عنوان قدرت نرم نام برده مي‌شود که توانايي تغيير در تمامي سطوح ملي کشورها با استفاده از عنصر اقناع را دارد. انتقال اين قدرت نرم را مي‌توان در انتقال باورها و ارزشها با استفاده از ابزارهاي تأثيرگذاري چون هنر و فرهنگ جست‌و‌جو کرد. در اين نبرد فرهنگي هنگامي که رويکرد ديپلماسي از دولت‌ها به سوي ملت‌ها گردش مي‌کند اثرات خود را به نمايش مي‌گذارد و تغييرات پياپي در سده‌هاي اخير گواهي اين توان و قدرت است. در عرصه ديپلماسي فرهنگي دنياي امروز، نقش انگاره سازي‌هاي رسانه‌اي بيش از هميشه مورد توجه قرار دارد به نحوي که استفاده از ديپلماسي رسانه‌اي و بهره‌مندي از سازوکارهاي آن به عنوان ابزار قدرتمند ديپلماسي فرهنگي محسوب شده و براي اعمال نفوذ بر کشورها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. کشورمان با قابليت‌هاي خوبي که هم از نظر فني و هم از نظر فرهنگي در توليد برنامه‌هاي پرمحتواي راديو و تلويزيوني دارد مي‌تواند حضور ارزشمند خود را در بين کشورهاي منطقه به نمايش بگذارد.
از سوي ديگر براي ورود به قالب‌هاي فرهنگي موجود در بين مردم کشورهاي منطقه مي‌توان به استفاده از ديپلماسي سايبري و بهره‌مندي از ابزارهاي فناوري اطلاعاتي براي توسعه اثربخشي دستگاه ديپلماسي اشاره کرد. درحال حاضر بيش از دوميليارد نفر در دنيا از کاربران فضاي مجازي بشمار مي‌روند و ورود به اين دنياي پرمخاطب و جهت دهي به افکار و رويکردهاي آن‌ها کار دشواري نيست و مي‌توان با ديپلماسي مناسب فرهنگي و هدفمند، شرايطي را فراهم آورد تا جريان‌سازي مناسبي مبتني بر سياست‌هاي اسلامي در منطقه و در مقابل جريان‌هاي تکفيري حاکم شود.
ايران اسلامي اين توانمندي را دارد تا با استفاده از قابليت‌هاي فني و تخصصي جوانان انديشمند خود با توليد محصولات فرهنگي مناسب، شرايطي را فراهم آورد تا علاوه بر پيشگيري از تفکرات الهادي و تکفيري در بين مردم منطقه، زمينه براي ايجاد فضاي فکري مناسب در بين جوانان علاقه‌مند به دريافت فرهنگ اصيل ايراني - اسلامي فراهم شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ظرفيت‌هاي فراواني که برخوردار است در اين زمينه مي‌تواند گام‌هاي اساسي و تأثير‌گذاري را بردارد.
محمد مهدي مظاهري/ مشاور ارشد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن